Da jeg var på tur i går kveld syklet jeg forbi bensinstasjon her hjemme. Og hører holy mother of god. Hva er det der. Så jeg forklarte for han og vennen. Så jeg solgte to for deg Espen W. Sendte de til Intersport i ski. Er det bare for dem å ta steget til den morro verden vi har. For den er morro. Har aldri hatt en sykkel som jeg kunne gunne på med i skogen. Det har jeg nå.
Er det noen her som har forslag for hvordan jeg skal få poppet dekket slangeløst på 100 mm felg. Jeg sliter. Klarer ikke med kompressor. Tror 80 mm felg er mye lettere. Jeg tror det blir løsning med lightergass. Må innrømme jeg er nervøs.
Every man is guilty of all the good he did not do.
Jomfrutur på Surly Moonlander i dag. Standard, men byttet bremser og gir til 10-delt XT.
Er det forresten noen som har tanker om hva som er de beste dekkene på våte steiner? Bud/Lou på min, og det sklir veldig når steinene er våte. Røtter går greit siden dekket "bretter" seg rundt og gir grep alikevel, selv om klopper var glatt... Kjørte 2.5/3 psi i dag.
Ingen lang epistel om hva jeg tenker, men kort fortalt pro: - flyter utrolig bra i løst underlag, fast myr/løse stier/bløte stier, helt konge! - høg morrofaktor - tung ca 16.5kg (god trening)
con: - tung (kjenner det godt ift. lettere sykler i de bratteste motbakkene) - dekkene har godt mønstergrep men dårlig gummigrep, dvs. dårligere grep på våte steiner ift et godt stidekk. - Savner demper når man kjører i typisk fulldemperland. Sliten i håndleddene etter 3mil/3t40m på tur i dag.
Bilde tatt rett nord for Appelsinhaugen mot Målia på Hedmarksvidda.
Redigert av Elgvenn2; 07/09/201317:31.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Testet en Diamant Mammut i asfaltjungelen i Oslo tidligere i dag. Mange nysgjerrige blikk og mange kommenterte "SVÆRE HJUL" støtt og stadig
Synes sykkelen var riktig så snasen! Den ser veldig gjennomført ut og virker solid. I terrenget er nok feelingen dog en helt annen enn på asfalt.
Bremsene likte jeg dårlig, ved kjøp så er disse det første som byttes ut. Noe dårlig bremsekraft og ugjevn modulasjon. Bremsene subbet også og dette gjaldt tydeligvis flere sykler. Nå er jeg kanskje litt i overkant krass da jeg er vant med Shimano XTR bremser.
Nice Elgvenn! Ser allerede for meg en Episk rundtur fra bakgården min, via Budor til Sjøsjøen til Rena, ned Glomma, Hjem til en Pose M. Blir Episk. Muligens den tanken om Glomma er tilbakestående! Pose M blir det iallefall.
Jomfrutur på Surly Moonlander i dag. Standard, men byttet bremser og gir til 10-delt XT.
Er det forresten noen som har tanker om hva som er de beste dekkene på våte steiner? Bud/Lou på min, og det sklir veldig når steinene er våte. Røtter går greit siden dekket "bretter" seg rundt og gir grep alikevel, selv om klopper var glatt... Kjørte 2.5/3 psi i dag.
Ingen lang epistel om hva jeg tenker, men kort fortalt pro: - flyter utrolig bra i løst underlag, fast myr/løse stier/bløte stier, helt konge! - høg morrofaktor - tung ca 16.5kg (god trening)
con: - tung (kjenner det godt ift. lettere sykler i de bratteste motbakkene) - dekkene har godt mønstergrep men dårlig gummigrep, dvs. dårligere grep på våte steiner ift et godt stidekk. - Savner demper når man kjører i typisk fulldemperland. Sliten i håndleddene etter 3mil/3t40m på tur i dag.
Bilde tatt rett nord for Appelsinhaugen mot Målia på Hedmarksvidda.
Testet en Diamant Mammut i asfaltjungelen i Oslo tidligere i dag. Mange nysgjerrige blikk og mange kommenterte "SVÆRE HJUL" støtt og stadig
I dag syklet jeg faktisk til Kikut. Lange blikk, og to stykker stoppet og beundret sykkelen min, der den stod. Men jeg fikk merkelig nok, for en gang skyld være ifred. Folk begynner kanskje å ha kjennskap til slike sykler. I 2006 og 2007 (spesielt) synes jeg det var helt texas. Jeg holdt meg derfor mye nord i Nordmarka da.
Every man is guilty of all the good he did not do.
På glatte røtter og steiner fungerer faktisk Big Fat Larry bedre enn dekka med store knaster. De former seg lettere mot underlaget og gir max gripeflate.
På glatte røtter og steiner fungerer faktisk Big Fat Larry bedre enn dekka med store knaster. De former seg lettere mot underlaget og gir max gripeflate.
Tror ikke han jeg kjørte med i dag som brukte de dekkene er enig i det (slet stort sett enda mer enn meg i bløte partiene), kjørte samme trykk som meg og syklisten er en meget kapabel stisyklist. Mulig trykket skulle vært enda mindre. Men jeg ser absolutt hva du sier her. Det er forøvrig uaktuelt å bytte til et knasteløst dekk, til det er fordelene med store knaster for store(!!).
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Tror ikke han jeg kjørte med i dag som brukte de dekkene er enig i det (slet stort sett enda mer enn meg i bløte partiene), kjørte samme trykk som meg og syklisten er en meget kapabel stisyklist. Mulig trykket skulle vært enda mindre. Men jeg ser absolutt hva du sier her. Det er forøvrig uaktuelt å bytte til et knasteløst dekk, til det er fordelene med store knaster for store(!!).
Sykle sammen igjen når det blir skikkelig høstglatt og se hvem som har best grep da
For øvrig er det som er manglevare så langt innen fatbikeverdenen dekk med skikkelig myk klissegummi. Før eller siden går det vel opp et lys for noen og det blir laget. Det mykeste (jeg vet om) så langt er 45NRTH sine Escalator, men de blir visst ikke laga lengre. De har 50 shore blanding. Skal teste de ut mot BFL utover høsten. Håper på at noen av de store dekkprodusentene skal hive seg på etterhvert. Kult at Specialized skal komme med tjukkasdekk, kanskje de blir bra.
(...)Sykle sammen igjen når det blir skikkelig høstglatt og se hvem som har best grep da ;)(...)
Blir ikke noe mere høstglatt på de stiene vi sykla på i dag enn det alt var. Avventer nok et litt mere klissedekk ja.
Jeg legger ut slangeløs info i morra, nå sitter jeg på 10kg fat ved Harestua og sykler pg taster på HTC
Ble en fin-fin 130km/6.5 timers runde på grus og sti rundt marka idag i sykt gromt vær.
Kom akkurat på at slangeløs oppsett på 100mm felgene som jeg bruker nå ikke er helt relevant for Mk2 felgene, for de er av forskjellig type. Trikset uansett felg er å bygge opp nok under beaden på dekket slik at man kan trekke dekksidene ut mot felgkanten med hendene (og beaden holder seg på plass). Man kan da blåse opp dekket med normal pumpe, trenger ikke kompressor for å slå ut dekksidene. Annet tips er å skru ut ventilkjernen for mer luftflow.
Ser at noen har litt problemer med subbende frontbrems: På fatbike brukes det 135mm frontnav vs. 100mm på vanlig MTB, så de er mer utsatt for litt fleks i nedre del av gaffelen, så det er viktig at kaliperen er justert korrekt, skiva er rett, og at kaliperadapterens anleggsflate mot gaffelen er fri for lakk og at den er plan. Hvis bremsen subber, sjekk at det ikke er kast i skiva. Skru av kaliper og adapter og sjekk for lakkrester (skal ikke være der, men det har hendt). En annen ting er at både klosser og skive må kjøres inn noe for å jevne ut ujevnheter, dette vil gi mer plass mellom skive og klosser (og også øke bremseeffekten ved at det legges igjen litt materiale fra klossene på skivene, såkalt bedding av klossene).
Det kan også hende at det er litt for mye olje på systemet, noe som gjør at klossene kan sitte for nærme skiva. Enkelt å ta ut litt olje ved at man forsiktig åpner lufteskruen mens man klemmer inn bremsehendelen. Pass på at man ikke slipper hendelen før lufteskruen er skrudd til. Ta ut bare litt bremsevæske om gangen.
Jeg legger ut slangeløs info i morra, nå sitter jeg på 10kg fat ved Harestua og sykler pg taster på HTC
Ble en fin-fin 130km/6.5 timers runde på grus og sti rundt marka idag i sykt gromt vær.
Kom akkurat på at slangeløs oppsett på 100mm felgene som jeg bruker nå ikke er helt relevant for Mk2 felgene, for de er av forskjellig type. Trikset uansett felg er å bygge opp nok under beaden på dekket slik at man kan trekke dekksidene ut mot felgkanten med hendene (og beaden holder seg på plass). Man kan da blåse opp dekket med normal pumpe, trenger ikke kompressor for å slå ut dekksidene. Annet tips er å skru ut ventilkjernen for mer luftflow.
Begynte så smått å forberede til slangeløst i går, men litt usikker på hva jeg bør bruke... Det røde felgbåndet som ligger der nå blir jo liggende, men dekker jeg hele dette med stans sin tape?? Går isåfall med endel når denne er smal... Så hvilken tape anbefaler du videre, og poenget er å bygge opp litt mot sidene slik at dekket ikke sklir inn mot midten ed lavt trykk, har jeg forstått det rett da?? Hvor mye snakker vi om at man bør bygge opp der? Må jo være noe som er lett da:).
Trenger ikke Stans tape. Legg en runde med vanlig tape langs hver side av felgbåndet for å forsegle mot felgen. Så legger man isolasjonstape, skumplast e.l. for å bygge opp, før man legger et lag med gaffatape e.l. over det
Yeah, endelig, klarte å sette opp slangeløst bak. Med gass, men vær forsiktig, vis dere skal poppe dekke med gass. Jeg anbefaler vernebriller og ,hørselsvern. Jeg sprengte felgbåndet ut av hullene. Naboen trodde jeg skøyt kjerringa. 9 om morgenen. Det smalt så høyt at jeg trodde spesialpolitiet skulle komme. Lol. Felg og dekk klarte seg. Gikk verre med gaffa. Blir morsomt å se hvordan det holder Med bare to runder med gafffa, som både sealent og felgbånd. Skulle hat smellet på video, men vil ikke prøve på det igjen.
Bruk slange. Stort volum og lavt trykk, dekk og felg som ikke er designa for å settes opp slangeløst.. kan bli en del fising i skauen utover høsten.
Da jeg holdt litt på med 4-hjulstrekker var trikset det stikk motsatte, å sette INN slange i dekkene slik at man ikke skulle oppleve fising når man senka lufttrykket i dekka for å kjøre i terrenget.
Ved å bruke masse tape, skumgummi osv. pluss sealant tar man fort opp et større volum enn det en tynn DH-slange gjør. Med andre ord blir det mindre luftvolum i dekket noe som gir dårligere flyt.
[quote=krankdrev]Bruk slange. Stort volum og lavt trykk, dekk og felg som ikke er designa for å settes opp slangeløst.. kan bli en del fising i skauen utover høsten.
Da jeg holdt litt på med 4-hjulstrekker var trikset det stikk motsatte, å sette INN slange i dekkene slik at man ikke skulle oppleve fising når man senka lufttrykket i dekka for å kjøre i terreng
Hei
Ved å bruke masse tape, skumgummi osv. pluss sealant tar man fort opp et større volum enn det en tynn DH-slange gjør. Med andre ord blir det mindre luftvolum i dekket noe som gir dårligere flyt.
H [/quote
Hei Krankdrev. Hvordan er det med punkteringer for deg med tynne dh slanger. Stor forskjell på store tunge surly slanger?
Hvis vi skal trekke inn marginale forskjeller i reelt volum i dekkene, kan du ikke overse en tykk, oppspent slanges negative effekt på komfort og rulleegenskaper.. Selv om jeg for min egen del alltid har brukt slange til vintersykling selv, og kommer til å fortsette med det..
+1 Godt forslag! Denne sykkelen er ideell for tuning. Pga. lav pris så kan man bruke litt ekstra uten å blakke seg helt. Noen som føler kallet?
Selv skal jeg bytte ut bremsene med Shimano XT, bytte ut setepinne/styre med karbon-varianter.Samt sette på XT-girskiftere, XT-kassett og kanskje koste på meg et nytt sete.
Espen: skjønner ikke helt hva du mener. Er det kun på sidene du bygger opp? Lag gjerne en kjapp video med litt tips og triks!
Skal bare være nødvendig på sidene, slik at dekket ikke blir presset inn mot midten når man bruker lite trykk i dekka... Et eller annet som bygger litt, samtidig som det er lett.. Hmmm:).
Trenger i utgangspunktet kun å bygge opp langs sidene, men på enkeltbunnede felger er det en del som legger på foam i midten for å gjøre det lettere å blåse opp uten kompressor.
Annen mulighet er å bruke en bred 24'' slange som man klipper opp, slik at den funker somet Stan's conversion type felgbånd.
Folkens, dere er for mye i garasjen og for lite på sykkelen, Jeg har fått sår i ræva etter all syklingen de to siste dagene. Vi bare si at i høst blir tema i Elverum: utforsykling i sandtak. Umodent, vilt og vakkert. Vi alle vet at Elverum har de fineste og lengste flytstiene i Norge, men jeg vet også at grus/sandtaka bare venter på oss. Har løpt intervall, spretne skigang, telemarksvinger, ja til og med stått på telemark og snowboard i de. Og syklet ned de med vanlige sykler, med otb så det holder. Så et 10 års opphold fra sandtak, før jeg i går fant den perfekte leketøyet i sand. Fatbike!! Hvor bratt er det mulig å sykle ? kan vi droppe og lande bra ? slalom (funker nok sådær) ? og burde vi være gammel nok til å skjønne bedre ?
Er gira iallefall, umodent eller ikke. Sjekk Hedmarkstråden for mer info når. Men kanskje teste i morgen!