Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Hvilken trådløs ruter?

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: peroo] #1687093 22/09/2013 19:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: peroo
Sitat: GeirK
Nei. Telefonen svitcher sømløst fra den ene til den andre dersom jeg beveger meg rundt i huset mens jeg spiller fra Spotify

Veldig interessant, kan du røpe produsent?
Kan være jeg må teste det der på nytt, med nyere OS.

Dette er to gamle D-Linker, men jeg har satt dem opp som rene switcher/aksesspunkter så siden det er fibermodemet som er ruteren i nettet uansett hvordan du kobler deg på.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: anonym] #1687115 22/09/2013 19:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous
Om du kjøper to routere og gir de samme SSID, så er de IKKE samme nett. Om de hadde vært i samme nett av den grunn, så tenk hvor enkelt det hadde vært å tyv-koble seg til naboen sitt nett.

Du må ha samme SSID og krypteringsnøkkel. Hvis begge aksesspunktene henger på samme nett, må jo også dingser som kobler seg til, være på samme nett ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: GeirK] #1687148 22/09/2013 20:13
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: GeirK
Om du kjøper to routere og gir de samme SSID, så er de IKKE samme nett. Om de hadde vært i samme nett av den grunn, så tenk hvor enkelt det hadde vært å tyv-koble seg til naboen sitt nett.

Du må ha samme SSID og krypteringsnøkkel. Hvis begge aksesspunktene henger på samme nett, må jo også dingser som kobler seg til, være på samme nett ...

Ehh... Nei.... Det blir som et hus har to inngangsdører med samme nøkkel og samme lås. Du kommer deg inn i huset, men bare gjennom en av dørene. Om begge dørene skal "åpnes" samtidig, må de ha et felles system (WDS).
Mer om det kan du lære om, hvis du tar CCNA sertifisering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_distribution_system

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: anonym] #1687153 22/09/2013 20:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ehh... Nei.... Det blir som et hus har to inngangsdører med samme nøkkel og samme lås. Du kommer deg inn i huset, men bare gjennom en av dørene. Om begge dørene skal "åpnes" samtidig, må de ha et felles system (WDS).
Mer om det kan du lære om, hvis du tar CCNA sertifisering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_distribution_system

Dersom to personer kommer seg inn gjennom hver sin dør i huset så er de ikke i samme hus? Jeg er ikke sikker på om vi definerer "samme nett" riktig, men dersom to devicer er koblet til to forskjellige aksesspunkt, og får IP-adresse tildelt av samme DHCP-server og kan pinge hverandre på nettet, så definerer jeg dem til å være på samme nett.

WDS trenger du bare dersom du ikke har et kabel-backbone å henge aksesspunktene på. Det forutsetter jeg at man har.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Boas] #1687162 22/09/2013 20:43
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Prøver litt til.

Om du setter opp slikt du gjør, så vil IP-pakkene gå enten via den ene eller den andre routeren. Resultatet vil være det samme. Antall pakker som går tapt vil være minimalt, men hvis du beveger deg mot den andre routeren og maskinen din kobler over, vil du merke et lite "fall" i antall pakker som kommer frem. Om det er viktige pakker, så kan det hende at hele filen må sendes på nytt.
Du slipper å koble deg til den andre routeren, men det er ikke det samme som at dette skal være et nett. På begge routerne er der en DHCP server og en DNS server. Dette er et minimum for å ha et eget nett (tcp/ip). Så om du setter opp med samme SSID og samme IP-Range, så vil det ikke være samme nett fordi de to routerne her ikke samme MAC adresse. Operativsystemet og driverne til nettkortet har innebygget mekanisme for å skifte nett automatisk, men om du skifter fra A til B og innholdet i de to nettene er det samme, så er det ikke det samme nettet. Routingtabellene vil bli helt feil, for i et øyeblikk var du på "loftet-nettet", og nå er du i "stua-nettet".

Om du setter opp en router som vanlig og på den andre aktivere du WDS (eller lignende), så kan pakken fly til samme nettet vi enten den ene routeren eller den andre routeren og pakkestrømmen vil aldri falle ned.

Om du har beveget deg i et bygg (f.eks Oslo Lufthavn) med flere AP, så skjønner du hvordan det skal fungere.

Letteste forklaring ville vært å bruke en stikkontakt som eksempel. En slik dobbelkontakt. Om du kobler støvsugeren til den ene kontakten og lar den jobbe, så vil du høre et hvis fall om du napper ut kontakten og setter i den andre pluggen. Du er resultatmessing på det samme nettet, men med et annet uttak.

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: anonym] #1687170 22/09/2013 20:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Prøver litt til.

