Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening, jobb og restitusjon

Trening, jobb og restitusjon #1675357 04/09/2013 12:02
T
TE75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hvor mye hensyn bør jeg ta til hektiske perioder på jobb i treningsplanleggingen? Hvor mye påvirker det restitusjonen, selv om det er "kontorjobb" og belastningen er primært mental. Er kike sliten etter jobb som etter en hardøkt. Noen som har tanker om det?

Re: Trening, jobb og restitusjon [Re: TE75] #1675630 04/09/2013 18:23
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Stress påvirker jo ofte søvn og matlyst. Lite/dårlig søvn gir nesten alltid dårlig matvaner.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Trening, jobb og restitusjon [Re: TE75] #1677076 06/09/2013 14:50
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: TE75
Hvor mye hensyn bør jeg ta til hektiske perioder på jobb i treningsplanleggingen? Hvor mye påvirker det restitusjonen, selv om det er "kontorjobb" og belastningen er primært mental. Er kike sliten etter jobb som etter en hardøkt. Noen som har tanker om det?

Jeg merker forskjell. Det slår ut sterkest i dårlig søvn og mindre søvn.

Jeg merker også at jobbstress gir mindre evne til å få reell hvile og restitusjon når jeg hverken sover, sykler eller jobber. I perioder med mindre stress kan jeg derimot ligge som en potetsekk i sofaen med "Deep Space 9" og nyte hvordan jeg blir sterkere, raskere og sprekere for hver episode.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Trening, jobb og restitusjon [Re: TE75] #1682025 14/09/2013 18:51
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Er kike sliten etter jobb som etter en hardøkt. Noen som har tanker om det?

Kike er like?

Min erfaring er at trening balanserer denne jobb-slitingen du nevner.
Har også det man kan kalle kontorjobb.

I hyperstress-perioder starter jeg alltid treningsturene ekstra lett.
Da skjer det noe positivt, man "finner seg selv igjen", og kan da som oftest guffe på etterhvert.
Blir da behagelig i kropp og sinn etter økten.
Å kave i starten nytter ikke i slike perioder.

Men jo ikke sikkert dette er gullegget for alle.
Selv er jeg blitt vant til det og tåler det.

Re: Trening, jobb og restitusjon [Re: TE75] #1682139 15/09/2013 06:28
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Kommer også an på kontorjobben. Jobber du mye tunge oppgaver som krever mye tenking og fokusering kan det oppleves som fysisk slitsomt og ikke bra for restitusjonen. Men skal jeg vente på at jeg er 100% fit får jeg aldri trent. ICON_SMILE

Re: Trening, jobb og restitusjon [Re: TE75] #1682224 15/09/2013 09:33
T
turbo Offline
Veteran
Veteran
T
Har opplevd perioder hvor jeg har vært "overstresset". Jeg har dårlig erfaring med å trene hardt og programmessig da. Følelsen er dårlig og negative tanker kan dukke opp. Jeg tar heller på meg gåskoene og går en tur på grus/skog. Har hatt noen turer i regnvær på mørke høstkvelder hvor stresset nesten magisk har blitt redusert. Men er jeg kun litt småstresset, da har jeg god erfaring med å trene hardere.

Redigert av turbo; 15/09/2013 12:38. Rediger grunn: Feil
Re: Trening, jobb og restitusjon [Re: TE75] #1682274 15/09/2013 10:56
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever

Veldig individuelt, så ikke noe fasitsvar. Jobber full tid (og vel så det, er ofte på kontoret fra 10-21), men logget likevel oppunder 1100 timer med trening siste år. Ikke i nærheten av å være overtrent (noe jeg har vært flere ganger før i tiden, både som junior langrennsløper og senere som MTB Pro i USA). Nå er jeg relativt heldig og har en jobb som er forholdsvis interessant, så selv om volumet arbeid og til tider stressnivået kan være skyhøyt er det lite mentalt slitsomt. Kjører en treningsøkt/testing av sykler/deler på morgenen før kontortid, så igjen om ettermiddagen/kvelden, så fordeler belastningen.

Redigert av Espen W; 15/09/2013 10:58.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Trening, jobb og restitusjon [Re: TE75] #1684663 18/09/2013 13:30
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Tenk på jobb som det som det er:

* finansiering av fritiden.

Uansett hvor interessant en jobb er, så vil de fleste nærme seg den konklusjonen mer og mer som ens leveår løper av sted...

Re: Trening, jobb og restitusjon [Re: TE75] #1684692 18/09/2013 13:57
G
Ghostalien Offline
Medlem
Medlem
G

För mig som "kontorsråtta" med mentalt belastande arbete, är träningen andningshålet för både arbete och familj.

Det är min "alene-tid" på dagen, bara jag cykeln och naturen.
Ju mer travelt på jobb desto mer behov till fysisk träning.

Det funkar för mig i alla fall..... Jag blir inte sliten i benen av kontorsarbete.

Re: Trening, jobb og restitusjon [Re: Espen W] #1684794 18/09/2013 16:46
M
mofe Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: Espen W

Veldig individuelt, så ikke noe fasitsvar. Jobber full tid (og vel så det, er ofte på kontoret fra 10-21), men logget likevel oppunder 1100 timer med trening siste år. Ikke i nærheten av å være overtrent (noe jeg har vært flere ganger før i tiden, både som junior langrennsløper og senere som MTB Pro i USA). Nå er jeg relativt heldig og har en jobb som er forholdsvis interessant, så selv om volumet arbeid og til tider stressnivået kan være skyhøyt er det lite mentalt slitsomt. Kjører en treningsøkt/testing av sykler/deler på morgenen før kontortid, så igjen om ettermiddagen/kvelden, så fordeler belastningen.

1100 timer er jo sykt. 200 mer enn bjørgen det :-) jeg har også full jobb og familie klarer maks 400 t pr år. Familie pri 1, jobb pri 2, trening pri 3! Viktig å ha prioriteringene i orden :-)

Smerte er midlertidig!
Re: Trening, jobb og restitusjon [Re: mofe] #1684829 18/09/2013 17:41
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: mofe
Sitat: Espen W
1100 timer er jo sykt. 200 mer enn bjørgen det :-) jeg har også full jobb og familie klarer maks 400 t pr år. Familie pri 1, jobb pri 2, trening pri 3! Viktig å ha prioriteringene i orden :-)
Jobben hans består til en viss grad av å sykle.

Redigert av loik; 18/09/2013 17:42.
Re: Trening, jobb og restitusjon [Re: mofe] #1684875 18/09/2013 18:33
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: mofe

Leste i en artikkel fra 2002 at Lance Armstrong årlig cirka hadde 48000km / 1600 timer på den tiden. Et snitt på 30 km/t betyr da at det også var mye langsom fart.

For noen år siden var jeg oppe i 900 timer i året - og det var klin kokos med tanke på at jeg kjørte 99% alene, altså ingen konkurranse.
Men nå er det langt mindre og det ruller akk så langtsommere...

Du har selvsagt rett i at de fleste må prioritere på en vettug måte.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå