Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Dual Air vs Solo Air

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675939 05/09/2013 07:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Greia er at det bare er et visst område av vandringen det er åpent mellom positivt og negativt kammer.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Stein] #1675954 05/09/2013 07:25
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Sitat: Stein

Kan ikke si jeg kjenner igjen probelmene, men når du sitter på sykkelen har du vel nok sag til at top out-gummien ikke er i kontakt lenger uansett?

Skal du klatre bratt i teknisk terreng, eller ralle igjennom dype røtter halvveis på bakhjulet, eller kjører fort i sånn terreng at gaffelen ofte er helt ute når den treffer neste rot, blir fjærraten i starten av vandringen ganske viktig. Er den hard der. spretter gaffelen av i steden for å gå inn. Kjipt når det er vått og sleipt og du trenger at hjulet får rulle over den våte roten i steden for å skvette av. Den gode gamle drop-testen av fronten av sykkelen gir en god pekepinn på hvor bra dette funker.

Når det er sagt, så kjenner jeg ikke nye Pike og hvordan den er bygget opp, det kan godt hende den funker mye bedre enn SID på det området.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1675958 05/09/2013 07:31
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ja, det er sant. Min erfaring er jo med Pike og den nye Charger-demperenheten, som det jo kan hende virker annerledes enn de andre gaflene.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: baronKanon] #1675967 05/09/2013 07:42
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Sitat: baronKanon
Sitat: Turbo-Henrik

Lyrik solo air bør du bare bytte til fjær med en gang, ingen luftfjær slår det! Er så såre enkelt. Så slipper du at innerbeina blir så inni granskauen varme også.
Akktuellt i måneskinn! Blitt tung nok som den er med AVA.

Hadde glatt droppet luft til fordel for coil på en stigaffel, uavhengig av om AVA'n er tung eller ikke. Jeg klatrer så mye bedre med coil'en enn med luft at det er rent skummelt. Det spiller liksom ikke noen rolle at sykkelen er lettere å bære opp og ned trappen hvis den klatrer dårligere. Det samme med luft bak, forresten.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: polkaDOT] #1675989 05/09/2013 07:58
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: polkaDOT
Han mener sikkert SA = Solo Air.

jeppsipepsi

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1676029 05/09/2013 08:27
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ole
Rock Shox Vivid Air skal utlignes som BOS.

Se der ja! Hvorfor er ikke de små XC-demperne laget likt? De har jo masse preload pga drøyt høyt IFP-trykk, så det å få en fjær som egentlig ikke vil helt ut kan balansere dette fint.

Jeg husker at gamle Float R fra ca 10 år tilbake hadde 50psi IFP-trykk, mens Float RL hadde 500! Det var to helt forskjellige dempere pga dette.

Dette gjelder bakdemper men..
På min Monarch Plus RCT3 bakdemper senket jeg IFP trykket fra 250 til 220 PSI. Dette gjorde underverker for min bakdemper. Den ble super plush og ble mye bedre på smådumper.

Jeg måtte kjøre litt mindre rebound damping for å holde demperen høyere i vandringen da den fikk mindre preload, og 20PSI mer trykk i hovedkammer.

Er dette mulig å gjøre med FOX bakdempere også ?

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: kitbay] #1676035 05/09/2013 08:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: kitbay

Ja, men med superspesialverktøy og nitrogen. Dessuten har Fox litt annerledes konstruksjon, og så er det også sånn att alle tunes har forskjellige trykk.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: kitbay] #1676078 05/09/2013 09:17
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Rock Shox Vivid Air skal utlignes som BOS.

Se der ja! Hvorfor er ikke de små XC-demperne laget likt? De har jo masse preload pga drøyt høyt IFP-trykk, så det å få en fjær som egentlig ikke vil helt ut kan balansere dette fint.

Jeg husker at gamle Float R fra ca 10 år tilbake hadde 50psi IFP-trykk, mens Float RL hadde 500! Det var to helt forskjellige dempere pga dette.

Dette gjelder bakdemper men..
På min Monarch Plus RCT3 bakdemper senket jeg IFP trykket fra 250 til 220 PSI. Dette gjorde underverker for min bakdemper. Den ble super plush og ble mye bedre på smådumper.

Jeg måtte kjøre litt mindre rebound damping for å holde demperen høyere i vandringen da den fikk mindre preload, og 20PSI mer trykk i hovedkammer.

Kanskje ikke helt det du spør etter men likevel:

Man kan tune Fox bakdemperen litt med å installere "volumespacer" Større spacer for å få mer progressiv vandring og kjøre med mindre trykk for å beholde følsomheten på smådumper.

review

CTD 2013

-2012

Redigert av sindrer; 05/09/2013 09:21.

Sindre R.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1676104 05/09/2013 09:39
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Noen av dere moddere som kan donere en top-out-bumper? Min magura thor har altfor mye top-out når en skrur ned returdempinga..

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: baronKanon] #1676136 05/09/2013 10:17
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig

Ja, men med superspesialverktøy og nitrogen. Dessuten har Fox litt annerledes konstruksjon, og så er det også sånn att alle tunes har forskjellige trykk.

Tenkte meg at det måtte til noe spesialverktøy på FOX. Det med Nitrogen er jo 0 stress, kan vel bare bruke vanlig luft, det har jeg brukt på Monarchen min og merker ikke forskjell. Grunnen til at det blir brukt nitrogen er vel fordi den påvirkes mindre av temperatur.

Jeg tror RS kjører likt IFP trykk på alle tunene sine.

Når det gjelder volumspacers så har jeg testet litt med elektrotape og minske hovedkammer volum og senke PSI trykket. Der er en dårlig deal på min tune iallefall.
bakdemperen blir bare super slapp i midstroket. Kan hende det funker om du har en tune som har lite rebound damping slik at du kan kjøre veldig rask rebound for å stabilisere litt.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: baronKanon] #1676139 05/09/2013 10:19
Ynot Offline
Besatt
Besatt
og nitrogen

Det kan vel diskuteres i det uendelige for ikke-motoriserte kjøretøy, flere demperprodusenter bruker luft bak IFP-stempelet. IFP-stempelet skal i utgangspunktet være lufttett, og har man verktøy og kunnskap til å endre IFP-trykket har man også verktøy og kunnskap til å kunne lufte demperkretsene dersom det skulle snike seg luft/nitro forbi, har fortsatt ikke hørt om eksploderende luft-piggybacker

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1676157 05/09/2013 10:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Greia med nitrogen er vel at det ikke vil lekke like lett som vanlig luft med flere andre typer molekyler som er mindre. Selv om det er tett ideelt sett, betyr det ikke at lekkasje ikke kan oppstå. Nitrogen gjør bare prosessen litt treigere. Mange har opplevd nitrogen i oljen( som lekker gjennom de "lufttette" IFP-o-ringene. ) Nitrogen har absolutt noe for seg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ynot] #1676179 05/09/2013 11:10
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ynot
og nitrogen

Det kan vel diskuteres i det uendelige for ikke-motoriserte kjøretøy, flere demperprodusenter bruker luft bak IFP-stempelet. IFP-stempelet skal i utgangspunktet være lufttett, og har man verktøy og kunnskap til å endre IFP-trykket har man også verktøy og kunnskap til å kunne lufte demperkretsene dersom det skulle snike seg luft/nitro forbi, har fortsatt ikke hørt om eksploderende luft-piggybacker

Har ikke hørt om eksploderende piggybacker, men har hørt om rakettdeler som har satt seg fast i taket på verkstedet til Stians sport.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1676183 05/09/2013 11:15
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Kan ikke si jeg kjenner igjen probelmene, men når du sitter på sykkelen har du vel nok sag til at top out-gummien ikke er i kontakt lenger uansett?

Skal du klatre bratt i teknisk terreng, eller ralle igjennom dype røtter halvveis på bakhjulet, eller kjører fort i sånn terreng at gaffelen ofte er helt ute når den treffer neste rot, blir fjærraten i starten av vandringen ganske viktig.

Viktig for hva i praksis? Sykkelgleden? Mestringen? Farten?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: baronKanon] #1676208 05/09/2013 11:56
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H

Lyrik solo air bør du bare bytte til fjær med en gang, ingen luftfjær slår det! Er så såre enkelt. Så slipper du at innerbeina blir så inni granskauen varme også.

Hvor mye økte vekta med ava? Har kikka på det til min, kunne tenkt meg noe bedre enn rc2dh demperen.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1676212 05/09/2013 12:00
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H

Hadde glatt droppet luft til fordel for coil på en stigaffel, uavhengig av om AVA'n er tung eller ikke. Jeg klatrer så mye bedre med coil'en enn med luft at det er rent skummelt. Det spiller liksom ikke noen rolle at sykkelen er lettere å bære opp og ned trappen hvis den klatrer dårligere. Det samme med luft bak, forresten.

Enig. Også slipper du å kompensere for dårlig støtte i mellomregisteret med mer lsc og da heller sette opp gaffelen akkurat som du vil.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: baronKanon] #1676217 05/09/2013 12:11
olechr Offline
More than words
More than words
Greia med nitrogen er vel at det ikke vil lekke like lett som vanlig luft med flere andre typer molekyler som er mindre. Selv om det er tett ideelt sett, betyr det ikke at lekkasje ikke kan oppstå. Nitrogen gjør bare prosessen litt treigere. Mange har opplevd nitrogen i oljen( som lekker gjennom de "lufttette" IFP-o-ringene. ) Nitrogen har absolutt noe for seg.

Nitrogen er vel også ganske populært blant proffene da det ikke er like følsomt for trykkforandringer. På Mega var det snakk om at de beste brukte dette så ikke demperne skulle være konge i starten og ræva i bunn. Eller motsatt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: olechr] #1676222 05/09/2013 12:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: olechr
Nitrogen er vel også ganske populært blant proffene da det ikke er like følsomt for trykkforandringer. På Mega var det snakk om at de beste brukte dette så ikke demperne skulle være konge i starten og ræva i bunn. Eller motsatt.
Øøøh. dette henger ikke helt på greip. Trykk er trykk.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: baronKanon] #1676229 05/09/2013 12:30
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: olechr
Øøøh. dette henger ikke helt på greip. Trykk er trykk.

Jepp, men nitrogen har lavere utvidelseskoeffisient, og vil derfor være mer trykkstabil under varierende temperatur.
Nitrogen inneholder heller ikke vann, slik som luft gjør - så korrosjon vil ikke forekomme.
I motocross brukes det kun nitrogen av disse grunner, ved bruk av luft har jeg hørt om reservoarer som har eksplodert.
En sykkeldemper kommer neppe opp i nærheten av samme temperatur, så luft går nok helt fint. Men så klart i et løp som MA hvor det er lang nedkjøring kan det nok ha noe for seg om en har en ramme/demper som er veldig følsom for ifp trykk. (selvom det er runkepelling på høyeste nivå, og helt sikkert ikke merkbart.) ICON_SMILE

Redigert av Turbo-Henrik; 05/09/2013 12:34.
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1676262 05/09/2013 13:22
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Et lite råd for de som har RS shock er å skifte ut det tyggegummi industrifettet som ligger i det kammeret som ligger rundt "innerbeinet".

Jeg tørket vekk alt fett og la på et lag med stendec fett, bakdemperen ble veldig mye mer sensitiv og plushere av det.
Bare husk å legg på litt olje (fox float fluid) eller lignende på de pakningene før du monterer sammen bakdemperen. Vis du ikke gjør det kan det lekke luft.

Redigert av kitbay; 05/09/2013 13:22.
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Henrik.] #1676322 05/09/2013 14:42
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Nitrogen følger Boyles lov, og utvider seg like mye for en gitt temperaturøkning som en annen gass. Men, forskjellen fra luft (som er hovedsaklig nitrogen) er at det er vann i luft. Vann går fra væske til gass og tilbake i det temperaturområdet en demper jobber i, og det gir tildels store endringer i trykket.

Videre er det ikke optimalt å oppbevare store mengder luft under høyt trykk, det utgjør stor brannfare.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: sykkeloyvind] #1676324 05/09/2013 14:48
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Sitat: sykkeloyvind

Skal du klatre bratt i teknisk terreng, eller ralle igjennom dype røtter halvveis på bakhjulet, eller kjører fort i sånn terreng at gaffelen ofte er helt ute når den treffer neste rot, blir fjærraten i starten av vandringen ganske viktig.

Viktig for hva i praksis? Sykkelgleden? Mestringen? Farten?

Faktisk alt det der. Syklet akkurat sti fra Hammeren opp til Kamphaug (den som går inn ved kraftverket), og videre opp til Fagervann og ned til Maridalen skole. Sammenlignet med forrige gang på samme sykkel, var det nå MYE lettere å klatre opp det bratte og knotete, og det kostet mindre å presse på oppover det som var litt mindre bratt men hadde mye røtter. Og ned på motsatt side var det mer ro i sykkelen, synes det var mindre skummelt å ta de bratteste nedoverkruxene enn sist.

Jeg hadde justert opp trykket fra ca 70psi til 85, men gikk etterhvert ned igjen til 75. Får se om jeg går enda litt ned og går på med litt low speed comp.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1676403 05/09/2013 18:58
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Nitrogen følger Boyles lov, og utvider seg like mye for en gitt temperaturøkning som en annen gass. Men, forskjellen fra luft (som er hovedsaklig nitrogen) er at det er vann i luft. Vann går fra væske til gass og tilbake i det temperaturområdet en demper jobber i, og det gir tildels store endringer i trykket.

Videre er det ikke optimalt å oppbevare store mengder luft under høyt trykk, det utgjør stor brannfare.

Boyles lov gjelder vel kun at forholdet mellom volum og trykk er omvendt lineært gitt at temperaturen er konstant?
Termisk utvidelseskoeffisient for nitrogen er 3.674, og luft er 3.671 (fra 0-100 C). Men forskjellen er så liten at i praksis er det kun vanninnholdet i luften som gjør det uønsket sammenlignet med nitrogen. ICON_SMILE

Redigert av Turbo-Henrik; 05/09/2013 19:00.
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Henrik.] #1676438 05/09/2013 19:44
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O

Boyles lov gjelder vel kun at forholdet mellom volum og trykk er omvendt lineært gitt at temperaturen er konstant?
Termisk utvidelseskoeffisient for nitrogen er 3.674, og luft er 3.671 (fra 0-100 C). Men forskjellen er så liten at i praksis er det kun vanninnholdet i luften som gjør det uønsket sammenlignet med nitrogen. ICON_SMILE

Se der, så lærte man noe nytt i dag også. Ikke så rart at de er så like, siden luft er 78% nitrogen...

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1676568 06/09/2013 02:17
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Mye artig lesning her. Jeg fant ut for et års tid siden at det kunne være lurt med mindre luft i det ene kammeret. Prøvde det og har nesten ikke rørt demperen siden. Den ble mye finere i gangen med en gang.

Men nå er det tid for service. Det er en RockShox Revelation RL 2011mod, noen mods jeg burde teste ut i samme slengen?

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1676818 06/09/2013 09:51
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Mulig jeg tar feil, men har ikke RS slutta med Dual Air systemet sitt ?
(at man kan justere forskjellig trykk på negativ og positiv kammeret)

Redigert av kitbay; 06/09/2013 09:51.
Re: Dual Air vs Solo Air [Re: kitbay] #1676895 06/09/2013 11:07
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig jeg tar feil, men har ikke RS slutta med Dual Air systemet sitt ?
(at man kan justere forskjellig trykk på negativ og positiv kammeret)

Lest første innlegg? Dette er en sammenligning mellom gamle gafler med DA og nye gafler med SA.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Ole] #1676976 06/09/2013 12:32
Arne_And Offline
More than words
More than words
SID med Solo Air med kun luftpåfylling oppe. Førsteinntrykket var/er at dette ikke er bra nok. Mye mer stange i toppen i klatringer, og generelt mer dykk under bremsing enn jeg er vant til. Ikke så galt som Float-gaflene, men heller ikke så bra som det kan være.

Solo Air-systemet sørger selv for å balansere trykket mellom positiv- og negativkammeret ved at et hakk på innsiden av innerbeinet gjør at det fiser luft forbi tetningen i luftstempelet og ned til negativkammeret.

Løsningen for min del ble å fjerne bumperen, og erstatte den med et par feite o-ringer på tilsammen ca 1/4 av tykkelsen av bumperen.

Vet du om det finnes tilsvarende mod for TALAS?

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Arne_And] #1677017 06/09/2013 13:10
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Arne_And
SID med Solo Air med kun luftpåfylling oppe. Førsteinntrykket var/er at dette ikke er bra nok. Mye mer stange i toppen i klatringer, og generelt mer dykk under bremsing enn jeg er vant til. Ikke så galt som Float-gaflene, men heller ikke så bra som det kan være.

Solo Air-systemet sørger selv for å balansere trykket mellom positiv- og negativkammeret ved at et hakk på innsiden av innerbeinet gjør at det fiser luft forbi tetningen i luftstempelet og ned til negativkammeret.

Løsningen for min del ble å fjerne bumperen, og erstatte den med et par feite o-ringer på tilsammen ca 1/4 av tykkelsen av bumperen.

Man kan sende inn Fox 2013 gaffelen og få den oppgradert med 2014 innmat for noen hundrelapper. Dette skal visstnok gjøre den bedre.

Sindre R.

Re: Dual Air vs Solo Air [Re: Arne_And] #1677023 06/09/2013 13:21
O
Ole Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
O
Sitat: Arne_And

Ja, det kalles Van og er totalt overlegent både Talas, Float og Dual Air.

For 2014 har vel Talas-fjæren blitt mer eller mindre identisk med Float-fjæren, bare at hele luftkammeret heves og senkes inni gaffelen for å justere vandringen. Jeg ble aldri komfortabel med Float, negativfjæren var for kort og myk, og gaffelen stod og buttet hardt mot den lille stive top-out-fjæren som sitter inni negativfjæren. Men så har jo også Float-fjæren nylig blitt endret og har blitt bedre... Uansett, det å balansere en luftfjær med en stålfjær er en sånn halvveis god løsning, har enda til gode å prøve noe som funker like bra som coil. Dual Air og Solo Air med modden min er veldig nært.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support