Glad jeg bestilte Mk2 for lenge siden, så har jeg sluppet å tvile:) Blir det forhåndsbestilling av MK3 også?
Butikkene har satt ordre til oss (vi hadde messer forrige uke og uka før), men det er sikkert en del butikker som villig tar ordre for å sikre salg tidlig.
Glad jeg bestilte Mk2 for lenge siden, så har jeg sluppet å tvile:) Blir det forhåndsbestilling av MK3 også?
Butikkene har satt ordre til oss (vi hadde messer forrige uke og uka før), men det er sikkert en del butikker som villig tar ordre for å sikre salg tidlig.
Er det noen ca priser på mk3?
I utgangspunktet rett under 10K for Mammut F4/BigBob 4.0 og rett under 20K for Mammut F3/BigBob 5.0.
Med Bud / Lou oppsett. Kun testet med orginale slanger og ca 10 psi i dekkene. Enn så lenge går både ramme og kjede fri fra dekk, men det er trangt. Mulig det vil subbe med slangeløst oppsett eller lavere dekktrykk.
Har nå testet litt til og funnet ut følgende ( fortsatt med orginale slanger og ca 10 psi i dekkene ) :
Spec : 196cm / 102 kg
- Ved sittende normal sykling uten veldig trykk i pedalene, fungerer alt smertefritt. Dvs ingen subbing noen steder.
- Ved trykk i pedalene ( stående eller sittende i bratt motbakke ) subber bakdekket mot nedre del av ramma ( se bildet ). Foran er det ingen problemer. Så dette var litt nedtur. Men mulig dette ikke oppleves av de som har en helt annen vekt enn det jeg har.
Kan muligens være en løsning å trimme knastene noe, men en forholdvis kjedelig prosess. Evt. bytte tilbake til orginale dekk vil jo også fungere.
Rammene er like på de to? Altså 190mm og mulighet for 100mm og 5.0 bak?
Toppmodellene Mammut F3 og BigBob 5.0 blir garantert 190mm med plass til 5.0 på 100mm felg ja. Det samme blir mest sannsynlig F4/4.0 også, men avhenger av at det nye og mer prisgunstige 190mm navet vårt funker tilfredsstillende, noe jeg ikke tror skal være noe problem, da et særdeles stort sykkelmerke bruker essensielt det samme navet. Rammene er ellers ikke like. F3 ramma ligger på ca 1500g (dette med 17.5 offset, men vil veie tilsvarende med 190 symmetrisk), mens F4 ramma ligger på ca. 2000g, muligens noe mindre før produksjon.
Med Bud / Lou oppsett. Kun testet med orginale slanger og ca 10 psi i dekkene. Enn så lenge går både ramme og kjede fri fra dekk, men det er trangt. Mulig det vil subbe med slangeløst oppsett eller lavere dekktrykk.
Har nå testet litt til og funnet ut følgende ( fortsatt med orginale slanger og ca 10 psi i dekkene ) :
Spec : 196cm / 102 kg
- Ved sittende normal sykling uten veldig trykk i pedalene, fungerer alt smertefritt. Dvs ingen subbing noen steder.
- Ved trykk i pedalene ( stående eller sittende i bratt motbakke ) subber bakdekket mot nedre del av ramma ( se bildet ). Foran er det ingen problemer. Så dette var litt nedtur. Men mulig dette ikke oppleves av de som har en helt annen vekt enn det jeg har.
Kan muligens være en løsning å trimme knastene noe, men en forholdvis kjedelig prosess. Evt. bytte tilbake til orginale dekk vil jo også fungere.
Du får sette på Mission, sykle masse og dra av noen kilo før det blir Lou føre Det der er 116mm (oppunder 4.6'') knastebredde langt framme (pga høyden på Lou) så faktisk imponerende at det ikke subber selv uten belastning. Hvis man bruker en fresh tapetkniv (Stanley kniv) så går det relativt kjapt å trimme ned ytterknastene litt, men på den annen side så kan det jo plutselig dukke opp en 1500g ramme med 190 spacing og tilhørende bakhjul bygget med 190 nav og sub 900g 103mm felg sånn om noen uker. Hvem vet
MK3 og Dillinger? (RIM COMPATIBILITY65-102mm wide rims)
Mk3 felgen er 102.8mm eller noe slikt, så Dillinger skal nok funke (Innen den tid har vi nok forhåpentligvis vårt nye Vee Snowshoe på 4.6'', 6mm knaster og mulighet for opptil 300 pigger.)
Motobecane Fantom pre-order. Ser ut som en fin sykkel for pengene.
Salteste... vi så FB4 Comp i går, og den virket kjent, men Pro modellen er nærmest en blåkopi av Mk2 Mammut og Bigbob. Ser ut til at vi uvitende har i stor grad blitt Motobecane designere i tillegg til Norco prototypen (som var avtalt med vår felles leverandør.) Motobecane er jo et legandarisk merke, selv om det kun er navnet som er til felles med de opprinnelige syklene, litt slik som dagens Suntour vs. det opprinnelige Suntour. Er vel et ordtak som heter noe med imitation og flattery, osv. så egentlig bare hyggelig,
Ser at bikesdirect.com selger Fuji også, så da er det nok som jeg først tippet Ideal fabrikken som har levert Motobecane syklene. Dette er fabrikken som lager Mk2 Mammut/BigBob. De lager også mesteparten av Fuji syklene (Fuji har også eierinteresser i Ideal), så kan bli interessant å se Fuji sine fatbikes (som garantert kommer).
Da har jeg sjekket med leverandøren vår, og disse Motobecane syklene er som jeg trodde rebadgete Mk2 Mammut/BigBob, dvs toppmodellene deres er helt identiske med unntak av at de ikke har vårt C4 merke på stem/pinne/styre. De produserte 70stk av hver modell, og siden BD bare selges i USA så regnet fabrikken med at det var OK for oss. Noe det egentlig er, dog litt overraskende å se. At Norco Bigfoot prototypen var en rebadget Mammut/BigBob visste vi, men hadde ikke hørt om planene for Motobecane, men morro lell.
Jeg har også vært ute på de første testturene med nyanskaffet BigBob. Har stor tro på at blir veldig moro til vinteren, men er vel litt lunken til sommer/høst bruk. Skal gi den noen flere sjanser der videre testing av lufttrykk skal gjøres. Men foreløpig må jeg si at Sparken, med skikkelige dekk ,er bedre i skauen på alle måter.
Et par spørsmål: - Denne voldsomme sporingen på fast underlag - er det et Diamura/geometri fenomen, eller gjelder det alle fatbikes? - Dere fatbikere med litt erfaring: Hva tror dere om Vee dekkene til vinterbruk? Kan det være brukbart eller er det bare å gå til innkjøp av noe annet med det samme?
Litt samme erfaring her enn så lenge. I testløypa mi sykler jeg vesentlig saktere med fatbike. Med lite erfaring (enn så lenge) så trur jeg vekt er faktisk den viktigeste faktoren. Stisykkelen er nesten 7 kilo lettere og det jeg merker er at det ikke bare er å slenge sykkelen opp og ned, frem og tilbake som jeg pleier å gjøre. Kan tenkes at de som er vant til både 13-14-15-kilo's stihoi ikke merker så mye av de få ekstra kiloene. Mer slanking må til her.
Sporingen synes jeg ikke er noe stort problem, heller ikke på harde skogstier og lav trykk. En jeg heller mer og mer mot kutting av styret. Syklet med holkene på 66 cm på søndagen og det kjentes bra.
Hmmm
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Tusj]
#168405417/09/201321:27
Borealisen er konge, rålekker, og med 9730g (21lb 7oz i følge vekta) ultralett. 590g slangeløs ready felger er helgromt rett og slett, selv om jeg gjerne skulle sett dem i 100mm bredde.
Sitat: SimonS
10kilos fatbike må være helt sykt å sykle på...
Det er ganske gøy med 10kg fatbike, ja. (10.6kg nå, men ganske snart på 9 tallet, bare jeg får ut fingeren og får satt opp de nye dekkene slangeløst). Må få smelt på en XX1 type krank når vi får inn de nye 190mm rammene, da napper jeg av 450g med krank/FD/adapter/skifter.