Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Doping i Birken.

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1684705 18/09/2013 14:11
olechr Offline
More than words
More than words
Veldig enig med Brede. Vi må huske at Grenserittet, Birken etc er ganske lette ritt hvor det er enkelt og henge. Da blir tidsdifferansene små. Dette ser vi jo i forhold til Eliten også. Derimot på et skikkelig maraton ritt med mye bakker ville differansene vært noe helt annet.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Doping i Birken. [Re: olechr] #1684707 18/09/2013 14:14
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: olechr
Veldig enig med Brede. Vi må huske at Grenserittet, Birken etc er ganske lette ritt hvor det er enkelt og henge. Da blir tidsdifferansene små. Dette ser vi jo i forhold til Eliten også. Derimot på et skikkelig maraton ritt med mye bakker ville differansene vært noe helt annet.
Eller et rundbaneritt i tørt vs våte forhold. Elitegutta legger på 5% på sluttiden sin i skikkelig gjørmebad mens hopen legger på 25%

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Doping i Birken. [Re: Moonlit] #1684723 18/09/2013 14:47
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Moonlit

En frisk person som tar noen vanlige doser med salbutamol merker INGENTING, ingen forbedring (man må opp på noen hundre ganger vanlig dose for å merke noe).

Så er det å anse for doping at jeg korrigerer en sykdom for å komme opp på samme nivå som friske?

Ja. Du presser kroppen til noe den ikke er skapt for fra naturens side. Litt mer ekstremt, kunne de ikke bare brukt føttene til Iron Man på han løperen fra Sør-Afrika med proteser.

Strider mot common sense at noen, kanskje primært Bjørgen, egentlig er syk men likevel suveren i sin idrett. En idrett hun ikke skulle kunne drive med, pga sin sykdom (på toppnivå da).

Jeg har også en sykdom. Jeg har for lite testosteron til å nå Ilya Ilyin sitt nivå. Jeg burde få lov til å medisinere meg, slik at jeg og han stiller likt. Per dags dato, så ville jeg fått 4 år i første runde for det. Livstid deretter. Men er jo bare en genetisk feil at jeg ikke er like sterk og full av testo som han. Vel, slik er verden, som oftest, når ikke medaljer til norsker skal deles ut, på bestilling.

Redigert av Abit; 18/09/2013 14:54.
Re: Doping i Birken. [Re: Abit] #1684731 18/09/2013 15:05
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Abit
Sitat: Moonlit
En frisk person som tar noen vanlige doser med salbutamol merker INGENTING, ingen forbedring (man må opp på noen hundre ganger vanlig dose for å merke noe).

Så er det å anse for doping at jeg korrigerer en sykdom for å komme opp på samme nivå som friske?
Ja. Du presser kroppen til noe den ikke er skapt for fra naturens side.
Nei.
Har du prøvd astma noen gang?
Astma kan føre til at du sliter med å gå opp de seks trinnene på trappa inn til huset ditt, mens med astmamedisin kan du leve normalt, trene og konkurrere. Selvsagt må du få konkurrere selv om du har astma og bruker medisiner for det. Det er ikke unaturlig.

Brannfakkel: Jeg synes også at de som bruker briller må få lov til å delta i konkurranser ICON_WINK

Re: Doping i Birken. [Re: anderfo] #1684751 18/09/2013 15:46
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: anderfo

Brannfakkel: Jeg synes også at de som bruker briller må få lov til å delta i konkurranser ICON_WINK

Absolutt, men de kan ikke bli jagerflygere. Ikke alt er for alle. ICON_WINK

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1684911 18/09/2013 19:03
S
Santos Offline
Fersking
Fersking
S
Dere kan jo synse og mene dere gule og blå, men for enkelhetens skyld så er det laget en dopingliste. Enkelt å forholde seg til ICON_SMILE

Re: Doping i Birken. [Re: hJürg1] #1684912 18/09/2013 19:07
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: trekbikes
Toppnivået i mosjonistmiljøet i Trøndelag er høyt og jeg skjønner forsåvidt tankegangen hans: Hvordan er det mulig for enkelte å sykle såå mye fortere og fortsatt være i jobb med familie osv.
Min indre rasjonalisering av dette er at det er utøvere som på et eller annet nivå aktivt drev med kondisjonsidrett i yngre dager og som nå holder på å trene seg fra både hus og familie.
Må innrømme at jeg lurer fælt på hvem det er, er i samme aldersgruppe og har ganske god oversikt over de foran og bak meg på resultatlista i Trøndelag.

