Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Hvem vinner Birken?

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1673279 01/09/2013 21:51
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, var på Sjøsæterveien, mens NRK filme live, reagerte på det selv, at dette er vel det strengt tatt ikke lov til. Men mulig bare en refleks fra Willmann. Men tipper han blir mer mobbet av sine kompiser for nedkjøringen av Balletbakken for den var strengt tatt pinlig. Men var vel like mye at han tok "feil" spor og dro for mye ut til venstre, hvor det var litt gressaktig, ble iallefall litt slalom. Balletbakken er jo bare å bestemme hvor en skal sykle så rett ned der så fremt en ikke får noen foran seg.

Re: Hvem vinner Birken? [Re: Oddefa] #1673282 01/09/2013 21:57
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: oddefa
Ja, var på Sjøsæterveien, mens NRK filme live, reagerte på det selv, at dette er vel det strengt tatt ikke lov til. Men mulig bare en refleks fra Willmann. Men tipper han blir mer mobbet av sine kompiser for nedkjøringen av Balletbakken for den var strengt tatt pinlig. Men var vel like mye at han tok "feil" spor og dro for mye ut til venstre, hvor det var litt gressaktig, ble iallefall litt slalom. Balletbakken er jo bare å bestemme hvor en skal sykle så rett ned der så fremt en ikke får noen foran seg.

Eliten har det jo strengt tatt lettere enn alle mosjonistene ned ballettbakken også.
Vi har jo en ganske skarp sving og ikke mange meterne å stoppe på, men seliten har en slette i bunnen av den.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1673289 01/09/2013 22:08
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Flaskekastingen til Willman var en tabbe og sporvalget ned ballettbakken dårlig - men for en kjøring og innstilling i alle andre faser av rittet. Han SKULLE vinne og gjorde alt han kunne for å få det til. Det er helt rått at han stikker, blir henta og stikker igjen og nesten klarer å ta det hjem foran en trio som samarbeider i motvinden. Imponerende offensivt så hatten av fra meg!

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1673300 01/09/2013 22:41
I
ikke lett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Enig med Brede. Willmann gjør jo hele rittet spennede og gjør en rå innsats i 2.40 men taper rittet de siste minuttene. Hva med alle de andre norske som satt og sov da toget gikk? Det er de som bør få tyn - ikke Willmann :-)

Truls Veslum
Asker
Re: Hvem vinner Birken? [Re: olechr] #1673344 02/09/2013 06:25
aasgaard Offline
Medlem
Medlem
Erik Kay har syklet i ca 3 år. Veldig hyggelig fyr.
Imponert over hva han har fått til på så kort tid!
Veldig motiverende å ha en som Erik i klubben (Follo SK).

Viser at det går an å hevde seg etter noen år med bra trening.

http://rittranking.merida.no/person/51375/view

Redigert av aasgaard; 02/09/2013 06:26.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: jodajoda] #1673368 02/09/2013 07:01
J
jahlan Offline
Fersking
Fersking
J
Sitat: jodajoda
Sitat: Lurifax
Sitat: olechr
Willmann kasta flaska midt i beste TV tid, var nok refleks, men regler er regler.

Han lignet på meg nedover Ballettbakken, ikje bra!! ICON_SMILE

Har han fått 15 min tillegg? Hvor har du sett det.

De interjuvet Tone Lien, men det var så ferskt at hun ikke hadde et skikkelig svar. Men i følge Post & NRK så har han mistet tredjeplassen og fått 15 min tillegg.

Må være flaska han kasta, sikkert noen som har sendt inn klage. De bruker kamera + funksjonærer for å avdekke dette vistnok (dette også i følge NRK)

Med fare for å drite meg ut litt her nå så må jeg bare spørre, men slang ikke han fra seg den flaska på en matstasjon da ? I så fall så er vel det greit...

Var på innkjøring fra Sjøseterveien fra 25min http://tv.nrk.no/serie/birkebeinerrittet/mspo42340113/31-08-2013#del=2

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1673386 02/09/2013 07:29
stosu Offline
Besatt
Besatt
Enig med Brede og ikke lett. Willmann sykla grisekult. Stor idrett det han gjorde fram til ballettbakken. Litt synd at han glemte at flaskekasting ikke er lov i birken. Så ut som en forglemmelse. Synes også det er fint at det er forskjell på landeveissyklister og terrengsyklister ned ballettbakken. Selv om bakken ikke er vanskelig, så skal det kjøres og gutses. Ericsson og Wengellin kjørte hardt ned ballettbakken. Grisehardt.

Er ikke sikker på at de beste norske "satt og sov" når kjøret begynte. Kan det hende de prøvde å bli med, men ikke klarte? Leste nettopp race-report fra olechr, og det virket som om kun Hovdenes av de norske klarte kjøret svenskene startet. Virket også slik på Rune Høydahl på TV-sendinga i etterkant av rittet, da det ble en reprise av GR og CV, som også var svenske-dominert.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hvem vinner Birken? [Re: AsmundBjorshol] #1673396 02/09/2013 07:37
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: AsmundBjorshol
Stemmer det at Wilmann hadde en fart på 60 km/ti snitt ned Ballettbakken? i(ifølge Rune Høidal i NRK studio)

Det kan umulig stemme? Så da ut som svigmora mi sykla fortere ned der.
Kunne umulig ha mer en max 30km/t.....?

Ikke i nærheten en gang. Hvis du ser på den filmsnutten her, som er filmet forfra. så er det så vidt han kjører fortere en de som løper i traseen ved siden av

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Hvem vinner Birken? [Re: Kriss] #1673398 02/09/2013 07:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Er det ikke litt dumt at elitedamene må kjøre den vanlige traseen på slutten, mens gutta får "fritt leide" i en egen?

Re: Hvem vinner Birken? [Re: GardS] #1673400 02/09/2013 07:42
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: GardS
Sitat: AsmundBjorshol
Stemmer det at Wilmann hadde en fart på 60 km/ti snitt ned Ballettbakken? i(ifølge Rune Høidal i NRK studio)

Det kan umulig stemme? Så da ut som svigmora mi sykla fortere ned der.
Kunne umulig ha mer en max 30km/t.....?

Ikke i nærheten en gang. Hvis du ser på den filmsnutten her, som er filmet forfra. så er det så vidt han kjører fortere en de som løper i traseen ved siden av

Det var vel kanskje å ta i, men her er klippet

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Hvem vinner Birken? [Re: stosu] #1673418 02/09/2013 08:05
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: stosu

Er ikke sikker på at de beste norske "satt og sov" når kjøret begynte. Kan det hende de prøvde å bli med, men ikke klarte? Leste nettopp race-report fra olechr, og det virket som om kun Hovdenes av de norske klarte kjøret svenskene startet. Virket også slik på Rune Høydahl på TV-sendinga i etterkant av rittet, da det ble en reprise av GR og CV, som også var svenske-dominert.

De beste satt ikke å sov men var ikke gode nok. Er ikke mer hokus pokus enn det. Alle vet at i gå partiet blir det kjørt. Der går det bare fortere og fortere og folk skrelte av. Så det hadde lite med soving å gjøre. Jeg var den siste som kom meg med, men de 3 svenskene+ Anders var for gode så jeg kjørte meg helt i senk, slapp og kom i gruppa bak.

Vi må være så ærlig å si at svenskene er mye bedre enn oss. Erikson har vel aldri kjørt Birken før men er like vel med blant de første i terrengpartiet. Så Grattis til Svenskene, Hovdenes, Wilmann og Løvik de var enkelt og greit best.

Jeg kjørte beina helt i senk når jeg prøvde å henge på de og sleit med det resten av rittet. I gruppa bak var det jo flere lag som hadde flere ryttere med som kunne kjørt men ikke gjorde det. Men jeg trur nok alle vi bak der skjønte at det var umulig å kjøre igjen gutta krutt foran så da var det mange som heller håpet på topp 10.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1673428 02/09/2013 08:14
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sovinga var ikke i løpepartiet da de kom avgårde, men etterpå.. Lillehammer, Helios og Bakeries burde jo tatt ansvar og kjørt jevnt?

Jeg hadde jo en TVK'er foran :-)

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1673449 02/09/2013 08:33
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Ja, er jo der jeg mener.. I terrengpartiet sover ingen, da er det jo bånn gass.. Imponert over Hovdenes og også Fagerli som greide å være der. De vet at de må være der skal man være med og selv med lite grunnlag og få kjørte ritt er de der. Fagerli ikke så lenge, men i allefall i posisjon..

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1673455 02/09/2013 08:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
At Hovdenes er beste norske Terrengsyklist bør være et varsku for de andre med ambisjoner.
Så stor gruppa bak ble etter hvert burde det ha vært mulig å samle troppene rundt å kjøre inn svenskene. Alle mot sverige og landeveisgutta burde jo være en naturlig laginndeling bak der.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvem vinner Birken? [Re: GardS] #1673501 02/09/2013 09:30
Esp123 Offline
Entusiast
Entusiast
Willmann brukte ca 25 sek ned bakken, mens Ericsson brukte 11... Det sier vel nok på en så kort strekning...

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Hvem vinner Birken? [Re: ] #1673516 02/09/2013 09:47
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: pedaIglipp
Så hva er da motivasjonen for å formtoppe mot Birken når hjemmebane-WC er om to uker?

Gunn Rita er den eneste som kan få et resultat som blir lagt merke til i Hafjell.. (Kanskje også Augdal og Ingrid i sprint med maks klaff) For de andre er det selvsagt stort å få kjøre verdenscup på hjemmebane, men satt litt på spissen så kan en formtopp i Hafjell brukes til en 20 i stedet for en 30 plass for noen og en 50 plass i stedet for en 60 plass for andre..
Hva ville du valgt? En formtopp som kan gi seier i Birken på direktesendt TV eller en formtopp som kan gi en 20 plass i WC?

Re: Hvem vinner Birken? [Re: Esp123] #1673519 02/09/2013 09:50
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Esp123
Willmann brukte ca 25 sek ned bakken, mens Ericsson brukte 11... Det sier vel nok på en så kort strekning...

Det sier det at han hadde en luke på 14 sekunder som var ca 15 for lite..
Men det Frederik gjorde var helt rått. Han kjørte fortere han fra Bringbu til skistadion alene når 3 og delvis 5 banka på i rulla bak!
Det var desverre for han ikke nok..
Han visste han måtte komme alene med bra luke, sånn skulle han vinne. Avslutningen brukte han ikke en kalori på på forhånd for han skulle komme alene. For å greie det fant han ut at han burde ha et minutt på skramstad for å komme først ut av skogen.. Det greide han, og hvor mange trodde det? Jeg garanterer at alle tenkte: "Ja, nå går han, ser deg igjen når vi passerer deg i Djuposet" Når man leser løpet etterpå hadde det sikkert vært lurt å venta noen sekunder på svenskene der, vært lur frem til rosinbakken, så kanskje det hadde vært ennå mer krutt da og luka ville vært større enn 35 sek på Storåsen og stor nok til mål..
Demper eller ikke er alltid interessant diskusjon, men luka ville vært mindre på Storåsen med demper, kanskje ikke luke i det hele tatt.

Redigert av Kriss; 02/09/2013 10:06.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: Kriss] #1673524 02/09/2013 09:57
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Kriss
Gunn Rita er den eneste som kan få et resultat som blir lagt merke til i Hafjell.. (Kanskje også Augdal og Ingrid i sprint med maks klaff) For de andre er det selvsagt stort å få kjøre verdenscup på hjemmebane, men satt litt på spissen så kan en formtopp i Hafjell brukes til en 20 i stedet for en 30 plass for noen og en 50 plass i stedet for en 60 plass for andre..
Hva ville du valgt? En formtopp som kan gi seier i Birken på direktesendt TV eller en formtopp som kan gi en 20 plass i WC?
20 plass i WC for Menn Sr? Troddde ikke noen nordmenn har hatt så gode resultater siden Lars Petter Nordhaug tok seg tid til en liten gjesteopptreden i WC med startnummer 90 eller noe sånt, men godt mulig det er virus på hukommelsen min :-)

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: olechr] #1673525 02/09/2013 09:57
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Erikson har vel aldri kjørt Birken før men er like vel med blant de første i terrengpartiet.

Trur han sa at han sykla for ti år sia. Kom på 6. plass.

Re: Hvem vinner Birken? [Re: brede] #1673536 02/09/2013 10:09
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: brede
20 plass i WC for Menn Sr? Troddde ikke noen nordmenn har hatt så gode resultater siden Lars Petter Nordhaug tok seg tid til en liten gjesteopptreden i WC med startnummer 90 eller noe sånt, men godt mulig det er virus på hukommelsen min :-)

Jeg skrev ikke bare om menn senior, der blir ingen 20 nei.. Der er vel en 50 plass veldig veldig bra. Men U23 og K senior er det vel 20-30 plass kandidater.

Re: Hvem vinner Birken? [Re: ] #1673549 02/09/2013 10:25
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Per dags dato er ikke WC plassen for en norsk mannlig senior å hente poeng..
De bør først få tak i poeng i mindre UCI ritt så de får bedre startposisjon når de først starter i WC.. med så dårlig startposisjon som de har nå blir det ikke noe poeng i WC.
Forstår veldig godt at folk vil kjøre WC når man får sjansen, men er ikke der man bør skaffe poengene..

