Jeg har brukt diverse Dual Air-gafler fra Rock Shox siden '98. Jeg begynte ganske tidlig å legge inn litt mer trykk nede enn oppe, for uovertruffen følsomhet uten å få en altfor myk gaffel. Litt negativvandring gjør at hjulet følger underlaget godt i stor fart over dype røtter etc. Men samtidig reiser ikke gaffelen seg lengre enn til toppen av positivvandringen i bratte klatringer, og er fri til å gå inn når den treffer en hindring selv om det er så bratt at man nesten ikke har vekt på hjulet.
Så skulle det bygges 27.5"-sykkel, og det ble en SID med Solo Air med kun luftpåfylling oppe. Førsteinntrykket var/er at dette ikke er bra nok. Mye mer stange i toppen i klatringer, og generelt mer dykk under bremsing enn jeg er vant til. Ikke så galt som Float-gaflene, men heller ikke så bra som det kan være.
Solo Air-systemet sørger selv for å balansere trykket mellom positiv- og negativkammeret ved at et hakk på innsiden av innerbeinet gjør at det fiser luft forbi tetningen i luftstempelet og ned til negativkammeret. Det ble valgt fordi det er enklere for hvermansen å stille inn, men de som kan dette mistet muligheten til å få det så bra man kan. Det føyer seg inn i rekken av andre neddumminger dempeprodusenten har begynt med, som CTD på gafler.
For å hindre at gaffelen skal klunke når den topper ut etter store røtter etc, sitter det en ca 1cm tykk top out-bumper tredd inn på staget i negativkammeret. Luftstempelet stopper mot denne når du prøver å strekke gaffelen lengre ut enn den oppgitte vandringen. Men, denne bumperen er for lang! Når du pumper luft i gaffelen, tar luftstempelet borti bumperen FØR fiseventilen er åpen, og bumperen komprimeres mer og mer helt til fiseventilen åpner og det lekker luft over i negativkammeret. Dette stedet blir gaffelens 0-punkt, men da med ganske mye forspenning av bumperen i tillegg til det utjevnede trykket. Resultatet er at gaffelen får en veldig stiv fjærrate helt i starten, til man har kommet langt nok ned i vandringen til at bumperen ikke er komprimert lengre.
Løsningen for min del ble å fjerne bumperen, og erstatte den med et par feite o-ringer på tilsammen ca 1/4 av tykkelsen av bumperen. Når man først pumper i luft nå står gaffelen og stanger hardt i toppen, fordi luftstempelet har gått forbi fiseventilen. Men et par rolige komprimeringer av gaffelen, og negativtrykket blir satt. Og siden gaffelen nå er fri til å bevege seg litt på oversiden av 0-punktet, ligger den nå fritt og flyter der helt uten den harde fjærraten til bumperen. Den ble rett og slett superplush, helt uten antydning til bremsedykk eller overdreven reisning (!)i motbakker.
I ettertid kom jeg på hvordan BOS sier du skal sette opp deres luftbakdempere, og det er ved å pumpe inn luft og så komprimerer demperen litt noen ganger til trykket jevnes ut. Høres kjent ut.
Hadde Fox og RockShox gjort det på samme måte med deres luftbakdempere, tipper jeg de hadde føltes helt forskjellig fra den forspente fjærraten de har nå. Mindre stinkbugging under bremsing, og mindre sammensynkning under klatring. Lurer på hvor enkelt det er å fylle hakket i luftkammeret på en Float-bakdemper med epoxy, og så presse inn et nytt et par mm lengre inn i vandringen?
Interessant. Var dette en modifikasjon du fant på helt på egenhånd, eller kommer den annensteds fra? Hvordan fungerer dette kombinert med rask returinnstilling, smeller den ut i toppen?
Valgte bort 2013-modellen av Revelation da jeg kjøpte ny i våres, og gikk heller for 2012. Til samme pris. For den hadde Dual Air, og det er deilig.
Dette var sjøltenka, ja. Har dullet mye med luftgafler både fra Fox og RockShox opp igjennom årene, så jeg måtte bare åpne denne og se hvorfor i h.... den sugde balle. Den var fin i fart nedover, men til generell teknisk sykling opp og ned var den drit sammenlignet med min gamle SID 120 med Dual Air.
Det virker som fokus går mer og mer i den retning av gaffelprodusentene. Man setter en rask nedoverbakkesyklist og en XC WorldCup-rytter til å teste, og den ene er fornøyd hvis den ikke bunner, og den andre er fornøyd hvis den ikke beveger seg, og vips så har man fått et produkt som de aller beste rytterne i verden sier er bra. Synes du noe annet? Synd for deg.
Se der ja! Hvorfor er ikke de små XC-demperne laget likt? De har jo masse preload pga drøyt høyt IFP-trykk, så det å få en fjær som egentlig ikke vil helt ut kan balansere dette fint.
Jeg husker at gamle Float R fra ca 10 år tilbake hadde 50psi IFP-trykk, mens Float RL hadde 500! Det var to helt forskjellige dempere pga dette.
Skjønner ikke helt hvorfor det er bumper der i det hele tatt, negativkammeret vil i seg selv fungere som uttoppingsdempning, men når du gjør volumet mindre (samme trykk) med en stor bumper reduseres denne effekten.
Dual air er genialt for de som forstår å bruke det da en kan variere både trykk og volum i kammerne og få så progressiv fjærrate en vil, spesielt å manipulere fjærraten i begynnelsen av vandringa grunnet "plattformeffekten" grunnet statisk friksjon. Motstanden mot bevegelse i begynnelsen av vandringa er større i en luftdemper enn en fjærdemper fordi en i tillegg til motstand mot bevegelse i selve fjæra også har mye statisk friksjon i pakninger som må være lufttette (denne friksjonen øker også når en i tillegg må ha et lufttett negativkammer). Denne statiske friksjonen fungerer som en "plattform", fint på grus, dumt i skauen.
Journalister og andre forståsegpåere-som.egenetlig-ikke-har-forstått liker å si at negativ-kammeret reduserer den statiske friksjonen i luftdempere, men det negativkammeret egentlig gjør er å redusere fjærraten i begynnelsen av vandringa og gjøre den mindre (og dermed mer progressiv) (husk "motstand mot bevegelse" = "fjærmotstand" + "statisk friksjon"), en reduserer altså ikke den statiske friksjonen, men fjærmotstanden i begynnelsen av vandringa ved å endre fjærraten.
Den statiske friksjonen fra pakningene i en luftdemper er konstant, det er derfor idiotisk å ha et selvutliknende trykk som negativfjær (istedetfor en mekanisk titanfjær med rett rate). En lett rytter kan derfor oppleve en gaffel som forferdelig, mens en rytter i rett vektkategori vil bruke et trykk (i negativfjæra) som utlikner den statiske friksjonen og oppleve en plush gaffel. RS hadde mekanisk negativfjær i RLT ti, men valgte å gå bort fra det av uviss grunn.
Den statiske friksjonen fra pakningene i en luftdemper er konstant, det er derfor idiotisk å ha et selvutliknende trykk som negativfjær (istedetfor en mekanisk titanfjær med rett rate). En lett rytter kan derfor oppleve en gaffel som forferdelig, mens en rytter i rett vektkategori vil bruke et trykk (i negativfjæra) som utlikner den statiske friksjonen og oppleve en plush gaffel. RS hadde mekanisk negativfjær i RLT ti, men valgte å gå bort fra det av uviss grunn.
T -skapfysiker
Sorry, nei.
En mekanisk negativ spiralfjær må være lang nok til å kunne jobbe med i hele vandringen for å ikke gi rare endringer i fjærraten der fjæra ikke lengre er med og jobber. Og for å være det, må fjæra være like lang og stiv som om man hadde brukt den som hovedfjæringselement. I tillegg blir det jo problemet med å finne akkurat den riktige stivheten som matcher lufttrykket man bruker, og da må man levere med flere negtivfjærer, og vips kan man også like gjerne ha vanlige fjærer og levere med flere slik Fox gjør (gjorde) på sine Van-gafler.
Når det gjelder statisk friksjon glemmer du at med negativt luftkammer ikke er noe trykk på hovedstempelet når gaffelen er helt ute, kun mot den lille o-ringen der skaftet går ut av negativkammeret. Den er i størrelsesorden 1/5 av omkretsen av den på hovedstempelet. Med en spiralfjær som negativfjær er det fullt trykk på det store stempelet i starten, som faktisk gir MER statisk friksjon enn med luft.
Videre er det mer statisk friksjon fra de ytre tetningene enn fra små, rene og velsmurte o-ringer innvendig...
Konklusjonen må da bli at dual air med en medfølgende anbefalingstabell for negativtrykk for ryttere med ulik vekt og preferanse(grus, sti, enduro) hadde vært bedre enn solo air..
Konklusjonen må da bli at dual air med en medfølgende anbefalingstabell for negativtrykk for ryttere med ulik vekt og preferanse(grus, sti, enduro) hadde vært bedre enn solo air..
Ja. Problemet er bare at "de fleste" ikke engang tør å prøve å skru på returjusteringen på demperproduktet sitt.
Hvordan blir pop og sprett i toppen av vandringen med modifikasjonen, Ole? Funderer på om noe sånt skal prøves på min Lyrik.
Den ble veldig lik en stålfjær uten forspenning, og noe mer "pop" enn det vil man jo ikke ha. Modden er dessuten like enkel å reversere som å utføre, så prøv da vel.
Hvordan er gaffelen nå, sammenlignet med en Dual Air gaffel? Det høres ut som om du er fornøyd?
Har bare fått én tur på den, men førsteinntrykket er at den funker omtrent som en Dual Air med noe mer trykk nede enn oppe. Det ble en HELT annen gaffel.
Jeg som har vært missfornøyd med min reba dualair, men kanskje jeg skal gjøre et forsøk på og stille den inn som du sier neste år blir det soloair, men da får jeg prøve og modde den slik du har gjort.
Neste år rockshox monarch og monarch plus holder seg høye i vandringen i klatringer. Årets Monarch Plus gjør det delvis. Uansett så synker den ikke så dyp som Fox ctd shox.
Hvilken SID har du Ole? Er RCT3 utgaven av SA plaget med de samme tingene?
Vet ikke hva du mener med SA, men jeg har en RCT3 som jeg byttet ut kompresjonsdemperen med en fra en eldre RLT Ti, som spiker mindre. Solo Air-delen i min er fundamentalt gal slik jeg forstår det, men det kan jo hende den funker anderledes i andre RS-gafler.
Lyrik solo air bør du bare bytte til fjær med en gang, ingen luftfjær slår det! Er så såre enkelt. Så slipper du at innerbeina blir så inni granskauen varme også.
Lyrik solo air bør du bare bytte til fjær med en gang, ingen luftfjær slår det! Er så såre enkelt. Så slipper du at innerbeina blir så inni granskauen varme også.
Akktuellt i måneskinn! Blitt tung nok som den er med AVA.
J I ettertid kom jeg på hvordan BOS sier du skal sette opp deres luftbakdempere, og det er ved å pumpe inn luft og så komprimerer demperen litt noen ganger til trykket jevnes ut. Høres kjent ut.
Det er vel det same som står i RockShox-manualen?
Kan ikke si jeg kjenner igjen problemene, men når du sitter på sykkelen har du vel nok sag til at top out-gummien ikke er i kontakt lenger uansett?