svenskt perspektiv på norsk mtb
|
Re: svenskt perspektiv på norsk mtb
[Re: Oystein L]
17/09/2013 06:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Min observation från många timmars cyklandet i era norska skogar är en aning förvirrande. Jag möter dem, som i mina ögon utövar XC (i alla fall utifrån utrustning och delvis outfit) mest på breda raka grusvägar, för mig tråkiga transport och vattenpåfyllande sträckor. På de tekniska partierna, som jag tycker ert fantastiska natur har så oändligt mycket av, möter jag mest dem som liknar DH - utövare och en del arga joggande.
Er ikke dette her og et problem? Flere her ytrer jo at manglende teknikk er et problem blant de norske. Det kan jo også være så enkelt som at majoriteten av norske klubber/syklister er mere opptatt av grustrening/ritt enn orntli' terrengsykling? Det er forsåvidt ikke noe galt i det, men da er det jo greit om de samme folka/klubbene erkjenner det fremfor å fokusere på svakhetene i andres satsing på ungdom og elite. Jeg stusser også over dette. I "min" klubb er det arrangert intervalltrening en dag i uka siden i vår. Først på asfalt, deretter på grus. Nå når rittsesongen er over har klubben gått over til å arrangere "kosetur på sti", der det sykles sti uten fokus på pulssoner. Som Øystein sier så er det forsåvidt ikke noe galt i det, men når man underveis i sesongen stadig hører om folk som har lyst men ikke tør å melde seg på ritt fordi man er redd for terrenget, mener jeg det er feil fokus. Greit nok at det er lettere å presse seg selv på trening i "konkurranse" med andre, men selv synes jeg det er mye mer å hente på å få teknikktips fra flinke folk på sti. Det kryr av folk med svært gode terrengsykler, mange også på FS, derfor synes jeg det er rart at man skal skille så innmari på "trening" (som foregår på asfalt og grus), og "kos" (som foregår på sti). Det er lov å trene på sti også, tenker nå jeg. Synes også at to klubber i samme by burde kunne dra større veksler på hverandre, særlig når det gjelder satsingen på barn og unge. Når den ene klubben arrangerer teknikktrening for barn med en av de beste i landet som instruktør samme dag og bare et steinkast unna der den andre klubben arrangerer rundbane, burde det ringe en bjelle.
|
|
|
[Re: SweHamdouni]
17/09/2013 07:17
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan er det svenske landeveislaget? Jeg mener, er det ikke slik at Boasson og Nordhaug begge "egentlig" er terrengsyklister? Gitt at disse hadde fortsatt med TS så hadde vel det norske TS-landslaget sett litt annerledes ut?
Kan null og niks om det norske forbundet, men etter det jeg leser her er det jo ganske hårreisende...
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
17/09/2013 07:17
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg stusser også over dette. I "min" klubb er det arrangert intervalltrening en dag i uka siden i vår. Først på asfalt, deretter på grus. Nå når rittsesongen er over har klubben gått over til å arrangere "kosetur på sti", der det sykles sti uten fokus på pulssoner. Som Øystein sier så er det forsåvidt ikke noe galt i det, men når man underveis i sesongen stadig hører om folk som har lyst men ikke tør å melde seg på ritt fordi man er redd for terrenget, mener jeg det er feil fokus. Greit nok at det er lettere å presse seg selv på trening i "konkurranse" med andre, men selv synes jeg det er mye mer å hente på å få teknikktips fra flinke folk på sti. Det kryr av folk med svært gode terrengsykler, mange også på FS, derfor synes jeg det er rart at man skal skille så innmari på "trening" (som foregår på asfalt og grus), og "kos" (som foregår på sti). Det er lov å trene på sti også, tenker nå jeg.
Synes også at to klubber i samme by burde kunne dra større veksler på hverandre, særlig når det gjelder satsingen på barn og unge. Når den ene klubben arrangerer teknikktrening for barn med en av de beste i landet som instruktør samme dag og bare et steinkast unna der den andre klubben arrangerer rundbane, burde det ringe en bjelle.
Din klubb har gjort veldig mye bra i å få med folk / få de ut av sofan, det har vel vært fokus samt skape et godt miljø.. Der har de lyktes veldig bra! Mener din klubb har gjort det riktig og bør være den klubben de er.. Du snakker om treninger for "gamlinger" så det har ikke særlig mye med denne debatten å gjøre.. De blir ikke noen XCO WC ryttere uansett!  Er jo egentlig utrolig bra med alle de fellestreningene de har, vil flertallet ha treninger i skogen blir vel det også ordna tenker jeg.. Det er lov å trene på sti sier du, men for en 40 åring som trener litt etter jobb er det lov å sykle på grusen også.. Så hva disse har med norsk rundbanesatsing å gjøre skjønner jeg ikke helt. Det er ikke han som skal bli god teknisk.. Er jo mye bra i Trøndelag, Gauldal og TVK har vel bra med treninger for unger i rundbane løyper og TrønderCup kryr jo av unger.. De som syns det er gøy søker seg gjerne til terrenglinja på Melhus vgs.. Da mener jeg mye er gjort, da er det meste opp til en selv egentlig.. Hvis man virkelig vil da så er det håp..
