Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 48 1 2 3 4 47 48

Fatbike: Modding av Diamura

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1681244 13/09/2013 08:54
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Espen W sa vel at det gikk ann å putte dempegaffel på Diamuraene om jeg ikke husker feil.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1681326 13/09/2013 11:00
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Den fat gaffelen som er på markedet nå sliter med 4.4'' casing bredden på frontdekket på MK2, men gafler som tar dekkbredder over 100mm (4.0'') kommer.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1681506 13/09/2013 15:51
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Har tenkt på deteljene og.
Litt jobb å få av holkene, til jeg fant ut at de var 'limet' med dobbelsidig teip.
Lurt, da sitter de og når temperaturen kryper ned til mange blå.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1681839 14/09/2013 10:42
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Byttet front og bakgir, XTR/XT (er nok overkill men sjansen at jeg noensinne har behov for XTR E-type på en annen sykkel anser jeg som ca. 0). Byttet bremsene til SLX (blir Juicy Carbon men de må luftes først) og 160 mm skive foran som bremser mye bedre enn de originale Tektro-bremsene. Når det er sagt så trenger Tektro-bremsene nok en del lufting siden de kunne presses helt inn mot holkene. Da var det like greit å bare bytte bremsene og ta lufting av Tektro-bremsene samtidig med Juicy.
Regner også med at styre skal kappes. Kjører vanligvis med maks 640 mm. Flyttet bremser/sjaltere innover til '680 mm' nå for å teste før jeg kapper bort overflødig metall.

Har tenkt på ett drev foran, men siden sykkelen skal kunne brukes av barna og blir jeg nødt til å ha med bestemorsklinge. Byttet sjalterne til LX, men trur det blir XO hvis jeg ikke blir vant til triggere. Synes det er irriterende å hele tida ligge med tommelen mot sjalteren.
Litt vekt spart på andre gir og lettere skive foran, men mest på 29" slange i bakhjulet (-300 gram). Er på 15,50 nå.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1681849 14/09/2013 11:07
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Jepp, behold 22t klinga inntil du evt setter på XX1 med 10-42 bak. 22t klinga er gull verdt når du kjører i snø (og myr), vi har overraskende ofte oppe på 34t bak når vi lå på 22t foran i vinter.
Ikke kutt styret for tidlig. Ifjor syntes jeg at 58cm var i bredeste laget, men nå kjører jeg 75cm også på 5.6kg rittsykkelen min.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Tange] #1681858 14/09/2013 11:41
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Tange
Når det er sagt så trenger Tektro-bremsene nok en del lufting siden de kunne presses helt inn mot holkene.

Og hvis noen andre sitter med Tektro-skepsis så kan jeg si at jeg sleit litt med mine i begynnelsen. De ulet og bar seg uansett hvor mye jeg sentrerte kalippere og smurte kobberpasta bak klossene. Men til slutt ga det seg, så det eneste som trengtes var ordentlig innkjøring.

Når det er sagt så er det jo merkbart at det er litt billigere bremser. De gir ikke like god modulasjon som man er bortskjemt med fra mer high end-bremser og for å ta en skikkelig stoppie-bremsing må man ta i for kung och fosterland. Men de gjør jobben og hvis de ikke gjør jobben så er det noe galt, enten at de må luftes, sentreres eller bare kjøres inn.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1681859 14/09/2013 11:48
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Var vel det jeg skulle si.

Og så må jeg nevne at dette ikke skal sees på som kritikk mot butikken som solgte sykkelen, at de ikke sjekket bremsene. Jeg gjorde det veldig klart at jeg ikke brydde meg om hvordan sykkelen var skrudd sammen siden jeg skulle plukke den fra hverandre uansett. Noe som var helt i orden siden jeg kjenner eieren personlig.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1681875 14/09/2013 12:56
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Standard Bender Fender passet faktisk fint foran på sykkelen. Det er fortsatt noen cm med gjørmeklaring selv om den heller litt bakover mot dekket. Jeg kan komme med bilder hvis det er noe interesse.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Akaly] #1681927 14/09/2013 15:34
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Rednaskela Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Å! Bilder, gjerne.


Medlem av NOTS
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1681934 14/09/2013 15:59
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470

Den ligger rett på selv om det ikke ser helt slik ut på bildet.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1681945 14/09/2013 16:25
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Rednaskela Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Det blir neste investering. Etter nye holker.


Medlem av NOTS
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1682684 16/09/2013 07:50
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Har Bender Fender XL på min Neck Romancer Pug, og den dekker litt av Bud-dekket mitt (på Clown Shoe).


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1682693 16/09/2013 07:55
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
Bruk en kniv og lag nye hull i bender fendern. Det gjorde jeg for å montere den bak på stisykkeln min. null problem.


Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1683091 16/09/2013 17:11
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Da er første modden unnagjort. Gitt det lave dekktrykket sykkelen skal gå med, så tror jeg at jeg beholder mutteren på ventilstammen, men en dag jeg føler meg skikkelig gæærn, så kan det være jeg bytter den ut til en i rødt. ICON_SMILE
Før


Etter

Vedlegg
før.jpg (79.25 KB, 5193 nedlastinger)
Redigert av _Moe_; 16/09/2013 17:13.
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: _Moe_] #1683109 16/09/2013 17:47
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Hvor mye vekt sparte du?

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1683119 16/09/2013 17:56
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 101
O
OSM Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 101
Viktg å huske at denne vektbesparelsen også kan foretas på bakhjulet.
Dobbel vektbesarelse.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: BjornS] #1683120 16/09/2013 17:57
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Trygve_ Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Sitat: BjornS
Kjapp ghetto tubeless (Rolling Daryll, røde feglbånd og Nate 3.8 dekk)

1. Beholde felgbåndet på
2. Legge vanlig (eller helst bredere) elektrikertape langs kanten inne i felgen, samt i hele bredden for å tette hele innsiden
3. NB! Her er det mange som føkker opp fargematchinga. Duct-tape med hvitt lim gir blass rødfarge, svart elektrikertape gir mye mørkere rødfarge.
4. Legg evt et lag med 2 mm skumtape e.l. som bygger opp midten av felgen litt, skal hjelpe til med å sette dekket i felgkanten etterpå
5. Husk hvor du har ventilhullet, lag hull på rett sted med dertil egnet gjenstand
6. Sett på dekk og legg inn vanlig slange, blås opp til ca 30 psi (fatbikedekk tåler ikke 60 psi, du merker når du passerer kritisk trykk). Dekket setter seg godt på plass.
7. Ta ut luft og ta ut slange fra den ene siden. Er du heldig som jeg så sitter den andre dekksiden godt i felgen uansett hva du gjør med hjulet nå (nesten).
8. Sett inn ventil for tubeless. Stram godt, det er litt tape, skumtape ++ å kjempe mot her.
9. Fyll i guffe (jeg brukte 100 ml) og brekk/legg dekket over felgkanten (valgfri rekkefølge)
10. Blås opp dekket med pumpe eller kompressor.

Har funket for siden romjula 2012, riktignok med noen dekkskifter mellom piggdekk og Nate. Men fungerte like godt med 45NRTH Dillinger som med Surly Nate.

Bjørn


Jeg skal teste tubeless med bmx-slange som felgtape/ventil kombo nå, etter at flere har hatt småproblemer med det oppsettet der når vi går under 6psi. En annen i Oslo har fulgt bmx-slange-trikset, og er nede på 4-5psi i skogen nå uten problemer ICON_SMILE

Vi tenker å sette i gang på fredag, så kan evt. legge ut bildeserie. ICON_SMILE

(har ikke diamura, men en On One Fatty - så bildeserien vil da være med andre felger og dekk etc) ICON_SMILE

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Akaly] #1683124 16/09/2013 17:58
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Sitat: Akaly
Hvor mye vekt sparte du?


Vet ikke. Vekta er søkk borte, men det må da minst være et par gram. Roterende masse og greier ... ICON_LAUGH

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Trygve_] #1683150 16/09/2013 18:23
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Rednaskela Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Trygve_, veldig kult om du poster bilder. Fant forøvrig en liknende guide her:

http://ridingagainstthegrain.com/2012/12/07/fatbike_tubeless/


Kanskje det hadde vært på sin plass med en egen tråd for slangløst oppsett på fatbike også. Bare for å holde oversikten, den ene tråden er jo på over 140 sider.

Redigert av Rednaskela; 16/09/2013 18:24.

Medlem av NOTS
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: _Moe_] #1683211 16/09/2013 19:42
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: _Moe_
Da er første modden unnagjort. Gitt det lave dekktrykket sykkelen skal gå med, så tror jeg at jeg beholder mutteren på ventilstammen, men en dag jeg føler meg skikkelig gæærn, så kan det være jeg bytter den ut til en i rødt. ICON_SMILE
Før


Etter


Hah!
Som stæasj-og-mætsj-gigolo er utseende viktigere enn vekt så jeg har byttet ut ventilhettene med røde.

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1683237 16/09/2013 20:20
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 176
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
M
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 176
Okay gutter, nok ghettomodding!

Skikkelige terreng-nisser kjører på med ordentlige mods som både letter, forbedrer og gjør sykkelen feitere enn feitest.

Første utskiftning så langt; setepinnen.
Den original setepinnen er ikke så værst egentlig, men den er laget av alu og veier litt mer enn den burde. En alupinne lar vibrasjoner og buzz forplante seg videre opp i stussen. En carbonpinne derimot er noe mer fleksibel og føles ikke like pinne stiv. Den er også lettere og ser jo selvfølgelig mye mer badass ut! Sykler vi ikke feiting da, gutta? De tøffeste gutta kjører karbon, sånn er det med den saken jeanclaude

Original pinne - 349gram ukappet.


Ny pinne, Easton EC90 Offset - 202gram ukappet, 35cm.



Ser riktig så fin ut!



Neste oppgradering; styret! Fikk et Easton EC70 XC Riser styre sammen med pinnen i posten. Det blir bra ICON_SMILE Men, venter med å bytte til jeg har fått kjøpt nye holker.
Hva tror feitingene der ute om røde Lizard skins holker? For flashy?

PS. Setet veier hele 303g. Det må av! -Men, hvilket sete er lett, solid og behagelig - og samtidig ser coolt ut?

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: _Moe_] #1683239 16/09/2013 20:22
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: _Moe_
Sitat: Akaly
Hvor mye vekt sparte du?


Vet ikke. Vekta er søkk borte, men det må da minst være et par gram. Roterende masse og greier ... ICON_LAUGH



Ventilhette veier 0.35 gram

Redigert av Espen W; 16/09/2013 20:23.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Menkromsen] #1683242 16/09/2013 20:27
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,880
SimonS Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,880
Når det gjelder sadel så er vel lite så stillig som dette,og man beholder fargematchingen med røde detaljer:

Selle-Italia-Flite-Flow-Sadel


En vanlig lett sadel passer også fint,og man høvler bort 120gram i en fei.

Bilde av hele sykkelen som blir veid må også på plass i tråden IMHO.

Redigert av SimonS; 16/09/2013 20:30.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1683243 16/09/2013 20:28
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Espen E Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Liker selv Charge seter og dette er lettvektsversjonen av min Spoon:
http://www.wiggle.com/charge-knife-saddle-with-titanium-rails/
Skal veie ca 220 gram


- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Tange] #1683808 17/09/2013 15:38
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_ Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
Sitat: Tange


Hah!
Som stæasj-og-mætsj-gigolo er utseende viktigere enn vekt så jeg har byttet ut ventilhettene med røde.


Ja, nå var det ikke vekt, men manglende funksjon som gjorde at jeg tok av ventilhettene. Nå har jeg imidlertid tenkt meg litt om, og kommet til at om ventilhettene skal ha en funksjon utover å beskytte slangen når den er pakket ned i esken, så må det være på en feitsykkel. Både fordi det kan være aktuelt å justere dekktrykket flere ganger i løpet av en tur og fordi sykkelen først og fremst innbyr til sykling der det er en stor mulighet for at ventilen kan bli utsatt for gjørme, snø og is - som man ikke ønsker å tre pumpa over, så bøyer jeg hodet og rykker tilbake til start.

Det vil si - ikke helt tilbake til start, for snart trykker jeg "bestill" på et par røde ventilhetter jeg også. ICON_SMILE

Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Tange] #1683915 17/09/2013 18:45
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 277
RuneJ Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 277
Sitat: Tange
Byttet front og bakgir, XTR/XT (er nok overkill men sjansen at jeg noensinne har behov for XTR E-type på en annen sykkel anser jeg som ca. 0). Byttet bremsene til SLX (blir Juicy Carbon men de må luftes først) og 160 mm skive foran som bremser mye bedre enn de originale Tektro-bremsene. Når det er sagt så trenger Tektro-bremsene nok en del lufting siden de kunne presses helt inn mot holkene. Da var det like greit å bare bytte bremsene og ta lufting av Tektro-bremsene samtidig med Juicy.
Regner også med at styre skal kappes. Kjører vanligvis med maks 640 mm. Flyttet bremser/sjaltere innover til '680 mm' nå for å teste før jeg kapper bort overflødig metall.



Har tenkt på ett drev foran, men siden sykkelen skal kunne brukes av barna og blir jeg nødt til å ha med bestemorsklinge. Byttet sjalterne til LX, men trur det blir XO hvis jeg ikke blir vant til triggere. Synes det er irriterende å hele tida ligge med tommelen mot sjalteren.
Litt vekt spart på andre gir og lettere skive foran, men mest på 29" slange i bakhjulet (-300 gram). Er på 15,50 nå.


Ett tips til å få tectro bremsene til å ta lenger ut er rett og slett å ta av hjulet, klem inn bremsehendelen ett par ganger. Sett på hjulet igjen,


Sykkel og ski........ G-Sport Svinesundparken
--------------------------------------------------------
Commencal Meta AM VIP
Diamant Apex 29.2
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Dan] #1683929 17/09/2013 18:55
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Rednaskela Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Mine bremser tar alt for langt ute, noe som resulterer i at jeg må sitte med nesten åpen hånd for å kunne klemme til. Det gir veldig dårlig kontroll i utforkjøringene. Stemmer mine mistanker om at det bare er å åpne lufteskruen, klemme hendlene forsiktig inn for å tappe litt væske ut i fra systemet, og dermed ende opp med kontaktpunkt litt nærmere styret? Eller blir det for lite væske i systemet da?


Medlem av NOTS
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: _Moe_] #1683931 17/09/2013 18:56
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,880
SimonS Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,880
Sitat: _Moe_


Det vil si - ikke helt tilbake til start, for snart trykker jeg "bestill" på et par røde ventilhetter jeg også. ICON_SMILE


Jeg vet akkurat hvilke ventilhetter jeg vil ha på en fatbike,nemlig noen som er formet som buddha.

Så det engang på ebay.
Må jo passe perfekt.


Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: Rednaskela] #1683936 17/09/2013 19:01
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 277
RuneJ Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 277
Sitat: Rednaskela
Mine bremser tar alt for langt ute, noe som resulterer i at jeg må sitte med nesten åpen hånd for å kunne klemme til. Det gir veldig dårlig kontroll i utforkjøringene. Stemmer mine mistanker om at det bare er å åpne lufteskruen, klemme hendlene forsiktig inn for å tappe litt væske ut i fra systemet, og dermed ende opp med kontaktpunkt litt nærmere styret? Eller blir det for lite væske i systemet da?


Den sikreste måten er å ta ut hjulet, løsne lufteskruen oppe ved hendelen og press stemplene tilbake. Da vil vesken bli presset ut av lufteskruen, men bare overskytende veske.


Sykkel og ski........ G-Sport Svinesundparken
--------------------------------------------------------
Commencal Meta AM VIP
Diamant Apex 29.2
Re: Fatbike: Modding av Diamura [Re: RuneJ] #1683944 17/09/2013 19:13
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 424
simeno Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 424
Hentet min mammut i dag!

Planen er å bruke den i skogen, og som jobbpendler om vinteren.

På sykkelen var det stripset fast to ringer (se vedlegg), men ingen som var i butikken på kvelden kunne svare på hva de var til. Noen som vet?

Ingen umiddelbare planer for modding, men har ett Easton Haven styre jeg kan tenke meg å bruke.

Vedlegg
WP_20130917_006.jpg (81.65 KB, 629 nedlastinger)
Side 2 av 48 1 2 3 4 47 48

Moderator  support