Den fat gaffelen som er på markedet nå sliter med 4.4'' casing bredden på frontdekket på MK2, men gafler som tar dekkbredder over 100mm (4.0'') kommer.
Har tenkt på deteljene og. Litt jobb å få av holkene, til jeg fant ut at de var 'limet' med dobbelsidig teip. Lurt, da sitter de og når temperaturen kryper ned til mange blå.
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#168183914/09/201310:42
Byttet front og bakgir, XTR/XT (er nok overkill men sjansen at jeg noensinne har behov for XTR E-type på en annen sykkel anser jeg som ca. 0). Byttet bremsene til SLX (blir Juicy Carbon men de må luftes først) og 160 mm skive foran som bremser mye bedre enn de originale Tektro-bremsene. Når det er sagt så trenger Tektro-bremsene nok en del lufting siden de kunne presses helt inn mot holkene. Da var det like greit å bare bytte bremsene og ta lufting av Tektro-bremsene samtidig med Juicy. Regner også med at styre skal kappes. Kjører vanligvis med maks 640 mm. Flyttet bremser/sjaltere innover til '680 mm' nå for å teste før jeg kapper bort overflødig metall.
Har tenkt på ett drev foran, men siden sykkelen skal kunne brukes av barna og blir jeg nødt til å ha med bestemorsklinge. Byttet sjalterne til LX, men trur det blir XO hvis jeg ikke blir vant til triggere. Synes det er irriterende å hele tida ligge med tommelen mot sjalteren. Litt vekt spart på andre gir og lettere skive foran, men mest på 29" slange i bakhjulet (-300 gram). Er på 15,50 nå.
#168184914/09/201311:07
Jepp, behold 22t klinga inntil du evt setter på XX1 med 10-42 bak. 22t klinga er gull verdt når du kjører i snø (og myr), vi har overraskende ofte oppe på 34t bak når vi lå på 22t foran i vinter. Ikke kutt styret for tidlig. Ifjor syntes jeg at 58cm var i bredeste laget, men nå kjører jeg 75cm også på 5.6kg rittsykkelen min.
Når det er sagt så trenger Tektro-bremsene nok en del lufting siden de kunne presses helt inn mot holkene.
Og hvis noen andre sitter med Tektro-skepsis så kan jeg si at jeg sleit litt med mine i begynnelsen. De ulet og bar seg uansett hvor mye jeg sentrerte kalippere og smurte kobberpasta bak klossene. Men til slutt ga det seg, så det eneste som trengtes var ordentlig innkjøring.
Når det er sagt så er det jo merkbart at det er litt billigere bremser. De gir ikke like god modulasjon som man er bortskjemt med fra mer high end-bremser og for å ta en skikkelig stoppie-bremsing må man ta i for kung och fosterland. Men de gjør jobben og hvis de ikke gjør jobben så er det noe galt, enten at de må luftes, sentreres eller bare kjøres inn.
#168185914/09/201311:48
Og så må jeg nevne at dette ikke skal sees på som kritikk mot butikken som solgte sykkelen, at de ikke sjekket bremsene. Jeg gjorde det veldig klart at jeg ikke brydde meg om hvordan sykkelen var skrudd sammen siden jeg skulle plukke den fra hverandre uansett. Noe som var helt i orden siden jeg kjenner eieren personlig.
#168187514/09/201312:56
Standard Bender Fender passet faktisk fint foran på sykkelen. Det er fortsatt noen cm med gjørmeklaring selv om den heller litt bakover mot dekket. Jeg kan komme med bilder hvis det er noe interesse.
Da er første modden unnagjort. Gitt det lave dekktrykket sykkelen skal gå med, så tror jeg at jeg beholder mutteren på ventilstammen, men en dag jeg føler meg skikkelig gæærn, så kan det være jeg bytter den ut til en i rødt. Før
1. Beholde felgbåndet på 2. Legge vanlig (eller helst bredere) elektrikertape langs kanten inne i felgen, samt i hele bredden for å tette hele innsiden 3. NB! Her er det mange som føkker opp fargematchinga. Duct-tape med hvitt lim gir blass rødfarge, svart elektrikertape gir mye mørkere rødfarge. 4. Legg evt et lag med 2 mm skumtape e.l. som bygger opp midten av felgen litt, skal hjelpe til med å sette dekket i felgkanten etterpå 5. Husk hvor du har ventilhullet, lag hull på rett sted med dertil egnet gjenstand 6. Sett på dekk og legg inn vanlig slange, blås opp til ca 30 psi (fatbikedekk tåler ikke 60 psi, du merker når du passerer kritisk trykk). Dekket setter seg godt på plass. 7. Ta ut luft og ta ut slange fra den ene siden. Er du heldig som jeg så sitter den andre dekksiden godt i felgen uansett hva du gjør med hjulet nå (nesten). 8. Sett inn ventil for tubeless. Stram godt, det er litt tape, skumtape ++ å kjempe mot her. 9. Fyll i guffe (jeg brukte 100 ml) og brekk/legg dekket over felgkanten (valgfri rekkefølge) 10. Blås opp dekket med pumpe eller kompressor.
Har funket for siden romjula 2012, riktignok med noen dekkskifter mellom piggdekk og Nate. Men fungerte like godt med 45NRTH Dillinger som med Surly Nate.
Bjørn
Jeg skal teste tubeless med bmx-slange som felgtape/ventil kombo nå, etter at flere har hatt småproblemer med det oppsettet der når vi går under 6psi. En annen i Oslo har fulgt bmx-slange-trikset, og er nede på 4-5psi i skogen nå uten problemer
Vi tenker å sette i gang på fredag, så kan evt. legge ut bildeserie.
(har ikke diamura, men en On One Fatty - så bildeserien vil da være med andre felger og dekk etc)
Kanskje det hadde vært på sin plass med en egen tråd for slangløst oppsett på fatbike også. Bare for å holde oversikten, den ene tråden er jo på over 140 sider.
Da er første modden unnagjort. Gitt det lave dekktrykket sykkelen skal gå med, så tror jeg at jeg beholder mutteren på ventilstammen, men en dag jeg føler meg skikkelig gæærn, så kan det være jeg bytter den ut til en i rødt. Før
Etter
Hah! Som stæasj-og-mætsj-gigolo er utseende viktigere enn vekt så jeg har byttet ut ventilhettene med røde.
#168323716/09/201320:20
Skikkelige terreng-nisser kjører på med ordentlige mods som både letter, forbedrer og gjør sykkelen feitere enn feitest.
Første utskiftning så langt; setepinnen. Den original setepinnen er ikke så værst egentlig, men den er laget av alu og veier litt mer enn den burde. En alupinne lar vibrasjoner og buzz forplante seg videre opp i stussen. En carbonpinne derimot er noe mer fleksibel og føles ikke like pinne stiv. Den er også lettere og ser jo selvfølgelig mye mer badass ut! Sykler vi ikke feiting da, gutta? De tøffeste gutta kjører karbon, sånn er det med den saken
Original pinne - 349gram ukappet.
Ny pinne, Easton EC90 Offset - 202gram ukappet, 35cm.
Ser riktig så fin ut!
Neste oppgradering; styret! Fikk et Easton EC70 XC Riser styre sammen med pinnen i posten. Det blir bra Men, venter med å bytte til jeg har fått kjøpt nye holker. Hva tror feitingene der ute om røde Lizard skins holker? For flashy?
PS. Setet veier hele 303g. Det må av! -Men, hvilket sete er lett, solid og behagelig - og samtidig ser coolt ut?
Hah! Som stæasj-og-mætsj-gigolo er utseende viktigere enn vekt så jeg har byttet ut ventilhettene med røde.
Ja, nå var det ikke vekt, men manglende funksjon som gjorde at jeg tok av ventilhettene. Nå har jeg imidlertid tenkt meg litt om, og kommet til at om ventilhettene skal ha en funksjon utover å beskytte slangen når den er pakket ned i esken, så må det være på en feitsykkel. Både fordi det kan være aktuelt å justere dekktrykket flere ganger i løpet av en tur og fordi sykkelen først og fremst innbyr til sykling der det er en stor mulighet for at ventilen kan bli utsatt for gjørme, snø og is - som man ikke ønsker å tre pumpa over, så bøyer jeg hodet og rykker tilbake til start.
Det vil si - ikke helt tilbake til start, for snart trykker jeg "bestill" på et par røde ventilhetter jeg også.
Byttet front og bakgir, XTR/XT (er nok overkill men sjansen at jeg noensinne har behov for XTR E-type på en annen sykkel anser jeg som ca. 0). Byttet bremsene til SLX (blir Juicy Carbon men de må luftes først) og 160 mm skive foran som bremser mye bedre enn de originale Tektro-bremsene. Når det er sagt så trenger Tektro-bremsene nok en del lufting siden de kunne presses helt inn mot holkene. Da var det like greit å bare bytte bremsene og ta lufting av Tektro-bremsene samtidig med Juicy. Regner også med at styre skal kappes. Kjører vanligvis med maks 640 mm. Flyttet bremser/sjaltere innover til '680 mm' nå for å teste før jeg kapper bort overflødig metall.
Har tenkt på ett drev foran, men siden sykkelen skal kunne brukes av barna og blir jeg nødt til å ha med bestemorsklinge. Byttet sjalterne til LX, men trur det blir XO hvis jeg ikke blir vant til triggere. Synes det er irriterende å hele tida ligge med tommelen mot sjalteren. Litt vekt spart på andre gir og lettere skive foran, men mest på 29" slange i bakhjulet (-300 gram). Er på 15,50 nå.
Ett tips til å få tectro bremsene til å ta lenger ut er rett og slett å ta av hjulet, klem inn bremsehendelen ett par ganger. Sett på hjulet igjen,
Sykkel og ski........ G-Sport Svinesundparken -------------------------------------------------------- Commencal Meta AM VIP Diamant Apex 29.2
#168392917/09/201318:55
Mine bremser tar alt for langt ute, noe som resulterer i at jeg må sitte med nesten åpen hånd for å kunne klemme til. Det gir veldig dårlig kontroll i utforkjøringene. Stemmer mine mistanker om at det bare er å åpne lufteskruen, klemme hendlene forsiktig inn for å tappe litt væske ut i fra systemet, og dermed ende opp med kontaktpunkt litt nærmere styret? Eller blir det for lite væske i systemet da?
Mine bremser tar alt for langt ute, noe som resulterer i at jeg må sitte med nesten åpen hånd for å kunne klemme til. Det gir veldig dårlig kontroll i utforkjøringene. Stemmer mine mistanker om at det bare er å åpne lufteskruen, klemme hendlene forsiktig inn for å tappe litt væske ut i fra systemet, og dermed ende opp med kontaktpunkt litt nærmere styret? Eller blir det for lite væske i systemet da?
Den sikreste måten er å ta ut hjulet, løsne lufteskruen oppe ved hendelen og press stemplene tilbake. Da vil vesken bli presset ut av lufteskruen, men bare overskytende veske.
Sykkel og ski........ G-Sport Svinesundparken -------------------------------------------------------- Commencal Meta AM VIP Diamant Apex 29.2