Lurer litt på hva forumistene bruker av lykter til stisykling. Ikke grusbanking, men sti hvor fartene ikke er syyykt høy.
Hva trengs? Holder det med en på styret, eller en på hjelm? Og hvor kraftig bør den være? Eller er det to som gjelder, en på styret og en på hjelm? Og trenger man mange tusen lumen for stisykling?
en kraftig på styre og hjelpelykt ikke nødvendigvis like kraftig på hjelmen. Da får du mindre skygger og både lys dit du skal og dit du ser. Har prøvd med enten eller flere ganger, og konkluderer alltid med at 2 er best.
en kraftig på styre og hjelpelykt ikke nødvendigvis like kraftig på hjelmen. Da får du mindre skygger og både lys dit du skal og dit du ser. Har prøvd med enten eller flere ganger, og konkluderer alltid med at 2 er best.
+1. Kraftig på styret og litt mindre kraftig på hjelmen. Har prøvd å låne bort én av dem til noen som manglet lykt, og da følte jeg meg hjelpeløs. Uansett hvilken av dem som manglet...
I mitt tilfelle er begge lyktene noen billige Magicshine-lykter som ble kjøpt på supertilbud hos XXL. Har senere sett dem på bruktmarkedet til høyere pris.... Den kraftige er 880 og den på hjelmen er 872 (modellnr, ikke pris). De er nå langt dyrere igjen, men det blir vel halv pris i januar kanskje?
Re: Hva slags, og hvor mange lykter til Stisykling?
[Re: baronKanon]
#168420018/09/201307:51
Da får du mindre skygger og både lys dit du skal og dit du ser.
Godt poeng :-)
Ser for meg å kjøpe denne til styret: http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbeh%C3%B8r/magicshine-MJ-872-multi-sykkellykt-/p/1074571_1_Style
Da tror jeg det blir MJ 872 og 808. Følger "alt" med eller er det noe tilleggsutstyr man bør kjøpe?
Følger sikkert lang nok eller mulig ekstra med, men sjekk ut at kabel mellom lykt og batteri er lang nok etter hvor og hvordan du har tenkt å oppbevare batteriet. Er mulig å kjøpe ekstra skjøtekabel hvis behov.
[Re: Tjuvtrener]
#168428418/09/201308:43
Kablene er stort sett lengre enn nødvendig. Må surre kabelen rundt ramma 10-15 ganger for å unngå krøll. Litt mer tricky med den jeg har på hodet - hjelm og sekk "henger sammen" og må tas av/på i par. Kontaktene henger såpass bra fast. Hvis jeg frigjør mer kabel hekter den seg i alt mulig. Den bør kanskje festes med borrelås e.l.
Jeg hadde kjøpt 2 X 872 og glemt 808. 872 lyser utrolig mye bedre, med bred og fin kjegle. Veier omtrent det samme og koster jo bare 300 kr mer. 816 hadde jeg holdt meg langt unna, den er for topptung. Den sitter ikke skikkelig på styret og er for tung til å være hodelykt. For tiden kjører jeg med 2 X 872, men har også et par 808 og en 816. En annen kjekk ting å vite er at 808, 816 og 872 er kompatible seg imellom mhp batteri og lader mens 880 ikke er det.
Hva er mest hensiktsmessig å supplere med på styret, MJ816 eller MJ872? For meg ser det ut som om førstnevnte vil gi bedre lysspredning, men er det noen vits? Stien er tross alt ikke så bred.
Til snøsykling synes jeg det har holdt fint med min 808 på hjelmen.
Jeg har en 808 på hjelmen og en 816 på styret. Har tidligere brukt 2x 808, og det kunne jeg like gjerne fortsatt med. Synes ikke 816 lyser noe bedre, men det virker som den bruker litt mer batteri. I tillegg er den krøkkete med den ekstra lille av/på bryteren som må festes i tillegg til selve lykta.
Jeg ville helt klart gått for en 872.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
[Re: Rednaskela]
#168430018/09/201308:56
Hva er mest hensiktsmessig å supplere med på styret, MJ816 eller MJ872? For meg ser det ut som om førstnevnte vil gi bedre lysspredning, men er det noen vits? Stien er tross alt ikke så bred.
872 har bedre spredning enn 816 og er på alle måter en bedre lykt.
Skal teste med 3stk av den nye Inton lykta vår som er i butikk nå. Det blir totalt 12stk U2 dioder, 13200 teoretiske lumens (oppunder 11500 reelle), drevet av totalt 75volt batterispenning (3 x 25v). En på hjelm og to på styret. Denne lykta rokker, og jeg har målt den til mer enn dobbel Lux (reflektert fra tak) output av f.eks Inton 2xU2 som vi solgte ifjor og også godt over dobbel output av Fluxient 3xT6 som MTBR.com målte til 1612 reelle Lumens i Lezyne sin inverted sphere måler, mao dytter nok Inton lykta ut nærmere 3500 reelle lumens. I tillegg er den betydelig lettere og smidigere enn 2 x U2 modellen. Mener at den koster veil 1499,- Her er en snutt fra Kobberhaugtraktene i vinter der jeg tester prototypen (jeg redesignet interfacen og litt av logic'en for Inton så de som er i butikk nå er mye mer brukervennlige for hansker, etc) mot den antikvariske Silva (den svære) halogenlykta som Diamant Mammut testrytter Lars Christian fortsatt insisterer på å bruke (kred for ol'school, men det får være grenser)
Blir nok overkill, så etterhvert blir det nok en av disse på styret og en 3xU2 på hjelmen.
En annen kul ting med såpass med lys er at man kan snurre igang f.eks, Contour kameraet og lage gromme videoer på kveldstid også.
Mine erfaringer er at to lykter er det beste, ei på hjelmen og ei på styret. Enten to like og ikke altfor store og tunge lykter, eller ei litt større og kraftigere på styret.
Lykt bare på styret gjør det vanskelig å se rundt krappe svinger o.l. Har du lykt på hodet har du også se på ting som er på siden av stien og du har arbeidslys i tilfelle punktering eller andre ting som må fikses. Har du bare lykt på hodet kan det også bli galt, hvis det er tåkete eller snør får du gjenskinnet fra lykta rett i øynene og du ser fint lite. Da er det bedre med lykt på styret.
Det har jo blitt et jag etter stadig kraftigere lykter, egentlig er det mye tull i hele greia - de kraftigste lyktene gir jo MER lys enn det er på en skikkelig regndag midt på sommeren eller i skyggefulle partier i skogen midt på dagen!
Jeg bruker to litt eldre Lupine lykter som ikke gir på langt nær så mye lys som toppmodellene i dag, men sammen gir de mer lys enn jeg trenger.
[Re: Espen W]
#168489818/09/201318:54
Skal teste med 3stk av den nye Inton lykta vår som er i butikk nå. Det blir totalt 12stk U2 dioder, 13200 teoretiske lumens (oppunder 11500 reelle), drevet av totalt 75volt batterispenning (3 x 25v).
Tipper motgående skiløpere blir veldig happy når de møter deg
Det blir selvfølgelig 3 stk Lupine Betty på totalt 13500 reele lumens. Alle fjernstyrt fra samme bryter!
Når jeg ikke skal være helt idiot og lage kvalm for de som sykler foran meg, kan det nok være at jeg holder meg til en Wilma på styret og en Piko på hodet. Det holder nok med 4000 reele lumens også. ;-)
Skal teste med 3stk av den nye Inton lykta vår som er i butikk nå. Det blir totalt 12stk U2 dioder, 13200 teoretiske lumens (oppunder 11500 reelle), drevet av totalt 75volt batterispenning (3 x 25v).
Tipper motgående skiløpere blir veldig happy når de møter deg
Har du link til denne nye lykten?
Ser ikke ut til at de har lagt den ut på G-Max.no enda, skal etterlyse den, men har visst vært ute i butikk i et par uker allerede.
Mye bra kinalumens på e-bay. Søk f.eks: "bike lumen 5200" (evt annet antall lumens). Har selv god erfaring med 3800 og 1200 - vurderer oppgradere til 5200 for å sjekke hvordan dette funker. Kinalumens eller "ekte" lumens - dette er mye lys for noen få hundrelapper. Synes lys på styret er tilstrekkelig, hjelmlys er fin bonus.
[Re: OSM]
#168499518/09/201320:43
Mye bra kinalumens på e-bay. Søk f.eks: "bike lumen 5200" (evt annet antall lumens). Har selv god erfaring med 3800 og 1200 - vurderer oppgradere til 5200 for å sjekke hvordan dette funker. Kinalumens eller "ekte" lumens - dette er mye lys for noen få hundrelapper. Synes lys på styret er tilstrekkelig, hjelmlys er fin bonus.
Utvilsomt (sykt) mye for pengene, men usikker på hvordan de får 4stk T6 til å gi claimed 5200lm når maks teoretisk output er 1000lm per stk