Ultrabirken 2013
|
Re: Ultrabirken 2013
[Re: Andersof]
01/09/2013 08:58
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
På sjøseterveien tok jeg igjen 2 stk som jeg hvilte litt bak før jeg begynte å kjøre igjen. Her innså jeg og de at 8 t var innenfor rekkevidde. Etter litt tid på sti fant jeg igjen gutta fra bogafjell, samt han på 26 som grusa meg i nedkjøringen tidligere. Vi samarbeidet fint inn og kom inn på 7t53. Dette var over all forventning. Under 8 timer, fin plassering i klassen og fortsatt hel og fin. JA! Dersom han på 26" var en stutt-tjukk kar med Brumunddalsdrakt, kjenner jeg han. Og grunnen til at'n dro på såpass, var bare at han fortvilet forsøkte å vræke doningen slik at han kjappest mulig med saklig grunn kan gå til innkjøp av en 29". ;-) Spøk til side, takk for god hjelp gjennom skogen! Jeg var temmelig gåen der en stund og bakhjulet ditt var en sann velsignelse!
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
01/09/2013 10:46
|
steffs
Entusiast
|
Entusiast
[quote=magic] ... Og så fikk en jo følelsen av å være eliterytter da en endelig kom ut i løypa med fredagsbirkerne... Ja den følelesen var helt fantastisk! og eg fekk en enorm boost av det, større en en hvilken som helst gel kan gje ( og den varte helt i mål) Men "goes around, comes around" og på Lørdagsbirken straffa karma meg hardt i 4 timar og 6 min for at eg hadde tenkt nedlatande om fredagsbirkebeinarane. ( om noken såg en kar med pulje 10 merke på sekken som stod stille i motbakkane så var det meg) Uansett, som debutant i UB kan eg med handa på hjerte seie at det er den kjekkaste konkurransen eg har sykla noken gang, og neste år blir det KUN UB. Stemninga ute i løypa kan ikkje beskrivast som noke dårligare enn harmonisk og alle eg snakka med underveis virka som å storkose seg. ( En stor kontrast til alle LØKRINGANE på lørdagsbirken som prøva å presse deg av veien sjølv om en ligger på høgre side og det hadde vore passasje for en semitrailer i venstre felt. Anyway, tusen takk for en kanondag på Fredag 
Steffen
"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon" Steffen Herstad
|
|
|
[Re: Apus]
01/09/2013 11:29
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Takk for turen alle sammen, dette var moro:-) Men jeg må nok trene mer på grus. slik at krampa holder seg borte(og ikke mister så mye tid) For med slike nydelige stier, så jeg må prøve igjen. Og med slutt tid på 8:39, så er det mye forbedring`s potensiale. kan til slutt nevne en liten ornitologisk go bit, en Haukugle 1-2 km før Pellestova. Om det var den eller den vonde skuldra etter en OTB, så følte jeg at jeg fikk ny energi fra der og inn til mål. Den ugla kjørte på forkjørsretten sin og passerte meg sideveis med 0,5 m fra høyre :-) Morro! Jeg må nok bare trene mer over-all. Dere som sykler oppover toppene er bare rå!! I frykt for å dra på syre trasket jeg opp det aller meste, selv om jeg nok hadde klart mye av den tekniske klatringen. Verste negative tanke: "har jeg syklet 6 mil grustransport for å GÅ TUR på fjellet??" Men så kom utforkjøringene og med lånt fd 29 Stumpjumper hadde jeg guts til å holde meg på sykkelen over alt denne turen i forhold til 26 på TSR der jeg feiga ut i mange nedover. Mer og mer følelsen av at det går jo faktisk an å kjøre over fremfor rundt var kult selv om jeg fortsatt sliter med å finne linjene langt fram. De smale stiene var bælartig, dog slet jeg da de var på det dypeste. Hadde ingen plass å gjøre av pedalene lissom... :-) Avslutningen siste 20km er terreng jeg behersket bra, skulle bare hatt mer power igjen, det var det med treningsgrunnlaget... skulle riste av 2 stk som lå på heng der, men med tomt batteri på computer feilberegnet jeg avstand og ble smått sjokkert når 10km-skiltet dukket opp. Da var det ikke bare tom computer for å si det sånn, så jeg begynte å kikke litt på bakhjulet for å late som jeg hadde tekniske problemer ;-D Balletten og utforkjøringa etterpå var problene borte når Fredagsbirkerne ble passert i ørtenhundreognitti. Jeg har samme respekt for dere i A- og B feltet som de forhåpentligvis har for meg. Ei av de regelrett skrek der jeg la inn ett hopp i passeringen;-) Synes også det var artig å rulle inn til matstasjonene. 40-50 sykler liggende på gressbakken og avslappa fornøyde medsyklister som spiste brødmat, smilte, lo og preka om steinen til oddefa og sånn. Den steinen fikk forresten for min del god konkurranse av de tusen andre så takk for video Jay, nå vet også en amatør hvordan den ser ut :-D Ang mat har forøvrig Birken stort forbedringspotensiale v målgang. Stasjonene i løypa var utmerket, men 10 flak potetgull, et beger sjokomelk og en halv kopp lunken tomatsuppe etter 120 km holder ikke. Nå er ikke "flymaten" på Grenserittet noe kullinarisk høydepunkt, men det er et måltid og man har mulighet til å sette seg på en benk ved et bord for å spise. Det savner jeg på Lillehammer. For ikke å avslutte med sutring oppsummerer jeg alt i alt: Tøff løype, i dobbel forstand, så det ble aldri den wow-opplevelsen jeg håpet å få. Til det må jeg må som sagt trene mer for å få full glede av Ultra. Og det er opp til meg! Takk for turen :-) Red: og res.liste sier sier sluttid på 8.17
Redigert av WizVaz; 01/09/2013 11:33.
|
|
|
[Re: JayTe]
01/09/2013 12:08
|
oppogned
Avhengig
|
Avhengig
http://www.youtube.com/watch?v=B9geqiCDUEEHer er link til den eneste videoen jeg fikk til.Jeg hadde store planer om noen artige bombevideoer men bør nok lese manualen en gang til...har en drøss med bilder typisk tatt med litt mellomrom. Rompa mi f.eks. Det kan hende det er nooen som kjenner seg igjen her, har med noen av dere som skulle helt ned til Hynna og... Gi tilbakemelding hvis link ikke funker...
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
|
|
|
01/09/2013 12:20
|
mantis
Veteran
|
Veteran
Rå tur over fjellet på FAT  Men tok livet med ro, nesten litt for mye med ro. Greide den første sperretiden med noen minutter til gode 12:00 (Litt usikker om fristen var 12:15?) Som skrevet sykla jeg på min Fatbike Salsa Beargrease. Jeg hadde gleden av å sykle sammen med Harald på sin Moonlander på 16kg. Respekt! Litt mye asfalt og grusveier i starten, men også noen sinnssyke singletrack nedkjøringer ned fra fjella! Nevlefjellet opp sugde kamelp...! Mye god mat og drikke på stasjonene, mye bedre en i fjor!  Merket godt vi var "sluttsyklistene" på ultraen, da ingen tok bilder av oss, skilter var begynt å bli tatt ned, så vi slet med å finne tilbake til trasèn ved hoppbakken.....Heller ingen glory and honor ved målpassering...kameraene var skudd av, folk var gått hjem, T-skjorta jeg fikk var for liten...(litt min feil å be om L  ) Men..jeg stiller sef på Fat til neste års UB også! Selvfølgelig med ett annet tempo. Under 9 timer er målet  Takk for en knallfin tur folkens 
IFHT
|
|
|
01/09/2013 13:27
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Hvor fant du t skjortene? Spurte damene som delte ut pins, men de hadde ikke hørt at alle Ub ere skulle få t skjorte.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
01/09/2013 13:38
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Inn i hallen, der en fikk diplom og den slags (helt til venstre) var det skjorter, når en fikk diplom fikk en også t-skjorter! Er vel det samme som tidligere år. Ellers ser jeg noen har lagd et strava segement for den feilkjøringen, men der er det bare tre stk som står foreløpig tror jeg. Der har jeg "dårligste" tid, eller retter sagt syklet nok lengst inn (av oss tre som står der, var jo en stor gruppe som syklet ned der, men bare en håndfull av oss var så dumme at vi kjørte videre, etter at noen sa vi kjørte feil, jeg var aller dummest he he). I følge det strava segmentet brukte jeg 6.30 på t/r, husker også vi sto litt og diskuterte, men stemmer nok med min antagelse som var ca 7-8 min, kom jo også inn en gruppe hvor det var kø og det gikk sakte så føltes sikkert litt "lenger" sånn sett. I alle tilfeller brukte jeg bare et par minutter på å riste av meg frustrasjonen over å ha dummet meg ut (og litt på arrangør he he) og koste meg videre.
|
|
|
01/09/2013 14:16
|
kadensfjerner
Entusiast
|
Entusiast
"Shimano? 9 gir eller 10 girs?" "10 gir". Dermed trakk Stein fra Nesodden (50498) som troll-i-eske opp en oransje pose med akkurat det som trengtes der jeg sto stuck med havarert bakgir ved fortoppen til Nevelfjell. Girøret var med i sekken, men her trengte heile sulamitten rehabilitering. Først på med overtrekkstøy. Forsøke bøye metall - nytteløst. Og så kommer det altså en barmhjertig samartian med en hel bakgirsveksler. Megaflaks!
