Hvilket politisk parti stemmer du på?
|
Re: Hvilket politisk parti stemmer du på?
[Re: supernalle]
08/09/2013 18:55
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Du er på jordet Hvilepuls. Svært mange lærere går på vikarkontrakter 4 år før de får fast jobb, nettopp fordi de blir utnyttet. Ikke mange av dem har 100% jobb. Arbeidsgiver passer på å gi akkurat litt for lite til at de skal få de samme rettighetene som andre. Jeg regner med at på jordet refererer til "relativt komfortabelt" utsagnet, og ikke til hovedpoenget, nemlig at det offentlige er et råskinn som arbeidsgiver, og at lærerne ville hatt det bedre i en privat økonomi, og at det ikke er høyres feil at skolene ikke er privatisert, dette er et sosialdemokratisk ønske.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
08/09/2013 19:28
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du er på jordet Hvilepuls. Svært mange lærere går på vikarkontrakter 4 år før de får fast jobb, nettopp fordi de blir utnyttet. Ikke mange av dem har 100% jobb. Arbeidsgiver passer på å gi akkurat litt for lite til at de skal få de samme rettighetene som andre. Jeg regner med at på jordet refererer til "relativt komfortabelt" utsagnet, og ikke til hovedpoenget, nemlig at det offentlige er et råskinn som arbeidsgiver, og at lærerne ville hatt det bedre i en privat økonomi, og at det ikke er høyres feil at skolene ikke er privatisert, dette er et sosialdemokratisk ønske. Privatiseringsprosjektet i Sverige var jo en fiasko.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: paala]
09/09/2013 08:23
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Er det slik at man MÅ stemme på en av de to store? - eller kan man finne seg til rette med et småparti uten å frykte å bli slått på med sykkelpumper på neste tur?
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
09/09/2013 08:28
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Er det slik at man MÅ stemme på en av de to store? - eller kan man finne seg til rette med et småparti uten å frykte å bli slått på med sykkelpumper på neste tur? Som Senterpartivelger kan jeg bekrefte at det er helt trygt å velge små partier med gode programmer som tar de tingene du er opptatt av på alvor.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
09/09/2013 08:44
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Jeg klarer ikke helt fri meg fra tanken om at det burde vært krav om at velgerne leser partiprogrammene og dokumenterer at de har forstått det som står der før man får avgi stemme.
Det er lite vits i å stemme for å oppnå endringer av dagens systemer hvis alternativet vil gå i motsatt retning av det velgeren vil. Jeg har de siste dagene møtt så mange mennesker som stemmer noe helt annet enn det burde at jeg blir nesten litt skremt.
|
|
|
[Re: CyberTrack]
09/09/2013 09:40
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
09/09/2013 10:31
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jeg klarer ikke helt fri meg fra tanken om at det burde vært krav om at velgerne leser partiprogrammene og dokumenterer at de har forstått det som står der før man får avgi stemme.
Det er lite vits i å stemme for å oppnå endringer av dagens systemer hvis alternativet vil gå i motsatt retning av det velgeren vil. Jeg har de siste dagene møtt så mange mennesker som stemmer noe helt annet enn det burde at jeg blir nesten litt skremt. Jeg synes det burde være krav om minimum 2 vekttall med makroøkonomi for å stemme. Lett å kaste penger etter alle gode formål, hvis man ikke trenger å ta hensyn konsekvensene.
|
|
|
09/09/2013 11:01
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
...Jeg har de siste dagene møtt så mange mennesker som stemmer noe helt annet enn det burde at jeg blir nesten litt skremt. Helt enig. Folk velger kortsiktig ut fra egen lommebok - kan ikke se noen annen unnskyldning til at vi har hatt makt-regjeringen vi har hatt de siste årene. Nei, de burde ha stemt de burde, så hadde vi sluppet det tullet.
|
|
|
[Re: hilmer]
09/09/2013 12:53
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Helt enig. Folk velger kortsiktig ut fra egen lommebok - kan ikke se noen annen unnskyldning til at vi har hatt makt-regjeringen vi har hatt de siste årene. Nei, de burde ha stemt de burde, så hadde vi sluppet det tullet.
Jeg går for motsatt taktikk, og stemmer på det partiet som gjør mest for andre, men basert på oppslutningen til Krf her inne så er jeg i mindretall om å gjøre det.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
09/09/2013 12:58
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det er lite vits i å stemme for å oppnå endringer av dagens systemer hvis alternativet vil gå i motsatt retning av det velgeren vil. Jeg har de siste dagene møtt så mange mennesker som stemmer noe helt annet enn det burde at jeg blir nesten litt skremt. Joa du kan så si, men dette burde i det minste først og fremst være et krav som gjaldt de man velger inn. Jeg undres stadig på om DE faktisk kan, forstår og følger egen politikk.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
09/09/2013 13:11
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Det er lite vits i å stemme for å oppnå endringer av dagens systemer hvis alternativet vil gå i motsatt retning av det velgeren vil. Jeg har de siste dagene møtt så mange mennesker som stemmer noe helt annet enn det burde at jeg blir nesten litt skremt. Joa du kan så si, men dette burde i det minste først og fremst være et krav som gjaldt de man velger inn. Jeg undres stadig på om DE faktisk kan, forstår og følger egen politikk. Det tror jeg faktisk de gjør. Men politikk er også mye mer enn å lese og forstå eget partiprogram.
|
|
|
09/09/2013 13:48
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg klarer ikke helt fri meg fra tanken om at det burde vært krav om at velgerne leser partiprogra....nesten litt skremt. Joa du kan så si, men dette burde i det minste først og fremst være et krav som gjaldt de man velger inn. Jeg undres stadig på om DE faktisk kan, forstår og følger egen politikk. Det tror jeg faktisk de gjør. Men politikk er også mye mer enn å lese og forstå eget partiprogram. Nå synes jeg du forfekter et veldig negativt menneskesyn. Udugelighet er på en måte en grei unnskyldning, men at de bare står og lyver, gir venner viktige posisjoner og sikrer seg selv et etterliv som champagne-svingere i diverse FN-organ med overlegg......er ille.
|
|
|
09/09/2013 15:07
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Jeg klarer ikke helt fri meg fra tanken om at det burde vært krav om at velgerne leser partiprogra....nesten litt skremt. Joa du kan så si, men dette burde i det minste først og fremst være et krav som gjaldt de man velger inn. Jeg undres stadig på om DE faktisk kan, forstår og følger egen politikk. Det tror jeg faktisk de gjør. Men politikk er også mye mer enn å lese og forstå eget partiprogram. Nå synes jeg du forfekter et veldig negativt menneskesyn. Udugelighet er på en måte en grei unnskyldning, men at de bare står og lyver, gir venner viktige posisjoner og sikrer seg selv et etterliv som champagne-svingere i diverse FN-organ med overlegg......er ille. Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Kan du forklare?
|
|
|
[Re: Dexter]
09/09/2013 16:12
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Det er faktisk enkelte som sier seriøst at folk som lever på en form for trygd/stønad ikke burde ha stemmerett. Forstår argumentet om at folk på trygd vil kunne opptre egoistisk og stemme på partier som vil øke offentlige ytelser til seg selv, men det hadde blitt et demokratisk problem.
|
|
|
[Re: Ketle]
09/09/2013 17:05
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Det er faktisk enkelte som sier seriøst at folk som lever på en form for trygd/stønad ikke burde ha stemmerett. Forstår argumentet om at folk på trygd vil kunne opptre egoistisk og stemme på partier som vil øke offentlige ytelser til seg selv, men det hadde blitt et demokratisk problem. At en på trygd kan finne på å stemme på det partiet som går lengst i beskytte mennesker som er avhengige av offentlig stønad og sosiale ordninger, er vel egentlig ikke noe verre enn en velstående bedriftseier gjerne vil stemme på partiet som tar til orde for ordninger som gir de gunstigste rammevillkårene sett fra hans ståsted. "Av alle forsøkte styresett er demokratiet det minst ubukelige" Det jeg sikter til er den sykmeldte lastebilsjåføren, med den trygdede kona, som stemmer på samme parti som bedriftseieren med feil begrunnelse.
|
|
|
09/09/2013 19:07
|
EgilS
More than words
|
More than words
..., men at de bare står og lyver, gir venner viktige posisjoner og sikrer seg selv et etterliv som champagne-svingere i diverse FN-organ med overlegg......er ille. På en måte er jo det bra da det vitner om at de er slik som alle andre, og gjør det alle (les: de fleste) ville gjort om de hadde de samme mulighetene. 
|
|
|
09/09/2013 19:13
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er faktisk enkelte som sier seriøst at folk som lever på en form for trygd/stønad ikke burde ha stemmerett. Forstår argumentet om at folk på trygd vil kunne opptre egoistisk og stemme på partier som vil øke offentlige ytelser til seg selv, men det hadde blitt et demokratisk problem. Som CyberTrack skriver; så lenge stemmegivningen er egoistisk så spiller det vel liten rolle hva som som er begrunnelsen; større inntekt, billigere sprit, fri fart på veiene, mer trygd, eller at den nye veien legges lenger bort fra huset. Jeg tror det er få av oss som ikke har en viss andel egoisme involvert når vi plukker ut seddelen vil skal legge i urna.
|
|
|
11/09/2013 10:09
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Kan det være at det ikke blir like lett for folk som dette å få opphold/lav fengselstraff om FRP kommer i regjering? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10151501
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
11/09/2013 10:30
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Det er faktisk enkelte som sier seriøst at folk som lever på en form for trygd/stønad ikke burde ha stemmerett. Forstår argumentet om at folk på trygd vil kunne opptre egoistisk og stemme på partier som vil øke offentlige ytelser til seg selv, men det hadde blitt et demokratisk problem. Tja, hva om stemmer vektes etter innbetalt skatt siste 4 år? Da ville alle ha stemmerett, mens de som bidrar mest også ville få igjen for det i form av økt innflytelse.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
|
|