Noen som vet om det fins gulvpumpe med reservoar til sjokkpumping av slangeløse hjul? Altså at man pumper opp et reservoar med gulvpumpen, for så å slippe ut alt trykket på én gang, slik at dekket popper på plass. Eller må jeg finne opp dette?
Dette burde egentlig være utrolig enkelt å mekke selv.
Deler: To gulvpumpemunnstykker, én slange, én klemme. Monter et munnstykke i hver ende av slangen og sett klemmen midt på slangen slik at den ikke slipper gjennom luft.
Fremgangsmåte: Bruk en vanlig gulvpumpe til å pumpe opp et annet, gjerne litt stort, sykkeldekk til så høyt trykk det klarer. Sett det ene munnstykket på det pumpede hjulet, sett det andre munnstykket på dekket som skal settes opp slangeløst. Ta vekk klemmen. Pssssst.
I USA selger enhver bilrekvisitasjappe lufttanker uten kompressor. Jeg brukte en slik til lufttrykkjustering da jeg kjørte Autocross/RallyCross der, og tok den selvsagt med i containeren sammen med rallyGolfen. Den er på 20L. Har også en 3hk kompressor med 50L tank, men den har jeg ikke i boden, og uansett uegnet å sveive den igang i kjellerboden klokka 23 på kvelden. Har ikke sjekket, men slike lufttanker kan man sikkert få bestilt på Ebay, etc. Pumpe dem opp med gulvpumpe (litt jobb, men overkommelig), og vips har man komprimert luft til popping av tubeless, osv.
Pumpe dem opp med gulvpumpe (litt jobb, men overkommelig), og vips har man komprimert luft til popping av tubeless, osv.
Eventuelt finne en overgang så man kan stikke på den lokale bensinstasjonen å "stjæle" luft fra de! Vet du hva dette heter? Det hørtes genialt ut å ha i garasjen.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
I USA selger enhver bilrekvisitasjappe lufttanker uten kompressor. Jeg brukte en slik til lufttrykkjustering da jeg kjørte Autocross/RallyCross der, og tok den selvsagt med i containeren sammen med rallyGolfen. Den er på 20L. Har også en 3hk kompressor med 50L tank, men den har jeg ikke i boden, og uansett uegnet å sveive den igang i kjellerboden klokka 23 på kvelden. Har ikke sjekket, men slike lufttanker kan man sikkert få bestilt på Ebay, etc. Pumpe dem opp med gulvpumpe (litt jobb, men overkommelig), og vips har man komprimert luft til popping av tubeless, osv.
Biltema har... Husker ikke pris
MVH Henning
Re: Gulvpumpe med reservoar?
[Re: Dan]
#168549219/09/201314:22
Dette burde egentlig være utrolig enkelt å mekke selv.
Deler: To gulvpumpemunnstykker, én slange, én klemme. Monter et munnstykke i hver ende av slangen og sett klemmen midt på slangen slik at den ikke slipper gjennom luft.
Fremgangsmåte: Bruk en vanlig gulvpumpe til å pumpe opp et annet, gjerne litt stort, sykkeldekk til så høyt trykk det klarer. Sett det ene munnstykket på det pumpede hjulet, sett det andre munnstykket på dekket som skal settes opp slangeløst. Ta vekk klemmen. Pssssst.
Pumpe dem opp med gulvpumpe (litt jobb, men overkommelig), og vips har man komprimert luft til popping av tubeless, osv.
Eventuelt finne en overgang så man kan stikke på den lokale bensinstasjonen å "stjæle" luft fra de! Vet du hva dette heter? Det hørtes genialt ut å ha i garasjen.
Disse tankene kommer med en presta ventil for fylling på f.eks bensinstasjon.
Biltema har... Husker ikke pris
Tank uten kompressor? Hmm... aldri sett det der eller andre steder i Norge og finner det ikke på siden deres. Kompressorer (med tank) får man jo sykelig billig til tider (Jula, Obs) etc, men fordelen med en separat tank er at den kan pumpes opp uten å vekke hele huset/blokka, veier lite, og tar relativt lite plass, pluss at de ikke trenger strøm. Grei å ha med på ritt, etc.
Har flere stående, men i sin tid innkjøpt med tanke på dykking. 15 liters volum 200bar ca 3000 liter luft ved en atm. Om en sykkelklubb skulle hatt et vannvittig behov for luft raskt og enkelt er det bare å kjøpe en og bruke regulatoren førstetrinnet for å regulere fra opptil 2-300 bar og ned til ca 8-9. Vil vel tro at en slik flaske holder en stund og den kan fylles opp igjen for under hundrelappen i en dykkesjappe. De fåes forøvrig i ulike størrelser fra 2-3 liter, 7-10-12-15 og 18. Noen av de kan også leveres for 300 bars trykk. Eneste krukset er at de ikke er egnet for å tas med på sykkeltur. Mer depoløsninger og at flaskene på trykkprøves og godkjennes hvert annet år. Får sikker brukte flasker for under tusenlappen ;-)
Er det ikke bare å lage seg en slange med pumpemunnstykke i begge ender og en avstengingsventil på midten. Så bruker man et hjul som er pumpet opp som reservoar?
Eller som jeg ser etter å ha lest nærmere i tråden: Som Dan sier, +1
Er det ikke bare å lage seg en slange med pumpemunnstykke i begge ender og en avstengingsventil på midten. Så bruker man et hjul som er pumpet opp som reservoar?
Mountain Bike Action lagde en slik. Ligger på nettet.
Hvorfor skal sykkelslangene oppføre seg annerledes enn ballongene i Youtube-filmen?
Hvorfor skal sykkelslangene oppføre seg annerledes enn ballongene i Youtube-filmen?
Fordi de ligger inne i et dekk og mot en felg, slik at de ikke ekspanderer med trykkøkningen (mer enn veldig marginalt når dekket ekspanderer litt). Slanger i dekk ligner altså mer på statiske ståltanker enn på ballonger.
Mange gode forslag her, supert! Et passelig navn på pumpa burde være Rittkompressor :-) Gulvpumpe-->tank-->spiralslange-->manometerpistol med flexislange for bilventil-->presta adapter.
Er jo pussig at disse tankene ikke er tilgjengelige i Norge, og knapt i Europa, virker det som. I USA selger de dem i enhver Checker/Autozone/Kragen, osv. Veldig greie saker.