Redigert av Kriss; 17/09/2013 07:21.
|
|
|
[Re: Kriss]
17/09/2013 07:21
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Enig i det, Kriss. Men husk at vi har en XCO WC-rytter i stallen da...  Poenget med innlegget var egentlig å peke på det jeg mener er feil tankesett, som kanskje sprer seg nedover. Hvis vi snakker om en særnorsk kultur der asfalt og grus er det vi trener på, så tror jeg det kan forplante seg nedover i rekkene også. Hadde "alle" vært hekta på sti med XC-utrustning, så tror jeg det kunne utgjort en forskjell.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
17/09/2013 07:29
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig i det, Kriss. Men husk at vi har en XCO WC-rytter i stallen da...  Poenget med innlegget var egentlig å peke på det jeg mener er feil tankesett, som kanskje sprer seg nedover. Hvis vi snakker om en særnorsk kultur der asfalt og grus er det vi trener på, så tror jeg det kan forplante seg nedover i rekkene også. Hadde "alle" vært hekta på sti med XC-utrustning, så tror jeg det kunne utgjort en forskjell. Jeg vet det, men er ikke vits i å arrangere teknikktreninger for han.. Ikke enig, man må skille mellom massene/mosjonistene og talenter i rundbane.. Og din klubb bidrar jo økonomisk til at han får satsa, så mener din klubb bidrar med det de kan.. Talentløse gamlinger (hehe, dro på litt her nå) betaler med glede kontigent som gjør det lettere økonomisk for en som satser XCO.. Er jo like bra uansett det om de sykler på grusen enn i skogen.. Syns det er flott at mange sykler jeg, alle må ikke sykle sti.. Da blir det jo ikke plass til talentene på stiene heller..  Det som er viktig i Trøndelag er å forsette med det ungdomsarbeidet som er bra og ikke få mosjonistene ut i skogen!
|
|
|
17/09/2013 07:37
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Øyvind V, det samme tror jeg. Når "gamlingene" raser rundt på grus, høylydt klager på hvor vanskelig de tekniske partiene i ritt som feks GR er vil vel dette lett forplante seg nedover i rekkene? Det er ikke mange XC syklister jeg møter på sti. Bortsett fra anonymous13 da.
Redigert av eGo; 17/09/2013 07:38.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
17/09/2013 07:38
|
SweHamdouni
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Enig i det, Kriss. Men husk at vi har en XCO WC-rytter i stallen da...  Poenget med innlegget var egentlig å peke på det jeg mener er feil tankesett, som kanskje sprer seg nedover. Hvis vi snakker om en særnorsk kultur der asfalt og grus er det vi trener på, så tror jeg det kan forplante seg nedover i rekkene også. Hadde "alle" vært hekta på sti med XC-utrustning, så tror jeg det kunne utgjort en forskjell. Bra inlägg! Jag saknar dock också en bild av kvaliteten på de norska XC- tävlingar. Igen, back in the days hemma i Sverige var banorna under ständig utveckling. Varje säsong kom det nya utmaningar som gjorde att man uppskattade dessa Cup- tävlingar extra mycket. Jag har aldrig tävlat XC här i Norge men skulle gärna få en bild av den delen av kulturen. Inte minst tror jag det är en viktig "asset" till debatten.
|
|
|
[Re: Kriss]
17/09/2013 07:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Enig i det, Kriss. Men husk at vi har en XCO WC-rytter i stallen da...  Poenget med innlegget var egentlig å peke på det jeg mener er feil tankesett, som kanskje sprer seg nedover. Hvis vi snakker om en særnorsk kultur der asfalt og grus er det vi trener på, så tror jeg det kan forplante seg nedover i rekkene også. Hadde "alle" vært hekta på sti med XC-utrustning, så tror jeg det kunne utgjort en forskjell. Jeg vet det, men er ikke vits i å arrangere teknikktreninger for han.. Ha ha, nei Ikke enig, man må skille mellom massene/mosjonistene og talenter i rundbane. Helt enig med deg. Jeg snakker ikke om at massene på død og liv skal ut på sti og at alle i en klubb skal prøve å bli teknikkguder. Det jeg mener er at barn/ungdom må se at terrengsykling er noe mer enn å sykle fortest mulig på grus. Hvordan viser vi dem det? Jo, vi sykler mer i terrenget. Vi arrangerer flere terrengritt. Vi tar dem med på Trøndercup og lar dem sykle i myra på Skogly. Vi tar dem med på den stien vi selv sykla kvelden før og lærer dem hvordan man tar droppet. Vi viser dem hvordan en hageslange fungerer og gir dem en flik av dynetrekket og ei flaske blå Rock'n Roll. Så henger vi opp en plakat av Ola over senga deres og sier at "en dag, sønn, skal du bli bedre enn han der". Jeg tolker flere innlegg her som at vi ikke kan sitte og vente på at talentene skal komme rekende på ei fjøl. Derfor er det viktig å ha god bredde tidlig, slik at man kan oppdage talentene. Så må man ha en måte å dyrke dem videre på. Jeg aner ikke hvordan man best dyrker en WC-rytter, men jeg er ganske sikker på at det er lettere å finne talenter dersom 100 gutter og jenter ræser rundt i skogen enn om bare 20 gjør det. For å få flest mulig ut i skogen og sykle i ordentlig terreng, mener jeg derfor det er viktig å vise og gjøre noe annet enn å dundre rundt på grus. Klubben "min" har gjort mye bra og riktig for å få folk ut av soffan og alt det der, men den arrangerer også barnetreninger og jeg synes derfor det er naturlig å ta den med når man skal se på hvem som har en liten flik av ansvaret.
|
|
|
17/09/2013 07:47
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er litt av problemet ja det med mosjonsritt/teknisk. Her i Norge får man stort sett sponsorer på grusritt. Det er veldig ofte pga av resultater der man får sponsorer. Så når man kommer opp i junior/U23 alder så er man ofte avhenig av å sykle disse rittene hvis man skal kunne få til greie sponsorer. Nå som også NM maraton er grusritt så er ikke det noe heldig utvikling.
Det er ikke noe tvil om at her i Norge har det fokusert alt for lite teknikk. Det kommer jo av at foreldrene som har dratt barnene inn i sykkel gjerne er birkensyklister. Derfor har fokus ofte vært trene mange timer og hva slags watt/puls/o2 man har/ligger på. Det er de som tilfeldigvis har lekt seg mye på sykkel i tidlig alder som er gode. Det er mer vanlig for en ung MTB syklist å sykle masse landevei enn å trene teknikk/kjøre sti. Det sier seg da selv at spranget opp til de beste blir enormt. Det så vi ganske tydelig i feks sprint løypa i helgen. Flere av de norske tapte ca 3 ganger mer nedover i sprint løypa enn fra start opp opp den tøffe bakken.
Jeg er heller ikke i tvil om at det er penger til å satse bedre. For rytterne i Norge har utrolig bra utstyr i forhold til andre steder i verden. Når man ikke får det eller er sponset så skal jo ikke en ung rytter kjøre på hjul til 10-20000. Det er jo bare helt vilt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
17/09/2013 07:49
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Jo, vi sykler mer i terrenget. Vi arrangerer flere terrengritt. Vi tar dem med på Trøndercup og lar dem sykle i myra på Skogly. Vi tar dem med på den stien vi selv sykla kvelden før og lærer dem hvordan man tar droppet. Vi viser dem hvordan en hageslange fungerer og gir dem en flik av dynetrekket og ei flaske blå Rock'n Roll. Så henger vi opp en plakat av Ola over senga deres og sier at "en dag, sønn, skal du bli bedre enn han der".
Beklager total avsporing, men for guds skyld, vis dem noe annet enn myra på Skogly. Med så mye fint terreng som vi har rundt Trondheim er det helt utforståelig for meg hvorfor man skal legge flere av TrøndercupŽene ut i myra. Da er heller grusen å foretrekke.
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
17/09/2013 07:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Norske XC-ritt er jo mer enn tekniske nok. Men det er så mange utekniske ritt å delta på og de med penger og innflytelse velger å delta på disse. Ungdommene liker kanskje det tekniske, men blir fortalt at de må trene grus og landevei for å bli gode. I Sveits plukker de erteposer fra bakken mens de sykler til de er 15-16. O2-trening satser de på at kommer av seg selv mens de sykler i terrenget. I Norge håper mange på at det motsatt er tilfelle. At teknikken bare kommer flyvende selv om man trener på grus og vet. Nino trener på veien fint lite og når han gjør det gjør han det på terrengsykkelen.
Det er et stort paradoks at jeg som avdanka gamling som selv i minde glansdager ikke var noe særlig raskere enn topp 10 på en veldig god dag fortsatt kan levere strekktider i Terrengsykkelritt-løypa og i tekniske rundløyper som nesten matcher de beste juniorene, og det med omtrent 5 timer trening i uka. God teknikk varer livet ut, kondis kan du trene opp når som helst. Sannsynligvis vil kondisen komme ved å sykle teknisk også, Min er i hvert fall tuftet på det.
Terrengsyklister opp til junioralder bør holdes unna alt som heter rulle, laktattester og Vo2-max-tester. De bør få en terrengsykkel og sendes ut i skogen ut å bli fortalt hva som går å sykle på en enkel halvdemper og hva som ikke går. De fleste 13-14-åringer vil raskt mestre det å sykle i terrenget selv om 30+-åringer synes det er dritvanskelig.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
17/09/2013 08:02
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Det er et stort paradoks at jeg som avdanka gamling som selv i minde glansdager ikke var noe særlig raskere enn topp 10 på en veldig god dag fortsatt kan levere strekktider i Terrengsykkelritt-løypa og i tekniske rundløyper som nesten matcher de beste juniorene, og det med omtrent 5 timer trening i uka. God teknikk varer livet ut, kondis kan du trene opp når som helst. Sannsynligvis vil kondisen komme ved å sykle teknisk også, Min er i hvert fall tuftet på det.
Terrengsyklister opp til junioralder bør holdes unna alt som heter rulle, laktattester og Vo2-max-tester. De bør få en terrengsykkel og sendes ut i skogen ut å bli fortalt hva som går å sykle på en enkel halvdemper og hva som ikke går. De fleste 13-14-åringer vil raskt mestre det å sykle i terrenget selv om 30+-åringer synes det er dritvanskelig.
God teknikk varer livet ut. Se på denne bildemontasjen. Først kan vi hylle Wengelin for sitt livs ritt, men se hva "gamlefar" Hermida gjør i løpet av dette strekket. Bildene er tatt med 4 sekunders mellomrom.
Redigert av KKippernes; 17/09/2013 08:03.
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
17/09/2013 08:08
|
olechr
More than words
|
More than words
Hermida er bra ja. Giger han kjører forbi er vel en av de få sveitserne som er ganske dårlig teknisk.
|
|
|
17/09/2013 08:11
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
Juniorlandslag er en en fin ting. Og junior-VM. Da stimulerer forbundet til en naturlig progresjon i utviklingen. Da er det avhengig av at forbundet sender full kvote på oppsatt rittprogram. Dette blir gulrøtter for utøverne. Som tidligere skiskytter, kan jeg litt om psykologien i dette. Etter å ha ligget brakk i 5 år, ble det i 2002 opprettet juniorlandslag. Det ble sendt full kvote på VM. Det ble fort gjevt å kvalifisere seg både for lag. Og nivået ble presset opp. Det finnes også andre årsaker (Bjørndaleneffekten), men både bredden og nivået steg betraktelig i den perioden. Antallet deltakere i junior NM ble doblet, og plutselig sto Emil Hegle Svendsen der. Foreløpig mangler vi i Terrengsykling det massive jaget etter å få kjøre VM. Jeg mener at det er der springbrettet står. Og her er vi på rett vei. Forskjellen fra disse to idrettene er matchingen man trenger. Terrengsykkel krever teknikk og taktikk som man MÅ trene sammen med andre. Takle hindringer i en klynge etc. Derfor må man sende landslag på litt mer enn bare VM.
|
|
|
17/09/2013 08:15
|
olechr
More than words
|
More than words
I år har det vært landslag på ganske mye mer enn VM/EM. Men det er veldig begrensede budsjetter.
Man må ikke så langt for å skaffe matching. Det holder med Danmark for de fleste av juniorene. For å sende juniorer som vi har i dag (med noen få unntak) til world cup gjør lite godt. Man må ta det veldig stegvis. Når man vinner/er på pallen i Danmark kan man prøve Tyskland også videre.
|
|
|
17/09/2013 08:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Problemet er at det hjelper IKKE med matching hvis man ikke gjør tingene riktig på trening her hjemme. Eller spiser skikkelig, har utstyret i orden, holder seg frisk osv. Det er nok her det er størst problemer for mange unge. Og da blir man ikke bra uansett hva man gjør. Og det arbeidet starter i klubbene ikke i NCF.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
17/09/2013 08:17
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Norske XC-ritt er jo mer enn tekniske nok. Men det er så mange utekniske ritt å delta på og de med penger og innflytelse velger å delta på disse. Ungdommene liker kanskje det tekniske, men blir fortalt at de må trene grus og landevei for å bli gode. I Sveits plukker de erteposer fra bakken mens de sykler til de er 15-16. O2-trening satser de på at kommer av seg selv mens de sykler i terrenget. I Norge håper mange på at det motsatt er tilfelle. At teknikken bare kommer flyvende selv om man trener på grus og vet. Nino trener på veien fint lite og når han gjør det gjør han det på terrengsykkelen.