Om du setter opp slikt du gjør, så vil IP-pakkene gå enten via den ene eller den andre routeren. Resultatet vil være det samme. Antall pakker som går tapt vil være minimalt, men hvis du beveger deg mot den andre routeren og maskinen din kobler over, vil du merke et lite "fall" i antall pakker som kommer frem. Om det er viktige pakker, så kan det hende at hele filen må sendes på nytt.
Du slipper å koble deg til den andre routeren, men det er ikke det samme som at dette skal være et nett. På begge routerne er der en DHCP server og en DNS server. Dette er et minimum for å ha et eget nett (tcp/ip). Så om du setter opp med samme SSID og samme IP-Range, så vil det ikke være samme nett fordi de to routerne her ikke samme MAC adresse.

Ja - men jeg setter ikke opp routerne som routere. Jeg setter dem ut som rene aksesspunkt/svitsjer og lar fibermodemet som alt er koblet til være DNS server og DHCP server. Begge står på fast IP-adresse utenfor DHCP-området til fibermodemet.

Det er mulig at det går pakker tapt i handover, men Spotify bufrer nok til at det ikke glitcher.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Boas] #1687186 22/09/2013 21:13
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Såg etterpå at du skrev Ap, og AP vil fungere som vanlig nettverkskort eller switch. De har ingen lag 3 (osi modellen) funksjonalitet slikt routere har.
Det at spotify ikke glitcher, har med buffring å gjøre.
Om du har bare en router, så har du bare et nett.

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Boas] #1687952 24/09/2013 07:57
Tex Offline
Besatt
Besatt
Spørsmål
Hva betyr "Open Source" i denne sammenheng?
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=578308

Jeg skulle til å bestille denne, men så ble jeg i tvil.
Har det noe med åpen kildekode å gjøre ..?
Betyr det at den KAN programmeres eller at den MÅ programmeres på en eller annen måte?
Jeg ønsker bare å sette den opp via en vanlig pc med windows og kjøre vanlige mobil/apple- dingser på den.

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Tex] #1710818 08/11/2013 08:25
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Bringer denne opp igjen.

Jeg fikk omsider kommet meg inn på innstillingene på min Altibox-boks. Etter å ha
1. handlet ny ruter (Asus RT-N66U)
2. satt den gamle Altibox hjemmesentralen (type CPL4) i bridge-modus
3. koplet opp iht bruksanvisning og satte på strøm

Så virket det faktisk. Selv med mine anti-IT fingre.
I praksis merkbar endring, fordi nettfart.no først ga meg en indikasjon på 16-17 Mbit/s i hastighet både på opp-og nedlasting med gammelt trådløst oppsett. Litt over 20 med kabel rett fra veggen med gammel hjemmesentral.

Etter ny ruter var på plass har jeg spot-on det som leveransen lover, 40 Mbit/s i hver retning. Dette gjelder også for trådløs laptop i den andre enden av huset, så rekkevidden er også kraftig forbedret.

I tillegg til mye annet som jeg ikke aner noe om.
Anbefaler en slik oppgradering for de det er aktuelt for. Altibox har til og med en beskrivelse av dette på hjemmesidene sine, tydelig at de gamle hjemmesentralene representerer en flaskehals for mange.

Bjørn

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: BjornS] #1711207 09/11/2013 12:05
Boas Offline OP
Fiseufin
OP Offline
Fiseufin
Bringer denne opp sjæl jeg, ass!

Etter en stund med Airport Express, som fyller behovet utmerket, er det én ting jeg setter voldsomt pris på - Airplay! Har koblet denne til Sonoro'en vår med lydkabel. Sonoro'en lager ikke noe merkbart med støy når den bare står på og da kan jeg når som helst starte musikk fra Ipad eller Iphone hvor som helst i nettverket. Kan starte musikk fra senga på morgenen eller fra doskåla hvis jeg tenker at jobben krever bakgrunnslyd.

PS. Hvilket lydspor mener du passer best når du tømmer ryggen?

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Boas] #1711262 09/11/2013 15:24
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Boas
PS. Hvilket lydspor mener du passer best når du tømmer ryggen?

Vivaldi. Tar gjerne en hel sesong!

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Rene] #1743439 10/02/2014 10:06
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg fortsetter denne.

Jeg er ganske begrepsblank på dette området og trenger derfor hjelp. Modemet vårt (flere år gammelt) har tatt kvelden og jeg trenger en ny.

I [teskjemodus] trenger jeg altså noe som skal kobles inn i veggen via en kabel og som da setter opp et trådløst nettverk, slik at jeg kan sørfe på nettet med Mac-en[/teskje]

Vil en Airport Express/Extreme/Time Capsule kunne gjøre denne jobben, eller trenger jeg en ruter/modem fra veggen først? I så fall, hvilket? Jeg har sett at D-link får skryt.

Anonym5
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: anonym5] #1743521 10/02/2014 12:45
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pontiff
Jeg fortsetter denne.

Jeg er ganske begrepsblank på dette området og trenger derfor hjelp. Modemet vårt (flere år gammelt) har tatt kvelden og jeg trenger en ny.

I [teskjemodus] trenger jeg altså noe som skal kobles inn i veggen via en kabel og som da setter opp et trådløst nettverk, slik at jeg kan sørfe på nettet med Mac-en[/teskje]

Vil en Airport Express/Extreme/Time Capsule kunne gjøre denne jobben, eller trenger jeg en ruter/modem fra veggen først? I så fall, hvilket? Jeg har sett at D-link får skryt.

Både Airport, D-link og Asus router vil gjøre nytten for deg. De aller fleste støtter forskjellige typer nett også. Har du xDSL så kan det være lurt å sjekke at router du kjøper støtter teknologien du benytter.

Hvem har du nett fra i heimen?

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Lurifax] #1743531 10/02/2014 13:00
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Lurifax
Hvem har du nett fra i heimen?

Telenor ADSL - og det har jeg hatt i alle år. Modemet som nettopp avgikk trengte vi ifm bredbåndstelefoni, men nå er vi 100 % trådløse.

Redigert av anonymous5; 10/02/2014 13:03.

Anonym5
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: anonym5] #1743539 10/02/2014 13:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Du trenger et modem; du kan ikke koble ledningen fra veggen direkte på en ruter. Har du vært trådløs før og vet at det er modemet som har tatt kvelden, har du antakelig en ruter fra før. Nytt modem får du sikkert fra nettverksleverandøren. Jeg fikk nettopp nytt moden fra Canal Digital da det gamle gikk varmt og slutta å fungere.

Skal du også ha ny ruter, anbefaler jeg Apple TimeCapsule. Ruter og trådløs backup i ett.

Edit: Første setning forutsetter at det kommer en coax/rf-kabel fra veggen. Kommer det derimot en datakabel ut av veggen funker det sikkert å koble den rett i en ruter.

Redigert av Øyvind V; 10/02/2014 13:14.
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Øyvind V] #1743553 10/02/2014 13:30
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Øyvind V
Kommer det derimot en datakabel ut av veggen funker det sikkert å koble den rett i en ruter.

Det kommer en datakabel rett ut av veggen, og jeg har alltid kun hatt én boks.

Altså en sånn kabel:

Redigert av anonymous5; 10/02/2014 13:32.

Anonym5
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Boas] #1743565 10/02/2014 13:49
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Er det eksakt denne kabelen, eller bare noe som ligner? Kabelen ovenfor er utvilsomt en ethernet kabel (Uten at det påkrever at den bare kan brukes til ethernet)

Hvis du har ADSL og kun en boks er det nok DSL signallering du mottar, ikke ethernet (Oftest har du da en noe smalere kontakt og en tynnere flat kabel). Hvis du vil selv velge hvilket aksesspunkt du vil ha ber du om enkleste type modem med ethernet ut fra telenor og kopler til et aksesspunkt i AP modus (I.e. på LAN siden, ikke på WAN siden av aksesspunktets ethernet kontakter)

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: sverreb] #1743567 10/02/2014 13:53
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: sverreb
Er det eksakt denne kabelen, eller bare noe som ligner?

En som ligner.

Hvis du har ADSL og kun en boks er det nok DSL signallering du mottar, ikke ethernet (Oftest har du da en noe smalere kontakt og en tynnere flat kabel).

Ok. Men kan jeg da bruke en Airport Extreme som eneste boks til å sørfe på nettet?

Anonym5
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Boas] #1743575 10/02/2014 14:06
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du ADSL må du nok sannsynligvis ha nytt modem. Det er Telenor som skal skaffe deg det, modemet er deres eiendom ettersom jeg har forstått. Bør være nok å ta en telefon til dem.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: anonym5] #1743579 10/02/2014 14:13
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Ok. Men kan jeg da bruke en Airport Extreme som eneste boks til å sørfe på nettet?

Nei. Denne har ikke DSL modem. Det finnes kanskje fortsatt noen tredjeparts DSL modem man kan kjøpe, men det støttes neppe av telenor om du finner et (og det kan bli utfordrende å sette opp)

Skal du kun ha en boks må du nok satse på å få den fra telenor.

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: sverreb] #1743802 11/02/2014 07:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Nei. Denne har ikke DSL modem.

Takk. Det var faktisk ikke verre enn å ta en telefon til Telenor, så vips kommer det en ny boks på garantien.

Anonym5
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: anonym5] #1743812 11/02/2014 07:50
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei. Denne har ikke DSL modem.

Takk. Det var faktisk ikke verre enn å ta en telefon til Telenor, så vips kommer det en ny boks på garantien.
Regnet med det.
Hvis du har mye epleprodukter kan alikevel en TimeMachine eller noe sånt være lurt. Og så få noen til å hjelpe deg å sette den opp til å ta backup av bilder osv...

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: H.Iversen] #1743816 11/02/2014 08:01
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Er det lov til å rappe denne tråden litt...?
jeg TROR jeg trenger en ny trådløs ruter, men tenkte å forhøre meg litt først.

Problemet er dette:
Det trådløse nettet hjemme "faller ut" titt og ofte.
Det vil si; etter å ha lastet inn x antall internett sider så får vi plutselig ikke lastet inn flere. Sjekker jeg tilkoblingen hevder PCen fortsatt å ha kontakt med vårt nett, men om jeg prøver å koble fra nettet og så koble til igjen så er det ikke mulig å få kontakt.
Hvis jeg da restarter routeren så kommer vårt nett opp igjen og virker i x antall minutter igjen før historien gjentar seg.
Mitt inntrykk er at det typisk er når man skal laste ned sider med mye grafikk/informasjon at problemet oppstår.

Høres dette ut som et nettleverandørproblem eller et routerproblem?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: H.Iversen] #1743817 11/02/2014 08:01
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: H.Iversen
Hvis du har mye epleprodukter kan alikevel en TimeMachine eller noe sånt være lurt.

Til nå har en ekstern harddisk og automatisk back-up til denne vært tilstrekkelig. Jeg ser fordelen med at alt går automatisk, men jeg trenger strengt tatt ikke flere dingser i huset.

Anonym5
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Torshov-Simen] #1743846 11/02/2014 09:23
Rene Offline
Besatt
Besatt
Høres ut som et D-Link-problem.

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Torshov-Simen] #1743869 11/02/2014 09:54
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Torshov-Simen

Virker som et routerproblem ja. Hvilken router er det snakk om?

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: sverreb] #1743874 11/02/2014 10:03
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Torshov-Simen

Virker som et routerproblem ja. Hvilken router er det snakk om?

En "haug-gammal" Netgear av et eller annet slag...
I hvert fall såpass gammel (og billig) at foretrukket løsning er å kjøpe ny framfor å kødde med feilsøking om det er overveiende sannsynlig at det er i routeren problemet ligger :-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Boas] #1743895 11/02/2014 10:58
sverreb Offline
Besatt
Besatt
To temmelig sikre måter å identifisere at problemet ligger i ruteren er:

* Teste kablet tilkopling. Om denne virker når trådløs ikke virker er det et tegn på at det er trådløsdelen i ruteren som har problemer (Eller i klienten, men jeg går ut i fra at du har testet klientmaskinen mot andre trådløse nett)

* Kople direkte til nettet (D.v.s. å plugge WAN kabelen rett i PC. Forutsetter at du har vanlig ruter, ikke en ruter med integrert DSL modem). Da hopper du bukk over ruteren totalt. Har du da ingen problemer er problemet mest sannsynlig i ruteren.

Med det samme du er i gang ville jeg ha kikket på topologien i hjemmenettet ditt. Det er gjerne uheldig å ha to NAT rutere etter hverandre, men det er hva veldig mange ender med å ha når de setter inn sin egen trådløse ruter. Kjør f.eks 'tracert google.com' og kikk på loggen som kommer ut. er du innom to NAT nett har du dobbel NAT. (Det er tvilsomt om dette er problemet, men det kan gi problemer senere med en annen ruter)

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: sverreb] #1743896 11/02/2014 11:03
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Siden det er mye routerekspertise i denne tråden, så prøver jeg meg også på å skyte inn et relatert spørsmål:

Vi byttet vår gamle Linksys-router til en ny Apple Airport Express. Alt flyter og går som en drøm, men jeg får ikke til å koble til BoxPN på macen nå. Litt googling gjorde meg ikke egentlig klokere, så spørsmålet er om det er noen problemer med å bruke VPN med Airport Express?

Ser stort sett TV via iTunes på AppleTV, så BoxPN har ikke vært så mye i bruk. Men av og til vil man jo gjerne se hva som finnes på amerikansk Netflix ...

Re: Hvilken trådløs ruter? [Re: Boas] #1743968 11/02/2014 14:23
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Jeg har ingen oversikt over hva boxpn gjør. Det burde egentlig ikke være noen problemer med VPN tilkoplinger om vanlig trafikk fungerer. Det eneste jeg kan komme på er om du har andre NAT settinger og boxpn av en eller annen grunn skulle være følsom for slikt (Noe den ikke burde være)

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå