|
|
Strava: En livsfarlig sykkeltrend? VG+ artikkel
|
Strava: En livsfarlig sykkeltrend? VG+ artikkel
11/09/2013 05:39
|
mats1983
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Kom over en artikkel med strava logoen da jeg leste VG.no i dag. Her står det innledningsvis: Dette er livsfarlig! Sykkelfeberen i Norge har nådd nye høyder. Nå konkurrerer syklistene mot hverandre med å sprenge fartsgrensene – med en egen treningsapp. Politi og veivesen advarer mot den nye trenden. Link til artikkel Noen som har tilgang til artikkelen og kan fortelle hva journalistene har klart å grave opp nå. Hvordan de har klart å lage noe stort etter å ha snakket med de 3 idiotene som satser liv og lemmer for en KOM?
|
|
|
Re: Strava: En livsfarlig sykkeltrend? VG+ artikkel
[Re: mats1983]
11/09/2013 06:40
|
Raskall
More than words
|
More than words
Over trikkeskinner, forbi gangfelt med fotgjengere og langt over fartsgrensene. Nå advarer politi og veivesen mot uvettig bruk av apper hvor folk konkurrerer i sentrum.
Parallelt med sykkelfeberen i Norge, kobler tusenvis sine smartmobiler eller GPS-klokker til applikasjoner og sosiale medier hvor du kan konkurrere med andre.
- Kan oppstå livsfarlige hendelser Strava er en app på mobilen eller et nettsamfunn på datamaskinen, hvor du kan logge treningsturer og sammenligne med andre.
Mange syklister oppretter strekninger gjennom sentrum hvor fartsgrensene brytes i kampen for en god tid og en høy plassering på resultatlistene.
– Slike apper kan lett oppfattes som leketøy og bør ikke bli en pådriver for å kjøre fort i bystrøkene. Generelt bør all konkurranse legges til arenaer utenfor sentrumstette områder. Det er et problem hvis og når gående føler seg truet. Det kan oppstå livsfarlige hendelser, sier Knut Nysæter, leder for trafikketterforskning i Oslo politidistrikt.
FARTSLEK: Her i Thorvald Meyersgate på Grünerløkka i Oslo har en syklisk konkurrert i over 50 km/t. – Faren med denne appen, er at det blir som jeg så på YouTube. Der konkurrerer folk om å kjøre Manhattan på langs hurtigst mulig. Det går veldig fort, og bilene krysset filer ureglementert og kjørte på rødt lys. Jeg håper ikke vi får tilsvarende tilstander på sykkel i Norge, sier Guro Ranes, direktør for trafikksikkerhet i veivesenet.
Alvorlige sykkelulykker skjer i stor grad i 50-sone, viser en temaanalyse veivesenet gjorde av sykkelulykker i 2009. På Strava er det flere eksempler på syklister som dundrer gjennom trafikkerte sentrum i for eksempel Oslo, Bergen og Trondheim. Ofte sprenges fartsgrensen.
- Ansvarlig for egen sikkerhet Strava har en funksjon som gjør at hasardiøse løyper slettes om bare én bruker merker den som farlig. Likevel er det mange eksisterende løyper gjennom travle bygater.
– Hva tenker politiet om en hastighet på over 50 kilometer i timen gjennom flere kryss på Grünerløkka?
– Er du ute tidlig på morgenen og det nesten ikke er trafikk eller folk, og du føler at du behersker farten, så kjører du nok på egen risiko. Men 50 kilometer i timen er veldig fort selv for syklister, om noe uventet skjer, sier Nysæter.
KONKURRANSE: På Strava er det flere eksempler på syklister som dundrer gjennom trafikkerte sentrum i for eksempel Oslo, Bergen og Trondheim. Ofte sprenges fartsgrensen. Strava ble saksøkt i USA etter at en mann omkom da han skal ha brukt appen. Selskapet vant saken i sommer, og gikk samtidig ut med sine dypeste kondolanser til familien.
– Enhver syklist er ansvarlig for deres egen sikkerhet og sikkerheten til dem rundt seg. Vi ber alle våre brukere om å bruke normalt folkevett når de sykler og løper, skriver kommunikasjonsansvarlig i Strava, Annie Vranizan, i en e-post til VG.
Oslopolitiet har i år hatt aksjoner mot syklister som sykler på rødt lys.
– Folk sykler ikke nødvendigvis for fort, men det kan gå litt på livet løs enkelte ganger med sikksakk-kjøring og brudd på trafikkreglene. Husk at man sykler på fotgjengernes premisser, sier Nysæter.
Mens det blir færre alvorlige bilulykker i Norge, har antall sykkelulykker holdt seg ganske stabilt de siste ti årene. I fjor omkom tolv syklister i trafikken.
– Vi skulle gjerne sett at vi også fikk en nedgang i antall alvorlige sykkelulykker. Vi forventer at flere vil begynne å sykle de neste årene, og derfor blir det viktig at vi følger nøye med på utviklingen, sier Ranes.
– Bør ikke brukes i sentrum – Det har jo tatt helt av nå, «alle» bruker Strava. Men jeg synes definitivt ikke man skal bruke den på transportetapper i sentrum, som jeg ser en del gjør, sier syklist Martin Hoff (39).
IKKE TIL JOBB: – Jeg sykler ikke til og fra jobb. Om du skal konkurrere, mener jeg appen er mest egnet for klatreetapper, sier syklist Martin Hoff. I sykkelmiljøet kalles han for «Mr. Strava», blant annet etter å ha fått en e-post fra direktøren i selskapet etter at han logget en sykkeløkt på 60 mil.
– Dette er sosiale medier for de treningsnarkomane. Det bidrar til å få folk ut av sofaen og har en helsemessig gevinst. Jeg har selv sittet i sofaen for deretter å hive meg på sykkelsetet da jeg fikk beskjed om at noen har overtatt rekorden min, sier Hoff.
På Strava kan han måle seg mot blant andre proffsyklist Lars Petter Nordhaug (29). Nordhaug pusser VM-formen med å knuse rekorder i Oslo.
– Jeg drar ikke ut for å konkurrere, men jeg finner nye ruter og kan lage simulasjonsøkter. Nå kan jeg for eksempel skreddersy løyper som ligner VM-løypene. Man er litt mer folkelig også; det er artig om folk finner motivasjon ved å konkurrere med meg på sykkel, for jeg synes det er morsomt å teste meg mot de beste langrennsløperne om vinteren, sier Lars Petter Nordhaug.
– Er det en fare for at du bryter trafikkreglene?
– Jeg har den bare på når jeg trener, og da kjører jeg rolig der det er mye trafikk. Jeg dundrer aldri gjennom en 50-sone i sentrum i 60 kilometer i timen. Men det kan jo være at andre konkurrerer på farlige strekk. Det er bare tullete, sier Nordhaug.
|
|
|
11/09/2013 06:51
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for info.
Dette er bare gammel resirkulert sensasjons-journalistikk fra VGs side. De som intervjues avkrefter jo i stor grad hele saken.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
11/09/2013 06:53
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Uff,Uff. Er selv ny på Strava og sliter med etpar sekunder jeg skulle ha henta inn på en sti oppi her, men har trua på at det går før helga. Har man samme iveren midt i tjukkeste Oslo er vel det litt tullette.
|
|
|
11/09/2013 06:54
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hohoho, "Mr.Strava" 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
11/09/2013 07:17
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hohoho, "Mr.Strava" He he he.. Mulig jeg hiver bensin på bålet her nå men jeg tror nok det er mye mer til dette. Og at mye av den uhøflige grusbankinga som til stadig er tema skyldes all teknologi og nye måter å trene å prestere på. Altfor mye fokus på prestasjoner og høyteknologisk trening, intervaller, watt, cadens, puls og hva det enn nå måtte være de holder på med. Hadde folk bare syklet hadde nok ting vært adskillig mer avslappet.
|
|
|
11/09/2013 07:56
|
mantis
Veteran
|
Veteran
KOM meg her og KOM meg der... Strava er vel mer en bare KOM maskin, f.eks. et fint verktøy i å prøve nye stier som har blitt syklet av andre Strava brukere. Og som det også kommer fram...det er bare å klage inn farlige segmenter, så blir de slettet. Og en annen ting, jeg tror Strava har sluttet å sende ut mail, med at noen har tatt din KOM, med beskjed: "så kom deg ut og vis dem hvem som er sjef!" Jeg har ikke mottatt noen mail på lenge, og har i ettertid sett at noen har blitt tatt...(Og ja, jeg har huket av rubrikken "gi beskjed vist noen tar dem")
IFHT
|
|
|
[Re: mantis]
11/09/2013 08:00
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og en annen ting, jeg tror Strava har sluttet å sende ut mail, med at noen har tatt din KOM, med beskjed: "så kom deg ut og vis dem hvem som er sjef!" Jeg har ikke mottatt noen mail på lenge, og har i ettertid sett at noen har blitt tatt...(Og ja, jeg har huket av rubrikken "gi beskjed vist noen tar dem")
Jeg fikk en sånn e-post senest i går... så det ser ut til å være oppe og gå igjen, i så fall.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
11/09/2013 08:15
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Selv synes jeg strava nesten har blitt mer slitsomt enn moro pga så sykt mange useless segmenter. Bare på en liten normal tur så er du gjennom 30+ segmenter, hvor en drøss av de er på 100-200m.
Når du er ferdig med en tur så er det vanskelig å finne segmentene du syklet sist, og ofte er disse borte/erstattet av nye..
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
11/09/2013 08:23
|
tkjoerlaug
Entusiast
|
Entusiast
Selv synes jeg strava nesten har blitt mer slitsomt enn moro pga så sykt mange useless segmenter. Bare på en liten normal tur så er du gjennom 30+ segmenter, hvor en drøss av de er på 100-200m. Er vel bare å stjernemerke de segmentene du er interessert i?
|
|
|
[Re: tkjoerlaug]
11/09/2013 08:28
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Selv synes jeg strava nesten har blitt mer slitsomt enn moro pga så sykt mange useless segmenter. Bare på en liten normal tur så er du gjennom 30+ segmenter, hvor en drøss av de er på 100-200m. Er vel bare å stjernemerke de segmentene du er interessert i? Helt sikkert!
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
11/09/2013 08:38
|
j-aa
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: BeefCake]
11/09/2013 09:39
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Selv synes jeg strava nesten har blitt mer slitsomt enn moro pga så sykt mange useless segmenter. Bare på en liten normal tur så er du gjennom 30+ segmenter, hvor en drøss av de er på 100-200m. Er vel bare å stjernemerke de segmentene du er interessert i? Helt sikkert! Og trykk "Hide" på de segmentene du ikke ser poenget med. Da forsvinner de umiddelbart hos deg - og hvis mange nok er enige forsvinner de hos alle andre også...
|
|
|
11/09/2013 09:43
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har brukt Mark as Hazardous-funksjonen et par ganger, men det bør man være litt forsiktig med. Tok ikke lang tid før Tryvann Downhill ble merka som Hazardous  Segmenter som dette her er noe jeg synes burde tagges... Noen motargumenter? http://www.strava.com/segments/1544837
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: ]
11/09/2013 11:10
|
neistein
Veteran
|
Veteran
[quote=pedaIglipp]Nja, jeg liker ikke fortelle andre voksne folk hva de skal drive med, så det kan ikke falle meg inn å markere et segment som Hazardous.
+1
Selvutnevnte sykkel sheriffer bør kunne sykle disse segmentene på egene premisser uten å føle Strava presset.
Redigert av neistein; 11/09/2013 11:11.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
11/09/2013 11:12
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oppoverbakker: farlig for hjertet
|
|
|
11/09/2013 11:20
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Skal innrømme at jeg til slutt bestemte meg for å flagge et segment som gikk mot enveiskjøring i 30-sone veldig slakt nedover, i trafikkert boligstrøk. Da var det rett nok noen som allerede hadde flagget det, men jeg er fortsatt av den oppfatning at du skal være noe ubevisst for å lage det segmentet.
At akkurat du kan sykle uten å tenke Strava er ikke et argument, bekymringen gjelder de som sykler maksfart på uforsvarlige steder fordi det er et segment.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
11/09/2013 11:33
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er uenig her. I USA er visst "stravandalism" i form av å tagge alskens relativt ufarlige segmenter som Hazardous et problem, men jeg har ikke sett så mye av det rundt Oslo. Alle burde tenke seg om mange ganger før de tar skrittet med å flagge, og helst diskutere det med andre først. Jeg kommer til å fortsette å tagge segmenter som jeg synes det er uforsvarlig av Strava å oppfordre til konkurranse på, f.eks nedoverbakker som foregår på G/S-vei, i parker etc, eller som jeg føler et spesielt eierskap eller forhold til. Jeg utfordrer alle til å komme med konstruktive argumenter for hvorfor f.eks det segmentet langs gangveiene i Frognerparken bør ha et leaderboard. Her er noen suspekte som jeg syns er funny nok til å la være http://www.strava.com/segments/3757751http://www.strava.com/segments/4389589
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
11/09/2013 11:55
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De aller fleste segmenter kan du ikke KOMme på om du a) treffer trafikken fra Nesoddbåten b) blir nedrent av pensjonister på markatur eller c) blir forstyrra av en kåt tiur.
a) Aker Brygge - Tjuvholmen b) Opp til Vannverket (Flyktningeruta) c) Sti over Slettfjell
Poenget mitt er at for å KOMme må du ha stien eller veien for deg selv.
Det blir mye motstand av å brøyte seg vei bortover Aker Brygge en fredags ettermiddag - de fleste forstår det og avpasser farten ...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: ]
11/09/2013 11:57
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det Frognerpark-segmentet kan da ha vært opprettet av mange forskjellige grunner. Det er ikke sikkert at en klarer å vurdere alle disse grunnene på egen hånd. Vel, et segment i seg selv oppfordrer jo til kappkjøring. Hadde det vært mulig å opprette segmenter og velge bort "leaderboard"-et, slik at de bare var "ruter" på kartet, hadde poenget ditt vært sterkere
|
|
|
11/09/2013 11:59
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Ahhh! Så deilig det er å sykle i skogen uten dette Stravastrevet!
Big wheels keep on turning
|
|
|
11/09/2013 18:34
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Det som er det latterlige oppi det hele er jo at en kan bli KOM på en utforkjøring. "King Of the Mountain", er vel liten tvil om at dette er ment som en premie til raskeste opp fjellet / bakken. Burde vært minimum 5 - 6 % stigning og noen km lengde på bakken for at KOM i det hele tatt kunne brukes på strava. Hva er stas med å være verdens største idiot, altså den som ofrer liv og lemmer for å kjøre fort ned en bakke, det kan alle gjøre.
|
|
|
[Re: Zaskarin]
11/09/2013 18:51
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Hva er stas med å være verdens største idiot, altså den som ofrer liv og lemmer for å kjøre fort ned en bakke, det kan alle gjøre.
Du får stille her i helga da.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
11/09/2013 19:07
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Det som er det latterlige oppi det hele er jo at en kan bli KOM på en utforkjøring. "King Of the Mountain", er vel liten tvil om at dette er ment som en premie til raskeste opp fjellet / bakken. Burde vært minimum 5 - 6 % stigning og noen km lengde på bakken for at KOM i det hele tatt kunne brukes på strava. Hva er stas med å være verdens største idiot, altså den som ofrer liv og lemmer for å kjøre fort ned en bakke, det kan alle gjøre. Nei.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: mantis]
11/09/2013 20:19
|
J.L
Medlem
|
Medlem
Og en annen ting, jeg tror Strava har sluttet å sende ut mail, med at noen har tatt din KOM, med beskjed: "så kom deg ut og vis dem hvem som er sjef!" Jeg har ikke mottatt noen mail på lenge, og har i ettertid sett at noen har blitt tatt...(Og ja, jeg har huket av rubrikken "gi beskjed vist noen tar dem")
De har sluttet å sende epost på nedoversegmenter. Fra Strava: "We've changed the lost KOM/QOM notifications so that they are only sent out for segments with a positive grade (zero and above to keep it simple). .. We want to drive good behavior within the Strava community and felt that sending the notification for downhill segments didn't fit with that goal."
|
|
|
12/09/2013 06:57
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Det som er det latterlige oppi det hele er jo at en kan bli KOM på en utforkjøring. "King Of the Mountain", er vel liten tvil om at dette er ment som en premie til raskeste opp fjellet / bakken. Burde vært minimum 5 - 6 % stigning og noen km lengde på bakken for at KOM i det hele tatt kunne brukes på strava. Hva er stas med å være verdens største idiot, altså den som ofrer liv og lemmer for å kjøre fort ned en bakke, det kan alle gjøre. ...for ikke å snakke om poste i et forum
|
|
|
12/09/2013 08:42
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Bor selv i området Olaf Bulls vei i Oslo som er en velkjent treningsbakke for mange. Bruker denne selv til intervaller. Det eksisterer et segment fra toppen av bakken og nedover, noe jeg synes er direkte ufint. (105 m høydeforskjell over 1,6 km --> -6,6%).
Det er ufint fordi 1) Det er 40 sone, 2) Det er fotovergangfelt mot slutten av segmentet, 3) Det er flere utkjørsler, 4) Tre bussholdeplasser, 5) Generelt en trafikkert vei for alle som bor i området, 6) I mine øyne er veien mer et boområde enn landevei.
Lederen av segmentet har en snittfart på 64,7 km/t. Mr Strava (M. Hoff) er også inne på topp 10 på listen med snitt på 55,8. Skal legge til at det er en skikkelig S-sving nedover som man ikke kan holde like høy fart i, noe som tilsier at farten på de øvrige strekkene vil være enda høyere enn snittet. Jeg vil ikke si dette er forsvarlig. Det vil f.eks. være folk som krysser veien til et busstopp (mangler fotovergangfelt her) som ligger i S-svingen. Det kan jo bli utfordrende når en syklist kommer dundrende i 20-30 km/t over fartsgrensen. Det er også en utkjørsel i denne svingen. Er vel derfor det er 40-sone...
|
|
|
[Re: JonahHex]
12/09/2013 10:16
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Det som er det latterlige oppi det hele er jo at en kan bli KOM på en utforkjøring. "King Of the Mountain", er vel liten tvil om at dette er ment som en premie til raskeste opp fjellet / bakken. Burde vært minimum 5 - 6 % stigning og noen km lengde på bakken for at KOM i det hele tatt kunne brukes på strava. Hva er stas med å være verdens største idiot, altså den som ofrer liv og lemmer for å kjøre fort ned en bakke, det kan alle gjøre. ...for ikke å snakke om poste i et forum Var kanskje litt spiss i formuleringene her. Mitt poeng var at KoM ble brukt som en betegnelse på beste klatrer i ett sykkelritt, og da spesielt " the grand tours". Syns bare uttrykket blir litt feil å bruke på utforkjøringer, kunne heller kalt det for noe anna! Slapp av, har respekt for utforsyklister også, men har lite til overs for dem som risikerer livet til seg sjøl og andre turgåere/bærplukker for å "KoM`e" på et eller anna random nedoverbakke segment.
|
|
|
[Re: Moonlit]
12/09/2013 16:11
|
sykkelfrank
Medlem
|
Medlem
Jeg er uenig her. I USA er visst "stravandalism" i form av å tagge alskens relativt ufarlige segmenter som Hazardous et problem, men jeg har ikke sett så mye av det rundt Oslo. Alle burde tenke seg om mange ganger før de tar skrittet med å flagge, og helst diskutere det med andre først. Jeg kommer til å fortsette å tagge segmenter som jeg synes det er uforsvarlig av Strava å oppfordre til konkurranse på, f.eks nedoverbakker som foregår på G/S-vei, i parker etc, eller som jeg føler et spesielt eierskap eller forhold til. Jeg utfordrer alle til å komme med konstruktive argumenter for hvorfor f.eks det segmentet langs gangveiene i Frognerparken bør ha et leaderboard. Her er noen suspekte som jeg syns er funny nok til å la være http://www.strava.com/segments/3757751http://www.strava.com/segments/4389589 Hmm, den så morsom ut, kanskje stoppe der en gang på vei hjem fra jobb!
|
|
|
[Re: Moonlit]
12/09/2013 18:01
|
Dan
More than words
|
More than words
Jøss, jeg er jo med på listen på den ene. 
|
|
|
|
|