Er det noen tommelfingerregel for hvordan riktig dekktrykk skal føles når man klemmer på dekket? Jeg har ikke trykkmåler for øyeblikket, men vil gjerne prøve å sette opp ting sånn halvveis fornuftig. Hvor mye burde jeg kunne klemme dekket ned med fingrene f.eks.?
Da var min 15" i hus. Innvilget audiens i stua den første dagen av kjæresten, så jeg kan stirre på den fra kontorpulten. I morgen skal den luftes i skogen.
Var ikke klar over at bakhjulet hadde usentrert eikehulling. Er dette for å få kreftene fra drivverket ut i hjulet uten for mye sideveis moment? Nysgjerrig.
*For å bruke et standard baknav (135mm) må det bygges asymetrisk for å få plass til frikrans/kjede ved stort dekk. Senter på felgen er skjøvet over til skivesiden for å få plass. Kjedestaget er også asymetrisk. Symetriske nav med større bredde vil antageligvis overta etter hvert da dette bl.annet vil gi en bedre fordeling av krefter på brede felger. Hjulen byggges da sentrisk på felgen.
Fremfelgen virker som om den har en dårlig skjøt. Der profilenendene møtes ligger den ene enden 1,5 mm høyere enn den andre på midten. Ut mot sidene flukter de. Virker som om det har skjedd noe i ekstruderingen eller bøyingen av profilen. Hvordan er toleransene på dette ved produksjon? Det ser ut som en potensiell svakhet.
Nå har jeg endelig fått testet noen turer, etter første turen var jeg litt skuffet. Men etter litt tilvennig så digger jeg det ! grepet er rått og nå er det jo blitt gøy å kjøre i myr og gjørme. I tilegg så gleder jeg meg faktisk til vinteren.
Var en liten tur i nm løypa(rundbane) i dag, men det endte ganske raskt med pungtering ikke har jeg slange heller, så jeg håper jeg klarer å få tak i det så fort som mulig. nå vet jeg hvertfall at jeg må kjøre med mer enn 5.8 psi(foran).
Hvor har du kjøpt hv-pumpa? Jeg fant den på CRC men finnes den lokalt?
Jeg kjøpte min fra cykelpartner.dk. Fant den ikke noe sted i Norge. Denne er v2, som de ikke selger på CRC.
Takk for svar, hva betyr v2? Ny utgave?
Vet ikke, det kan jo høres slik ut. Hos cykelpartner selger de begge versjonene; her er v1. Tror ikke spesifikasjonene under bildet er helt riktig. Greia for å feste den på ramma følger med v2 også, den er bare ikke avbildet. PS. Både v1 og v2 finnes i to utgaver (med og uten trykkmåler).
Hvor har du kjøpt hv-pumpa? Jeg fant den på CRC men finnes den lokalt?
Jeg kjøpte min fra cykelpartner.dk. Fant den ikke noe sted i Norge. Denne er v2, som de ikke selger på CRC.
Takk for svar, hva betyr v2? Ny utgave?
Vet ikke, det kan jo høres slik ut. Hos cykelpartner selger de begge versjonene; her er v1. Tror ikke spesifikasjonene under bildet er helt riktig. Greia for å feste den på ramma følger med v2 også, den er bare ikke avbildet. PS. Både v1 og v2 finnes i to utgaver (med og uten trykkmåler).
Lezyne selges hos G-max til kr 399,-
Fungerer utmerket syns jeg, men har byttet 1 på reklamasjon da den faktisk ble utslitt etter 1 måneds bruk. jeg hadde vel 2 til 3 snakebite i uka før jeg fant riktig dekk-trykk tilpasset meg og min kjørestil
Jeg testet en del forskjellige pumper i sommer, har ikke notatene her, men skal finne dem fram og poste til uka. Testet på følgende måte: senket trykket til 10.0 psi og pumpet så 50 pump med de respektive pumpene før jeg igjen målte trykket. Dette var med Vee-Mission på 100mm felg, så trykkendringen fra 50 pump fra 10psi på disse (mao forhjulskombinasjonen på Mk2 Mammut og BigBob) kan være en grei målestokk for forskjellige pumper. Test i vei og post resultatet
BTW, vi får inn Beto måleren som jeg har nevnt tidligere. Vil selges under Bike Tec merket vårt. Vet ikke hva vår deleguru Tommy priser den til, men blir helt sikkert en grei pris, pluss at den da blir lett tilgjengelig gjennom G-Sport/G-Max/Intersport over det ganske land. Funker helt konge, tar både Presta og Schraeder (så man kan bruke den på bilen også) pluss at den er liten og lett, så grei (og uunnværlig) på baklomma, spesielt på vinteren.
Motobecane Fantom pre-order. Ser ut som en fin sykkel for pengene.
Salteste... vi så FB4 Comp i går, og den virket kjent, men Pro modellen er nærmest en blåkopi av Mk2 Mammut og Bigbob. Ser ut til at vi uvitende har i stor grad blitt Motobecane designere i tillegg til Norco prototypen (som var avtalt med vår felles leverandør.) Motobecane er jo et legandarisk merke, selv om det kun er navnet som er til felles med de opprinnelige syklene, litt slik som dagens Suntour vs. det opprinnelige Suntour. Er vel et ordtak som heter noe med imitation og flattery, osv. så egentlig bare hyggelig,
Ser at bikesdirect.com selger Fuji også, så da er det nok som jeg først tippet Ideal fabrikken som har levert Motobecane syklene. Dette er fabrikken som lager Mk2 Mammut/BigBob. De lager også mesteparten av Fuji syklene (Fuji har også eierinteresser i Ideal), så kan bli interessant å se Fuji sine fatbikes (som garantert kommer).
Nå har jeg hatt Bigboben i snart 2 uker, og kan dele mine erfaringer så langt.
Første turen på fatbike ga ikke de store vibbene, og ble en liten nedtur etter å ha bygget opp forventninger i et halvt år. Men alikevel var det noe med det for det har blitt mange turer, og nærmest abstinens de dagen jeg ikke hadde mulighet til å bruke den. Sykkelturene har endret seg fra mest grusbanking til nå å sykle steder ikke ville tenkt på å sykle tidligere. Nå ligner turene mer det vi holdt på med på slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet. Back to basic.
Nå ligner turene mer det vi holdt på med på slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet. Back to basic.
Ja, samme 80 talls oldschool feelingen som jeg (og andre) melder om også. Syklet knot/trial i marka fra 1986 til ca 1993, men etter 8 sesonger med raske og knusktørre stier, basert i Utah, så var stort sett gjørme og glatte steiner/røtter mindre fristende enn grus og landevei fra 2001 til fatbikene vekket interessen for knotesykling igjen. Skikkelig artig.
Fatbike er overraskende gøy på grus, men den må kjøres på uveisomme steder for å få godfeelingen såklart. Likevel er det på snø som er suverent den sykeste opplevelsen og helt fullstendig overelegent vanlig MTB på alt annet enn hardtrampet snø.
Jeg hadde en godtur inne i skogen i går kveld i mørket. Syklet på stier jeg ikke var i nærheten til å sykle på før. Har prøvd og alltid måtte snu etter 20 meter. I går var det bare å gunne på. Veldig morsomt. Ble ekstra trøkk på pedalene da jeg hørte et stort dyr ved siden av meg trampene. Fikk opp pulsen fort av både pedaltråkk og dyr. Pumpet opp trykket til 15 psi på vei hjem. Og jeg vil si at det er ikke ille å tråkke asfalt og hard grus med det. Var mye lettere å tråkke enn jeg har forestilt meg. Enda en god erfaring med bigbob. Har ikke tatt i mine andre sykler siden jeg fikk bigbob, og det blir lenge til jeg gjør det også. Er det lov i dette landet å gifte seg med sykkelen sin? Må jeg velge mellom bigbob og kjerringa, vet jeg hvem som må gå. Lol
Espen W: funnet ut noe rundt hvorfor eikene er så nærme og hos enkelte tar borti kalipper??
Jeg tror noen gode teorier er gitt i tråden her noen få innlegg/sider bakover. Tynne mellomskiver som forskyver kalipperne litt ut var visst quickfix- løsningen?
Espen W: funnet ut noe rundt hvorfor eikene er så nærme og hos enkelte tar borti kalipper??
Jepp. Eikenippelhullenene er drillet forholdsvis langt ute på disse Weinmann DHL100 felgene, så eikene har en relativt slakk vinkel. Dette fører til et de er forholdsvis nærme øvre del av kaliper. Nok klaring på de fleste sykler, men pga. produksjonstoleranser er det lett subbing under belastning på noen. Løsningen er heldigvis ekstremt enkel og kjapp, nemlig å space skiva hårfint ut. Bruk skiver som brukes for skiveboltene på noen merker skivebremser (f.eks Formula og Magura). Formula sine er f.eks 0.8mm tykke og vil gi nok klaring. De fleste butikkene har lassevis av slike skiver liggende, for det er få som bruker dem under bolthodet på torxboltene som holder skivene.
Motobecane Fantom pre-order. Ser ut som en fin sykkel for pengene.
Salteste... vi så FB4 Comp i går, og den virket kjent, men Pro modellen er nærmest en blåkopi av Mk2 Mammut og Bigbob. Ser ut til at vi uvitende har i stor grad blitt Motobecane designere i tillegg til Norco prototypen (som var avtalt med vår felles leverandør.) Motobecane er jo et legandarisk merke, selv om det kun er navnet som er til felles med de opprinnelige syklene, litt slik som dagens Suntour vs. det opprinnelige Suntour. Er vel et ordtak som heter noe med imitation og flattery, osv. så egentlig bare hyggelig,
Ser at bikesdirect.com selger Fuji også, så da er det nok som jeg først tippet Ideal fabrikken som har levert Motobecane syklene. Dette er fabrikken som lager Mk2 Mammut/BigBob. De lager også mesteparten av Fuji syklene (Fuji har også eierinteresser i Ideal), så kan bli interessant å se Fuji sine fatbikes (som garantert kommer).
Så nettopp følgende gullklump under produktbeskrivelsen deres: Check the large holes in the rim. Most fat bike rims today are single-wall, one layer of material in the rim. With the cutout single wall rims, the one cool side effect is that you can see the rim tape that bulges out due to the pressure in the tube. Awesome fun, we have these in contrasting colors.
Vitner om detaljkunnskap om ''eget'' produkt da Weinmann DHL80/DHL100 felgene som de bruker fra vår spec er dobbeltbunnede. Tror vi kommer til å se mye rart presentert framover, da det har vært et vilt rush blant en del merker for å få produsert fatbikes kjapt. Mange som ikke har anelse om hva deres Taiwanske agent har satt sammen for dem, hva syklene reelt veier, osv. Hørt en del insider historier fra Taiwan om fatbikes med 73mm krankhus, 135mm baknav på symmetrisk 135mm ramme, osv. Kjedet går i dekket selv på storskiva og 11ern bak, osv.. En annen ting som kan komme overraskende på en del merker er at fabrikkenes egne utmattelsestester og faktisk den Europeiske CEN testen for godkjenning av terrengsykkel rammer ikke er god nok for å simulere belastningen som fatbike rammer får i reell bruk utenfor testlaben. Vi har knekt et stort antall rammer som gikk gjennom begge tester, så et stort antall timer med field testing per ramme er nødvendig. Noe av grunnen til at jeg har logget nesten 1100 timer på sykkel siste år, i tillegg til en rekke med testryttere som sykler mye og hardt over variert terreng.
Tror vi kommer til å se mye rart presentert framover, da det har vært et vilt rush blant en del merker for å få produsert fatbikes kjapt. Mange som ikke har anelse om hva deres Taiwanske agent har satt sammen for dem, hva syklene reelt veier, osv. Hørt en del insider historier fra Taiwan om fatbikes med 73mm krankhus, 135mm baknav på symmetrisk 135mm ramme, osv. Kjedet går i dekket selv på storskiva og 11ern bak, osv.. En annen ting som kan komme overraskende på en del merker er at fabrikkenes egne utmattelsestester og faktisk den Europeiske CEN testen for godkjenning av terrengsykkel rammer ikke er god nok for å simulere belastningen som fatbike rammer får i reell bruk utenfor testlaben. Vi har knekt et stort antall rammer som gikk gjennom begge tester, så et stort antall timer med field testing per ramme er nødvendig. Noe av grunnen til at jeg har logget nesten 1100 timer på sykkel siste år, i tillegg til en rekke med testryttere som sykler mye og hardt over variert terreng.
La meg teste en MK3 før den slippes på markedet Espen....Tåler den meg og min sykling tåler den alt
Mulig jeg er litt bortinatta når det gjelder terminologien her, men jeg mener nest største skiva på kassetten. Når jeg bruker den tar kjedet borti største skiva (også på kassetten) og lager skrapelyder.
Aha, da er jeg med. Skjer det når du bruker alle tre klingene foran eller kun på minste (22t)?
Tror jeg har funnet årsaken nå! En kompis nevnte at problemet likner på det han opplevde hvis girøret var litt bøyd. Etter å ha sjekket litt ser jeg at girøret beveger seg ganske så mye når man setter inn hjulet (strammer QR-en). Litt usikker på om det er ramma eller girøret som flekser, men det ser ut til at resultater er at bakgiret blir stående skeivt. Og gutta på Lefstad ser ut til å ha hatt dette problemet på alle de tre første syklene de monterte...
Her er forresten et bilde av bakramma. Jeg tror/håper det er meninga at den skal være asymmetrisk?
...og her kommer et par bilder fra dagens tjukksykkel-maraton-økt i Bymarka. Syklet ca 48km, derav ca 30% asfalt/grus, 40% sti og resten myrterreng/barfjell/skiløyper. Var ute i over 5 timer, inkludert endel pause. Fantastisk tur! Start fra Rættsida av Trondheim, syklet opp til Kyvatnet og Lian, videre om Stykket, Henriksåsen, Bosbergheia, Storheia, Lindboeløypa, Skjelbreia knotesti. Tok en lang pause med kakao på Grønlia. Syklet tilbake via Marka, Rønningen, Ratåsen, Høgåsen, Leirelva, Buenget og tilslutt Sluppen. Ekte langtur! http://app.strava.com/activities/82598660 Turkompisen hadde ikke tjukksykkel (og derfor er selvsagt bildene av ham sensurert), men jeg var imponert over at han klarte seg såpass bra i myrene likevel. Han fulgte ofte sporet mitt - jeg ble altså tildels brukt som preppemaskin...
Angående stien til Storheia: Det er splitter ny klopping her, som hovedsakelig består av to brede parallelle planker med en 2.6" glippe mellom. Det betyr at med tynnsykkel vil du lett havne i spalten i midten og ødelegge hjulene. Med tjukksykkel er det derimot ypperlig...
Jeg har Bigbob i størrelse 19, og er 190cm og har lang rygg. Føler sykkelen blir litt i grenseland snau i størrelsen. Kommer mk3 i flere størrelser?
Ikke i utgangspunktet. Det er 618mm TT på 19 tommeren, hvordan er det sammenlignet med dine andre sykler? Test evt en noe lengre stem, evt pinne med mer setback.
Mulig jeg er litt bortinatta når det gjelder terminologien her, men jeg mener nest største skiva på kassetten. Når jeg bruker den tar kjedet borti største skiva (også på kassetten) og lager skrapelyder.
Aha, da er jeg med. Skjer det når du bruker alle tre klingene foran eller kun på minste (22t)?
Tror jeg har funnet årsaken nå! En kompis nevnte at problemet likner på det han opplevde hvis girøret var litt bøyd. Etter å ha sjekket litt ser jeg at girøret beveger seg ganske så mye når man setter inn hjulet (strammer QR-en). Litt usikker på om det er ramma eller girøret som flekser, men det ser ut til at resultater er at bakgiret blir stående skeivt. Og gutta på Lefstad ser ut til å ha hatt dette problemet på alle de tre første syklene de monterte...
Her er forresten et bilde av bakramma. Jeg tror/håper det er meninga at den skal være asymmetrisk?
Jessda, den er offset 17.5mm til høyre (og bakhjulet er offset 17.5mm til venstre. Sjekk at det ikke er tykke lakkrester mellom girøre og ramme, slik at det ikke ligger plant inntil. Litt bevegelse når man strammer til bakhjulet er normalt, da girører bare festes i overkant. Sjekk at girøret er rett, det hender at de får en trøkk i frakten.
Jeg har Bigbob i størrelse 19, og er 190cm og har lang rygg. Føler sykkelen blir litt i grenseland snau i størrelsen. Kommer mk3 i flere størrelser?
Ikke i utgangspunktet. Det er 618mm TT på 19 tommeren, hvordan er det sammenlignet med dine andre sykler? Test evt en noe lengre stem, evt pinne med mer setback.
Tror jeg skal prøve meg med en lengre stem. Har skjøvet sete helt bak nå, med det resultat at jeg synes det blir for lite vekt på fronten i bratte klattringer. Hvor lang stem er det på 19"?
Espen: Fremfelgen min virker som om den har en dårlig skjøt. Der profilenendene møtes ligger den ene enden 1 - 1,5 mm høyere enn den andre på midten. Ut mot sidene flukter de. Virker som om det har skjedd noe i ekstruderingen eller bøyingen av profilen. Hvordan er toleransene på dette ved produksjon? Det ser ut som en potensiell svakhet.
Espen: Fremfelgen min virker som om den har en dårlig skjøt. Der profilenendene møtes ligger den ene enden 1 - 1,5 mm høyere enn den andre på midten. Ut mot sidene flukter de. Virker som om det har skjedd noe i ekstruderingen eller bøyingen av profilen. Hvordan er toleransene på dette ved produksjon? Det ser ut som en potensiell svakhet.
Espen: Fremfelgen min virker som om den har en dårlig skjøt. Der profilenendene møtes ligger den ene enden 1 - 1,5 mm høyere enn den andre på midten. Ut mot sidene flukter de. Virker som om det har skjedd noe i ekstruderingen eller bøyingen av profilen. Hvordan er toleransene på dette ved produksjon? Det ser ut som en potensiell svakhet.
Usikker på toleransene, men skal sjekke på noen produksjonsfelger. Som de fleste så brede felger er disse Weinmann felgene er ''pinned'' og ikke sveiset, så kan ha en noe mer ujevn overgang i skjøten, uten at dette påvirker styrke, etc, men skal sjekke, men mener å ha sett det på de fleste, så kan være normalt med noe ujevnhet på midten av skjøten, da de føyes sammen i kantene. Hvordan ser bakfelgen ut der (dette er riktignok en annen type, og 80mm vs. 100mm)