Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 28 1 2 10 11 12 13 14 27 28

Tesla Model S

Re: Tesla Model S [Re: ] #1679248 10/09/2013 12:12
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pedaIglipp
Sitat: silverwrx
Strømprodusenter kanskje. Bilskade. Ettermarked med bremseklosser og skivebytte på hver 200.000km blir du ikke rik på.

Er det gjort nyvinninger på konstruksjon og materialbruk som gjør at ModelS med sine over 2 tonn ikke vil trenge jevnlig stell og utskrifinger i understellet?

Jeg regner også med at de bruker vanlige bremseskiver i tillegg til regenereringssytemet? Med min velplanleggende kjørefilosofi, blir det jo lite bremsing, med det resultatet at skivene bak ruster. Er det kanskje noe mer egnede materiale i bremseskivene i ModelS?

Altså, når jeg solgte min forrige bil, gikk jeg gjennom verkstedsregningene. Utenom vanlig service var det aldri gjort noen ting på motoren eller motorsystemer. På 180kkm. Understellet derimot. Det var jo en evig runddans i bytte av stag, oppheng, foringer. Den andre dyre reparasjonen var bytte av kompressor til AC.

Det er jo understell og AC på ModelS også?

Det Model S har i tillegg, er jo elmotorer, regenereringssystem og kraftelektronikk. Er disse altså vedlikeholdsfrie?

Jeg har tittet på det bare chassiet på Alnabru. Det er faktisk flere forbedringspotensialer ut fra produksjonsynspunkt, det chassiet ser litt tidkrevende i bygg. Men til oppheng, i et så stramt oppheng så anslår jeg levetid til 150.000km før bytte på norske veier på mcpherson, og kanskje allerede på 100k på multilink som har flere ledd og mer anansert geometri. Så joda, man bør regne med opphengsledd. Men. Bærearmer og ledd koster ikke mye, ikke foringer heller. Bolt inn hele armer, eller presse foringer inn. Norsk superavanse på 3x avanse på deler (kontra tyskland) samt 1000.- timen til mekanikeren blir dyrt. Deler er ikke dyrt, bare de norske oljedopede prisene som gjør det dyrt. Ettermarkedsdeler finnes også til alle merker. Selv originale Lotusdeler er billigere enn norske A4 deler. Å bytte bremser og skiver 1-2ganger koster fort 15K på premiumverksted, men er 5K i deler på en easy 1t skrujobb. Med longlife service er man fort oppe i nesten 1000.- literen for olje(oljeselskapene skal overleve de og), og man burde ha årlig skift på en bil som går i tøft norsk klima (subaru definerer norsk klima som tøft, selv om man kan kjøre over). Væskeskift (kjølevæske) har ofte en elbil, bremsevæske. Vanlig service innbefatter registerreim, løpehjul, vannpumpe, ac reimer, oljefilter, olje, ((gløde)plugger) og luftfilter osv slipper man å bytte. Elmotorene driver som regel AC utstyr direkte i elbil og samme med styreservopumpe, så det er ingen spesielle servicepunkter her. AC kjøledrift i Leaf drar knapt 200w, varme på 1-3kw (og mer i perioder), av en fremdriftsbruk til hjulene på 2kw så brukes mer til varme... Men på varme, så er det nesten umiddelbar varme (strømfyring vettu).

En AC pumpe må forventes å kunne vare i 5år+. Den skal normalt leve bilen ut, og feiler den før, så er det komponentsvakhet, eller at det har lekket væske/feil veske og kompressordelen skjærer. Du måtte sikkert betale norsk pris pluss verksted og fyllekostnad. Og fikk vel med den gamle pumpen i retur ICON_WINK

Så joda, det er servicepunkter på en elbil, men de er mye under en fossilbil. Jeg er _noe_ bekymret for ettermarkedet.

Hadde jeg eid/drevet bensinstasjon, hadde jeg utstyrt stasjonen med lader. Mat og lading mot kostpris på strøm. På langtur så bruker jeg ofte litt ekstra kos på meg og barna. De bom/bensinkostnadene vi sparer gir gratis rimelig middag (og parkering) på Aker brygge, de gangene vi kjører langtur til Hønefoss for eksempel. LarsSponheim-handel i Sverige på doping (fyller på Rygge@ishavsveien).

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Tesla Model S [Re: Dexter] #1679287 10/09/2013 12:50
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Dexter
Så det var bare jålebukkene som gikk for bronse, resten holdt seg til stein og hoppet rett på jern (tilsvarende uland og mobil vs fastnett).

Jepp. Eller for å være mer nøyaktig så begynte man med kobber, men det var helt håpløst mykt. Når man fant ut at man kunne lage kobberlegeringer og få bronse så bedret det seg litt, men spranget kom først med jern. Menige mann var nok fortsatt på billig stein. I en overgangsperiode ble det jo faktisk laget f eks steinkniver som var replikaer av de bronseknivene man hadde sett hos de tilreisende turistene. Mye mer tidkrevende å hogge kniv i flint enn å støpe i bronse, men billigere og mer lettilgjengelig material. Så fant man ut av dette med jern og oppdaget at det fantes jo i myren rett bak huset. Billig og overlegent bra.

Re: Tesla Model S [Re: ] #1679293 10/09/2013 12:53
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: pedaIglipp
Altså vil jeg oppsøke en bensin/servicestasjon 10 ganger sjeldnere. Det kan da umulig være bra for baconpølseomsetningen til Statoil?

Akkurat den utviklingen blir spennende å se, men jeg tror ikke det er noe stort problem. Er det ikke slik at omsetningen av baconpølser er større enn omsetningen av drivstoff i dag? Folk kommer ikke til å slutte å spise baconpølser, så det blir nok slik at bensinstasjonene går over til å bli mer rendyrkede kaféer/nærbutikker.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1679474 10/09/2013 18:09
J-A-E Offline
Ringrev
Ringrev
Blir spennende å prøve bror sin, når dem kommer på nyårett ICON_SMILE

- Joakim - Transition Scout -
Re: Tesla Model S [Re: silverwrx] #1679490 10/09/2013 18:24
P
påhodetoverstyre Offline
Entusiast
Entusiast
P
Ikke mye mondeo eller mazda6 over kjøreopplevelsen, interiør, eksteriør, teknikken, aerodynamikken til model s.

risterpåhodetoghimlermedøya

Kjør fossilt videre til 1000.- tanken.

Det unike med en Model S er konseptet.

Dine Penger vaser rundt med hybrid-fossil sammenligninger, der hybrid kommer godt ut kostnadsmessig. Sett sammenligningen med Leaf-hybrid-fossil, så skjønner du at så lenge du klarer deg med rekkevidden, så er Leaf rett og slett PRIVATØKONOMISK DOPING. Da blir forfengelighetens pris en dyr Model S (som for oss først lønner seg om man bytter ut flyreiser mellom byer).

Har kjørt Panamera Diesel, Cayenne diesel, Panamera Turbo, og av de 3 så er Model S den jeg vil ha(kjørt 3ggr i ModelS). HVORFOR? Vil jeg ha en Mondeo eller Mazda 6?eller CX5? NEI, aldri!

Å så sinna.
Prøve å si at JEG synes at den likna på nye mondeo, Mazda 6 og faktisk jaguar fx, og at den var NICE! Som i fin/lekker/nydelig/flott... Jeg kunne aldri hatt den, da den ikke har rekkevidden, tilhengerlasten og plassen jeg trenger.

Redigert av påhodetoverstyre; 10/09/2013 18:39.
Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1679610 10/09/2013 20:37
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: Dan
Hvorfor får jeg ikke lest om en Volvo V70 med 40 mils rekkevidde? (Ikke at jeg har lyst på en V70, men som eksempel.) Hvilket sjansespill er det Tesla har turt som ikke de andre tørr?