Det folk ikke skjønner er at det faktisk går an å logge ganske mange timer selv med full jobb og familie. Det krever bare planlegging og prioritering.
Jeg har selv hatt en vinter hvor jeg var oppe i 12-15 timer i uka (2-3 uker i måneden), uten at jeg følte at jeg forsaket familien eller jobben. Det som det derimot ble lite av var tid med venner, ingen turer på byen, TV. Og det ble mye trening på tider hvor andre sover.

Det går an om man vil. Tenk selv etter hvor mye tid du tilbringer foran TV'n. Hva om du da satt på rulla stedet for i sofaen?

Re: Doping i Birken. [Re: hJürg1] #1684928 18/09/2013 19:29
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kan ADN reagere med utestengelse hvis det ikke foreligger en positiv dopingtest?

Ja, ved f. eks en tilståelse

Re: Doping i Birken. [Re: brede] #1685143 19/09/2013 07:44
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: brede
Toppnivået i mosjonistmiljøet i Trøndelag er høyt og jeg skjønner forsåvidt tankegangen hans: Hvordan er det mulig for enkelte å sykle såå mye fortere og fortsatt være i jobb med familie osv.
Min indre rasjonalisering av dette er at det er utøvere som på et eller annet nivå aktivt drev med kondisjonsidrett i yngre dager og som nå holder på å trene seg fra både hus og familie.
Må innrømme at jeg lurer fælt på hvem det er, er i samme aldersgruppe og har ganske god oversikt over de foran og bak meg på resultatlista i Trøndelag.
Ser man seg blind på tidene fra ritt som feks Birken og Grenserittet blir man fort rundlurt av kvaliteten til de forskjellige.

Et eksempel er de to første over fjellet i Birken i pulje 1 i fjor. De kjørte ca 2 minutter kjappere enn en hel gjeng med mosjonister i feltet bak dem. Selv om det bare var 2 minutter er det klasseforskjell på disse rytterne og haugen bak. Tilfeldigvis kjørte akkurat disse to rytterne i år eliteklassen og knuste den samme gjengen fra pulje 1 med ca et kvarter. Jeg mistenker overhode ikke disse to for doping - dette er kun et resultat av at de istedenfor å gjøre jobben selv i fjor kunne henge på hjul i år og dermed fikk en mye bedre tid enn i fjor.

Akkurat det samme kan man trygt anta om et felt som kommer samlet til mål - de som gjør jobben underveis kan ha mye større kapasitet enn de som spurter på slutten og får best tid i mål.

Jeg tror det å kjøre under 3 timer i Birken i 2013 var mye lettere enn det var i 2003 fordi det er flere som har blitt bedre og da går farten i feltet relativt sett mer opp enn kapasiteten til de beste øker. Dette til tross for at løypa også er lengre i 2013 enn 2003.

Å anta at noen er dopet fordi de sykler mye fortere enn en selv bli derfor vel lettvindt når det er så mange andre faktorer som spiller inn.

Edit: Jeg antyder IKKE at du mistenker noen for doping trekbikes :-)

Skjønte at du ikke gjorde det ja.
Jeg mistenker ingen for noe, men jeg kan skjønne tankegrunnlaget til vedkommende:
"Hva er det de gjør som jeg ikke gjør?"
I tillegg til momentene jeg legger til grunn i innlegget mitt ovenfor så har jo Trøndelag/Trondheim lang tradisjon med mye trening mot Styrkeprøven og det er vel relevant trening så det holder for grusgamping.

Birken er bare ett av de 20-30 rittene jeg kjører i sesongen slik at sammenligningsgrunnlaget er nok større enn bare den ene dagen i august.

Sitat: EgilS

Det folk ikke skjønner er at det faktisk går an å logge ganske mange timer selv med full jobb og familie. Det krever bare planlegging og prioritering.
Jeg har selv hatt en vinter hvor jeg var oppe i 12-15 timer i uka (2-3 uker i måneden), uten at jeg følte at jeg forsaket familien eller jobben. Det som det derimot ble lite av var tid med venner, ingen turer på byen, TV. Og det ble mye trening på tider hvor andre sover.

Det går an om man vil. Tenk selv etter hvor mye tid du tilbringer foran TV'n. Hva om du da satt på rulla stedet for i sofaen?

Ja, det er ingen tvil om at det finnes mange tidstyver i hverdagen.
Og for min egen del vet jeg at et manglende kondisjonsgrunnlag(aktiv deltakelse i kondisjonsideretter og organisert trening) fra jeg var 10-12år til jeg var 20år, sammen med astma, gjør at jeg fra jeg fra 30årsalderen må trene mer over flere år for å øke min grunnkapasitet. Og da er vi igjen tilbake på grunnforutsetningen, hva gjorde man før man ble "supermosjonist".
Det positive er at de gode sykler fortsatt fort, men jeg sykler fortere enn før ICON_SMILE
Trening, kosthold og hvile fungerer altså.

Redigert av trekbikes; 19/09/2013 07:56.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1685162 19/09/2013 08:05
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Grunnlag, talent, prioritering, tid og motivasjon. Man kan slippe unna med mindre av delene om det andre er på plass.
Når det ikke er mulig å leve av syklinga, må nesten hele spekteret av resultatlista jobbe eller studere 100%, men de beste gjør stort sett det samme som toppidrettsutøvere, likevel.

Man starter ikke hver sesong med like vilkår. Er du talentløs, kan du trene 1000 timer og likevel bli gruset. Finn på noe annet om du ikke liker å bli frasyklet.

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1685331 19/09/2013 11:09
A
AIJS Offline
Medlem
Medlem
A
Pokker også, men denne dopingsaken fra Adressa og NRK som det ble referert til her om dagen bare stinker. Jeg er selv fra Midt-Norge og relativt aktiv i mosjonistmiljøet, så personlig synes jeg dette er helt for jævlig! Og jeg må innrømme at jeg lurer noe veldig på hvem det kan være...

Men hvis man leser begge artiklene nøye så finner man følgende:

Mann i 30 årsalderen
Fra Midt-Norge
Aktiv i mosjonistmiljøet
Medlem av en større sykkelklubb
Syklet Birken i 2013
Tid mellom 3:00 og 3:15
Ble tatt ut i dopingtest

Hvis man finleser resultatlistene så kan det da umulig være så mange å velge mellom...? I hvertfall ikke hvis man i tillegg legger på en dimensjon til; fremgang fra tidligere år. Eller hva? Bare det at man ble tatt ut til dopingtest virker jo merkelig. Jeg har selv aldri sett noen fra ADN på alle de rittene jeg har deltatt i, så bare det virker jo veldig rart.

Ryktebørsen svirrer allerede så sannheten kommer vel for en dag...

Re: Doping i Birken. [Re: AIJS] #1685339 19/09/2013 11:15
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: AIJS

Du har jo funnet fram til det du trenger for å vite navnet, så noen ryktebørs er unødvendig ... ICON_WINK

Re: Doping i Birken. [Re: AIJS] #1685346 19/09/2013 11:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Er det sagt at vedkommende har brukt noe før? Jeg oppfattet det slik at han hadde til intensjon å bruke det som ble stanset i tollen nå, men at dette var første gangen. Å lete etter fremgang mellom år har derfor kanskje ikke noe for seg. Det er uansett en veldig kort liste med navn, og det må være ubehagelig å være på lista.

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1685351 19/09/2013 11:27
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det står bestenotering på noe over tre timer, ikke nødvendigvis i år.

Re: Doping i Birken. [Re: Kriss] #1685365 19/09/2013 11:47
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kriss

Så slik det står var det en tilfeldighet, men det var jaggu ganske godt gjort vil jeg si..
Du vet altså at doping i Birken nesten ikke forekommer?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Doping i Birken. [Re: AIJS] #1685369 19/09/2013 11:50
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: AIJS
Pokker også, men denne dopingsaken fra Adressa og NRK som det ble referert til her om dagen bare stinker. Jeg er selv fra Midt-Norge og relativt aktiv i mosjonistmiljøet, så personlig synes jeg dette er helt for jævlig! Og jeg må innrømme at jeg lurer noe veldig på hvem det kan være...

Men hvis man leser begge artiklene nøye så finner man følgende:

Mann i 30 årsalderen
Fra Midt-Norge
Aktiv i mosjonistmiljøet
Medlem av en større sykkelklubb
Syklet Birken i 2013
Tid mellom 3:00 og 3:15
Ble tatt ut i dopingtest

Hvis man finleser resultatlistene så kan det da umulig være så mange å velge mellom...? I hvertfall ikke hvis man i tillegg legger på en dimensjon til; fremgang fra tidligere år. Eller hva? Bare det at man ble tatt ut til dopingtest virker jo merkelig. Jeg har selv aldri sett noen fra ADN på alle de rittene jeg har deltatt i, så bare det virker jo veldig rart.

Hvis tidsintervallet er å anta som korrekt er det 12-15stk.
Kan være noen flere hvis vedkommende sykla for bedrift.

Merkelig at denne saken ikke har blitt slått opp i riksmediene egentlig, burde jo vært masse namnam å godte seg i for antisyklister i diverse kommentarfelt.

Redigert av trekbikes; 19/09/2013 11:58.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Doping i Birken. [Re: Loki] #1685372 19/09/2013 11:51
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Loki

Så slik det står var det en tilfeldighet, men det var jaggu ganske godt gjort vil jeg si..

Du mener det ikke er ganske oppsiktsvekkende at han som tilfeldig blir plukket ut i stikkprøve også har bestilt epo?

Re: Doping i Birken. [Re: kjerts] #1685374 19/09/2013 11:53
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: kjerts

Du mener det ikke er ganske oppsiktsvekkende at han som tilfeldig blir plukket ut i stikkprøve også har bestilt epo?

Jeg siterte bare artikkelen jeg.. Hva Loki går på som dro den slutningen må nesten han svare på..
Om artikkelen er riktig vet jeg jo heller ikke, men høres jo veldig rart at akkurat denne mannen av 15000 ble plukket ut random..

Re: Doping i Birken. [Re: Kriss] #1685380 19/09/2013 12:01
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kjerts

Jeg siterte bare artikkelen jeg.. Hva Loki går på som dro den slutningen må nesten han svare på..
Om artikkelen er riktig vet jeg jo heller ikke, men høres jo veldig rart at akkurat denne mannen av 15000 ble plukket ut random..

Dersom det faktisk er mange som er dopet er det ikke overraskende at man blir tatt via stikkprøve. Med andre ord er det ikke "godt gjort". Det er helt naturlig.

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1685383 19/09/2013 12:03
Saltmann Offline
Entusiast
Entusiast
Urk, dette begynner nesten å bli litt ubehagelig.

Hilsen 31 år gammel TVK'er som sykla Birken på 3:13 i år.

Re: Doping i Birken. [Re: Kriss] #1685390 19/09/2013 12:15
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Hvis det forekommer såpass mye EPO-bruk blant mosjonister at de treffer ved å trekke et tilfeldig navn opp av hatten, blir jeg svært overrasket.

EPO må injiseres. Det er ikke bare å svelge unna et par kapsler.
Ikke vet de hvor stoffet kommer fra. Ikke vet de hvordan det har blitt oppbevart. Ikke vet de om hetteglasset faktisk inneholder riktig virkestoff. Ikke vet de reell styrke.
Er mosjonister så gærne?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1685392 19/09/2013 12:18
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Jeg nekter å tro de er så gærne, men at det fins noen veldig få tullinger..
Men hvor enkelt er det å ta en mosjonist for epo bruk? De kan jo få en test med høye blodverdier, men de aner jo ikke hva normalen hans er, har jo ikke akkurat blodpass på mosjonistene..
Hvor mange terrengsyklister i norge har de egentlig blodpass på?
De som har vært innom olympiatoppens stipendordning og da havnet på A lista?

Re: Doping i Birken. [Re: Kriss] #1685432 19/09/2013 13:07
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Man trenger ikke forsåvidt ikke blodpass for å detektere EPO. Man kan lete etter selve stoffet i blod eller urin.

Kunstig EPO (såkalt "rekombinant") skiller seg fra kroppens eget, og sirkulerer rundt i blodet i en viss tid. Ulike typer EPO har ulik sirkulasjonstid (halveringstid). Noen typer forsvinner raskt fra blodet, andre blir værende i ukesvis. Det sier seg selv at det er lettest å teste for de som blir værende i blodet lenge.

For eksempel har Aranesp (som Mühlegg brukte, tror jeg) har ganske lang halveringstid, og trenger bare injiseres en gang i uka (hos pasienter som trenger det, altså).
Mircera er en annen variant, den settes en gang i måneden.

De gamle typene EPO har så kort halveringstid at de må settes daglig. Det er dette som gjør de vanskeligere å oppdage. Disse stoffene forsvinner altså raskere fra blod og urin, og er ikke dopingkontrollen på rett plass til rett tid, finner de ikke noe. Dopere forsøker også å omgå dette ved å sette svært små doser, slik at eventuelle rester i blodet er så mikroskopiske at de ikke oppdages.

Blodplass er ment for å forsøke å oppdage effekten av disse stoffene, ikke selve stoffene.

Redigert av Lenny; 19/09/2013 13:08.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Doping i Birken. [Re: Loki] #1685853 20/09/2013 06:27
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Dersom det faktisk er mange som er dopet er det ikke overraskende at man blir tatt via stikkprøve. Med andre ord er det ikke "godt gjort". Det er helt naturlig.

Poenget er ikke at en doper blir tatt ut i stikkprøve, men at en doper blir tatt ved to uavhengige anledninger ila kort tid. Å bli tatt ut til tilfeldig stikkprøve og tatt for å smugle epo er svært lite sannsynlig.

Såvidt jeg vet har tollerne tatt to personer for epo, Finnes det flere saker som ikke dukker opp i media? Ifølge tolleren som smuglet epo var sannsynligheten for å bli tatt svært liten. Hvor liten? Går det an å estimere omfanget av epo importert til Norge?

Re: Doping i Birken. [Re: Mmar] #1685885 20/09/2013 07:20
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: marley

Poenget er ikke at en doper blir tatt ut i stikkprøve, men at en doper blir tatt ved to uavhengige anledninger ila kort tid.
Da skjønner jeg mer, skal vi konkludere med at tollvesenet kontaktet Birkenadmin for å ta vedkommende i EPO-kontroll?

Re: Doping i Birken. [Re: Loki] #1685889 20/09/2013 07:25
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
NRK:

Mannen syklet Birkebeinerrittet for et par uker siden, og ble da dopingtestet i en stikkprøvekontroll av Antidoping Norge. Dette skal ha vært helt tilfeldig.

Dopingjegerne visste ikke på det tidspunktet at tollvesen og politi nylig hadde avslørt forsendelsen med EPO fra utlandet.

Re: Doping i Birken. [Re: Mmar] #1685943 20/09/2013 08:44
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: marley
(...) Ifølge tolleren som smuglet epo var sannsynligheten for å bli tatt svært liten. (...)

Tolleren som smuglet epo?

-Jørn

NOTS
Re: Doping i Birken. [Re: jorn_almberg] #1685951 20/09/2013 08:50
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Den andre saken som Marley nevner. En toller (og deltager i Birken) ble tatt for smugling av EPO i 2012.

Re: Doping i Birken. [Re: Lenny] #1685977 20/09/2013 09:21
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Lenny
Man trenger ikke forsåvidt ikke blodpass for å detektere EPO. Man kan lete etter selve stoffet i blod eller urin.

Kunstig EPO (såkalt "rekombinant") skiller seg fra kroppens eget, og sirkulerer rundt i blodet i en viss tid. Ulike typer EPO har ulik sirkulasjonstid (halveringstid). Noen typer forsvinner raskt fra blodet, andre blir værende i ukesvis. Det sier seg selv at det er lettest å teste for de som blir værende i blodet lenge.

For eksempel har Aranesp (som Mühlegg brukte, tror jeg) har ganske lang halveringstid, og trenger bare injiseres en gang i uka (hos pasienter som trenger det, altså).
Mircera er en annen variant, den settes en gang i måneden.

De gamle typene EPO har så kort halveringstid at de må settes daglig. Det er dette som gjør de vanskeligere å oppdage. Disse stoffene forsvinner altså raskere fra blod og urin, og er ikke dopingkontrollen på rett plass til rett tid, finner de ikke noe. Dopere forsøker også å omgå dette ved å sette svært små doser, slik at eventuelle rester i blodet er så mikroskopiske at de ikke oppdages.

Blodplass er ment for å forsøke å oppdage effekten av disse stoffene, ikke selve stoffene.

Nå er det forskjell på hvor lenge det virker og hvor raskt det er ute av kroppen om man setter subkutant (typisk for sjuke folk) eller intravenøst (typisk for idrettsutøvere).

Re: Doping i Birken. [Re: asbjorjo] #1686033 20/09/2013 10:29
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Ja, det blir vel en slags depot-effekt i underhuden ved subkutan injeksjon.

Synes jeg ser det. Mellomleder (40) sitter på dassen sin og intravenøs-injiserer seg selv med innholdet i et hetteglass påført kinesiske tegn, med gummislangen rundt overarmen og skjelvende hender.

En kan bare håpe glasset ikke inneholder bakterier, endotoksiner eller et stoff han er allergisk mot.

Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support