Redigert av Kriss; 02/09/2013 10:44.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: ] #1673564 02/09/2013 10:49
stosu Offline
Besatt
Besatt
Hva en seier i Birken betyr, vet jeg ikke. Du får jo komme på tv og får premiepenger. Men hvor mye betyr det faktisk for den sportslige og økonomiske satsingen å vinne et turritt? Sånn hvis du allerede er er på landslag og har mestertrøya lissom?

Den alminnelige mannen i gata driter i hvem som vant NM rundbane og maraton. Hvem som vinner birken derimot, får han med seg.
Hvilke andre ritt gir terrengsyklister så god publisitet som birken?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hvem vinner Birken? [Re: brede] #1673565 02/09/2013 10:50
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: brede
Flaskekastingen til Willman var en tabbe og sporvalget ned ballettbakken dårlig - men for en kjøring og innstilling i alle andre faser av rittet. Han SKULLE vinne og gjorde alt han kunne for å få det til. Det er helt rått at han stikker, blir henta og stikker igjen og nesten klarer å ta det hjem foran en trio som samarbeider i motvinden. Imponerende offensivt så hatten av fra meg!

Det med flaskekastingen ser man er en ren refleks, dette er han vant til å gjøre på landeveien. Så ikke tilsiktet - det tror jeg man kan si er riktig.

Han imponerte skikkelig, artig å se noen gir totalt f.. og bestemmer seg for å kjøre fra i front. Neste gang går det inn ICON_SMILE

Redigert av Lurifax; 02/09/2013 10:50.

Re: Hvem vinner Birken? [Re: Lurifax] #1673575 02/09/2013 11:05
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Han imponerte skikkelig, artig å se noen gir totalt f.. og bestemmer seg for å kjøre fra i front. Neste gang går det inn ICON_SMILE

Det gikk inn på Helterittet ICON_SMILE

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1673588 02/09/2013 11:14
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman
Veldig imponerende kjøring rett og slett! Slik offensiv kjøring burde flere tørre å prøve på! Det med flaska var nok refleks/gammel vane. Ingen som har kommentert drakten hans enda (som ikke var helt i henhold). :-)

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1673592 02/09/2013 11:21
capreynolds Offline
Medlem
Medlem
Kikket litt på birkensendingen og innspurten i menn elite. Jeg la merke til at han norske som ledet frem til siste bakken kastet flaska si når den var tom. Burde han ikke få tidsstraff for dette, eller gjelder ikke reglene for elite?

Re: Hvem vinner Birken? [Re: capreynolds] #1673596 02/09/2013 11:24
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: capreynolds
Kikket litt på birkensendingen og innspurten i menn elite. Jeg la merke til at han norske som ledet frem til siste bakken kastet flaska si når den var tom. Burde han ikke få tidsstraff for dette, eller gjelder ikke reglene for elite?

Dette er allerede diskutert i denne tråden

Re: Hvem vinner Birken? [Re: ] #1673605 02/09/2013 11:29
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Det jeg egentlig lurer på, er altså hva kan en Birken-seier omsettes i? Kontrakt med et nasjonalt lag. Er virkelig disse lagene så viktig når satsingsnivået er såpass lavt som det er p.t.? Både Løvset og Manengen holder seg til klubblagene sine?

Går du til en sponsor med en Birken seier i lomma er det nok mye lettere å få ja.. Budsjett avgjør gjerne hvor mye man kan ta seg fri fra jobb og hvor mye man kan reise på samlinger/ritt i utlandet..
Borghild og Lars Ragnar står i sine klubber både fordi de er lojale og at de har ordnet seg brukbart selv med det økonomiske.
Borghild har fått ett tilbud fra lag, det var fra Focus-Danica fra den tiden.
Satsingsnivået lavt? Hvem snakker du om her?
Hun kommer ikke til å ta kontakt med et lag for å spørre om å få en kontrakt.. Får hun et tilbud blir det vurdert, men på mange måter er det best og ordne alt selv også. Det som savnes er det sosiale. Man trenger ikke være på lag for å sykle fort.. Man trenger egentlig ikke penger heller, det er gratis å trene.

Re: Hvem vinner Birken? [Re: trondmm] #1673615 02/09/2013 11:36
capreynolds Offline
Medlem
Medlem
Sitat: trondmm
Sitat: capreynolds

Dette er allerede diskutert i denne tråden

Ok, beklager, da ser jeg i den. ICON_SMILE

Re: Hvem vinner Birken? [Re: Kriss] #1673616 02/09/2013 11:36
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Man trenger egentlig ikke penger heller, det er gratis å trene.

Nuvel...

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå