Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Lasse krever ny sykkel

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: Espen J] #1643038 15/07/2013 11:42
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen J
Bare det å vinterlagre, som jeg tar som en selvfølge at innbefatter at skjer under tak, også kjent som en plass hvor det ikke regner, er jo bedre enn mange, og skal holde lenge.

Men trolig dårligere enn de fleste, og det holdt helt klart ikke. Hva Lasse legger i vinterlagring vet ingen av oss,
men jeg er ganske sikker på at det er et sted med utetemperatur.

Sykkelen hans har blit utsatt for mye vann, så enten står den også under åpen himmel, eller så sykler han mye i regn (jeg tviler litt, siden han tar frem sykkelen i juni).

Igjen: Når har regelmessig tømming av ramme og smøring av kranklager gått under kategorien "tilstrekkelige kunnskaper om hvordan man behandler en sykkel"?? Jeg mener utvilsomt at dette er langt mer enn det selv ivrige syklister gjør.

Bestemora mi leverte sykkelen på service hvert annet år. Hadde Lasse gjort det samme hadde han trolig hatt en fungerende sykkel. At man selv skal kunne ha kunnskapene er ikke noe krav, men man MÅ vite at en gjenstand som en sykkel trenger regelmessig vedlikehold.

Og det er kun mitt poeng: Hvis man tror at ting bare skal fungere i all evighet uten ettersyn, tar man grundig feil, og kan skylde på seg selv.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: rockphotog] #1643091 15/07/2013 13:08
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
At vann utvider seg med 10% når det fryser er greit. Isbitbrettet mitt sprekker ikke når jeg lager isbiter, for vannet går opp. For at rammen skal sprekke, må det da være så mye is som har fylt hele røret over / på siden så hardt, at det er mindre kraft som skal til for å knekke stål enn flytte is. Det skal ganske mye vann til for at dette skjer.

Lang måte å spørre: Hvor mye vann var det i rammen?!?!

Ad bytte av ramme:
Ingen betviler at Lasse ikke har tatt vare på sykkelen sin, selv om han ”gikk over den med verktøy”. Men det er et distraherende aspekt, på lik linje med når han starter sykkelsesongen.

Spørsmålet er: når en butikk tilbyr livstidsgaranti på et produkt, som gjør produktet mer attraktivt og de kan ta høyere pris, hvor lett bør det være for dem å fravike dette aspektet av den kjøpte varen?

Denne type sykler selges ikke til den gjennomsnittlige terrengsykkel.no forumsbruker og kunnskapsnvivået her. Dette vet G-sport, og bør ta høyde for det.

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: rockphotog] #1643093 15/07/2013 13:10
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: rockphotog

Og det er kun mitt poeng: Hvis man tror at ting bare skal fungere i all evighet uten ettersyn, tar man grundig feil, og kan skylde på seg selv.

Hva med å snu på det:
om en profesjonell aktør IKKE tror noe vil vare i all evighet, hvorfor selge en garanti som lover nettopp dette?
Lasse kan hevde uvitenhet, som en amatør. Kan G sport hevde det samme?

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: mtbmaniac] #1643110 15/07/2013 13:24
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Markedsstandarden er livstidsgaranti for produksjonsfeil for sykkelens første eier. Dette er forsvarlig å gi da materialene og produksjonsmetodene idag er så gode at rammer som leveres fra fabrikk ikke vil gå istykker som følge av produksjonsfeil. Skaden på denne sykkelen skyldes da heller ikke produksjonsfeil.

Norske forbrukere har blitt forhandleres verste mareritt. 20 år med petroleumsfinansiert oppadgående økonomi og boligboble har gjort folk ekstremt bortskjemte. Så Lasse er nok bare et produkt av dagens samfunn. Dessverre kommer ikke slike produkter med livstidsgaranti og kan ikke like lett byttes mot en nyere modell...

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: rockphotog] #1643122 15/07/2013 13:31
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Bestemora mi leverte sykkelen på service hvert annet år.

Når da? Høst eller vår? Hjelper ikke mye med en vårservice når ramma sprekker i løpet av vinteren.

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: mtbmaniac] #1643135 15/07/2013 13:46
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: mtbmaniac
Markedsstandarden er livstidsgaranti for produksjonsfeil for sykkelens første eier. Dette er forsvarlig å gi da materialene og produksjonsmetodene idag er så gode at rammer som leveres fra fabrikk ikke vil gå istykker som følge av produksjonsfeil. Skaden på denne sykkelen skyldes da heller ikke produksjonsfeil.
....
Dessverre kommer ikke slike produkter med livstidsgaranti og kan ikke like lett byttes mot en nyere modell...

At det er en markedsstandard, eller at det er vanskelig å gjennomføre, har da ingen ting med saken å gjøre. Om du ikke makter å gjennomføre det du selger, bør du ikke selge det, uansett hva du ser som ”standard”.

Sitat: mtbmaniac

Norske forbrukere har blitt forhandleres verste mareritt. 20 år med petroleumsfinansiert oppadgående økonomi og boligboble har gjort folk ekstremt bortskjemte. Så Lasse er nok bare et produkt av dagens samfunn.

Dette var litt av et mentalt hopp:
- En fyr gjør seg så sær at han kommer i avisen med krav på at forhandler holder seg til rammegaranti.
- Du trekker dette til en kulturelt fenomen om generell bortskjemt befolkning.

Hva med alternativforklaringen:
- Den ”petroleumsfinansiert oppadgående økonomi og boligboble har gjort folk ekstremt bortskjemte” at kun et fåtall bryr seg om å kreve garantien de fikk med et produkt, fremfor bare å kjøpe seg et nytt et; og har gjort slik adferd så uvanlig at det kommer i avisene

Eller er det bedre å si at et enkelt eksempel som dette egner seg særdeles dårlig til å trekke nasjonale konklusjoner fra?

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: mtbmaniac] #1643231 15/07/2013 16:37
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Livstidsgaranti på ramme gjelder så vidt jeg vet kun på produksjonsfeil. Altså dersom rammen knekker i en sveis eller at det viser seg at rammen er for svak og går i stykker ved normal bruk. Frostspreng er ikke normal bruk. Jeg har bytta mange kranklagre og det er alltid drit inne i ramma. På det verste så rant det ut nesten en halv liter fra en GT jeg hadde. Lageret var ett år gammelt og var bare å kaste. Da hadde sykkelen stått i tre uker. Dersom sykkelen har stått med så mye vann i at ramma har sprukket pga frost og først tatt frem igjen nå så er det lageret søppel. Lukkede lager er ikke laget for å smøres opp igjen heller. Og på denne sykkelen er det er så rimelig lager at forventet levetid ikke kan være så mye som 6-7 år og så mange mil som Lasse sier at han sykler. Hvis båten min fryser i stykker fordi jeg ikke har lenset den for vann så er det min skyld. Jeg ville aldri henvendt meg til selger for å prøve å få noe slikt på garantien. Jeg har heller aldri blitt fortalt av selger at båten må tømmes for vann. Men sunn fornuft sier meg at det er en fordel å gjøre det. Det å snu en sykkel på hodet hver gang det regner er litt voldsomt, men som alle andre ting så er det anbefalt å oppbevare sykler inne eller i alle fall under tak. Oppbevarer du sykkelen i en garasje så tørker det meste av vann av seg selv. Spesielt dersom du kun sykler sommerhalvåret. Jeg har hatt min del sykler og jeg har fått ny ramme og ny sykkel etter rammebrud. Det har alltid vært brudd i en sveis eller en annen produksjonsfeil som har vært årsaken og det har aldri vært noe problem. Å komme slepende med en sykkel som man åpenbart har latt fryse i fillebiter blir for dumt. Det finnes mange idioter som kun er ute etter å krangle og jeg vil påstå at Lasse er en av de. Han ønsker seg ny sykkel og har fått for seg at dette er noe han har krav på. Flott at han sykler, men det er på tide å ta seg sammen og kjøpe sykkel for sine egne penger. Han får sannsynligvis ikke en sykkel med drenering uansett hvilket merke han bruker. Jeg har i alle fall aldri hatt dreneringshull i noen av min litt for mange sykler

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Lasse krever ny sykkel [Re: Fossi] #1643239 15/07/2013 16:54
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Fossi
Jeg har i alle fall aldri hatt dreneringshull i noen av min litt for mange sykler

Litt for mange sykler?! Er det litt for mange bøker på biblioteket?

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: trondmm] #1643247 15/07/2013 17:17
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trondmm

Når da? Høst eller vår? Hjelper ikke mye med en vårservice når ramma sprekker i løpet av vinteren.

Bestemora mi tok vare på sykkelen sin, i motsetning til Lasse. Det kan ikke bestrides, og alt annet er avsporing.

Og at ramma sprakk er brukerfeil, ikke en garantisak, så premisset er uansett feil.

Redigert av rockphotog; 15/07/2013 17:25.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: MuddyBear] #1643249 15/07/2013 17:21
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: MuddyBear

Hva med å snu på det:
om en profesjonell aktør IKKE tror noe vil vare i all evighet, hvorfor selge en garanti som lover nettopp dette?
Lasse kan hevde uvitenhet, som en amatør. Kan G sport hevde det samme?

G-Sport har ikke gitt garanti på at noe varer i "all evighet", brukerfeil eller ikke, men en 10 års garanti på produksjonsfeil.

Uvitenhet fritar ingen. Du kan bli dømt etter straffeloven selv om du ikke har lest den.

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: Fossi] #1643251 15/07/2013 17:25
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Fossi
Jeg har i alle fall aldri hatt dreneringshull i noen av min litt for mange sykler

Er jo forskjell på rammer da..

Mine tre sykkelrammer:

Trek Fuel Ex 8 2009 Dreneringshull.

Vodoo Wanga Dreneringshull

Scott Scale 2007 Dreneringshull

Dreneringshullene sitter sånn til på rammene at vann som kommer gjennom seterøret renner ut,måtte teste siden jeg er forkjøla og ikke har noe bedre å gjøre...

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Lasse krever ny sykkel [Re: rockphotog] #1643421 15/07/2013 21:36
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trondmm

Bestemora mi tok vare på sykkelen sin, i motsetning til Lasse. Det kan ikke bestrides, og alt annet er avsporing.

Og at ramma sprakk er brukerfeil, ikke en garantisak, så premisset er uansett feil.

Det er jo ikke en avsporing om hvor mye fyren tok vare på sykkelen. Det er jo akkurat det som er stridens kjerne: Hva er "ta vare på sykkelen"? Hvor mye vedlikehold er nok vedlikehold, eller forventet vedlikehold om du vil? Kan G-sport forvente at en person som er i markedet for en sykkel til denne (for oss nerder) en billig penge behandler den som en gullbarre som voktes derretter? Sykkelen har sånn som jeg har tolket artikkelen fått smurt kjede iallefall årlig, og har blitt vinterlagret under tak. Om en billig sykkel ikke tåler å bli behandlet som en billig sykkel så mener jeg det er en garantisak, spessiellt om akkurat denne livstidsgarantien har blitt flagget som et salgsargument (jeg leser ikke g-sport-reklamer så her må noen gjerne arrestere meg).

Om jeg leser det jeg ser av skrift på ramma så er vel dette en Diamant? Husmerke altså. Bygd opp med tanke på det norske markedet. Tåler likevell ikke å bli brukt i norge. Nakamant og Espen W har vært en super pådriver innen sykler de siste årene, men akkurat denne sykkelen har de tydeligvis ikke vært heldige med.

Trønder osv
Re: Lasse krever ny sykkel [Re: mtbmaniac] #1643452 16/07/2013 05:25
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Fyren har kjøpt seg en billigsykkel og ikke vedlikeholdt den. Synd, det. Buy cheap, buy twice, som jeg har lært.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lasse krever ny sykkel [Re: baronKanon] #1643457 16/07/2013 05:51
mojo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: baronKanon
Fyren har kjøpt seg en billigsykkel og ikke vedlikeholdt den. Synd, det. Buy cheap, buy twice, som jeg har lært.

+1

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: mtbmaniac] #1643477 16/07/2013 07:01
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
"Han forteller at det samme skjedde med samboeren sin sykkel for to år siden, Hun hadde en damemodell av samme sykkelen. Det var nøyaktig samme skade på samme sted, hevder han. Hun fikk ny sykkel. Han forstår ikke hva som er annerledes denne gangen."

Han lærte mao ingenting av det... Men er jo trist at de ikke behandler alle likt, om det stemmer.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Lasse krever ny sykkel [Re: Moonlit] #1643479 16/07/2013 07:07
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Moonlit

Han lærte mao ingenting av det... Men er jo trist at de ikke behandler alle likt, om det stemmer.

Hvis de kjøpte syklene samtidig, var vel hennes innenfor 5 år.

Forventet vedlikehold er vel også forskjellig på en damesykkel og en herresykkel? :-P

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: mtbmaniac] #1643529 16/07/2013 08:17
HNK Offline
Besatt
Besatt
Min erfaring fra jobb i sykkelbutikk er at de færreste forstår verdien av å legge endel penger i en god sykkel.
Skal du bruke en sykkel hver eneste dag, f.eks 25km til og fra jobb, så bør man ikke kjøpe en sykkel til 4000,- . Den vil slites fortere!

Vi har kunder som kommer inn etter tre år med en sykkel kjøpt hos oss med røket kjede og reklamerer på kjedet. Når vi så måler slitasjen og ser at drivverket er utslitt, så kommer det etterhvert frem at sykkelen har stått ute i de to siste årene og at han aldri har hatt service på tohjulingen. Når vi så anbefaler å bytte alt drivverk, reklamerer de gjerne og krever ny sykkel.

Når jeg ser sykkelen til Lasse så tenker jeg at han er en kranglefant. Sykkelen bærer preg av slapt vedlikehold. Jeg tipper han aldri har byttet kjedet heller. Men takk Gud, han oljer jo på starten av sesongen!

De aller fleste sykler selges med en eller annen form for garanti i forhold til produksjonsfeil, men ikke med idiotgaranti!

Redigert av HNK; 16/07/2013 08:18.

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: HNK] #1643550 16/07/2013 08:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: HNK
, men ikke med idiotgaranti!
Poeng!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lasse krever ny sykkel [Re: Espen J] #1643709 16/07/2013 14:25
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Det er jo ikke en avsporing om hvor mye fyren tok vare på sykkelen.

Du skjønner tydeligvis ikke hva jeg skriver. En siste gang: Mener du at Lasse har tatt tilstrekkelig vare på sykkelen sin? Ja eller nei.

Uavhengig av hva som er "nok vedlikehold" må det være tydelig at Lasse ikke har drevet tilstrekkelig vedlikehold for at det kan være "nok". Det må Lasse ta på egen kappe.

Jeg tror jeg har sagt mitt, og trenger ikke si det på flere måter nå.

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: rockphotog] #1643749 16/07/2013 16:18
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Det er jo ikke en avsporing om hvor mye fyren tok vare på sykkelen.

Du skjønner tydeligvis ikke hva jeg skriver. En siste gang: Mener du at Lasse har tatt tilstrekkelig vare på sykkelen sin? Ja eller nei.

Absolutt. Har jeg fremmet tvil om det?

Uavhengig av hva som er "nok vedlikehold" må det være tydelig at Lasse ikke har drevet tilstrekkelig vedlikehold for at det kan være "nok". Det må Lasse ta på egen kappe.

Nei i følge G-sports hypotetiske livstidsgaranti så har han ikke det. At g-sport som økonomisk aktør i dette mener det er også helt naturlig. De tjener på PR'en med livstidsgaranti og taper når noen faktisk prøver å benytte den.

Lover du?

Redigert av Espen J; 16/07/2013 16:20.

Trønder osv
Re: Lasse krever ny sykkel [Re: ] #1643952 17/07/2013 06:08
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bone

[quote=rockphotog]

Lover du?

Skjerp deg !

?

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Lasse krever ny sykkel [Re: Espen E] #1678229 08/09/2013 21:11
Q
quicksilver Offline
Fersking
Fersking
Q
Hei kjære sykkelvenner!

Jeg er Lasse som er kilden til denne tråden som jeg først i dag fikk lest.. Utrolig morsomt å lese hvor delte oppfatningene er, Jeg er både dust og helt får jeg følelse av, og jeg skal ikke påstå hva som er rett og galt i denne tråden. Det dumme er at dere ikke kjenner meg i det hele tatt.. Har syklet både Birken og Grenserittet en rekke ganger, kan sykkel inn og ut rent teknisk. Har en rapport fra en uavhengig sykkelkjede som konkluderer med at mitt vedlikehold på den urgamle sykkelen har vært bra og regelmessig. Sykkelen har syklet 20000 km og kjedet er fortsatt orginalt med moderat slitasje. Konklusjonen på sprekken i ramma er dårlig aluminiumslegering fra produsentens side og klart innenfor garantien. Jeg fikk ny sykkel, men ikke fra G-sport. Intersport gav meg ny sykkel til 9K da de mente at kundebehandlingen var helt under pari.. Saken ble på nytt tatt opp i Fredrikstad Blad på bakgrunn av de nye opplysningene og G-Sport gjorde opp internt med Intersport for den nye sykkelen jeg fikk.. Dere får mene hva dere måtte mene, men jeg har ikke vedlikeholdt sykkelen feil. Den har vært under tak hver vinter, men selvfølgelig ikke vært fri for regnvær. Noe av argumenteringen her er helt dustete og hører ikke med til normalt sykkelvedlikehold. Jeg tør uansett påstå at mitt vedlikehold har vært bedre både på mitt eget og min samboers sykkel enn hva som er vanlig på sykler generelt.

mvh
lassemann

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: mtbmaniac] #1678236 08/09/2013 21:23
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
http://www.f-b.no/nyheter/na-har-han-fatt-ny-sykkel-etter-helomvending-1.8020605

Quote:
«Vi imøtekommer deg på det du nevnte som krav for meg i din siste tlf samtale og gjør opp internt med Intersport på den sykkelen de har gitt deg og sender deg samtidig et gavekort for den tiden du har brukt på saken.

Da har du fått en sykkel for en verdi av rundt 9.000,- samt et gavekort som kan brukes til hva du måtte ønske i en av våre butikker.

Samt at du beholder sykkelen du reklamerer på, den kan sveises opp og bli bra eller brukes som delesykkel, det kan jo være kjekt siden du skrur en del selv.»

– De har jo ikke innrømmet noe, og jeg tror de bare ville ha meg av veien, sier Henriksen.

Salgssjef Bjørn Reiersen i Gresvig, som eier G-Sport, har ikke vært tilgjengelig i ettermiddag, men skriver følgende i en tekstmelding: «Vi har avklart med Henriksen og er helt ferdig med denne saken nå.»

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: mtbmaniac] #1678238 08/09/2013 21:23
HNK Offline
Besatt
Besatt
Tøft å legge inn tilsvar her!
Men: om du etter 20000km har det originale kjedet fortsatt i bruk, så er det mer enn moderat slitt!

Min mening er fremdeles at du fikk mye mer enn hva som var rimelig å forvente. Kan legge til at sykkelprodusenten Trek, som kanskje har bransjens desidert beste rammegaranti, som regel IKKE gir ut nye rammer dersom den er sprengt av frosset vann. Unntak har forekommet riktignok, men de er sjeldne

Redigert av HNK; 08/09/2013 21:32.

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: quicksilver] #1678247 08/09/2013 21:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvordan konkluderer du med moderat slitasje på et kjede som har gått 20000km?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Lasse krever ny sykkel [Re: HNK] #1678249 08/09/2013 21:40
Q
quicksilver Offline
Fersking
Fersking
Q
Jo, takk for det. Hvorfor skulle jeg være redd for å svar på denne tråden?? Jeg har jo alt på mitt tørre.. 10 års garanti på ramma er jo 10 års garanti. Hvorfor fikk min samboer ny sykkel for 2 år siden? Hun snudde heller ikke sykkelen på hode etter hvert regnvær. Disse kinaproduserte rammene er ikke helt trygge vil jeg påstå.. Min nye sykkel har jeg borret hull i, i tillegg til min samboers "nye" Diamant.. Det skal ikke skje igjen..

mvh

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: GeirK] #1678251 08/09/2013 21:43
Q
quicksilver Offline
Fersking
Fersking
Q
Denne diskusjonen handler ikke om skjedeslitasje. Men skjede er målt på verksted og er moderat slitt..

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: mtbmaniac] #1678252 08/09/2013 21:48
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: quicksilver
Denne diskusjonen handler ikke om skjedeslitasje. Men skjede er målt på verksted og er moderat slitt..

er dette et troll? Gsportansatt?

Re: Lasse krever ny sykkel [Re: quicksilver] #1678253 08/09/2013 21:49
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Sitat: quicksilver

Er ikke det hos gynekologen man måler skjedeslitasje? Hvilket verksted har du vert på? Ho-ho! jeanclaude

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: Lasse krever ny sykkel [Re: mtbmaniac] #1678256 08/09/2013 22:02
Q
quicksilver Offline
Fersking
Fersking
Q
Jeg er ferdig med saken.. Dere er definitivt ikke sykkelgutter, men heller i lomma på G-sport.. Min profil slettes nå. Jeg vant og dere tapte..

Mvh
Lassemann

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support