Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 135 av 234 1 2 133 134 135 136 137 233 234

Er fat-bike et bra konsept?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1679547 10/09/2013 19:22
A
alfchr Offline
Byggeplassleder
Byggeplassleder
A
Da var man kommet i "Fatbike familien" Utrolig morsom opplevelse å forsere over myr og løs sand uten å tråkke nevneverdig hardere. Flyter utrolig og synes det klatrer veldig bra. ICON_SMILE

[img]http://192.168.2.6:8080[/img]

Redigert av alfchr; 10/09/2013 19:23.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1679595 10/09/2013 20:11
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Første reaksjoner etter en kort prøvetur med Mammut i kveld:
* Fantastisk flyt! Trøndersk blautmyrterreng er nå enkelt å vispe seg gjennom. Sykla rundt på mange nye stier rundt Fuglmyra, nå har alt gått fra å være gjørmehelvete (riktignok mye tørrere enn vanlig) til å bli flytsti ICON_SMILE Sykler også sjukt lett over tømmerstokker og røtter, det skyldes kanskje at hjulene er store sammenliknet med vanlig 26" som jeg er vant til.
* Fantastisk grep! Kom meg lett opp og ned alle bakker jeg prøvde på. Skal prøve flere ved neste anledning.
* Fikk aldri følelsen av å tryne bakover, som jeg alltid har slitt med både på halvdemperen og fulldemperen.... Veldig digg å sykle oppover uten å anstrenge seg. Kunne også sette utfor bratte nedoverkneiker uten å tryne over styret. Jeg tror denne geometrien passer meg bra!
* Merkelig opplevelse å sykle på asfalt og grus med den - får en merkelig blanding av overstyring og understyring. Regner med jeg blir vant til det. Har noen hundre meter å vispe gjennom før jeg kommer til skogen.
* På smale svingete stier er det derimot veldig lett å styre.
* Merkelig plassering av bremsehendelen som gjør at jeg må bruke hele hånda for å bremse, i stedet for bare pekefingeren. Skulle helst flyttet den innafor giret, men for å gjøre det må jeg jo skjære av håndtakene som er limt fast...
* Gutta på Lefstad klarte ikke å justere giret skikkelig. På nest største drev tar kjedet borti det største drevet. De hadde samme problem på alle syklene og klarte ikke å fikse det, men de lovte å undersøke saken og si fra når de hadde funnet en løsning. Tilsynelatende er kjedet for bredt eller skivene sitter for tett... (?) Inntil videre må jeg bare la være å bruke dette giret.
* Jeg klarer ikke å låse hjulene helt med disse bremsene. Vet ikke hvorfor. Har aldri hatt behov for å justere skivebremser før....
* Sykkelen føles lett og fin. Det skyldes antakelig at den vanlige stisykkelen min veier 15-16 kg... ICON_WINK

Neste prøvetur blir Skistua-Bosbergheia-Storheia-Lindboeløypa-Snaken-Skistua. Gleder meg.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1679598 10/09/2013 20:18
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Min første opplevelse på feithjuling i ettermiddag kan beskrives noe sånn som dette;

Første kilometerene på asfalt, hmm det sporer bra. Rart å styre med såpass bredt hjul. Så kom jeg meg innpå grusvei, WOW for et feste! Kan tråkke på og dekka bare drar seg fremover. Merker ikke noe sporing eller lignende heller. GØY!
Så kom jeg meg enda lengre inn i skauen og opp bratte knekkere på typiske blåstier i Oslomarka med såpass heftige crux at jeg tidligere har holdt meg langt unna.
Da kom gliset frem skikkelig :-) Føyk opp de bratte partiene og fløyt over vanskelige partier med tidvis veldig dårlig sporvalg... Men det hadde jo ingen ting å si, var bare å gutse på å dra videre. For en fantastisk stimaskin! Sykkelen føles ikke så tung som man skulle tro heller.

Ser frem til mange fine turer med min nye bestevenn!
Teknisk fungerer sykkelen også godt. Bremsene blir vel antakelig bedre med bruk og 3*9 girsystem virker fornuftig. Kranken er stiv og fin og det er overraskende mye demping. Girskifterne er ikke det helt store. Det fungerer og girer helt greit men er ikke like kjapt og kontant som dyrere Shimano.
Deore navet kunne også koblet inn noe tidligere. Men, dette er småplukk og har ikke noe å si i det store og hele. Må jo ha noe å oppgradere også ;-)

Espen, hva slags stem sitter på forresten? Lengde/grad?

Redigert av Menkromsen; 10/09/2013 20:20.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Menkromsen] #1679603 10/09/2013 20:29
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Sitat: anderfo

* Gutta på Lefstad klarte ikke å justere giret skikkelig. På nest største drev tar kjedet borti det største drevet. De hadde samme problem på alle syklene og klarte ikke å fikse det, men de lovte å undersøke saken og si fra når de hadde funnet en løsning. Tilsynelatende er kjedet for bredt eller skivene sitter for tett... (?) Inntil videre må jeg bare la være å bruke dette giret.
* Jeg klarer ikke å låse hjulene helt med disse bremsene. Vet ikke hvorfor. Har aldri hatt behov for å justere skivebremser før....

Det samme opplevde jeg også. En trivelig og dyktig kar på G-sport i storgata sleit fælt med å få giret justert. Kjedet dro inntil på det nest største drevet. Prøvde å bytte vaier og strømpe uten særlig hell.

Har heller ikke opplevd særlig god bremsekraft i bremsene, men vil tro de blir bedre med innkjøring. Forventer ikke det helt store fra Tektro heller, så slenger på Shimano XT først som sist. Det fortjener denna Mammut'n :-)

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1679643 10/09/2013 21:25
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Er vel bare å ta av det største drevet og sette på litt kortere bolter. Det gjør ikke mye nytte på en fatbike uansett. Det har jeg gjort.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1679646 10/09/2013 21:31
Niels Offline
Veteran
Veteran
Ryktes om at jeg også har bestilt fatbike, dog en fra Mr Sinyard ICON_SMILE

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1679661 10/09/2013 22:23
M
Menkromsen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Tenkte å bestille XT bremser, men lurer på om man trenger to bakbremse-kalipere istedet for vanlig front/bak kaliper.
Noen som har en ide?

-Vet Surly Pugsley funker sånn...

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1679669 11/09/2013 00:46
O
Oyvindhs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Denne xxl-fatbiken så veldig spennende ut
Noen xxl-ansatte med insideinfo? ICON_SMILE

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1679672 11/09/2013 04:16
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Hadde første tur på min Diamant Mammut i går kveld.

Stort sett fornøyd men jeg syntes det sporet noe veldig.

Hvis jeg lente sykkel mot høyre svingte jeg ganske brått mot høyre (og tilsvarende med lening mot venstre)

Er dette fordi det er 4.0 dekk på 100mm felg og at dekket derfor får en firkantet profil?

Vil dette endre seg om jeg bytter til 4.8 dekk foran?

Sindre R.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: sindrer] #1679680 11/09/2013 05:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sindrer
Er dette fordi det er 4.0 dekk på 100mm felg og at dekket derfor får en firkantet profil?

Nei på begge spørsmålene vil jeg si. Under 10 psi så sporer det mer og mer jo lavere trykk du har (og vil da sannsynligvis bli enda verre med 4,8).

Men dette gjelder jo bare hardt og flatt underlag med lavt dekktrykk. Så fort du kommer ut i terrenget så blir det noe annet.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Menkromsen] #1679695 11/09/2013 05:58
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Menkromsen
Tenkte å bestille XT bremser, men lurer på om man trenger to bakbremse-kalipere istedet for vanlig front/bak kaliper.
Noen som har en ide?

-Vet Surly Pugsley funker sånn...
Hvilken sykkel da? Pugsley er sånn med standard Pugsley-gaffel, men min med Moonlander-gaffel har foran og bakadapter. Til info er for- og bakkaliperne til XT identiske. Du må bare ha 20mm ekstra på adapteren bak, slik at en 180mm-adapter foran er det samme som en 160mm-adapter bak.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Dan] #1679787 11/09/2013 07:54
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Sitat: Dan
Sitat: sindrer

Nei på begge spørsmålene vil jeg si. Under 10 psi så sporer det mer og mer jo lavere trykk du har (og vil da sannsynligvis bli enda verre med 4,8).

Men dette gjelder jo bare hardt og flatt underlag med lavt dekktrykk. Så fort du kommer ut i terrenget så blir det noe annet.

Pumpa til ca 25psi for asfalt-sykling til jobb i dag, og det gir omtrent null sporing.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1679801 11/09/2013 08:07
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Jepp, under 10psi vil stort sett alt av fat dekk spore på hardt underlag. Med 15+ vil de fleste oppføre seg helt normalt.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1679847 11/09/2013 09:12
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Forøvrig må jeg si at min 17'' BigBob passer fint til mine 183cm med relativt høyt lortefall, så bra anbefaling av størrelsen Espen.
Sykkelen var knallbra montert av Intersport Hammersborg/Oslo, flinke folk (som gjerne skulle hatt sykkelen lenger inne til leking:).

Redigert av kodax; 11/09/2013 09:12.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Espen W] #1679867 11/09/2013 09:45
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Espen W, har du noen tips til hvordan man kan fikse giret? Det ser ut til at de sliter med det både her og der...

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: anderfo] #1680109 11/09/2013 15:14
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Espen W, har du noen tips til hvordan man kan fikse giret? Det ser ut til at de sliter med det både her og der...

Hva er problemet, og i hvilken kombinasjon?

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Menkromsen] #1680110 11/09/2013 15:16
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Espen - dette:
Sitat: Menkromsen

Det samme opplevde jeg også. En trivelig og dyktig kar på G-sport i storgata sleit fælt med å få giret justert. Kjedet dro inntil på det nest største drevet. Prøvde å bytte vaier og strømpe uten særlig hell.

Har heller ikke opplevd særlig god bremsekraft i bremsene, men vil tro de blir bedre med innkjøring. Forventer ikke det helt store fra Tektro heller, så slenger på Shimano XT først som sist. Det fortjener denna Mammut'n :-)

Redigert av Hæ?; 11/09/2013 15:16.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1680119 11/09/2013 15:31
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Hmm, så det tar borti storskiva når man er på midtskiva og bruker de minste drevene bak høres det ut som?
Sjekk at kranken er spacet ut riktig. Skal sitte en spacer på hver side hvis jeg husker riktig. Flytt evt. begge spacerne over til drivsiden for å flytte drevene lengre ut. Dette vil også gi mer klaring til dekk for de som vil teste enda større dekk.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1680147 11/09/2013 16:36
F
F-I Offline
Fersking
Fersking
F
Min første langtur i "Formula Offroad - fatbike"-klassen i dag. Det var rett og slett en meget bra opplevelse. :-) Fikk min BigBob på mandag fra Intersport Gigant Lade/Trondheim. Litt føling og prøving med lufttrykk (må skaffe pumpe/måler), men terrengsykling fikk en ny dimensjon ja. Herlig myr-sykling og FOR et bakkegrep! En teknisk issue: Hos meg tar eikene på fremhjulet borti bremsekalipperen ved stående sykling (tikk tikk lyd). Ved forsøk på kalipperjustering, så subber bremsen...mao ganske liten klaring/hårfin justering. Noen som har opplevd/opplever det samme? Er det evt et alternativ med avstandsskiver mellom skive og dennes innfesting i nav, eller er det no good?

FI
EVOC 13'mod sykkelkoffert/bag til leie.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1680157 11/09/2013 17:19
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Espen: Du har flere ganger nevnt 20-30psi. Jeg så nå at det står maks 20 på Vee-dekkene. Burde de greit tåle 30 allikevel?

Redigert av kodax; 11/09/2013 18:03.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: F-I] #1680260 11/09/2013 19:14
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: F-I
Min første langtur i "Formula Offroad - fatbike"-klassen i dag. Det var rett og slett en meget bra opplevelse. :-) Fikk min BigBob på mandag fra Intersport Gigant Lade/Trondheim. Litt føling og prøving med lufttrykk (må skaffe pumpe/måler), men terrengsykling fikk en ny dimensjon ja. Herlig myr-sykling og FOR et bakkegrep! En teknisk issue: Hos meg tar eikene på fremhjulet borti bremsekalipperen ved stående sykling (tikk tikk lyd). Ved forsøk på kalipperjustering, så subber bremsen...mao ganske liten klaring/hårfin justering. Noen som har opplevd/opplever det samme? Er det evt et alternativ med avstandsskiver mellom skive og dennes innfesting i nav, eller er det no good?

Dette opplever jeg også.... Hmmmm usikker på hva løsningen her blir...

CK ELVERUM

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1680301 11/09/2013 20:07
TeddyTrB Offline
Veteran
Veteran
Jeg har også hentet meg en Diamant. Var ute første tur i dag og ble ikke helt revet med av begeistring... Jeg syntes den sporet noe voldsomt selv på sti. Kan det da være for lavt lufttrykk? Startet med 7psi bak og 5,5 foran. Endte dagen med en punktering bak.

Jeg veier drøye 90kg, må jeg da over 10psi? Tips?

/Audun
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: TeddyTrB] #1680334 11/09/2013 20:46
P
PAI Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Hei
Har en Diamant som venter på meg. Har mulighet til og velge mellom 17 og 19. Er 185 cm høy og litt usikker på hva som passer meg best. På butikken mente de at 17 vil være det beste. Men fortsatt litt usikker. Har dere som har fått sykkel noen erfaringer?

Per A

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: TeddyTrB] #1680346 11/09/2013 21:02
F
F-I Offline
Fersking
Fersking
F
Startet dagen med en asfalt-/grusetappe og pumpet derfor opp til 20 psi. Triller bra og sporer fint lite. Dette funket helt fint også innover marka på sti/traktorvei. Slapp ut litt og merket betraktelige forbedringer på grep og komfort. Fortsatte inn i et bra parti med myr, hvor jeg ytterligere reduserte trykk. Syklet nå våt myr "hur lett som helst". Tilbake på vei sporer det nå litt, men helt uproblematisk - størrelsen tatt i betraktning. Skulle måle trykk ved hjemkomst, men ble avglemt - dog tviler jeg på at jeg returnerte under 10 psi. (Ryttervekt er 74 kg.) Min tanke og anbefaling blir å starte på "topp" trykkmessig og heller prøve seg frem gradvis med luftutslipp. Sporingen din blir et helt klart ja, sett i forhold til ryttervekt/trykk.

FI
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: TeddyTrB] #1680347 11/09/2013 21:06
D
Desmo Offline
Avhengig
Avhengig
D
Sitat: TeddyTrB
Jeg har også hentet meg en Diamant. Var ute første tur i dag og ble ikke helt revet med av begeistring... Jeg syntes den sporet noe voldsomt selv på sti. Kan det da være for lavt lufttrykk? Startet med 7psi bak og 5,5 foran. Endte dagen med en punktering bak.

Jeg nærmere 0,1 tonn enn deg, og kjørte med et trykk på mellom 8 og 10psi. Det funket bedre etter først å ha prøvd lavere trykk. Merker at små endringer i dekktrykk kan ha stort utslag på følelsen. Ellers så har det helt klart noe og gjøre med tilvenning også...

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Otoen] #1680349 11/09/2013 21:07
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Otoen
Sitat: F-I

Dette opplever jeg også.... Hmmmm usikker på hva løsningen her blir...

Se tips ang bremsejustering noen sider bakover i tråden.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: PAI] #1680350 11/09/2013 21:09
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: PAI
Hei
Har en Diamant som venter på meg. Har mulighet til og velge mellom 17 og 19. Er 185 cm høy og litt usikker på hva som passer meg best. På butikken mente de at 17 vil være det beste. Men fortsatt litt usikker. Har dere som har fått sykkel noen erfaringer?

Per A

Jeg er 181cm og undrer på om jeg kan kjøpe 19 (som er eneste ledig å få tak i her ute nå)
Målte setepinnen i butikken i dag på en 17 som er opptatt til en annen kunde. Jeg må ha den på 77cm, da er man helt i grenseland på pinnen ut fra merket.

Ville jo tro 19 var mest riktig for en på 185cm, spørsmålet er vel mer om den blir for stor for en på 181cm...

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: TeddyTrB] #1680352 11/09/2013 21:10
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: TeddyTrB

Såpass lavt trykk vil fort spore på fast sti. Prøv deg fram med forskjellig trykk.
1psi trykkforskjell kan gjøre store utslag, og på snø er endringer ned mot 0.1psi merkbart.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1680355 11/09/2013 21:17
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Folkens, dekkprodusenten vår, Vee-Rubber, ønsker seg noen kule action bilder for bruk i annonser på MTBR.com, etc så her er det mulighet for (mer enn) 15 minutes of (fat) fame.
Dette er det som ønskes:
Høyoppløst action bilde som viser Vee-Rubber logoen (og Diamant/Nakamura logoen).
Skal se om vi kan hoste opp en premie for beste bilde.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: PAI] #1680367 11/09/2013 21:42
F
F-I Offline
Fersking
Fersking
F
Hei Per A
Jeg er 186 og kjøpte 19 (jeg fikk anbefalt 19). Nå har jeg da følgelig ikke prøvd 17, men min feeling i dag ble at jeg iallefall synes 19 er mer enn "liten nok". Jeg sykler forøvrig Scale i "L" pluss at jeg har en NOR 29 med "L" ramme. Utifra mine erfaringer og slik jeg vil ha det, er 19 riktig for meg. Den er fortsatt "mindre" enn mine L-sykler hva angår underarmsmål sete-styre, og følgelig ville 17 for meg føles for liten. Det beste er jo selvfølgelig å prøve begge - hvis du har/får mulighet.

FI
Side 135 av 234 1 2 133 134 135 136 137 233 234

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå