Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1662652 18/08/2013 22:08
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: KevinE

Løypesjefen snakker om at det kanskje blir kjørt en anne løype ned Kikutbakken, en løype som går til høyre for Kikutheisen, og som inneholder noen doseringer o.l. Deretter kan det fort være at du må OPP ett lite stykke (ikke bratt), før du kommer inn i en DH trasè av den milde sorten. Jeg tror ikke det blir hopp i denne, og isåfall må det være en "chickenrun" også ICON_SMILE

Hørtes bra ut. Bare å klinke til med både hopp og drop. Er jo tross alt NM. Gjerne helt ot slutten av rittet :-D

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1666121 23/08/2013 07:42
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Er det egentlig NM-status for junior-klassene?

Jeg har forsøkt å finne dette ut på egenhånd, men ble ikke klokere. Litt tvetydige søkeresultater ICON_SMILE F.eks. resultatlista fra NM Maraton 2012 (Å i Heiane) , her er det kun senior-klassene som er oppført som "NM".

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1666208 23/08/2013 09:34
olechr Offline
More than words
More than words
Er usikker. men mener at NM ikke er offisielt for junior

Ambassadør for Scott.
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1666484 23/08/2013 14:43
K
KevinE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Ifølge øvelsesprogrammet til NCF er det IKKE NM for juniorer. Dere deltar kun i NC.

Dette har vi nok ikke vært tydelige NOK på, og det blir tydeliggjort bedre i en ny, oppdatert invitasjon som dere skal få så snart litt mer av "alt" er på plass. Dvs, rundt 1. september ICON_SMILE

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1666486 23/08/2013 14:45
K
KevinE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K

Kapittel 6, §33 på side 9

Øvelsesprogram fra NCF sine sider

Redigert av KevinE; 23/08/2013 14:45.
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1666495 23/08/2013 15:15
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Er det noen ytterligere beskrivelse av løypa for master-NM enn den generelle som ligger ute om "57km - Blå merking... <...> ...'MTB anbefales'" Litt skuffet over at det ser ut til å være 57 km med nesten bare grus/asfalt og fint lite terreng. Det er gjerdesitting herfra foreløpig.

Edit: Så at spørsmålet var besvart tidligere...

Redigert av oyvin; 23/08/2013 15:23.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1667496 25/08/2013 14:41
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Heisann!

Rittet er ikke spesielt teknisk, men det betyr jo ikke at det er spesielt lett! Det er nok høydemeter, og utfordringer.. Vi HAR derimot lagt inn noe mer singeltrack, skogsvei og sti helt i begynnelsen i år (Over Myra blir det klopper, så skal få slippe å bli våt på beina :D)

Når det kommer til utforbakken, så må jeg få understreke at det ikke er avgjort noe her enda. Løypa blir satt først i neste uke, så skal jeg produsere kart osv, men til Birken (som dere forøvrig treffer MEG på), bør jeg ha mer info..

Løypesjefen snakker om at det kanskje blir kjørt en anne løype ned Kikutbakken, en løype som går til høyre for Kikutheisen, og som inneholder noen doseringer o.l. Deretter kan det fort være at du må OPP ett lite stykke (ikke bratt), før du kommer inn i en DH trasè av den milde sorten. Jeg tror ikke det blir hopp i denne, og isåfall må det være en "chickenrun" også ICON_SMILE

Gjør jo ikke noe om en liten klatring dukker opp og at utforkjøringa blir delt opp. Virker uansett safere og gøyere å kjøre i litt doseringer mm enn den som var i fjor. Sikkert gøy for NC gutta med litt hopp og sprett, men alternative linjevalg er nok et must med tanke på flesteparten av deltakerne. Ikke for det jeg er sikker på at noen snille DH linjer vil falle i smak hos alle så lenge de ikke er veldig bratte eller veldig tekniske og selv om jeg og et noen til ønsker oss masse sti mm så må jo bredden og grusgamlisene i andebarkji bli tatt hensyn til også. De sitter jo tross alt på rulla hele vintern og den helstive 29ern resten av året og bygger kondis på den tyngste utvekslinga og må jo således få sjansen til å benytte seg av denne spesifikke egenskapen som trengs i den norske grenen av terrengsykling ICON_WINK

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1672683 31/08/2013 20:22
larscjojh Offline
Entusiast
Entusiast
Er løypa klar i konkurranseklassen?

https://rittranking.no/person/152281/view

Mål:
Farrisrunden 2022 under 2.30t
Grenserittet 2022 under 2.50t
Birkenbeinerrittet 2022 under 3.00t
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1672719 31/08/2013 22:13
K
KevinE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Det gjenstår å logge noen små endringer i Utforbakken ned fra Kikut.. Også må det ryddes litt i det nye partiet frem til rittet, men det er mulig å sykle der..

Vil du ha sporlogg? ICON_SMILE

Edit: De siste endringene blir satt i morgen ICON_WINK (i dag, 1. september)

Redigert av KevinE; 31/08/2013 22:14.
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1672908 01/09/2013 13:48
larscjojh Offline
Entusiast
Entusiast
Kommer nok ikke til å sykle løypa før rittet, bor litt for langt unna.

Jeg lurte egentlig på å se den nye løypa på kart, for å se endringene fra i fjor.

https://rittranking.no/person/152281/view

Mål:
Farrisrunden 2022 under 2.30t
Grenserittet 2022 under 2.50t
Birkenbeinerrittet 2022 under 3.00t
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1672966 01/09/2013 15:21
M
MrAdHd Offline
Entusiast
Entusiast
M
Noe planlagt gjennomsykling?

Blogg: http://roarsollie.net
Instagram: @roarsollie
Gutua29@http://rojanrundfahrt.no
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: larscjojh] #1673330 02/09/2013 05:47
K
KevinE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: larscjojh

Jeg lurte egentlig på å se den nye løypa på kart, for å se endringene fra i fjor.

Straks! Fikk endringene av løypesjef og rittleder i går kveld

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: MrAdHd] #1673331 02/09/2013 05:48
K
KevinE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: MrAdHd
Noe planlagt gjennomsykling?

15. september! Tidspunkt kommer. Blir nok på formiddagen.

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1674245 03/09/2013 08:07
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Tikk takk.. ICON_SMILE På tide med endelig kart nå.. Hehe..
Mens jeg først maser, noen spørsmål:
Har damene samme løype som gutta i år også?
Har de egen start eller sammen med gutta som i fjor?

Det siste er det som regel mye surr med, prøvde å få det avklart i god tid før NM i fjor og fikk beskjed om at det var start sammen med gutta, noe de snudde om på kvelden før..
Det holder egentlig ikke, har litt å si for hvordan rittet blir så fint om det blir avklart og formidlet i god tid i år..

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1674255 03/09/2013 08:13
olechr Offline
More than words
More than words
Er det noen som har vært igjennom? Er dette et rent grusritt eller er det en del terreng?

Ambassadør for Scott.
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: olechr] #1674262 03/09/2013 08:20
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
LR vant på 2.59 på 85 km.. Det er jo drøye 28 i snitt hvis distansen er riktig.. Stian Remme blir nr 2. Så da skjønner du at det ikke tar av med sti..
Det blir omtrent slik:
Det skiller seg ut en liten gruppe den første drøye timen der vinneren sitter. Folk faller av opp bakken fra Geilo. Noen få (1-4) kommer samlet inn i terrengpartiet på fjellet. Den som kjører fortest der og 2. gang opp bakken fra Geilo vinner.

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1674272 03/09/2013 08:29
olechr Offline
More than words
More than words
Men er løypa helt lik i NM? Burde jo ha vært litt mer terreng når det er kravet på alt av N cup maraton.

Skal være med uansett, men får helt noya av all grusen hele tiden :-P

Ambassadør for Scott.
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: olechr] #1674276 03/09/2013 08:31
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Var jo NC i fjor og var det nok terreng til NC er det vel nok til NM og..
De legger kanskje til litt, men tror ikke det vil forandre mye.. Over 28 i snitt er mye i maraton ritt.

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: Kriss] #1674321 03/09/2013 08:59
K
KevinE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: Kriss

Det siste er det som regel mye surr med, prøvde å få det avklart i god tid før NM i fjor og fikk beskjed om at det var start sammen med gutta, noe de snudde om på kvelden før..
Det holder egentlig ikke, har litt å si for hvordan rittet blir så fint om det blir avklart og formidlet i god tid i år..

Aaah.. Ja, det kan du si.. Har hatt full timeplan de siste dagene ICON_SMILE Har fått gjort mindre enn planlagt..

Jeg har kartet til konkurransetrasèen klar. NM/NC har en lengre trasè i form an ev ekstrasløyfe, men denne er foreløbig identisk med løypa i fjor..Om det blir endringer er det små endringer.. OBS: Høydeprofilen på denne er ikke 100% enda. Det blir en topp til på omtrent samme størrelse og profil, like etter den første kneika helt til venstre. Disse to komme etter hverandre.

Jeg kan kort oppsummere:
Start i Hol, opp Kongshaugen, ned S-svingene. Like etter S-svingene brekker løypa til høyre inn i ett skogsparti. Litt oppover og litt nedover. Kommer ut igjen 70 meter OVENFOR tidligere krysningspunktet av Fv50, kjører dermed ned til denne, og over på Vestsida.
Vestsida: FØR seimsbrua, ca halvveis, brekker løypa til høyre opp til en gammel skogsvei ifm Høytspentledningene oppe her. Litt forskjellig terreng. Dype hjulspor fra skogsmaskin. Skogsvei.. Vel nede igjen herfra tas dere med inn i lysløypa ved Hagafoss. En skikkelig bratt bakke (løping?) Klopper over en myr (hold dere på kloppene!), skogsvei resten og ned igjen på grusveien etter fjorden. Totalt hit er det lagt til ca 3 km på løypelengde..

Så er det små små endringer i ett parti etter Geilohallen, der vi bruker en lysløype i stedet for grusvei. Det er derimot IKKE gjort endringer i utforbakken, annet enn at det er planlagt mer sikksakk svinger her for å senke farten i øverste delen av løypa..
Inngangen til sentrum er endret. Før syklet man på samme gangvei, men med noen små markeringskjegler. Nå er dette skilt helt, slik at man ikke "møter" andre her. Mer oversiktlig inngang til sentrum..

Forståelig?

Når det kommer til spørsmålene dine:
1. Norgescup junior kvinner sykler 57km løype, som i fjor. Start klokken 13.00
Det er ikke NM for juniorer. OBS!
2. NC/NM junior menn, og NM/NC senior kvinner og menn, sykler samme trase (85km), og starter på SAMME tid kl. 13.30..

SÅ, nå er det engang slik at den siste muligheten for å gi beskjed om endringer er ved nummeruthenting. Jeg pleier også å skrive en "endringsartikkel" på nettsiden, der vi gir beskjed om endringer så det er lett å finne frem til dette! Ritt-teknisk har møtet i morgen, og jeg skal bringe frem ønsket om klarhet her sånn at vi hvertfall får dette på det rene! Så da gir jeg beskjed her OM det blir endringer på opplegget nevnt ovenfor.

Mvh
Kev

Vedlegg
rsz_kartprofil_ny_konkurranse.jpg (865.05 KB, 183 nedlastinger)
Konkurransetrasè
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1674328 03/09/2013 09:07
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Kriss

Aaah.. Ja, det kan du si.. Har hatt full timeplan de siste dagene ICON_SMILE Har fått gjort mindre enn planlagt..

Jeg har kartet til konkurransetrasèen klar. NM/NC har en lengre trasè i form an ev ekstrasløyfe, men denne er foreløbig identisk med løypa i fjor..Om det blir endringer er det små endringer.. OBS: Høydeprofilen på denne er ikke 100% enda. Det blir en topp til på omtrent samme størrelse og profil, like etter den første kneika helt til venstre. Disse to komme etter hverandre.

Jeg kan kort oppsummere:
Start i Hol, opp Kongshaugen, ned S-svingene. Like etter S-svingene brekker løypa til høyre inn i ett skogsparti. Litt oppover og litt nedover. Kommer ut igjen 70 meter OVENFOR tidligere krysningspunktet av Fv50, kjører dermed ned til denne, og over på Vestsida.
Vestsida: FØR seimsbrua, ca halvveis, brekker løypa til høyre opp til en gammel skogsvei ifm Høytspentledningene oppe her. Litt forskjellig terreng. Dype hjulspor fra skogsmaskin. Skogsvei.. Vel nede igjen herfra tas dere med inn i lysløypa ved Hagafoss. En skikkelig bratt bakke (løping?) Klopper over en myr (hold dere på kloppene!), skogsvei resten og ned igjen på grusveien etter fjorden. Totalt hit er det lagt til ca 3 km på løypelengde..

Så er det små små endringer i ett parti etter Geilohallen, der vi bruker en lysløype i stedet for grusvei. Det er derimot IKKE gjort endringer i utforbakken, annet enn at det er planlagt mer sikksakk svinger her for å senke farten i øverste delen av løypa..
Inngangen til sentrum er endret. Før syklet man på samme gangvei, men med noen små markeringskjegler. Nå er dette skilt helt, slik at man ikke "møter" andre her. Mer oversiktlig inngang til sentrum..

Forståelig?

Når det kommer til spørsmålene dine:
1. Norgescup junior kvinner sykler 57km løype, som i fjor. Start klokken 13.00
Det er ikke NM for juniorer. OBS!
2. NC/NM junior menn, og NM/NC senior kvinner og menn, sykler samme trase (85km), og starter på SAMME tid kl. 13.30..

SÅ, nå er det engang slik at den siste muligheten for å gi beskjed om endringer er ved nummeruthenting. Jeg pleier også å skrive en "endringsartikkel" på nettsiden, der vi gir beskjed om endringer så det er lett å finne frem til dette! Ritt-teknisk har møtet i morgen, og jeg skal bringe frem ønsket om klarhet her sånn at vi hvertfall får dette på det rene! Så da gir jeg beskjed her OM det blir endringer på opplegget nevnt ovenfor.

Mvh
Kev

Flott! Fint om du dobbeltsjekker det med damene med NCF.. Var sånn i fjor og til NCF/TV skulle ha egen start kvelden før..
Ingen stor sak, men greit å vite litt tidligere enn kvelden før.

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: olechr] #1674335 03/09/2013 09:11
K
KevinE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: olechr
Er det noen som har vært igjennom? Er dette et rent grusritt eller er det en del terreng?

For å svare direkte på dette, har de gjort noen små endringer i Hol (Og noen bittesmå på Geilo)..

Det er ikke samme trasè på NM/NC som Skarverittet forøvrig. Du kan legge til drøyt 800hm til på NC, og ca 28 km mer..

Så er det dette med Grus og terreng. Jeg kan ikke juge, dette finner dere ut av seneste 21. september. Vi har ikke MYE terreng. Vi har noe, litt i starten, og litt mot slutten. Nok til å skille dere, samt ha det litt artig.. Og det er her jeg har ett budskap:
At det er endel grus, betyr ikke at det er lett! At Stian Remme kom sommer nummer 2, betyr IKKE at det er for landevei å regne, hehe ICON_TONGUE

La meg si det slik. Jeg har snakket med Rune Høydahl i helga. Han tror ikke han får god plassering siden Sangelibakken opp fra Kleiva er seig, kjøres hardt og kommer tidlig i rittet. Heng på opp her.
Manengen pusha hardt opp første gangen til Kikut. Vær våken her. Om jeg husker riktig, fikk han, Jo Nordskar og Stian Remme en liten luke mot toppen. Jo N. fikk vel kjedetrøbbel og falt av. Når det bærer opp igjen fra Skurdalen må det posisjoneres. På toppen her kommer dere inn i det tekniske partiet.. Her falt Remme av.. Om vi ikke har greid å skille dere nok da, så skal dere enda engang opp på Kikut, og denne gangen skal dere helt oppå! Om det fortsatt er en gruppe her, tror jeg neppe noen stikker i fra verken ned Utforbakken eller rundt Ustedalsfjorden som går temmelig fort! Da blir det spurtoppgjør..

Men som Håkon Austad sa det etter konkurransetraseen i Skarverittet 2011: "Det er deilig at noen har turt å legge opp til en løype som ikke innbyr til spurt".. Jeg tror absolutt du kommer til å synes at NM løypa var verdig statusen ICON_SMILE

Legg opp en taktikk, og vær på hugget er mitt tips.. Løypa innbyr til taktisk sykling, både på rulle på grus, og inn mot tekniske partier og bakker som gir strekk..

Redigert av KevinE; 03/09/2013 09:58.
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1674805 03/09/2013 19:43
2
29" mannen. Offline
Entusiast
Entusiast
2
Et praktisk spørsmål, leste et sted at det var greit å trille fra Geilo til starten som oppvarming. Men ser jo at det er et lite stykke. Hvor langt er det og hvor lang tid bør man beregne (ikke elite) og hvis været er drit dårlig er det noen alternative måter å komme oss til start uten bil

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1674822 03/09/2013 20:06
Morteen Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg syklet til start i fjor ,der var helt greit .
Det blåste riktignok orkan medvind :-)

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1674840 03/09/2013 20:24
2
29" mannen. Offline
Entusiast
Entusiast
2
Ble medvind i rittet da eller, men hvor lang tid brukt du

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: 29" mannen.] #1674852 03/09/2013 20:31
2
29" mannen. Offline
Entusiast
Entusiast
2
Sitat: 29" mannen.
På turen til start

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1674858 03/09/2013 20:35
Morteen Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg husker ikke dessverre ,men det er mye nedover. Regner du 40 min har du god tid

Redigert av Morteen; 03/09/2013 20:42.

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: 29" mannen.] #1674891 03/09/2013 21:16
K
KevinE Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Et praktisk spørsmål, leste et sted at det var greit å trille fra Geilo til starten som oppvarming. Men ser jo at det er et lite stykke. Hvor langt er det og hvor lang tid bør man beregne (ikke elite) og hvis været er drit dårlig er det noen alternative måter å komme oss til start uten bil

ICON_SMILE Det er ca 14 km flatt/nedover på asfalt.. Det er en flott oppvarmingstur. Ellers er det Buss ned 0830, 0930 og 1100.. Denne kan du bestille ved påmelding, og vi slipper deg nok inn i ettertid også, men si ifra ved nummeruthenting dagen før ICON_SMILE

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1674894 03/09/2013 21:20
2
29" mannen. Offline
Entusiast
Entusiast
2
Er påmeldt, men henter nok ikke startnr før samme dag, men regner jo med at det blir fint vært sånn som du har lovet oss KevinE :-)

Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: KevinE] #1674910 03/09/2013 21:32
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Er GPS-filen oppdatert? Skal trille igjennom neste søndag nemlig.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Skarverittet 2013 - Din Naturlige sesongavslutning [Re: 29" mannen.] #1674939 03/09/2013 22:15
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
På turen til start
Ca 15 km og i underkant av 40.min

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå