Mine bremser tar alt for langt ute, noe som resulterer i at jeg må sitte med nesten åpen hånd for å kunne klemme til. Det gir veldig dårlig kontroll i utforkjøringene. Stemmer mine mistanker om at det bare er å åpne lufteskruen, klemme hendlene forsiktig inn for å tappe litt væske ut i fra systemet, og dermed ende opp med kontaktpunkt litt nærmere styret? Eller blir det for lite væske i systemet da?
Den sikreste måten er å ta ut hjulet, løsne lufteskruen oppe ved hendelen og press stemplene tilbake. Da vil vesken bli presset ut av lufteskruen, men bare overskytende veske.
Er vel bare å skru litt på den lille umbrakoskruen i håndtaket?
Re: Fatbike: Modding av Diamura
[Re: Dan]
#168395617/09/201319:20
Jeg kunne ikke, vet første øyekast i alle fall, se noen justeringsskrue på disse bremsene.
Er det ikke noe Tektro-greier på disse syklene? I så fall tilsvarer de vel sånn ca gamle Shimanobremser som kunne justeres vha en 2 mm unbrakonøkkel (se forøvrig bilde).
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
#168411018/09/201306:03
(...)På sykkelen var det stripset fast to ringer (se vedlegg), men ingen som var i butikken på kvelden kunne svare på hva de var til. Noen som vet? Mellom pedalen og kranken. Jeg har ikke pleid å bruke de.....
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
#168433818/09/201309:35
Eneste jeg har gjort noe med sålangt er cockpiten og pedalene, trør rundt på spiderdekk til jeg får grunn til å sette på pigg. Litt racing inspirert sete kanskje, men slipper venne rumpa til noe nytt med å ha samme på begge syklene mine.
Sitat: Espen W
34.9mm klemme på Mk1
Takker og bukker, Viser seg at det er den størrelsen jeg har mottatt, får sjekke det opp med selger/produsent da :/
#168478318/09/201316:34
Det er mulig at Rohloff-navet mitt ikke har annet bruksområde før tidligst neste vår (sitter nå på en tandem med rammebrudd ). Nå har jeg gått litt surr i alt jeg har lest om Mammut/Big Bob, felgbredde og dekkstørrelser, men er det sånn at jeg med den kjedelinja Rohloff-navet gir kan bygge et hjul med 100 mm felg uten at dekket (også et evt. 4,6" piggdekk) subber i ramma?
Hvis det er mulig å få inn en 100 mm, så er det litt fristende,å slakte Rohloff-hjulet både fordi jeg ønsker litt mer volum bak og fordi jeg ikke venner meg helt til asymmetrien mellom for- og bakhjul. Ulik bredde skal liksom være den andre veien
Edit: og er det evt. mulig å få bestilt 100 mm felgen gjennom en nærværende G-sport butikk?
Om du har disse bremsene selv må du gjerne opplyse meg. Jeg kunne ikke, vet første øyekast i alle fall, se noen justeringsskrue på disse bremsene.
Du har rett, sjekket mine og det ser ut til å mangle reach-justering på dem. Kan ikke se for meg hvordan det å slippe ut væske kan hjelpe. Muligens det går an å file litt bort fra kontaktflaten mellom håndtak og stempel. Men da må du demontere hendelen først.
Er dette en spesiel OEM-modell? Finner ikke disse bresme i kjappen på Tektro sine sider.
Tanken bak å tappe ut litt væske var å få punktet der bremsene initierer litt lenger inn, altså at stempelet på hendelen må vandre litt lenger før bremsen tar. Men det er mulig at dette blir litt vel hackete.
At hendelen står langt ute i "hvilemodus" kan jeg alltids leve med, men skulle gjerne kunne hatt litt mer lukket hånd i lange utforkjøringer. Trenger to fingre på disse bremsene.
Tanken bak å tappe ut litt væske var å få punktet der bremsene initierer litt lenger inn, altså at stempelet på hendelen må vandre litt lenger før bremsen tar. Men det er mulig at dette blir litt vel hackete.
At hendelen står langt ute i "hvilemodus" kan jeg alltids leve med, men skulle gjerne kunne hatt litt mer lukket hånd i lange utforkjøringer. Trenger to fingre på disse bremsene.
OK. Kan alltid prøves, men jeg trur at disse blir fort svampete. Er ikke lett å finne balansepunktet trur jeg. Men har man litt erfaring er det verdt å prøve. Og de kan jo luftes uten 'verktøy' så har man mineralolje er det alltid mulig å rette opp skaden.
Tapp ut litt væske, null problem, men tapp ut bare litt om gangen og ikke trekk inn luft i systemet. Jeg gjør det på nesten alle mine bremser, foretrekker at de tar først langt inne mot holkene.
Wow! Jeg er imponert! 349 gram på en 27,2-pinne! Og over 300 gram på setet? Hva veier styret? Høres ut som om jeg kan plukke av en halvkilo bare ved å bytte ut med deler jeg har liggende i reservekassa.