Det er todelt. Først og fremst har Tesla en del års forsprang på de etablerte produsentene. Det er ikke gjort over natten å produsere batteripakke og styring av denne (BMS) med den kapasiteten Tesla har fått til.

Men det viktigste og som er grunnen til at de aldri har gjort seriøse forsøk på å lage en elbil er den reelle frykten for kannibalsering av deres eksisterende produktportefølje, ingeniørkunnskap og produksjonsmetoder. Derfor lager de "bybiler" med kort rekkevidde for å bruke dette som et miljøalibi...

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Tesla Model S [Re: påhodetoverstyre] #1679666 10/09/2013 23:05
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Det er vel strengt tatt Mondeo som likner på Tesla, ikke at jeg skjønner hvor..
Jeg(og madammen) har nå hvertfall bestemt oss for å kjøpe en bil som dekker 95% av bilbehovet vårt, om ikke mer.
Og dét vi sparer i drivstoff, bompenger(rushtidsavgift kommer 15 sept), parkering og sjokoladeboller(som jeg alltid kjøper...) kan vi leie bil+henger for og alikevel gå i pluss. Vi har også store muligheter for å byttelåne bil, folk har faktisk allerede meldt interesse for det.
Kjøre kjip Touran med 105 slappe fossile som dekker 100% av behovet og gir 0% glede.
VERSUS
Kjøre kjempekul Tesla med 420hk EL som dekker 95% av behovet og gir 100% glede.
Hmmm, for meg blir dette enkelt. Det beste av alt er at totalkostnaden per mnd ikke blir spesielt avskrekkende heller.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1679710 11/09/2013 06:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: PålGnål
Det er vel strengt tatt Mondeo som likner på Tesla, ikke at jeg skjønner hvor..
Jeg(og madammen) har nå hvertfall bestemt oss for å kjøpe en bil som dekker 95% av bilbehovet vårt, om ikke mer.
Og dét vi sparer i drivstoff, bompenger(rushtidsavgift kommer 15 sept), parkering og sjokoladeboller(som jeg alltid kjøper...) kan vi leie bil+henger for og alikevel gå i pluss. Vi har også store muligheter for å byttelåne bil, folk har faktisk allerede meldt interesse for det.
Kjøre kjip Touran med 105 slappe fossile som dekker 100% av behovet og gir 0% glede.
VERSUS
Kjøre kjempekul Tesla med 420hk EL som dekker 95% av behovet og gir 100% glede.
Hmmm, for meg blir dette enkelt. Det beste av alt er at totalkostnaden per mnd ikke blir spesielt avskrekkende heller.

Alternativet må jo være en fossilbil til samme kostnad over livsløpet. Er det en Touran?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1679726 11/09/2013 06:48
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Mest sammenlignbare biler er kanskje billigste modell av A7 uten 4wd, evt Panamera (bare 4 seter) med rwd (om det finnes)? Begge har mindre plass, og er dyrere.

Sammenlignbart i ytelse og størrelse er vel også til dels Aston Martin Rapide S, men blir selv med 550 V12-hester frakjørt.

Big wheels keep on turning
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1679743 11/09/2013 07:03
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Mondeo sammenligningen, så er det nye 2014 Mondeo som "ligner". Nå ble Model S vist som konsept i 2009 (bla i IAA Frankfurt der jeg fattet min interesse). Da lignet den veldig på 4dørs drømmebilen Aston Martin Vanquish.

Mondeo (prøver å bli premiumsedan?)
http://1.bp.blogspot.com/-so1Q-oYNVec/UW...usionmondeo.jpg

Vanquish (kom i 2001..)
http://static.cargurus.com/images/site/2009/02/25/16/42/2005_aston_martin_v12_vanquish-pic-1835.jpeg

2009 Model S concept (der produksjonsbilen faktisk ble LEKRERE enn konseptet!)
http://files.conceptcarz.com/img/Tesla/Tesla-Model-S-Concept-2009_Image-01-1024.jpg

Men det viktigste med en Model S er ikke utseende, det er teknologien! Den er unik. At den ser usedvanlig bra ut er selvfølgelig et stort pluss..

Jeg driter i hvordan bilen ser ut, jeg vil ha en morsom bil (derav rallybil,leaf og lotus og fatbike,29helstiv og R1 racer). Alt til sitt bruk. Og de 3bilene er rimeligere enn en model s til 600K. Da er valget lett. Vi må ha 2 biler. Model S blir i så fall forfengelighetens pris, når Leaf gjør nytten i dag, og de 2 andre bidrar med hemningsløs glede, rekkevidde og er like kjappe(re).

Jeg har blitt en bedre bollekunde hos statoil etter vi kjøpte leaf, dette pga vi hurtiglader noe på helgeturer. Litt på grunn av at vi sparer 5000.- i mnd pengemessig bare på jobbkjøringen til kona, og føler vi kan stoppe å spise "gratis" når vi tar familieturer. Så jeg er bull på Statoil og elbil (men Statoil er ikke enig). Nå er ikke ladebehovet like stort på Model S, men jeg føler jeg tar det mer med ro, stopper mer og nyter mer med strømdrift, mye pga høy fart suger strøm. Jeg blir jo eldre.. _grøss_ og forbikjøringsbehovet er ikke like stort med eldrift. Audi elbil, når de kommer, kommer sikkert med "forbikjøringsassistent"??

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Tesla Model S [Re: silverwrx] #1679893 11/09/2013 10:34
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I3/Zoe/E-UP/Focus kommer og og tilfører ikke noe nytt. Leaf er "sjefen".

Hvorfor mener du at i3 ikke er i samme bås som Leaf?
Den skal koste omtrent det samme, den har omtrent samme rekkevidde, den ser bra ut, det er en BMW. Minus for merkelig dekkdimensjon som standard. F.eks. finnes det kun en type vinterdekk å velge i denne dimensjonen (i følge artikkel i siste Motor).

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Tesla Model S [Re: GeirK] #1679910 11/09/2013 10:56
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: GeirK

Alternativet må jo være en fossilbil til samme kostnad over livsløpet. Er det en Touran?

Nei, ikke nødvendigvis, men det er det i vårt tilfelle. Det er ikke så interessant hva bilen koster i innkjøp, men hva den koster meg per mnd. Teslaen blir litt dyrere, men ikke veldig mye.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1680218 11/09/2013 18:44
P
påhodetoverstyre Offline
Entusiast
Entusiast
P
Mente egentlig at de andre lignet på teslaen. Den er jo stjerna for å si det sånn. Rå bil.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1680675 12/09/2013 11:00
Tex Offline
Besatt
Besatt

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1680707 12/09/2013 11:33
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Dette er den nye bobla.

Re: Tesla Model S [Re: Tex] #1680733 12/09/2013 12:05
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hehe, artig med statistikk. Lurer på hvor mange golfer som hadde blitt hvis ventetida var like lang, og "alle" kom på ei gang.
Uansett, den begynner å bla ganske vanlig nå.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1680744 12/09/2013 12:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

No kidding. Dette ved inngangspartiet til jobben, og på baksiden står det én til.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1680816 12/09/2013 14:17
Tex Offline
Besatt
Besatt
I hate to say this,
men den nye Mondeo'en er jo pen.
- og ikke helt ulik Tesla S utseendemessig.
Ikke noen dårlig sammenliging, altså.

Re: Tesla Model S [Re: GeirK] #1680874 12/09/2013 16:43
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: GeirK

No kidding. Dette ved inngangspartiet til jobben, og på baksiden står det én til.

Hehe, er det mulig?
Har liten tro på at insentivene til El-bil vil vedvare, nå sutrer bilbransjen. Buhu! Kjipt å stå igjen på perrongen når El-biltoget går.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-m...-feil/10126186/

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1680876 12/09/2013 16:45
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Tusen takk til hele Norges befolkning som sponser meg med rundt 750.000kr til kjøp av ny bil, det setter jeg virkelig stor pris på.
På forhånd takk :-D

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1680912 12/09/2013 17:47
Dan Offline
More than words
More than words
Tusen takk til hele Norges befolkning som sponser meg med rundt 750.000kr til kjøp av ny bil, det setter jeg virkelig stor pris på.

Hehe. Hvordan ser regnskapet egentlig ut? Er det ikke fortsatt slik at staten får litt av kjøpesummen du betaler, i form av moms eller noe, slik at vi, Norges befolkning, fortsatt får litt mer penger av deg enn om du ikke hadde kjøpt bil i det hele tatt?

Et nytt spørsmål: Hvor mye koster forsikringen? Lite fordi bilen er "billig" eller mye fordi den går som et skudd? Eller billig nå og dyr i januar når det ligger Teslaer i alle grøfter herfra til Beitostølen? ICON_SMILE

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1680921 12/09/2013 18:06
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Forsikringen er ikke spesielt billig i snitt, de tallene jeg har sett.

Det er klart journalister og bilbransjefolk frykter denne utviklingen og fremskrittet. Og det blir feil å kalle avgiftsfritak for subsidiering. Men jeg ser ikke poenget med at elbiler kan kjøre i kollektivfelt, samt parkere gratis. De andre incentivene forstår og støtter jeg.

Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1680926 12/09/2013 18:14
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Dan

Hehe. Hvordan ser regnskapet egentlig ut? Er det ikke fortsatt slik at staten får litt av kjøpesummen du betaler, i form av moms eller noe, slik at vi, Norges befolkning, fortsatt får litt mer penger av deg enn om du ikke hadde kjøpt bil i det hele tatt?

Et nytt spørsmål: Hvor mye koster forsikringen? Lite fordi bilen er "billig" eller mye fordi den går som et skudd? Eller billig nå og dyr i januar når det ligger Teslaer i alle grøfter herfra til Beitostølen? ICON_SMILE

Det eneste staten får er vel mine skattepenger, bilen er jo momsfri.
Forsikring: 8000 i året, 20000km, 60% bonus. Premien kommer garantert til å fly i været etter vinteren, bare vent og se.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1680956 12/09/2013 18:56
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De voldsomme privilegiene knyttet til konvensjonelle elbiler som Leaf mener jeg er et bomskudd.

Det har i all hovedsak ført til at barnefamilier har økt bilparken fra to til tre biler for å suse fram i kollektivfeltet. For øvrig har disse rare elbilene så mange dårlige kvaliteter at de knapt erstatter noe ordinær biltrafikk, men kun flytter folk fra kollektive løsninger til og fra jobb. Resultatet er økende bilkjøring og ytterligere press på veinettet i hverdagen og helt uforandret trafikksituasjon i helgene. I tillegg er bilindustrien veldig tilfreds ettersom antall biler per husholdning går opp, mens den burde gå ned.

De kraftige priviligene til Tesla har jeg derimot veldig sans for, ettersom det faktisk kan bidra til en fundamental endring både i biltrafikken og bilparken.

På sikt bør retten til å kjøre i kollektivfeltet og gratis parkering fases ut ettersom det bør stimuleres til sykkel/kollektive løsninger. Men ettersom petrobilindustrien holder igjen utviklingen med nebb og klør, så bør Tesla og lignende biler få massive støttetiltak.

Re: Tesla Model S [Re: runermm] #1680965 12/09/2013 19:06
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: runermm
De voldsomme privilegiene knyttet til konvensjonelle elbiler som Leaf mener jeg er et bomskudd.

Det har i all hovedsak ført til at barnefamilier har økt bilparken fra to til tre biler for å suse fram i kollektivfeltet. For øvrig har disse rare elbilene så mange dårlige kvaliteter at de knapt erstatter noe ordinær biltrafikk, men kun flytter folk fra kollektive løsninger. Resultatet er økende bilkjøring og ytterligere press på veinettet i hverdagen og helt uforandret trafikksituasjon i helgene. I tillegg er bilindustrien veldig tilfreds ettersom antall biler per husholdning går opp, mens den burde gå ned.

De kraftige priviligene til Tesla har jeg derimot veldig sans for, ettersom det faktisk kan bidra til en fundamental endring både i biltrafikken og bilparken.

På sikt bør retten til å kjøre i kollektivfeltet og gratis parkering fases ut ettersom det bør stimuleres til sykkel/kollektive løsninger. Men ettersom petrobilindustrien holder igjen utviklingen med nebb og klør, så bør Tesla og lignende biler få massive støttetiltak.

Der tror jeg du tar kraftig feil. En Leaf blir ikke en bil nummer 3, men blir kjøpt som bil nr 2 og ender opp som familiens foretrukne bil. Kona og jeg krangler om hvem som skal kjøre Leaf, og den brukes på hytteturer med 5 i bilen. Praktisk bil som kan brukes på langtur, hvis man er heldig med plassering av ladestasjoner.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1680968 12/09/2013 19:07
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Nettopp. Vi selger vår fossilbil, og skal bare ha en bil, Model S. Alternativet var å beholde ICE'en, og kjøpe en i3 i tillegg. Mulig det blir en transportsykkel med eldrift i tillegg, hvis det er peng til overs.

Re: Tesla Model S [Re: Kjartandaddy] #1680970 12/09/2013 19:07
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kjartandaddy
Forsikringen er ikke spesielt billig i snitt, de tallene jeg har sett.

Jeg har hørt at forsikring ligger over den gjevne "vanlige" bil i samme prisklasse.
Nettopp pga usikkerheten vedrørende bilens verdi ved en endring av avgiftssystemet.
Er det en bil til 5,6 eller 7' eller er bilens verdi + 1 mill når det totalvrakes.

Som sagt bare hørt og ikke sjekket.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1680971 12/09/2013 19:08
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Der tror jeg du tar kraftig feil. En Leaf blir ikke en bil nummer 3, men blir kjøpt som bil nr 2 og ender opp som familiens foretrukne bil. Kona og jeg krangler om hvem som skal kjøre Leaf, og den brukes på hytteturer med 5 i bilen. Praktisk bil som kan brukes på langtur, hvis man er heldig med plassering av ladestasjoner.

Hvis din hypotese er riktig, hvorfor beholder folk bil nr 1 (og 2)?

Re: Tesla Model S [Re: Kjartandaddy] #1680975 12/09/2013 19:10
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Kjartandaddy
Nettopp. Vi selger vår fossilbil, og skal bare ha en bil, Model S. Alternativet var å beholde ICE'en, og kjøpe en i3 i tillegg. Mulig det blir en transportsykkel med eldrift i tillegg, hvis det er peng til overs.
Hva med den som ble laget omtrent samtidig med at dinosaurene dævva og olja ble laget? Selges den og?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Tesla Model S [Re: Dexter] #1680981 12/09/2013 19:15
skibum Offline
Besatt
Besatt
Sitat: runermm

Det har i all hovedsak ført til at barnefamilier har økt bilparken fra to til tre biler for å suse fram i kollektivfeltet. For øvrig har disse rare elbilene så mange dårlige kvaliteter at de knapt erstatter noe ordinær biltrafikk, men kun flytter folk fra kollektive løsninger. Resultatet er økende bilkjøring og ytterligere press på veinettet i hverdagen og helt uforandret trafikksituasjon i helgene. I tillegg er bilindustrien veldig tilfreds ettersom antall biler per husholdning går opp, mens den burde gå ned.

+1

Akkurat det samme har skjedd her i heimen også, jeg har en 520D stående som omtrent råtner på rot. Nå skal det sies at jeg også har byttet ut kollektivt for el-bil, men for min del er det billigere å kjøre elbilen, samt at jeg spare opp i mot to timer hver dag på å kjøre...

Espen

NOTS!
Side 12 av 28 1 2 10 11 12 13 14 27 28

Moderator  support