Terrengsyklister opp til junioralder bør holdes unna alt som heter rulle, laktattester og Vo2-max-tester. De bør få en terrengsykkel og sendes ut i skogen ut å bli fortalt hva som går å sykle på en enkel halvdemper og hva som ikke går. De fleste 13-14-åringer vil raskt mestre det å sykle i terrenget selv om 30+-åringer synes det er dritvanskelig. Noe av det klokeste jeg har lest her! Teknikk først, kondis når man må. Det aller viktigeste dog, er at det føles som lek og moro, da lærer man mye raskere, og har man det gøy så er man villig til å gi alt på en helt annen måte. Se hvordan lille Norge har hatt noen av verdens beste snowboardere uten noen organisert satsning på trening fra barnsben av. Og til de som ikke vet, så er snowboard en veldig, veldig mye større sport (med utrolig mange profesjonelle utøvere) på verdensbasis enn f.eks. langrenn. Dette er fordi kids i bakken pusher hverandre mye mer enn noen sint pappa eller trener kan få til! De hopper big-jumps som bare uken før skremte vettet av dem, fordi de har sett at kompisen får det til. Men, som et sidenotat, for at nivået skal bli høyt, så må en eller annen dra opp nivået. Kjører man utelukkende med middelmådige kjørere, så fortsetter hele gjengen å være middelmådig, selv talentene.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: olechr]
17/09/2013 08:21
|
nesteby
Entusiast
|
Entusiast
I år har det vært landslag på ganske mye mer enn VM/EM. Men det er veldig begrensede budsjetter.
Man må ikke så langt for å skaffe matching. Det holder med Danmark for de fleste av juniorene. For å sende juniorer som vi har i dag (med noen få unntak) til world cup gjør lite godt. Man må ta det veldig stegvis. Når man vinner/er på pallen i Danmark kan man prøve Tyskland også videre. Ja godt poeng med at man må treffe på nivå. De har jo kanskje bommet litt på nivået noen ganger i år. Jeg synes diskusjonen er inne på riktig aldersgruppe her i hvertfall. UCI--lag, penger etc bør først være et spørsmål når du står på trappene til å bli senior
Redigert av nesteby; 17/09/2013 08:22.
|
|
|
[Re: nesteby]
17/09/2013 08:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Man må ikke så langt for å skaffe matching. Det holder med Danmark for de fleste av juniorene. For å sende juniorer som vi har i dag (med noen få unntak) til world cup gjør lite godt. Man må ta det veldig stegvis. Når man vinner/er på pallen i Danmark kan man prøve Tyskland også videre. Ja godt poeng med at man må treffe på nivå. De har jo kanskje bommet litt på nivået noen ganger i år. Jeg synes diskusjonen er inne på riktig aldersgruppe her i hvertfall. UCI--lag, penger etc bør først være et spørsmål når du står på trappene til å bli senior Jepp helt enig. Det kreves ikke mye penger for å bli en veldig god junior. De fleste juniorene som sykler rundt de fleste av våres har nemelig ikke mye penger. Det som trengs er: -En sykkel -Et godt miljø -En god trener -Et bra kosthold -Fokus -Hvile I mine øyne er det da 2 ting som er viktig. At en klubb har et bra opplegg og at man er snill mot sine foreldre som da mest sannsynlig er snille tilbake ;-) Det som ikke trengs er dyre karbon hjul, wattmåler, Oakley briller osv osv.
|
|
|
17/09/2013 09:08
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Enig, olechr, i mye av dette. De to første poengene dine mener jeg er de to soleklart viktigste forutestningene. Det første har du flere ganger poengtert at ikke ser ut til å være noen begrensning. Det andre punktet, derimot (miljø) er jeg litt mer spørrende til. Team Herbalife er bra. landslag er bra. Evt andre lag er bra. Men miljøet i sporten er mye mer enn det.
Jeg vil også prøve å rette på en godt grodd fast misforståelse: Om en 15-åring bruker lommepengene sine på Oakleybriller eller krabonstæsj, er dette fordi han/hun er 15 år og er i en alder hvor det bør være lov å være litt ufornuftige og tøyse litt med penger og hobbyen sin, mens man ennå lever trygt under vingene hjemme. Det blir fort nok seriøst. Jeg synes det er alt for mange moralske pekefingre ute og går her som egentlig ikke vet helt hva de uttaler seg om. Om enkelte foreldre skjemmer bort ungene og gir bort alt slikt stæsj, er det en familiesak. Det ødelegger fint lite for sporten. Dersom ungene jobber og sparer til det på egenhånd, så synes jeg det er mye bra læring i det.
Det derimot sporten IKKE trenger, er foreldre med laktatmålere som tar blodprøver av ungene både på trening og tur for å sjekke at det ikke "hoper seg opp for mye laktat". De trenger ikke "profesjonelle" trenere som kjører mega treningsregimer som med største sikkerhet brenner ut de beste og skremmer vekk de dårligste. De trenger IKKE seggregering på prestasjonsnivå i en alder av 12 år i klubben sin (ikke 15 åringer heller!!).
Jeg vil hevde at det ungdom trenger er å få lov til å være ungdom, og noe av det ungdom trenger mest er å bli sett og tatt vare på av de voksne, og de trenger et miljø med likesinnede rundt seg å trives i. Videre trenger de å høre at det beste de kan gjøre er å ta med seg kompiser og kjøre som tullinger rundt på stier i nærområdet, teste ut downhill-løyper, eller andre klubber sine rundbaner. Så kan trenerne i bakgrunnen sørge for at rett kompetanse bidrar til at totalen av trening, kosthold og utvikling følger en god modell, uten at det tres nedover huet på dem.
Jeg mener at samarbeid mellom klubbene er svært viktig. Både i alderbestemt og juniornivå. Man må sikre at det oppleves som et bra miljø og hvor utøverne ikke bare begrenser fokuset sitt til klubbdrakta, men opplever et felles miljø i landet, med samlinger og opplevelser både seriøse og useriøse som gir motivasojnsgrunnlag for videre satsing. Man kan gå sammen om felles reise til utenlandske ritt osv. Landslag er bra, men enten må landslaget bli mye større, eller så må det være en gruppering rundt landslaget hvor juniorer også kan være uten å føle seg overlatt til seg selv. Det siste er det mest realistiske og det kan klubber/kretser få til.
Det gjøres en del bra her allerede (med fare for å uteglemme noen vil jeg trekke fram terreng-campen til Romerike og jentesamlingene til NCF), og jeg tror man vil se fruktene av det etterhvert. Men på en del ting kan man alltids bli bedre, og aldri for god..
|
|
|
17/09/2013 09:17
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Jeg støtter Øyvind og OleChr i det de sier. Det er i lokalmiljøet man legger grunnlaget for å bli så god at man bevarer sykleinteressen til man blir voksen - uansett hvilket nivå man er på.
Jeg støtter også de som berømmer NTG for å starte terrengsykkellinje, men minner om at dette ikke passer alle utøvere - blant annet pga avstand hjemmefra. Du skal være rimelig dedikert hvis du bytter ut alle serviceelementene som ligger i hjemmeboerstatusen med en hybel langt hjemmefra. Bo enkelt, vaske tøy, kjøpe og lage mat og gjøre skolearbeid på fritida for å kunne trene i skoletida er det ikke alle som blir bedre utøvere av - uansett hvor god terrengsyklingskompetanse man har på skolen.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
17/09/2013 09:26
|
olechr
More than words
|
More than words
Enig, olechr, i mye av dette. De to første poengene dine mener jeg er de to soleklart viktigste forutestningene. Det første har du flere ganger poengtert at ikke ser ut til å være noen begrensning. Det andre punktet, derimot (miljø) er jeg litt mer spørrende til. Team Herbalife er bra. landslag er bra. Evt andre lag er bra. Men miljøet i sporten er mye mer enn det.
Jeg vil også prøve å rette på en godt grodd fast misforståelse: Om en 15-åring bruker lommepengene sine på Oakleybriller eller krabonstæsj, er dette fordi han/hun er 15 år og er i en alder hvor det bør være lov å være litt ufornuftige og tøyse litt med penger og hobbyen sin, mens man ennå lever trygt under vingene hjemme. Det blir fort nok seriøst. Jeg synes det er alt for mange moralske pekefingre ute og går her som egentlig ikke vet helt hva de uttaler seg om. Om enkelte foreldre skjemmer bort ungene og gir bort alt slikt stæsj, er det en familiesak. Det ødelegger fint lite for sporten. Dersom ungene jobber og sparer til det på egenhånd, så synes jeg det er mye bra læring i det.
Det derimot sporten IKKE trenger, er foreldre med laktatmålere som tar blodprøver av ungene både på trening og tur for å sjekke at det ikke "hoper seg opp for mye laktat". De trenger ikke "profesjonelle" trenere som kjører mega treningsregimer som med største sikkerhet brenner ut de beste og skremmer vekk de dårligste. De trenger IKKE seggregering på prestasjonsnivå i en alder av 12 år i klubben sin (ikke 15 åringer heller!!).
Jeg vil hevde at det ungdom trenger er å få lov til å være ungdom, og noe av det ungdom trenger mest er å bli sett og tatt vare på av de voksne, og de trenger et miljø med likesinnede rundt seg å trives i. Videre trenger de å høre at det beste de kan gjøre er å ta med seg kompiser og kjøre som tullinger rundt på stier i nærområdet, teste ut downhill-løyper, eller andre klubber sine rundbaner. Så kan trenerne i bakgrunnen sørge for at rett kompetanse bidrar til at totalen av trening, kosthold og utvikling følger en god modell, uten at det tres nedover huet på dem.
Jeg mener at samarbeid mellom klubbene er svært viktig. Både i alderbestemt og juniornivå. Man må sikre at det oppleves som et bra miljø og hvor utøverne ikke bare begrenser fokuset sitt til klubbdrakta, men opplever et felles miljø i landet, med samlinger og opplevelser både seriøse og useriøse som gir motivasojnsgrunnlag for videre satsing. Man kan gå sammen om felles reise til utenlandske ritt osv. Landslag er bra, men enten må landslaget bli mye større, eller så må det være en gruppering rundt landslaget hvor juniorer også kan være uten å føle seg overlatt til seg selv. Det siste er det mest realistiske og det kan klubber/kretser få til.
Det gjøres en del bra her allerede (med fare for å uteglemme noen vil jeg trekke fram terreng-campen til Romerike og jentesamlingene til NCF), og jeg tror man vil se fruktene av det etterhvert. Men på en del ting kan man alltids bli bedre, og aldri for god..
Jeg er veldig enig i det du skriver her. Derfor jeg skriver det med oakely etc er fordi det er veldig mange som sier de ikke har råd til å satse. Har ikke råd til nye dekk som sitter på gjørme osv. Når de da står med oakely briller på hodet og hjul til 15000 på sykkelen da er det helt feil prioritert. Du må gjerne være uenig det, men dette er faktisk ganske vanlig og jeg personlig skjønner ikke noe av det. Jeg trur nok det er klubber og kretser som må hjelpe de unge, så får landslag ta seg av de som er på et nivå hvor de har noe ute å gjøre. Det er hvertfall slik jeg tenker. Det NCF kunne ha gjort var å ha en roadtrip hvor "landslagsutøverne" dukket opp på en trening her og der i de forskjellige kretsene. Svenskene har hvertfall vært veldig flinke å møtes på tvers av klubber og lag. Feks har jeg vært på Kyros med en stor gjeng svensker noen ganger. De møtes alle sammen og drar ut å tar seg en is og kaffe. Sykler sammen etc. Dette gjør ikke Nordmenn i samme grad. Her er det mer vanlig at en og en sykler alene med musikk på ørene enn å sykle sammen (satt litt på spissen)
|
|
|
17/09/2013 09:29
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Derfor jeg skriver det med oakely etc er fordi det er veldig mange som sier de ikke har råd til å satse. Har ikke råd til nye dekk som sitter på gjørme osv. Når de da står med oakely briller på hodet og hjul til 15000 på sykkelen da er det helt feil prioritert. Du må gjerne være uenig det, men dette er faktisk ganske vanlig og jeg personlig skjønner ikke noe av det. ..og akkruat den vinklingen er jeg 100% enig med deg i. ;-)
|
|
|
17/09/2013 09:35
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg trur ikke man blir god uten miljø. Jeg er helt sikker på at grunnen til at jeg ble en av landets beste syklister på noen få år fra å ikke ha sykkel til å sykle fra de fleste var mye med miljø.
Jeg syklet felles treninger med Ceres gjengen i østmarka 2 ganger i uka. Bjørn Ivar Ekeberg, Ola Thomas Bertsen og en hel gjeng på ca 10 stk møtte opp 2 ganger i uka. De øktene kjørte vi stier og vi prøve å kjøre i fra hverandre på sti. Jeg hadde det med andre ord sjukt kult 2 ganger i uka pluss ritt. Plustelig så gikk treningsuka sykt fort for vi trente bra, men hadde det gøy og ble gode på sti samtidig.
Jeg trur akkurat det samme gjelder for de unge. Trening må ikke være kjedelig hver gang. Jeg har en regel for meg selv at hvis snittet av det jeg har trent i løpet av en mnd har vært kjedelig trening. Ja da har jeg trent feil den mnd for da kommer jeg ikke til å klare og holde ut mnd etter mnd, år etter år. Dette er nok problemet til mange unge som har foreldre etc som er for ivrig for tidelig. Treningen blir etterhvert som en jobb enda det er 10 år igjen til de kan drømme om at det blir en jobb. Da slutter de ofte i en alder av 18-22 år. Dvs før de har startet sykkelkarrieren.
Jeg husker når vi var på Kypros for noen år siden. Da syklet jeg og Fontana ganske likt. Makan til leken fyr har jeg aldri sett. Han bare elsket å sykle. Selv i rittet når vi tok igjen damene tok han seg tid til å dra på bakhjulet og blunke til de. Riktignok kostet det en del krefter for han datt av i neste bakke når Kulhavy dro til. Men likevel han koset seg på sykkel både i trening og ritt. Og det har jo tatt han rimelig langt. :-)
|
|
|
17/09/2013 09:47
|
ozzy
Entusiast
|
Entusiast
Finnes det krav til terrengsykkelritt om f.eks. andel sti eller teknisk parti? Det sitter vel i alle arrangørers ryggmarg at de skal tjene mest mulig til klubben / firmaet sitt. Har sett at stort sett alle terrengritt har gått over til å bli grusritt med årene. Nå skal jeg være forsiktig med å uttale meg fordi jeg arrangerer ritt selv men vi er i den enestående situasjon at vi kan være tro mot terrengsyklingen og ikke behøver tusenvis av deltakere. Kjørte beta i år og har utviklet konseptet til 2014 men det tvinger seg fram at vi må utelukke de tøffeste passasjene pga. skader og uhell som skjedde der.
Redigert av ozzy; 17/09/2013 09:54.
|
|
|
17/09/2013 10:04
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Denne kan godt leses og forståes av de som driver med barneidrett (trenere og foreldre, ikke barna selv!). Selv om den ikke handler om terrengsykling, er det masse interessant der. Særlig det forsker Ellingsen sier om motivasjon og mestringsiver! http://www.adressa.no/sport/sprek/article8287511.eceForskning viser at dersom motivasjonen baserer seg på ønsket om å bli best, så er ikke det så bra, og det kan over tid utvikle seg til å bli et ganske stort problem.
Redigert av Hæ?; 17/09/2013 10:06.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
17/09/2013 10:54
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Derfor jeg skriver det med oakely etc er fordi det er veldig mange som sier de ikke har råd til å satse. Har ikke råd til nye dekk som sitter på gjørme osv. Når de da står med oakely briller på hodet og hjul til 15000 på sykkelen da er det helt feil prioritert. Du må gjerne være uenig det, men dette er faktisk ganske vanlig og jeg personlig skjønner ikke noe av det. ..og akkruat den vinklingen er jeg 100% enig med deg i. ;-) svaret på dette er nok enklere enn vi tror. Carbonhjul og Oakley krever bare penger. riktige dekk krever kompetanse og arbeid Edit: foreldre og støtteapparat, må sette av tid til å bistå og hjelpe. Ikke bare kjøpe
Redigert av GardS; 17/09/2013 10:57.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
17/09/2013 11:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg vil hevde at det ungdom trenger er å få lov til å være ungdom, og noe av det ungdom trenger mest er å bli sett og tatt vare på av de voksne, og de trenger et miljø med likesinnede rundt seg å trives i. Dette er dessverre noe mange ikke skjønner, både i sykkel og i mye annen idrett. For å få frem gode ryttere som vil satse er de andre som ikke er så gode, eller som ikke ønsker å satse, nesten like viktige. Det er alle de som skaper et miljø, ikke den ene som har som mål å bli verdensmester. Derfor må man legge opp treninger og det sosiale for alle utøverene. Hvis de som bare sykler for at det er gøy ikke synes det er gøy lenger, så er miljøet borte, og da slutter verdensmesterkandidaten som ikke har noen venner igjen i sporten.
|
|
|
[Re: ]
17/09/2013 11:56
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Det ungene trenger er Strava og prestisjesegmenter i skauen. Ungene mine er jo superfornøyde når de ser de gruser hele gubbeklubben i skauen. Selv om de ikke henger med 10 meter på asfaltintervallene i mtbgruppa :-) Nå er vel ikke akkurat den klubben noe å sammenligne med, annonseres det en hardøkt i terrenget kommer det 1 kanskje 2 stk  Men utrolig mange voksne syklister som vi håper skal skape interessen for terrengsykling sykler aldri eller liker ikke å sykle i skauen. Men å sende unga ut i skauen på røtter og steiner er veldig morsomt når du ser hvor fort de tar nye ting. Men skal man skape toppresultater internasjonalt og over tid kan det ikke være en tilfeldig satsing i en klubb her og der. Det er vel defor man har forbund, krets og klubb slik at man kan lage "røde tråder" i satsingen som kan holdes over tid.
|
|
|
[Re: EgilS]
17/09/2013 11:59
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å få frem gode ryttere som vil satse er de andre som ikke er så gode, eller som ikke ønsker å satse, nesten like viktige. Det er alle de som skaper et miljø, ikke den ene som har som mål å bli verdensmester. Nå begynner vi å nærme oss jackpot her, har de i tillegg en trener som skjønner dette får de i allefall en god start!
|
|
|
|
|