Hva er vitsen med å konkurrere i nedoverbakke? Jo det gjør at oss feite og tunge kan hevde oss på listene. Eget eksempel: Jeg syklet over en bru. Opp brua ligger jeg på en 129 plass. Ned brua ligger jeg på en 13 plass bare 5 sekunder bak lederen. Jeg viste ikke at noen hadde laget et segment ned broen og kunne nok gitt på mer nedover. Mitt poeng er at det er meningsløst å ha noen "downhill" segmenter. Det er oppoverbakkene som skiller klinten fra hveten.
Re: Strava: En livsfarlig sykkeltrend? VG+ artikkel
[Re: anonym]
#168135013/09/201311:23
Hva er vitsen med å konkurrere i nedoverbakke? Jo det gjør at oss feite og tunge kan hevde oss på listene. Eget eksempel: Jeg syklet over en bru. Opp brua ligger jeg på en 129 plass. Ned brua ligger jeg på en 13 plass bare 5 sekunder bak lederen. Jeg viste ikke at noen hadde laget et segment ned broen og kunne nok gitt på mer nedover. Mitt poeng er at det er meningsløst å ha noen "downhill" segmenter. Det er oppoverbakkene som skiller klinten fra hveten.
Strava-segmenter i nedoverbakke på _asfalt_? ikke spesielt stor vits synes jeg, spesielt ikke når de er 2-300 meter lange som et par jeg har på pendlerruta mi. Bare tøys.
Nedoversegmenter på teknisk sti i skogen er noe helt annet. Jeg har hatt solid med motivasjon på å se forbedringen min på de lokale stiene over sommeren. Det toppet seg kanskje da jeg tok KOM'en nedover fra de lokale KOM-kongen som sykler med 50% mer vandring enn meg både bak og framme. (også tok han revansj like etterpå, selvsagt . Ofte er jo segmentene flate eller småkuperte et stykke og nedover på slutten, i hvert fall her i min bakgård.
Og dette er stier med svært liten fottrafikk.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
#168136413/09/201311:45
Vitsen er å trene på nedkjøring for de av oss som deltar i nedoverrettede konkurranser. Som f.eks Utfor og Enduro.
Man tar da selvsagt hensyn til hvor og når man ferdes.
Sindre R.
[Re: sindrer]
#168137213/09/201311:51
Selvsagt er unntaket der det konkurreres i nedoverkjøringer, men på asfalt og landeveien er det bare tull...
Varfør? Om det inte blir farligt så er det ju både bra och viktigt att kunna sykla snabbt utfør, både i branta backar med svingar och i slaka backar der man måste tråkka før att få bra fart.
[Re: fredriks]
#168139413/09/201312:29
Varfør? Om det inte blir farligt så er det ju både bra och viktigt att kunna sykla snabbt utfør, både i branta backar med svingar och i slaka backar der man måste tråkka før att få bra fart.
Les min første post. Oss feite og tunge sykelister hevder oss i slike nedkjøring segmenter, men vi er ikke flinke syklister totalt sett. Da kommer vi ufortjent høyt på listene.
#168140213/09/201312:39
Les min første post. Oss feite og tunge sykelister hevder oss i slike nedkjøring segmenter, men vi er ikke flinke syklister totalt sett. Da kommer vi ufortjent høyt på listene.
Vad spelar det før roll?
#168140713/09/201312:43
Det finnes nedoverbakker med asfalt som krever at man har god nedover- og sving-teknikk for å kjøre fort.Les: bakker med mange hårnåler, f.eks. denne. Bakker rett ned der full pinne er mulig hele veien har kanskje ikke så mye for seg, annet enn at det er en morsom kurositet. Helt greit at de er der synes jeg.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
[Re: Zaskarin]
#168143313/09/201313:19
Det som er det latterlige oppi det hele er jo at en kan bli KOM på en utforkjøring. "King Of the Mountain", er vel liten tvil om at dette er ment som en premie til raskeste opp fjellet / bakken. Burde vært minimum 5 - 6 % stigning og noen km lengde på bakken for at KOM i det hele tatt kunne brukes på strava. Hva er stas med å være verdens største idiot, altså den som ofrer liv og lemmer for å kjøre fort ned en bakke, det kan alle gjøre.
Dette er det alle sier som ikke kan kjøre fort nedover "det kan alle gjøre" så gjør det da. Ikke kom og si at det driver jeg ikke med, det er bare for tullinger osv. Si det som det er, jeg suger pikk nedover og ferdig med det. Kanskje på tide med en tur i Hafjell i helgen, så skal du spise de ordene "alle kan det"
Det er vell ingen som er mer KOM en en som er villig til og DØ / DREPE for det.
Oppovernisse!
In a world of compromise, some don't.
[Re: mats1983]
#168143513/09/201313:27
Problemet er vel snarere at man nedover kan få raskere tid ved å ta mer risiko. Om man da konkurrerer i å kjøre fort nedover kan noen bli fristet til å ta for mye risiko. Det er utelukkende opp til oss selv, men det vil alltid være en idiot som må beskyttes mot seg selv...
#168145313/09/201314:01
Hmmm...risiko. Ikke direkte relatert til de andre postene her, men jeg finner at desto hardere/fortere jeg kjører, jo færre ting skjer. Tryning skjer alltid når man er litt småsløv.
Og i skogen er det like farlig å ramle fra stillestående med pedalheng (en spiss rot inn i øre/øye etc f.eks) som å stupe av i førr.
Altså: er det en fet, teknisk asfaltnedoverbakke - man må svinge/bremse/velge spor så er den like KOM-verdig som et teknisk stisegment.
Syntes jeg
[Re: Dan]
#168145413/09/201314:02
Å komme raskt ned en asfaltbakke kan absolutt være noe å konkurrere om, bare se på Oslo Longboard Downhill Challenge-gutta! Det er ikke noe galt i at tunge folk har en fordel, det føler jeg bare er på sin plass
Men man trenger ikke å konkurrere med andre for å ville kjøre raskt utfor heller. Når jeg kjører intervaller i Grefsenkollen så doubler økta også som utfor-treningsøkt, hvor jeg øver på å tucke bra, veksle mellom tucking/tråkking, få hodet enda lenger ned og fram, slappe mer av i skuldrene, bremsa enda litt seinere, bli obs på faremomenter enda tidligere etc.
For hver km/t raskere man kommer rundt 180-svingen så vil naturligvis risikoen for å skli ut eller miste kontrollen øke, og magien skjer i at man kan trene seg opp til å beholde kontrollen i høyere og høyere hastighet slik at en alltid er innenfor grensa, selv om hastigheten øker.
Alle som beveger seg på asfalt løper alltid en risiko, og da synes jeg det er viktig å minimere sjansen for uhell og å trene opp muskelreflekser, noe som er en hjelp hver eneste km jeg er på veien.
Spørsmål! Hva vil skje om du må nødbremse og forhjulet låser seg, f.eks i en bratt nedoverbakke? Det er noe man kan trene seg opp til. Man må gjennom det for å få MC-lappen, og mange trener også målrettet på det i etterkant. Om du har vært gjennom det i kontrollerte former så stiller du desto sterkere den dagen du må reagere instinktivt. Øvelsen og problemstillingen er også relevant for landeveissykler.
Det som er det latterlige oppi det hele er jo at en kan bli KOM på en utforkjøring. "King Of the Mountain", er vel liten tvil om at dette er ment som en premie til raskeste opp fjellet / bakken. Burde vært minimum 5 - 6 % stigning og noen km lengde på bakken for at KOM i det hele tatt kunne brukes på strava. Hva er stas med å være verdens største idiot, altså den som ofrer liv og lemmer for å kjøre fort ned en bakke, det kan alle gjøre.
Dette er det alle sier som ikke kan kjøre fort nedover "det kan alle gjøre" så gjør det da. Ikke kom og si at det driver jeg ikke med, det er bare for tullinger osv. Si det som det er, jeg suger pikk nedover og ferdig med det. Kanskje på tide med en tur i Hafjell i helgen, så skal du spise de ordene "alle kan det"
Oppovernisse!
Er du på Strava Mr Motherfucker?
IFHT
[Re: Moonlit]
#168179814/09/201308:28
Når jeg kjører intervaller i Grefsenkollen så doubler økta også som utfor-treningsøkt, hvor jeg øver på å tucke bra, veksle mellom tucking/tråkking, få hodet enda lenger ned og fram, slappe mer av i skuldrene, bremsa enda litt seinere, bli obs på faremomenter enda tidligere etc.
For hver km/t raskere man kommer rundt 180-svingen så vil naturligvis risikoen for å skli ut eller miste kontrollen øke, og magien skjer i at man kan trene seg opp til å beholde kontrollen i høyere og høyere hastighet slik at en alltid er innenfor grensa, selv om hastigheten øker.
Er ikke fartsgrensen 40?
[Re: Moonlit]
#168182614/09/201309:38
Men man trenger ikke å konkurrere med andre for å ville kjøre raskt utfor heller.
Nei, det er ikke noe galt i å øve på å sykle fort. Men Strava-KOMming er ikke øving og trening, det er konkurranse. Joda, noen KOM-er får man tilfeldigvis når man er ute og trener. Men hele poenget med KOM er at man skal gi litt ekstra for å vinne.
I oppoverbakke så betyr å gi det lille ekstra å komme seg ut av komforsonen og tråkke til litt hardere enn det man tror kroppen klarer. I nedoverbakke så betyr å gi det lille ekstra å ta sjanser og håpe at det går bra. Og det er lite heldig for omgivelsene.
Nedover-KOMming er derfor i mine øyne fullstendig idiotisk og noe Strava burde bygge vekk med automatikk som stiller krav til lengde og stigning.
#168183114/09/201309:59
Det er så enkelt som at noen steder er ikke egnet for å sykle så fort som mulig. Det gjelder strengt tatt ikke nedover, det kan like gjerne være bortover og litt oppover.
Forutsetter segmentet at du bryter fartsgrensen eller regler om å tilpasse fart (feks pga svingete veier med dårlig sikt, mange farlige kryss etc) så er det ikke riktig å ha et segment der. Trenger du et segment av en eller annen grunn kan segmentet opprettes som privat, ikke som en konkurranse.
[Re: Gråstein]
#168186014/09/201311:49
Det er så enkelt som at noen steder er ikke egnet for å sykle så fort som mulig. Det gjelder strengt tatt ikke nedover, det kan like gjerne være bortover og litt oppover.
Det er helt sant. Her er for eksempel et segment som godt kunne vært flagget, selv om det går oppover: http://www.strava.com/segments/729600 På dette stykket av Ullernveien, som er en blindvei hvor kun de boende kjører bil, er det ofte lekende barn. Samtidig passerer sykkelruten langs Ring 3 denne veien. Må være et mareritt for de boende. Å da i tillegg ha et segment utenfor døren...
(Nå ser det forsåvidt ut som at segment er automatgenerert i tillegg til å ha en tullete trasé.)
[Re: loik]
#168186314/09/201312:10
Når jeg kjører intervaller i Grefsenkollen så doubler økta også som utfor-treningsøkt, hvor jeg øver på å tucke bra, veksle mellom tucking/tråkking, få hodet enda lenger ned og fram, slappe mer av i skuldrene, bremsa enda litt seinere, bli obs på faremomenter enda tidligere etc.
Er ikke fartsgrensen 40?
Er vel 60 ovenfor krysset ved Lachmannsvei, 40 nedenfor.
[Re: mantis]
#168190414/09/201314:38
Oppovernisse!
Sorry Sten. Ikke Strava, ikke face'r, ikke twitter, vet ikke hva dette betyr #, ikke instagram (hva er det?) kun på mobil, mail og på forumet når jeg føler for det eller drikker cider.
Tror ikke verden er så opptatt av hva jeg mener eller gjør.
Er nok foran pc i jobben, tømme søppel og feie gulvet er guds gave til PC rotter som meg.
Men jeg har ikke noe problem med å se at dette er livsfarlig greier, har folk på jobben som ikke snakker om annet en Stravakjøret.
Blir som kokain jeg vet det funker og er supert, men jeg trenger ikke og utsette meg for det da. Men i motsetning til paragrafrytteren STEIN så trenger jeg ikke en lov som sier at jeg ikke skal gjøre det. Sunn fornuft kalles det.
Oppovernisse!
Sorry Sten. Ikke Strava, ikke face'r, ikke twitter, vet ikke hva dette betyr #, ikke instagram (hva er det?) kun på mobil, mail og på forumet når jeg føler for det eller drikker cider.
Tror ikke verden er så opptatt av hva jeg mener eller gjør.
Er nok foran pc i jobben, tømme søppel og feie gulvet er guds gave til PC rotter som meg.
Men jeg har ikke noe problem med å se at dette er livsfarlig greier, har folk på jobben som ikke snakker om annet en Stravakjøret.
Blir som kokain jeg vet det funker og er supert, men jeg trenger ikke og utsette meg for det da. Men i motsetning til paragrafrytteren STEIN så trenger jeg ikke en lov som sier at jeg ikke skal gjøre det. Sunn fornuft kalles det.
Helt utrolig hvor langt man kommer med det.
Mange mener mye, men kan dem sykle?
Jeg personlig syns du burde få deg en profil på facebook! Tenk hvor mange som kunne ha blitt venn med deg, hvorpå du kunne ha øst ut med all din viten
IFHT
#168210614/09/201321:42
Nei det er bare 40 i veien nedenfor krysset med Lachmannsvei, veien derfra og opp til Grefsenkollen har ingen spesiell fartsgrense.
edit: 180 downhill!-segmentet er tagget (som ser hør og bør) men jeg bruker det jo for å ha en logg i etterkant selv. Er enig med Dan og de andre som mener at Strava burde ha droppet offentlige leaderboards og KOMs på de fleste utforsegmenter på asfalt, men det finnes hederlige unntak og jeg går ikke inn og tagger uten at jeg kan stå inne for det om noen syter over at jeg tok vekk KOM-en(sic) deres
Nei det er bare 40 i veien nedenfor krysset med Lachmannsvei, veien derfra og opp til Grefsenkollen har ingen spesiell fartsgrense.
Det at det ikke er skilt betyr jo ikke at det ikke er noen spesiell fartsgrense . Det betyr 60 innombys og 80 utenom. Jeg er dog usikker på hvilken som gjelder i Grefesenkollveien.
#168232315/09/201313:03
Ville overraske meg om politiet mener at det skal telle som "tettbebygd strøk". Har spurt dem, så får vi se! Hadde vært trist om man brøt loven ved å bikke 50 nedover der.
Apropos tagging som Hazardous, så la jeg idag merke til dette segmentet som går MOT kjøreretningen i en flat, enveiskjørt gate, bl.a gjennom en uoversiktlig høyresving: http://www.strava.com/segments/747996 Årrundveien er enveiskjørt nedover fra Lofthusveien til Årvollveien.
Jeg synes derfor at leaderboard bør være usynlig for dette segmentet. Enige? Uenige?
Apropos tagging som Hazardous, så la jeg idag merke til dette segmentet som går MOT kjøreretningen i en flat, enveiskjørt gate, bl.a gjennom en uoversiktlig høyresving: http://www.strava.com/segments/747996 Årrundveien er enveiskjørt nedover fra Lofthusveien til Årvollveien.
Her har Strava altså 1269 bevis på at syklister sykler mot enveiskjørt, bare på denne ene strekningen. Lurer på om syklisthatere skjønner hvilken gullgruve Strava er når de skal grave frem bevis på at syklister driter i trafikkreglene.
#169114229/09/201318:18
Ser at mange listetopper på korte strava turer har samme gj fart og samme tid? Er dette pga forsinkelser i GPS signal eller noe?
Ser to strekninger på vei til skolen som er lagt til som segmenter, vil strava registrere tiden min om appen går, og jeg bare sykler forbi?
Har vært et år nå med Nokia murstein, lurer på om jeg skal få meg smartphone igjen kun for å få denne appen! Mange gode trenings turer som er logget masser av tider på her i området av bekjente syklister.. Ut å prøve seg og forbedre kondis!