|
|
Lettere utveksling
|
Re: Lettere utveksling
[Re: Trygvan]
13/09/2013 10:31
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Du trenger en 5 mm og en 6 mm, evt 4 og 5mm unbrakonøkkel. Skruene sitter fra hver sin side, og må skrus fra hverandre. Nb Kan også være torx spor
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
[Re: thomassen]
13/09/2013 11:53
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Du trenger en 5 mm og en 6 mm, evt 4 og 5mm unbrakonøkkel. Skruene sitter fra hver sin side, og må skrus fra hverandre. Nb Kan også være torx spor På de krankene (shimano) jeg har skrudd på trenger du umbrako på den ene siden, og et spesialverktøy på andre siden. Spesialverktøy har jeg ikke (og ikke orket å skaffe). Som regel har det gått greit å bare skru med umbrakoen - baksiden sitter fast på friksjon. Men om nødvendig har jeg brukt noe stort flatt (stort flatt skrujern, eller baksiden av en hammer) for å holde imot i de rette sporet et øyeblikk, til skruen løsner.
|
|
|
13/09/2013 12:13
|
Trygvan
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har nå fått skifta til pingledrev. Operasjonen gikk greit nok, men det virker som om sykkelen har store problemer med å gire opp til den store skiva nå. Noen som ser en innlysende feil?
Er også litt usikker på hvor stramt skruene skal sitte. De satt veldig hardt når jeg skrudde de av, så tok i ganske godt når jeg skrudde de på igjen.
|
|
|
13/09/2013 13:44
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Har nå fått skifta til pingledrev. Operasjonen gikk greit nok, men det virker som om sykkelen har store problemer med å gire opp til den store skiva nå. Noen som ser en innlysende feil?
Er også litt usikker på hvor stramt skruene skal sitte. De satt veldig hardt når jeg skrudde de av, så tok i ganske godt når jeg skrudde de på igjen. Jo større differanse mellom drevene, jo vanskeligere blir skiftingen - uten at jeg forstår at 36->34 skal gi dramatisk forverring. Dvs - med litt mindre drev vil framskifteren stå relativt høyere - kan være det gir utslaget. Prøv å senke framskifteren ørlite. Boltene skal stå ganske stramt. Bruk standard umbraco og dra til kraftig uten å overdrive - er en sterk i armene kan en ødelegge. (Og forlenger etc er bannlyst)
|
|
|
13/09/2013 15:54
|
Trygvan
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Synes også det virker veldig merkelig at det å gå fra 36 til 34 skal gi så stort utslag. I tillegg til at giringen er slurvete, kommer også kjedet i kontakt med framskifteren når det går rundt. Jeg tenker vel egentlig at jeg må gjort en feil når jeg monterte klingene?
|
|
|
13/09/2013 16:26
|
larsig
Fersking
|
Fersking
Sikkert noen som kan mer om dette enn meg, men en justering av frontskifteren trengs ganske sikkert uansett. Finnes mange greie videoer på dette på youtube. Syns selv denne var grei: http://www.youtube.com/watch?v=lxV_vKlgolc
|
|
|
14/09/2013 11:10
|
Trygvan
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har forsøkt det meste av det videoen foreslår nå, men får rett og slett ikke til å gire skikkelig opp med framskifteren. Dette gjelder spesielt dersom jeg sykler på de letteste girene bak. Kan det hende at klingen jeg monterte på, Ultegra 34T "Super Narrow HG", rett og slett ikke fungerer optimalt med kranken min?
EDIT: Har oppdaget at framskifteren står litt for langt inne når jeg har den på det største drevet foran. Dette gjør at kjedet kommer borti skifteren når jeg sykler på letteste gir bak. Har prøvd å justere dette med den lille skruen ytterst, men av en eller annen grunn skjer det ingenting når jeg skrur på den. På den innerste går dette helt fint. Vet ikke om det er dette som skaper girproblemene, men hadde vært veldig flott å forstå hvorfor det ikke skjer noe når jeg skrur.
Redigert av Trygvan; 14/09/2013 13:29.
|
|
|
14/09/2013 18:43
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Man justerer ikke egentlig posisjonen på velgeren med skruene. De er der for å begrense bevegelse inners og ytterst. Justering gjør man på justeringsskruen på vaieren. Veit ikke hvor den sitter på shimano men på min sitter den der første strømpen slutter på underrøret.
|
|
|
14/09/2013 21:13
|
Trygvan
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Såvidt jeg kan se på min sykkel (og etter det jeg har sett på diverse videoer), kan jeg i første omgang justere velgeren opp/ned og vinkelen på den ved hjelp av å løsne hele velgeren. Videre kan jeg justere hvor langt ute/inne velgeren skal stå ved hjelp av de små skruene jeg refererte til tidligere. Regner med du sikter til den første metoden?
|
|
|
15/09/2013 07:37
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Såvidt jeg kan se på min sykkel (og etter det jeg har sett på diverse videoer), kan jeg i første omgang justere velgeren opp/ned og vinkelen på den ved hjelp av å løsne hele velgeren. Videre kan jeg justere hvor langt ute/inne velgeren skal stå ved hjelp av de små skruene jeg refererte til tidligere. Regner med du sikter til den første metoden? De små skruene justerer ytterkantene, men skifteren kommer ikke alltid borti disse ytterkantene: - En litt slakk wiere gjør at den ikke kan strammes nok til å komme i ytterste stilling. - En (for) stram wiere gjør at den ikke kommer i innerste stilling. Derfor må du også sjekke strammingen på wiere, skal akkurat være lett strammet når sjalteren står innerst. Sansynligvis kan den justeres der wiere går inn i ramma - ellers bruker du bolten der wiere festes i sjalteren. -
|
|
|
15/09/2013 09:12
|
Trygvan
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar! På min sykkel virker det som strammingen på wiren kun kan justeres via bolten i skifteren. Forsøkte å stramme den ytterligere ved hjelp av tang. Dette gjorde at det er mulig å gire opp, om enn noe uelegant. Wiren er nå såpass stram at jeg er redd for å gå hardere til verks. Er det bare å dra til, eller bør man være litt forsiktig?
|
|
|
15/09/2013 09:33
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Justeringskruen skal aldri strammes med tang. Den skal være mulig å justere med bare fingre. Vi prater ikke om skruen der vaieren er festet til giret men en tønne som sitter ved enden på en strømpe eller ved girvelgeren på styret.
|
|
|
15/09/2013 10:33
|
Trygvan
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har ikke funnet noen justeringsskrue/tønne på sykkelen, så det er er kun via bolten på skifteren, og der er det vel fullt mulig å brue tang? Hvis noen har peiling hvor denne tønna skal sitte på en CaadX, er det fint om dere sier i fra  Bør man være forsiktig med hvor mye man strammer vaieren?
|
|
|
15/09/2013 17:09
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Har ikke funnet noen justeringsskrue/tønne på sykkelen, så det er er kun via bolten på skifteren, og der er det vel fullt mulig å brue tang? Hvis noen har peiling hvor denne tønna skal sitte på en CaadX, er det fint om dere sier i fra  Bør man være forsiktig med hvor mye man strammer vaieren? Vaieren skal akkurat være stram når skifteren ligger innerst. (Slik at den beveges med en gang skifterhendelen beveges.) Har du ikke justeringstønne, bruker du bolten som fester vieren på skifteren. (Og da bruker du umbraco eller det verktøyet bolten er beregnet på - og gjerne tang i enden av vaieren for å få den passe stram.
|
|
|
15/09/2013 19:51
|
Trygvan
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da høres det ut som om jeg har rett spenning på vaieren. Den responderer med en gang hendelen beveges. Men på de letteste girene vil ikke kjedet skikkelig opp. Hadde meget god giring fram til jeg skifta det innerste drevet, derfor er det ekstra frustrerende at det plutselig begynte å tøyse. Det er ikke meningen å plage dere huden fulle med dette, men tenker at jeg uansett bør lære det en gang (?).
|
|
|
16/09/2013 08:30
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Forskifter har så mange variabler - er ikke fasitsvar. Er vieren stram nok og den fortsatt ikke skifter opp ville jeg sjekket: - Den lille justeringsskruen (ytterste) - løsne (og evt trekk i vieren for hånd for å sjekke at skifteren kommer langt nok ut). Kjør den gjern svært løs innledningsvis, så justerer du den inn igjen (slik at du ikke får kastet kjedet utenfor det store drevet) når resten er på plass. - Høyde: Jeg har som regel mest suksess når skifteren står så lavt den kan uten å ta borti noe - bare en mm glipe. Kan være du må ha det anderledes. - Vinkel: Skal stå parallelt med drevene, men prøv gjerne å vri den litt. Ang vinkel og høyde kan det hjelpe å se på innsiden av platen på skifteren, se hva som treffer kjedet.
|
|
|
|
|