One CX to rule them all - byggetråd
|
Re: One CX to rule them all - byggetråd
[Re: PålGnål]
10/09/2013 17:50
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Rätt stük! Grattis!
Sikker på at du trenger et ekstra hjulsett for landevei?
Hadde antageligvis selv heller statset på et dedikert hjulsett for piggdekkbruk (slik som vinteren tærer på hjul ...)
Martin
|
|
|
[Re: MortenML]
10/09/2013 17:51
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Rr det lang reach på de nye brifterne dine? jeg er ikke kjent med sram og hvordan de styrer med reach på hendlene.
Redigert av Spiffhopeless; 10/09/2013 17:53.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
10/09/2013 18:29
|
eracing
Veteran
|
Veteran
Strøken sykkel ja, det glemte jeg å si midt i alle spørsmålene mine 
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
[Re: eracing]
10/09/2013 22:36
|
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk folkens. Sykkelen er selvsagt mye lekrere enn på et kornete bilde. Har knipset et par til etter at den nå er helt ferdigmontert: Hvitt sete og hvit styretape. Jeg har hatt det før og bestemte meg for aldri igjen. Nå er tydeligvis aldri. Setet er ikke noe problem å holde rent, men tapen... Blir en racer i styretapetaping etterhvert. Jeg har alltid hatt setback (20mm-25mm) på setepinnen tidligere og har det på mine andre sykler med setet skjøvet langt fram i festet. Snappet opp på et par tråder på intrawebben at det var mer komfort i en rett pinne med setet skjøvet helt tilbake - check. Testet og godkjent. Sykler man blant folk og fe så er ringeklokke et must. Har montert min diskret bak stem og styre. iLink micro, lette, vedlikehldsfritt og veldig fleksible. Mye stack og spacere, men kapper ikke endelig for etter et par skikkelige turer. Enve-gaffelen er ikke noe jeg ønsker å kappe for kort før første tur. Ikke de vakreste horna, men veldig komfortable. Vil sikkert føles litt tryggere ned rufsete terreng. Hater kabelrot. Kapp alt så kort det trenger å være - akkurat kort nok til å svinge med på fulle styreutslag. Sram Force holder i bøtter og spann. Finnes ikke en god grunn til å sette Red på denne sykkelen. Gir ikke 3x prisen for å spare noen skarve gram. Kassetten er en Sram 1070 11-28. Rotor 3D, den styggpeneste kranken som finnes. Kledd for korttur med én Arundel flaskeholder. Legg merke til alternativt frontgir-feste med en kjedefanger. En liten kjekkas som kan redde ramma fra dype hakk og sår om kjedet kommer på avveie. Det er per d.d. kun Shimano som leverer top-pull til landevei. For å bruke down-pull må man til med et lite Reodor Felgen-hjul for å få det hele til å fungere.
|
|
|
10/09/2013 22:51
|
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
En misunnelsesverdig gaffel - lett og lekker. En nusselig liten 140mm får gjøre jobben bak. Flanderns brabantiske løve. Ibis kommer komplett med titanskruer i alle hull, også i setepinneklemma. Raust.
|
|
|
11/09/2013 03:45
|
Teletori
Ringrev
|
Ringrev
Lekkert! Har et likt rammesett stående her på kontoret. Bursdagsgave til madammen.
Gleder meg til å bygge den opp når eg ser slike bilder.
|
|
|
11/09/2013 07:00
|
anderz
Besatt
|
Besatt
Snasen sykkel, Morten. Gratulerer så mye! Nesten ikke misunnelig i det hele tatt. Neida.
|
|
|
[Re: anderz]
11/09/2013 08:56
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Snasen sykkel, Morten. Gratulerer så mye! Nesten ikke misunnelig i det hele tatt. Neida. Skjønner jeg godt...du som har så mye ræl i garasjen.  Fabelaktig sykkel Morten! Nesten så man får lyst på en CX! 
|
|
|
11/09/2013 09:06
|
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk, takk og takk. Førsteinntrykk følger:
Da er første korttur unnagjort. Etter to års jobbpendling med Cooper var jeg en smule spent på hvordan Hakkalügi var å ha med seg på tur. Det ble en udelt positiv opplevelse. Hakka er lettere, nesten to kilo, og det merkes. Går det fortere? Tja, Føles den kvikkere? Definitivt. Ramma virker dønn stiv i tråkket, men absorberer på magisk vis småkrusningene fra veien. Å komme fra Cooper til Hakka kan beskrives som å komme fra grå og gammel asfalt over på blank, sort og nylagt. En litt merkelig og lydløs opplevelse faktisk. Til info så har jeg samme hjulsett, slange, dekk og lufttrykk på Hakka som satt på Cooper.
Ramma kan selvsagt ikke få all ære for økt komfort. Nytt sete hjalp veldig. Jeg har alltid hatt Selle Italia, og SLR så lenge jeg kan huske. Dette er det beste setet jeg har hatt til nå. Årsaken er nok ekstra stort skrukkavlastningshull på den nye Flow-modellen og en litt endret form på bakre del av setet. Setet er også plassert på en rett setepinne langt tilbakeskjøvet i festet noe som bidrar til ekstra fjæring.
Ergonomien på det nye styret var heldigvis like behagelig som fryktet. Ritchey Superlogic EVO Curve har akkurat som mitt "gamle" 3T Ergosum kort reach/drop. Det nye har i motsetning til Ergosum sweep på 4° og flat topp. 4° kan høres lite ut, men det gjør en stor forskjell når man holder hendene på toppen. På et 44cm styre med 4° sweep kommer endene på styret ca 1cm nærmere enn en rett modell, kjekt å vite med tanke på stemlengde.
Enve-gaffelen er bare lekker. Matt sort, stiv og lekker. Den er 200g lettere enn Whisky-gaffelen som sitter på Cooper. Mye av vektbesparelsen sitter nok i det koniske karbonkronrøret, Whisky har rett aluminiumsrør. Minimalt med fleks i fronten ved brems betyr stiv gaffel og front. Gaffelen peker også litt mer fram enn det den gjør på Cooper. Styrerørsvinkelen er 1° slakkere på Hakkalügi, noe som betyr bedre stabilitet og litt mindre nervøs front.
Positivt var også ergonomien på de styggtøffe nye hydrauliske skifterne. Den noe høyere fronten gjør faktisk at det føles litt tryggere med hendene der oppe. De virker også litt større enn Red og Rival jeg har fra før. Får glatt plass til hele hånden på skifteren uten å en gang være i nærheten av den kritthvite nye styretapen.
Og så var det bremsene da. Fyyy flate så utroooolig digg. Bremsekraft som et lokomotiv, men med kirurgisk moduleringspresisjon. Dette må bli standard på alt som kan trille med smale dekk. Har du først prøvd det så ønsker du deg aldri tilbake. En finger er alt som skal til for å stoppe deg uansett, en finger uten en gang å ta i. Tenk hvilken lettelse og energibesparelse på lange og svingete nedfarter. Man kan med letthet ligge med hendene oppå shifterne og bremse. Det kan man selvsagt med felgbrems også. Forskjellen er at med hydrauliske så er det null fysisk anstrengelse å gjøre det. En ting til: Bremsekraft og modulasjon i regn folkens. Skivebremser på karbontubulars - det må jo være det helt ultimate.
Rotor 3D krank, styggpeneste kranken som finnes. Jeg har satt den opp med Q-rings. Om det har noen faktisk effekt vet jeg ikke og ikke betyr det så mye heller. Det som betyr noe er at jeg føler at det gir meg et bedre tråkk, og det holder for meg. Mange klager på trøblete giring med Q-rings. Hadde de tatt seg to minutter til finjustering så hadde problemet forsvunnet. Giring med Q-rings og et perfekt justert gir er problemfritt.
Ellers er det ikke så mye å melde. Alt fungerte brillefint bortsett fra litt forgirjustering underveis. Sram Force gjør jobben som det skal. Smækk-smækk i kjent Sram-stil, ikke lydløst, men kontant og presist.
|
|
|
11/09/2013 09:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Gratulerer! Spitzenklasse!  Og så var det bremsene da. Fyyy flate så utroooolig digg. Bremsekraft som et lokomotiv, men med kirurgisk moduleringspresisjon. Dette må bli standard på alt som kan trille med smale dekk. Har du først prøvd det så ønsker du deg aldri tilbake. En finger er alt som skal til for å stoppe deg uansett, en finger uten en gang å ta i. Tenk hvilken lettelse og energibesparelse på lange og svingete nedfarter. Man kan med letthet ligge med hendene oppå shifterne og bremse. Det kan man selvsagt med felgbrems også. Forskjellen er at med hydrauliske så er det null fysisk anstrengelse å gjøre det. En ting til: Bremsekraft og modulasjon i regn folkens. Skivebremser på karbontubulars - det må jo være det helt ultimate.

|
|
|
11/09/2013 09:44
|
Roadrunner
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sweeeet! Den var lekker. Kjenner et lite stikk i hjertet når jeg tenker på min egen Merida 907 Carbon CX - veldig glad i den, men pen er den ikke (i hvert fall ikke i forhold til Hakkalügien)
|
|
|
[Re: Stein]
11/09/2013 11:24
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Gratulerer! Spitzenklasse!  Og så var det bremsene da. Fyyy flate så utroooolig digg. Bremsekraft som et lokomotiv, men med kirurgisk moduleringspresisjon. Dette må bli standard på alt som kan trille med smale dekk. Har du først prøvd det så ønsker du deg aldri tilbake. En finger er alt som skal til for å stoppe deg uansett, en finger uten en gang å ta i. Tenk hvilken lettelse og energibesparelse på lange og svingete nedfarter. Man kan med letthet ligge med hendene oppå shifterne og bremse. Det kan man selvsagt med felgbrems også. Forskjellen er at med hydrauliske så er det null fysisk anstrengelse å gjøre det. En ting til: Bremsekraft og modulasjon i regn folkens. Skivebremser på karbontubulars - det må jo være det helt ultimate.
Jasså, ingen avklipte fingre i bremseskivene? Merkelig...
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
11/09/2013 11:27
|
perbl
More than words
|
More than words
Sykler man blant folk og fe så er ringeklokke et must. Har montert min diskret bak stem og styre. iLink micro, lette, vedlikehldsfritt og veldig fleksible. Mye stack og spacere, men kapper ikke endelig for etter et par skikkelige turer. Enve-gaffelen er ikke noe jeg ønsker å kappe for kort før første tur. Det der så nå lekkert ut sammenlignet med det tårnet jeg har på CAADen og Dummyen min. Personlig tror jeg at jeg ville latt det være for å ha mulighet til å eksperimentere i framtiden, men du er sikkert såpass dreven at du vet akkurat hvordan du vil ha det.
Redigert av perbl; 11/09/2013 11:27.
Per B.
|
|
|
[Re: PålGnål]
11/09/2013 11:28
|
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
De erkekonservatives siste halmstrå. Hvis noen i det hele tatt tviler på hydrauliske skivebremsers fortreffelighet så kom hjem til meg og lån sykkelen en runde. Hvis vedkommende etter endt tur fremdeles ikke forstår og har innsett fordelene så er nok problemet langt mer dyptgående og bør kureres av fagfolk.
|
|
|
11/09/2013 11:29
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
De erkekonservatives siste halmstrå. Du glemmer alle som kommer til å bli skamfert og oppskåret av bremseskiver i massevelter. Hvis noen i det hele tatt tviler på hydrauliske skivebremsers fortreffelighet så kom hjem til meg og lån sykkelen en runde. Plutselig var det mange flere som "tvilte". 
|
|
|
[Re: perbl]
11/09/2013 11:32
|
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det der så nå lekkert ut sammenlignet med det tårnet jeg har på CAADen og Dummyen min. Personlig tror jeg at jeg ville latt det være for å ha mulighet til å eksperimentere i framtiden, men du er sikkert såpass dreven at du vet akkurat hvordan du vil ha det.
Jeg har korsryggproblemer å ta hensyn til, så noe stem-slamming blir det aldri her i gården. Styret skal ned 5mm. Det betyr at jeg sitter igjen med et stack på 20mm.
|
|
|
11/09/2013 11:46
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Den ble vakker, altså! SLR-setet er veldig pent, jeg har det samme i svart med røde striper (med skrukksprekk!) Har bare én tvil mht skivebremser og det er overoppheting som er et større problem enn på felgbremser, men med 160mm(?) foran blir vel det aldri et problem i praksis, selv om man skal ned tusen høydemeter med mange serpentinere 
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
11/09/2013 11:51
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis vedkommende etter endt tur fremdeles ikke forstår og har innsett fordelene så er nok problemet langt mer dyptgående og bør kureres av fagfolk. lolz. 
|
|
|
[Re: Moonlit]
11/09/2013 11:56
|
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har bare én tvil mht skivebremser og det er overoppheting som er et større problem enn på felgbremser, men med 160mm(?) foran blir vel det aldri et problem i praksis, selv om man skal ned tusen høydemeter med mange serpentinere 160 foran er jo ikke det aller heftigste. Terreng-/freeride- og dh-sykler har oftest 185/203 foran for økt bremsekraft og bedre modulasjon. Men jøsses, 160 holder i bøtter og spann. http://road.cc/content/news/80972-why-sram-believe-hydraulic-brakes-are-future
|
|
|
11/09/2013 12:42
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Flanderns brabantiske løve. Bare å sette seg på flyet til Flandern nå, jeg burde forresten hatt en sånn... (og teipet over flagget de første 10 minuttene nordover på sykkelturene mine)
No added style
|
|
|
11/09/2013 13:00
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Hvor kommer denne bekymringen om at skivebremser skal kjøre seg inn i visse kroppsdeler fra? Er det en reell bekymring eller bare flåsete virrvarr? Jeg ser ikke helt problemet tbqh.
|
|
|
[Re: pharynx]
11/09/2013 13:02
|
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
|
|
|
11/09/2013 13:05
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Ok, skal sjekke ut tråden!
|
|
|
[Re: KnutAa]
11/09/2013 17:52
|
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har man liksomrecer så kan man også ha liksomracerpedaler. Shimano PD-A600 gjør nytten med stabil plattform. Kun innklikkbar fra en side og, etter hva jeg kan se, dårlig gjørmedreneringsegenskaper, gjør pedalene best egnet til tramping langs veien. De kan se store og klumpete ut, men er ganske søte og nette. På vekta havnet de 50g under XTR-pedalene. Hyfsat. På kryss og tvers. iLink mini er så fleksible at man kan ta krysset mellom styrerør og kabelstopperen uten problemer. Alternativet er å krysse kablene mellom stopperne på overrøret. Horna på skifterne er faktisk så høye at de kan brukes som "barends" for å variere grepet.
|
|
|
11/09/2013 18:16
|
Brostein
Fersking
|
Fersking
dette var rett og slett nydelig, har misunnelse opp i halsen! likte faktisk den lille ringeklokka, fiffig liten detalj, men som også er veldig nyttig! så slipper man å rope så jævlig! 
|
|
|
[Re: M@rtin]
11/09/2013 18:51
|
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sikker på at du trenger et ekstra hjulsett for landevei?
Hadde antageligvis selv heller statset på et dedikert hjulsett for piggdekkbruk (slik som vinteren tærer på hjul ...)
Sant, dedikert vinterhjulsett er et must hvis det blir mye saltslapskjøring. Jeg tror uansett jeg kunne tenke meg et lett hjulsett til landeveisbruk, gjerne tubular. Rr det lang reach på de nye brifterne dine? jeg er ikke kjent med sram og hvordan de styrer med reach på hendlene. Reach justeres med en liten sekskantskrue under bremsehendelen.
|
|
|
11/09/2013 20:17
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
 Martin
|
|
|
11/09/2013 21:06
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
Fantastisk flott sykkel, ble sugen på en lignende selv! Skal du bruke den i saltslapset til vinteren? Finnes det gode skjermer som tar 35mm piggdekk og ikke krever ramme med festeanordning?
|
|
|
[Re: morta]
11/09/2013 21:13
|
MortenML
OP
Søk hjelp!
|
OP