Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 28 av 31 1 2 26 27 28 29 30 31

Birkebeinerrittet 2013

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: teikela] #1674435 03/09/2013 10:43
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: teikela
Takker for svar. Jeg kjører i ihvertfall ut sesongen og følger med om det utvikler seg i "feil retning". Jeg ser at Wheeler syklene har montert en liten aluplate akkurat i dette området. Det er noe flere produsenter burde ta til seg.

Ganske mange har hatt det i flere år. Jeg har både på kjedestag og krankhus for å unngå ødeleggelser.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: PerEivind] #1674437 03/09/2013 10:45
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: PerEivind

Jeg er langt i fra elite sjøl, men hadde jeg vært det så ville jeg nok starta først, av sikkerhetsmessige årsaker. Det er jo sånn de gjør det i alle andre ritt. Men birkengjengen tenker vel bare penger, penger, penger, så driter de vel i sikkerheten og hva de som faktisk betaler for å delta mener...

Skal ikke se bort i fra at de tenker noe lengre enn det.
I dag er det tusenvis av tilskuere, deriblant mange nydusjede formiddagsdeltakere, som følger eliten på/over fjellet. Dette kan du glemme ved tidlig start (har aldri sett så få tilskuere på fjellet som da jeg startet 07.00...).

Skarverittet, Raumerittet, Hennesrittet etc gjør noe tilsvarende, men Birken er vel det eneste av de virkelig store rittene hvor vi vanlige mosjonister/deltakere har mulighet til å se Eliten i aksjon, det mener jeg har en temmelig stor verdi.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Oystein L] #1674446 03/09/2013 10:55
PerEivind Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Oystein L
Sitat: PerEivind

Jeg er langt i fra elite sjøl, men hadde jeg vært det så ville jeg nok starta først, av sikkerhetsmessige årsaker. Det er jo sånn de gjør det i alle andre ritt. Men birkengjengen tenker vel bare penger, penger, penger, så driter de vel i sikkerheten og hva de som faktisk betaler for å delta mener...

Skal ikke se bort i fra at de tenker noe lengre enn det.
I dag er det tusenvis av tilskuere, deriblant mange nydusjede formiddagsdeltakere, som følger eliten på/over fjellet. Dette kan du glemme ved tidlig start (har aldri sett så få tilskuere på fjellet som da jeg startet 07.00...).

Skarverittet, Raumerittet, Hennesrittet etc gjør noe tilsvarende, men Birken er vel det eneste av de virkelig store rittene hvor vi vanlige mosjonister/deltakere har mulighet til å se Eliten i aksjon, det mener jeg har en temmelig stor verdi.

Har det stor verdi å skape farlige situasjoner også? Når eliterytterene selv sier at de bare venter på at noe alvorlig skal skje. Er det evt. dødsfall vi vil ha, etter stygge påkjørsler av de som kommer bakfra (og holder venstre) i 3 ganger så stor hastighet? Stakkars den eliterytteren som er med i denne hendelsen.

Heller et tryggest mulig ritt, med litt mindre tilskuere, enn et ritt med hjerte i halsen.

-Per-Eivind.

Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no.
Og meld deg inn i NOTS. nots.no
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1674449 03/09/2013 10:56
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Hva med å eventuelt la elite + f.eks pulje 1-10 kjøre en egen løype til mål fra Sjusjøen? Eventuelt alle som kommer dit før kl xx:xx skal kjøre den løypen, mens de som kommer etter må ta en "lettere/tregere" ikke i veien løype? F.eks holde seg innenfor en merket linje helt helt til høyre?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: BeefCake] #1674456 03/09/2013 10:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg stusset over at elitedamene må kjøre "mosjonist"-avslutningen; de burde få samme fordel som gutta og kjøre en egen trase fri for saktegående trafikk.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Øyvind V] #1674460 03/09/2013 11:03
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Øyvind V
Jeg stusset over at elitedamene må kjøre "mosjonist"-avslutningen; de burde få samme fordel som gutta og kjøre en egen trase fri for saktegående trafikk.

Fordel?
Men de kunne godt ha kjørt den samme ja, nå har vel vinneren kommet alene så lenge jeg kan huske, men kommer de en gruppe en gang kan det fort bli kluss skal det avgjøres med slalom rundt mosjonistene derfra og til mål.. Ser jo på tv sendingen at det er mye folk rundt damene på slutten der.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Kriss] #1674463 03/09/2013 11:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det må jo være en fordel å kjøre helt alene, enn å tråkle seg frem mellom mosjonistene. Borghild løste jo dette fint, men det er vel ingen tvil om at hun kunne kjørt fortere om hun hadde fri bane. Bigham unngikk så vidt å bli revet med i en velt i den nest siste svingen.

Tidsmessig er det kanskje ingen fordel, men det hadde jo vært fryktelig synd om rittet ble avgjort av uhell i innspurten.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1674468 03/09/2013 11:16
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Tidsmessig er det en liten fordel da gutta kjører litt kortere, men det er jo uinteressant.. Kan ikke sammenligne tiden med gutta likevel i dette rittet siden de ikke starter sammen. Men 3.12 er en bra tid på det føret/været de hadde og de har ingen hjul å ligge på. Pia har kjørt på 3.06 og 3.08 de to siste årene, mens hun i 2010 brukte 3.19..
Men kan bli et problem som du sier ja kommer de en 3-4 stykker samlet et år..

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Øyvind V] #1674471 03/09/2013 11:19
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal de få til det tror jeg avslutningen må legges om. Slik løypa/rittet er frem til skillet vil det være tilnærmet umulig å sende Elitejentene ut i eget spor når de kommer ned asfaltbakken godt kamuflert i et guttefelt (tenker da ikke på de beste, men de som ble innkjørt av guttene i pulje 23+)

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1674476 03/09/2013 11:26
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Tja. Det hadde de fått til greit om de vil.. kan jo bare sende de 10 beste der f.eks, de greier de og ha kontroll på.. Er du ikke topp 10 der så må du sykle den vanlige veien..
Hadde jo vært litt teit om han som faller der hadde dradd med seg Bigham i siste svingen der.
Men alle vet jo hvordan det er og er likt for alle så man må jo gjøre det man kan for å unngå kluss..

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Øyvind V] #1674484 03/09/2013 11:32
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Øyvind V
Kan man ikke starte midt på dagen da, som damene?

KE startet vel kvart på ni, ikke akkurat midt på dagen i mine (morgengretne) øyne ICON_SMILE

Hvis ME skulle startet rundt midt på dagen (som i klokken 12) ville de vel hatt maks antall syklister å passere hele veien - og ikke bare på slutten av rittet.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1674494 03/09/2013 11:42
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Løsningen er å ha med flere følgemotorsykler og tydeligere varsling av at raske ryttere er på vei. Gjerne med sirene og skilt om å holde høyre.

At eliterytterene kommer i mål når over halvparten av deltagerne er kommet er viktig for opplevelsen av Birken. Ikke minst tv fokuset.

Må da være bra for eliteryttere å kunne vise frem sine sponsorer til flere en de som er ekstra interessert i sykkel.

20 start, to merke og en brutt!
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Henning i Re] #1674508 03/09/2013 11:54
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Henning i Re

At eliterytterene kommer i mål når over halvparten av deltagerne er kommet er viktig for opplevelsen av Birken. Ikke minst tv fokuset.
Må da være bra for eliteryttere å kunne vise frem sine sponsorer til flere en de som er ekstra interessert i sykkel.

Men i NRKs eget program om årets ritt var det neimen ikke mye profilering av de beste og deres sponsorer... thinking

Gaute
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1674535 03/09/2013 12:35
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes TV-dekningen av det sportslige var blitt bittelitt bedre enn sist jeg så på. Jeg kan ikke huske at det var såpass mye MC-bilder på vei ned fra Sjusjøen.

Det blir i mine øyne fortsatt veldig mye koseprat om stemning og vilkårlige gladhistorier med mosjonister som har kommet seg ned i vekt, ut av rushelvete, eller i generelt bedre form. Dette er for all del et flott element, men det hadde vært morsomt om man kunne gi eliteklassen i rittet skikkelig sportsdekning.

Her er noen forslag til bedre dekning av eliteklassen:
- Helikopter med kamera
- 1-2 Motorsykler med kamera
- Utstyr til å holde seere løpende oppdatert med avstander grupper/ryttere imellom.

Forslag til generelt bedre sportslig dekning:
Vise avslutning/målgang for de beste rytterne i pulje 1-4.

En annen - litt artig - "slow-TV" variant hadde vært å ha en egen kanal (f.eks. NRK 3) som viste alle ryttere i det de passerer mållinjen koblet med en datagenerert liste som viser Navn, klasse, puljenr. og slutttid.

Redigert av ute-og-sykler; 03/09/2013 12:36.
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: ute-og-sykler] #1674537 03/09/2013 12:37
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ute-og-sykler
Jeg synes TV-dekningen av det sportslige var blitt bittelitt bedre enn sist jeg så på. Jeg kan ikke huske at det var såpass mye MC-bilder på vei ned fra Sjusjøen.

Det blir i mine øyne fortsatt veldig mye koseprat om stemning og vilkårlige gladhistorier med mosjonister som har kommet seg ned i vekt, ut av rushelvete, eller i generelt bedre form. Dette er for all del et flott element, men det hadde vært morsomt om man kunne gi eliteklassen i rittet skikkelig sportsdekning.

Her er noen forslag til bedre dekning av eliteklassen:
- Helikopter med kamera
- 1-2 Motorsykler med kamera
- Utstyr til å holde seere løpende oppdatert med avstander grupper/ryttere imellom.

Forslag til generelt bedre sportslig dekning:
Vise avslutning/målgang for de beste rytterne i pulje 1-4.

En annen - litt artig - "slow-TV" variant hadde vært å ha en egen kanal (f.eks. NRK 3) som viste alle ryttere i det de passerer mållinjen koblet med en datagenerert liste som viser Navn, klasse, puljenr. og slutttid.

Helt enig, men trenger til og med ikke bruke nrk3 en gang til det. Nrk hadde jo flere sportskanaler på nett under OL, kan jo bare bruke en av disse?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: marvin] #1674572 03/09/2013 13:26
Joytoy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: marvin
Sitat: Joytoy
Det var det store hovedrommet først.
Det var en hyggelig kar med kamera på hjelmen som hjalp meg med å lukke det mens vi syklet bortover, men etter 30km fra start, så åpnet den seg igjen og regntøyet falt ut. Da stoppet jeg, snudde og fikk lagt det oppi igjen. I rosinbakkene så åpnet den lille sidelommen seg hvor jeg hadde mobiltelefonen seg, så da var det jo bare å stoppe en gang til der.

Det så ikke ut som du hadde den mest egna sekken gitt...
Mista du bare ulltøyet ditt eller? Den var jo nesten helt åpen.
Det var ikke så lett å få dratt den skikkelig igjen den glidelåsen din.

Du skal i hvert fall ha takk for hjelpen :-)
Litt usikker på alt jeg hadde oppi, men jeg tror at jeg mistet ulltøyet og en knipetang.
Var ikke så gøy å stoppe og jeg ga litt opp på slutten, men jeg tapte kanskje ikke så mange minutter uansett? Jeg kom inn på 3:17:44 og alle kjører fra meg i gjørma ned mot den dårlige veien, så da er jeg avhengig at det kommer en ny gruppe eller kjøre alene (som nå :-) )
Hva kom dere inn på og filmet du noe ?

Ingen dårlig tid det da. Hvem pulje startet du i?
Jeg kom inn på 3.12.22, nr 7 i pulje 7.

Fikk filmet noe, men det ble så som så med all søla som la seg på linsa...

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: olechr] #1674641 03/09/2013 15:38
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Blir vel litt håpløst publikumsmessig å starte eliten kl 7? Da er de jo i mål før kl 10. De fleste publikum langs løypa er jo ikke stått opp en gang.

Harald D

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Joytoy] #1674684 03/09/2013 16:45
M
marvin Offline
Entusiast
Entusiast
M

Startet i pulje 7 jeg også.
Bra å komme inn på 3:12. Jeg trodde at det hadde kommet av gårde en liten gjeng som kom inn på 3:12. Tok du dem igjen, eller var det bare jeg som innbiller meg at det hadde blitt en luke?
jeg hadde med 2 gopro kameraer, men når jeg så været så pakket jeg dem bort rett før start. Filmet nesten frem til storåsen i fjor da.

du får legge ut litt film hvis det er noe av det som det ble noe av :-)

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: marvin] #1674787 03/09/2013 19:28
Joytoy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Startet i pulje 7 jeg også.
Bra å komme inn på 3:12. Jeg trodde at det hadde kommet av gårde en liten gjeng som kom inn på 3:12. Tok du dem igjen, eller var det bare jeg som innbiller meg at det hadde blitt en luke?
jeg hadde med 2 gopro kameraer, men når jeg så været så pakket jeg dem bort rett før start. Filmet nesten frem til storåsen i fjor da.

du får legge ut litt film hvis det er noe av det som det ble noe av :-)

Ja jeg er fornøyd med tida! Bare andre gangen jeg kjører. Hadde 3.20 i 2011, så hadde et håp om å slå det.

Det veit jeg faktisk ikke. Hadde litt problemer med sikten kan du si... ICON_SMILE
Mulig det kommer fram på filmen, men har ikke fått sett mellom så mye enda.

Jeg legger snart ut det jeg har filma. Var ikke sikker på om batteriet holdt hele veien, så 3-4 minutter etter start slo jeg det av og slo det på igjen ved Skramstad.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Harald_D] #1674913 03/09/2013 21:34
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Harald_D
Blir vel litt håpløst publikumsmessig å starte eliten kl 7? Da er de jo i mål før kl 10. De fleste publikum langs løypa er jo ikke stått opp en gang.

Harald D

Det går jo bra på skirennet.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: kao] #1674938 03/09/2013 22:09
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: kao

Harald D

Enig. i tillegg så tror jeg store deler av publikummet ikke er kommet for å se eliten, men heie fram venner og bekjente...

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Torlog] #1674967 04/09/2013 05:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Torlog

Harald D

Enig. i tillegg så tror jeg store deler av publikummet ikke er kommet for å se eliten, men heie fram venner og bekjente...

Det tror ikke jeg.
Med utgangspunkt i strekningen Rosinbakkene-Sjusjøen er mitt inntrykk at det er svært få som ser de første puljene, massene kommer ut etter frokost og får med seg "hovedbølet", det tynnes ut litt utover dagen (mange tar vel en pause fra spetakkelet) før det så blir en besøkstopp når eliten passerer.

Vi er den delegasjon som har basecamp på Sjusjøen hele lørdagen, og det er tydelig å se at det er langt flere (og mange "nye") folk langs løypa når klokka passerer 17 og eliten nærmer seg...

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Oystein L] #1674986 04/09/2013 06:06
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Oystein L
Sitat: Torlog

Harald D

Det tror ikke jeg.
Med utgangspunkt i strekningen Rosinbakkene-Sjusjøen er mitt inntrykk at det er svært få som ser de første puljene, massene kommer ut etter frokost og får med seg "hovedbølet", det tynnes ut litt utover dagen (mange tar vel en pause fra spetakkelet) før det så blir en besøkstopp når eliten passerer.

Vi er den delegasjon som har basecamp på Sjusjøen hele lørdagen, og det er tydelig å se at det er langt flere (og mange "nye") folk langs løypa når klokka passerer 17 og eliten nærmer seg...

Jeg fikk revansj for den 30 plassen i Grenserittet ser jeg:-)

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: kaiost] #1674995 04/09/2013 06:22
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja Kai, alle forventninger til tid og plassering ble gravlagt på strekningen Kvarstad-Rosinbakkene ICON_WINK
Men neste år....

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1675148 04/09/2013 08:39
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
En av grunnene til min årlige Birken deltakelse er muligheten til å oppleve Eliten og ferden deres mot mål.

Så Øystein er inne på noe. Tror ikke jeg er alene om å synes dette er en artig kombo.

Hvis det er store problemer underveis så får Administrasjon bruke enda mer tid på informasjon til de som starter før eliten, og muligens sette inn enda flere motorsykler. De drar inn såpass med penger der oppe at dette neppe velter noe som helst.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1675175 04/09/2013 09:00
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg sto også på Sjusjøen og glante litt på folk utover ettermiddagen. Fikk ikke inntrykk av at noen var spesielt opptatt av å få med seg eliten. Tror det kan være artigere å se på folk flest enn eliten som er forbi som et blaff.
Jeg tror det er liten almen interesse for eliten i Birken og tipper at selv blandt publikum er det idag mange som ikke husker hvem som ble 1,2 og 3.
Selv gikk vi inn og så eliten på TV.

Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Lurifax] #1675184 04/09/2013 09:06
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Lurifax
En av grunnene til min årlige Birken deltakelse er muligheten til å oppleve Eliten og ferden deres mot mål.

Så Øystein er inne på noe. Tror ikke jeg er alene om å synes dette er en artig kombo.

Hvis det er store problemer underveis så får Administrasjon bruke enda mer tid på informasjon til de som starter før eliten, og muligens sette inn enda flere motorsykler. De drar inn såpass med penger der oppe at dette neppe velter noe som helst.

Jeg skjønner det. Men da må de legge om løypa. For det er ikke bra slik som det er nå. De er ikke forsvarlig å ha et så stort felt som går så fort susende forbi folk som sliter med å sykle reft. Det blir feil for eliten samt feil for de som evnt blir truffet.
Samt så skjønner jeg at det antagelig blir problem å legge om løypa med hensyn til det Brede sier.

Informasjon det hjulper lite, folk er for slitene. Man er så super nøye med sikkerhet, men det som er det farligste med hele rittet ser man bort i fra.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1675192 04/09/2013 09:12
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Hvorfor kan ikke Eliten starte først om morran så er de ferdig og ute av løypa før alle andre? Før jeg deltok for første gang i år trodde jeg de startet kl. 07:00 el.

Om ikke kl. 7 så rett før første ikke-elite pulje (som jeg ikke vet når er hehe).

Evt. at Eliten kjører på søndag?

Redigert av Kvikken; 04/09/2013 09:21.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: Kvikken] #1675194 04/09/2013 09:14
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kvikken
Hvorfor kan ikke Eliten starte først om morran så er de ferdig og ute av løypa før alle andre? Før jeg deltok for første gang trodde jeg de startet kl. 07:00.

Det er kun fordeler med dette utenom publikum. Så jeg er helt enig med deg. Samt da blir resultatene i aldersklassene mer rettferddig også for da har alle de beste ganske like forhold.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birkebeinerrittet 2013 [Re: paala] #1675205 04/09/2013 09:25
T
TaNielsen Offline
Entusiast
Entusiast
T

Redigert av TaNielsen; 04/09/2013 09:26.
Side 28 av 31 1 2 26 27 28 29 30 31

Moderator  support