Morsomt og provoserende innlegg i Aftenposten
|
Morsomt og provoserende innlegg i Aftenposten
11/09/2013 11:44
|
jonas
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Helle Herrman skriver om "Økende ukultur" blant syklister (særlig mannlige) i et debattinnlegg i Aftenposten. Jeg må innrømme at jeg er litt enig med henne:-) Ble også litt overrasket over reaksjonene som kommer fram i kommentarene under.
Redigert av jonas; 11/09/2013 11:44.
-- Jonas
|
|
|
Re: Morsomt og provoserende innlegg i Aftenposten
[Re: jonas]
11/09/2013 11:48
|
GeirW
Avhengig
|
Avhengig
Staten/Kommunen(e) har over alt for lang tid bidratt med null og niks til sykkelstier o.l. tiltak. De har da satt syklister opp mot alt som kan kjøre eller gå, og da er det ikke noe rart at det blir bråk med noen testosteron nisser på to eller fire,
|
|
|
11/09/2013 12:07
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Irriterer meg selv over folk som sykler i over "gangfart" i Frognerparken... rart det ikke skjer flere ulykker der.
|
|
|
[Re: GeirW]
11/09/2013 12:09
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Staten/Kommunen(e) har over alt for lang tid bidratt med null og niks til sykkelstier o.l. tiltak. De har da satt syklister opp mot alt som kan kjøre eller gå, og da er det ikke noe rart at det blir bråk med noen testosteron nisser på to eller fire, Det er ikke bare to eller fire testosteronnisser på den ruten der.
|
|
|
11/09/2013 12:42
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Noen som tar seg bryet med å bytte ut 40 år gamle syklister, sykkel og hengeballler med 40 år gamle mødre, barnevogn og flagrende kjønnslepper, for så å prøve å fa det på trykk i Aftenposten eller Dagbladet?
|
|
|
11/09/2013 12:58
|
GeirW
Avhengig
|
Avhengig
Stryk kjønnslepper, så er det en mulighet regner jeg med. Barnevognmafian er heller ikke så uskyldige med andre toføttinger på fortauet.
|
|
|
11/09/2013 13:15
|
jonas
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det kan hende at det er flere (også meg) som ikke klarer å se ironien både i innlegget og i noen av svarene.
Jeg synes hun skriver morsomt og vil gi henne rett i mange av påstandene om at enkelte skifter personlighet ikledd lycra på vei til eller fra jobb.
-- Jonas
|
|
|
11/09/2013 13:34
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Det kan hende at det er flere (også meg) som ikke klarer å se ironien både i innlegget og i noen av svarene. Hun har nok rett i noen av påstandene sine, men hun ville strøket til norsk-tentamen hvis meningen var å levere en ironisk tekst.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: ]
11/09/2013 13:36
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Stryk kjønnslepper, så er det en mulighet regner jeg med. Barnevognmafian er heller ikke så uskyldige med andre toføttinger på fortauet. Kan jo ikke stryke det. Må jo ha et motsvar til hengepung-angrepet! Bruk hengepupp da?
|
|
|
11/09/2013 15:28
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Tja, der fløy det en klage til likestillings- og diskrimineringsombudet. Makan til grinete østrogenhurpe med flagrende-kjønnsleppe-syndrom. Er det sant, er du et enstående flott eksempel på den nye folkesykdommen krenkethet. LarsB
Redigert av larsb; 12/09/2013 08:39.
|
|
|
[Re: larsb]
11/09/2013 16:27
|
GAD
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Er det sant er du et enstående flott eksempel på den nye folkesykdommen krenkethet.
LarsB
Mangler det et komma her et sted?
|
|
|
[Re: GAD]
11/09/2013 17:40
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Er det sant er du et enstående flott eksempel på den nye folkesykdommen krenkethet.
LarsB
Mangler det et komma her et sted? Og det var ditt første innlegg? Var kommafeilen så graverende at du måtte lage en bruker ens ærend for det? Slenger ved noen komma så kan du fordele de som du ønsker ,,,,,,,,,,,,,.
|
|
|
[Re: hilmer]
11/09/2013 17:43
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Irriterer meg selv over folk som sykler i over "gangfart" i Frognerparken... rart det ikke skjer flere ulykker der. Rart at folk sykler over gangfart i hovedsykkelveinettet?
|
|
|
11/09/2013 18:30
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er helt enig med hva hun skrev. Skummelt lite folkeskikk blandt Oslosyklistene.
|
12/09/2013 06:42
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Aftenposten trykker et par-tre slike, tilnærmet like, innlegg hvert år og har gjort det i i hvert fall ti år. De tror kanskje at de "setter dagsorden", men det er bare drøvtygging for å fylle spalteplass.
Det ville vært langt mer positivt å være konstruktiv i stedet for "ironisk".
|
|
|
12/09/2013 08:12
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Hun er ikke ironisk. Og hvorfor skal all kritikk være konstruktiv? Naivt, synes jeg. Syklet forbi på innsiden av syklist på høyre side, som slo til meg i farten slik at jeg falt med følgende beskjed fra vedkommende mann: «lær deg å sykle for faen». Det som gjør meg oppgitt er at det finnes slike folk. Forøvrig en dust som ikke kan sykle selv, siden han tydeligvis ikke holdt høyre.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
12/09/2013 08:24
|
kehola
Fersking
|
Fersking
Innlegget var verken morsomt eller provoserende.
|
|
|
[Re: GAD]
12/09/2013 08:41
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
LarsB
Mangler det et komma her et sted? Så sannelig. Takk skal du ha. Lykke til på forumet. LarsB
|
|
|
[Re: kehola]
12/09/2013 08:56
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg har ennå til gode å bli utsatt for noen av de eksemplene som er blitt nevnt i artikkelen, men hvis de medfører riktighet er dette skemmende.
Vi kjøpte en elsykkel til min kone, slik at hun kan komme kjapt fra Østensjø til Groruddalen. Hun kan fortelle at en god del halvfeterte førtiåringer med trange sykkelklær tåler det veldig dårlig å bli forbikjørt av en batteridrevet damesykkel med kurv.
Det hagler med åpenbart intetsigende kommentarer a la "Åh, en elsykkel, javel!!" eller "Jaså, du kjører elsykkel!!!" En del mannlige syklister føler også en intens trang til å måtte ta igjen min kone og har tidels utsatt henne for farlige forbipasseringer kun med det målet å plassere seg rett foran henne igjen.
Min kone bruker elsykkel for å slippe å sitte i busser til og fra jobb og sparer faktisk 1,5 time i buss hver dag på denne måten. Hun går fra totalt 2,5 timer i buss til 1 times reisetid med elsykkel begge veier. Hun trener ikke og har overhode ikke noe ønske om å konkurrere i rushtrafikken med andre syklister.
Jeg er til tider blitt lei av alle disse klisjeene man lirer av seg i avisene om TdF i trafikken, kondomdresser, kamikazesyklister, etc. Dessverre ser det ut til at det finnes nok idioter der ute som prøver å holde liv i disse klisjeene ....
Martin
|
|
|
[Re: pbk]
12/09/2013 09:12
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Aftenposten trykker et par-tre slike, tilnærmet like, innlegg hvert år og har gjort det i i hvert fall ti år. De tror kanskje at de "setter dagsorden", men det er bare drøvtygging for å fylle spalteplass.
Det ville vært langt mer positivt å være konstruktiv i stedet for "ironisk". Helt enig,og kommentarfeltene under nettavisinnlegg i slike artikler er bare til for følgene: 1.Underholdning for de som liker å lese at andre krangler. 2.Genere klikk til avisen. Bortsett fra det så ser ikke jeg noen stor nytte med de. *PS Nå er alt snart de Blå sin skyld. Uansett så er det rett i at det er mange tullinger ute å går,sykler eller kjører.
|
|
|
[Re: rockphotog]
12/09/2013 09:13
|
Dan
More than words
|
More than words
Hun er ikke ironisk. Og hvorfor skal all kritikk være konstruktiv? Naivt, synes jeg. Det er intelligent å utføre handlinger som leder mot et ønsket mål. Det er uintelligent å utføre handlinger som ikke leder mot et ønsket mål. Hvis kronikkskribenten virkelig ønsker en forandring av syklisters adferd så mener jeg hennes utspill er uintelligent. Som andre har sagt så er det jo bare en gjentagelse av ting som er sagt tusen ganger før, med de samme stigmatiserende klisjéene. Det er feil å være mann og sykle. Det er feil å sykle i komfortable sykkelklær. Det er feil å jobbe på Aker Brygge. Jeg tolker ikke kronikken som noe annet enn sanking av likes fra likesinnede. Enten har hun ikke noe ønske om å forbedre syklisters tilværelse eller så er kronikken uintelligent skrevet. Hun kan selv få velge. (Og nei, jeg føler meg ikke truffet i det hele tatt, siden jeg sykler så pent atte.)
|
|
|
[Re: Dan]
12/09/2013 09:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Enten har hun ikke noe ønske om å forbedre syklisters tilværelse eller så er kronikken uintelligent skrevet. +1
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: tais]
12/09/2013 09:29
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg er helt enig med hva hun skrev. Skummelt lite folkeskikk blant Oslosyklistene mange - uansett "grupper". Mer passende synes jeg, derfor jeg tillot meg å korrigere litt.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: GeirK]
12/09/2013 10:22
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Enten har hun ikke noe ønske om å forbedre syklisters tilværelse eller så er kronikken uintelligent skrevet. +1 Trangsynt. Den er ikke uintelligent skrevet, så kan dere velge hva hun ønsker. Hun etterspør forøvrig tiltak. Debatten fortsetter så lenge den er aktuell. At det sto noe om nei til oljeborring i Dagbladet i 1997 betyr ikke at det skal legges lokk.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
12/09/2013 10:28
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Derimot er argumentasjon som baserer seg på tildeling av personlige egneskaper som følge av kjønn noe som irriterer meg ganske kraftig. Hun skriver ikke at de som oppfører seg dårlig gjør det fordi de er menn, men observerer at de aller fleste som oppfører seg dårlig er menn (ikke alle menn). Kan en observasjon være krenkende?
|
|
|
[Re: rockphotog]
12/09/2013 11:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Trangsynt. Den er ikke uintelligent skrevet, så kan dere velge hva hun ønsker. Jeg får inntrykk at hun ønsker at alle sykler som henne, i samme type klær som henne og helst noen andre steder enn til Aker Brygge. Hun etterspør forøvrig tiltak. Javel? Mulig jeg ikke leser nøye nok, men det eneste tiltaket jeg ser at hun etterspør/foreslår er å bygge en velodrom "eller tilrettelegging på andre måter" slik at folk ikke skal drive trening ute blant folk. Høres det ut som et realistisk og intelligent forslag? Ikke i mine ører. Det høres bare ut som sluttklemmen i et fordomsfullt innlegg hvor hun prøver å sette ansikt på problemet og bruker et fantombilde som passer inn på tusenvis av helt greie, snille og omtenksomme jobbsyklister med hengepung. Kan en observasjon være krenkende? Selvfølgelig kan den det, hvis den blir lagt frem som et bevis på at en svært generaliserende beskrivelse stemmer med virkeligheten. Igjen, hva faen har min alder, mine sykkelklær, mitt kjønn, mitt høye hårfeste og min arbeidsplass å gjøre med hvordan jeg sykler? Hvis ingen blir en bedre og mer hensynsfull syklist av å flytte kontoret fra Aker Brygge til Helsfyr så er det jo ikke mye grunn til å nevne akkurat det. Hvis ikke man da kun er ute etter å preke for de allerede overbeviste og håpe på likes, ved å latterliggjøre en spesifikk type mann som man misliker, og bruker dennes adferd i trafikken som argument for at han er en idiot.
|
|
|
12/09/2013 11:01
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva om noen hadde skrevet en artikkel om middelaldrende kvinner som skriver dårlige artikler, inneholdt en slik tekst:
"Kan bortfalle av menstruasjon være grunnen til at disse damene periodisk finner andre grunner til å være grinete? En økende bevissthet over at naturen har funnet kroppen ubrukelig til dens primære oppgave, gjør at de får glør i øynene av å se jevnaldrende, forplantingsdyktige menn utfolde seg med ungdommelig glød. "
Du må jo se problemet i å holde argumentasjonen på et slikt nivå?
Jeg kunne faktisk tenkt meg å skrive ett slikt innlegg,da jeg ser på økningen av slike kvinnfolk som ett alvorlig samfunnsproblem.. Det er bare det at man risikere at kjerringmafiaen kan knerte deg når som helst.Hvem vil vel dø av at man ble overfalt av at noen 60 år gamle uttørka rosiner, som slår deg til døde med veska full av parfymeflasker,familiealbum,og vekslepenger som gikk ut på dato i 1983? Men ville jo blitt en artig kronikk,og kjerringene slipper vel unna siden de var premenstruelle og generelt uskyldige mannshatere.
|
|
|
12/09/2013 11:07
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Alt i alt et greit innlegg i debatten fra HH, der. Hovedpoenget hennes er godt. Til og med ute på bøgda der jeg bor, er hensynsløse medsyklister et større problem enn hensynsløse bilister.
Det er uhøflig å bruke den typen kjønnsstereotypier som HH bruker, men kanskje går det an å løfte seg litt over det, og diskutere saken hun faktisk prøver å ta opp. Vi er vel ikke kjerringer, heller?
|
|
|
12/09/2013 11:14
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Kan bortfalle av menstruasjon være grunnen til at disse damene periodisk finner andre grunner til å være grinete? En økende bevissthet over at naturen har funnet kroppen ubrukelig til dens primære oppgave, gjør at de får glør i øynene av å se jevnaldrende, forplantingsdyktige menn utfolde seg med ungdommelig glød. "

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Lektoren]
12/09/2013 11:19
|
Dan
More than words
|
More than words
Alt i alt et greit innlegg i debatten fra HH, der. Hovedpoenget hennes er godt. Til og med ute på bøgda der jeg bor, er hensynsløse medsyklister et større problem enn hensynsløse bilister. Ja, selvfølgelig, men hvor mange ganger trenger det samme å sies? Hva med å komme med noen konkrete forslag på hva som kan gjøres, isteden for å bare peke på problemet for ørtende gang? Det er uhøflig å bruke den typen kjønnsstereotypier som HH bruker, men kanskje går det an å løfte seg litt over det, og diskutere saken hun faktisk prøver å ta opp. Vi er vel ikke kjerringer, heller? For det første er saken hun tar opp så lite ny at man bare blir trøtt og sterkt mistenker at det kun er likes-sanking og klikkjakt som er motivet. Var det ikke en lignende sak tidligere i år hvor syklister i veien ble lagt frem på tilsvarende "morsomme" måte? Den skribenten fikk vel så hatten passet her inne og jeg ser ingen grunn til å ha overseende med dårlig argumentasjon denne gangen. For det andre er jeg en kjerring. Det er helt åpenbart, siden jeg ikke sykler som en mann slik at barnevogner og bikkjer fyker ut av veien der jeg passerer.
|
|
|
|
|