"Har du alt du trenger?, "Går det bra?", "Trenger du hjelp?" låt det fra annenhver som passerte. Ble på hils med stor del av feltet da denne Reodor Felgen operasjonen tok sin tid. Mekanikken var fortreffelig helt til havariet (giret fikk seg en karamell fra en stein ser det ut til). Fet og fin og ny FS Genius - 6 dager gammel da forrige HT doning fikk krankrammebrudd fredagen før. Sto derfor som en måpende ku og kikket på anderledes mekanikk; ny kjedetype, ny girtype og nytt hjuloppheng. Som zombien ikke hadde undersøkt nøye, ei heller fått med alle vanlige reservedeler til.
Men det var flere som donerte utstyr; en rasket frem splint til kjedet og en annen missing link kjedelås. Og ikke glemme de 2 sykkelinteresserte turgåere som hjalp til med fiksingen og serverte energibolle. Takk til alle sammen! Kontakt meg så jeg kan betale for reservedelene.
Etter mye bal og improvisasjon var farkosten god som gull, inntil punktering i bånn av Nevelfjell... All mekkingen slukte cirka 1 1/2 time viser klokkene, men å sykle Lunkefjell og inn var en drøm lell med god plass og avslappet stemning. Klokka inn 15 sek før viser´n bikka 9 timer.
Så bortsett fra girhavariet/punktering hadde jeg plenty med flaks. Som ikke var brukt opp ved Nevelfjell. For på vei til sykkelvasken etter målgang røyk kjedet i reservekoblinga. Det kunne jo like gjerne skjedd ute i løypa.
Til slutt: Jepp, løypa og arrangementet var kanon !
(Og respekt til han fyren som sykla singelspeed og passerte Kvarstad på ca. 1:50)
Redigert av kadensfjerner; 01/09/2013 19:52.
|
|
|
01/09/2013 14:51
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Restitusjonen begynner å slå inn og kan fastslå årets Ultra ble akkurat den stifesten det er ment å være. Forholdene var utsøkte og stiene kunne nytes i fulle drag når de to første timene var moderat tung oppvarming. Race report (long edition): Behersket tempo fra start, hvor jeg satt sammen med Thorst i gode grupper fram til Bjønnåsen. Etter det havnet jeg i ei gruppe med uorganisert og uøkonomisk sykling, forsøkte å stresse ned og pratet litt med neistein. I Rosinbakken rykket jeg fra gruppa for å være først inn i terrenget, men gikk jo ikke lang tid før jeg tok igjen som hadde kjørt feil. Oppover den småtekniske stien mot Hornsjøen fikk jeg los på en frisk stisyklist som jeg stjal alle sporvalgene av, takk for det! (Du syklet på for øvrig en demosykkel fra Soon.) I neste stiparti ble det også lang-lang rekke, og jeg vurderte det som fåfengt å forsere. Tok heller pulsen ned og kunne nyte den flotte stien i lange drag. Rundt Melsjøen fikk jeg en billig reise av tre ryttere fra Ottadalen/Ringebu (takk til dere!) før jeg hivde nedpå en deilig Litago. Den gjorde godt i beina opp Hitfjell, som gikk overraskende lett. Eneste kjedelige var at flere gående deltagere var tydelig irritert på at jeg ville sykle forbi. De hadde tydeligvis sett feil på ukedagene og trodde det var lørdag. Nede ved Hita sæter slo krampa til i begge beina, som vanlig etter fem timer sykling. Jeg roet litt ned, økte frekvensen og tenkte at dette gir seg til jeg er framme ved Pellestova. Og det visste seg å holde stikk. Ved matstasjonen møtte jeg også jos og fortalte han jeg var jeg veldig godt mot, klokka var bare 14.15, og min ambisjon om under åtte timer var klart innenfor rekkevidde. Dessuten var beina gode. Vi la i vei opp mot Nevelfjell og jeg var hjelperytter et godt stykke oppover med jos tre cm fra bakhjulet. Mot slutten begynte jeg å få det. Jos rykket i fra, beseiret på imponerende vis alle de seigeste kneikene og forsvant for godt. Mot Sjusjøen var det en rytter utenfor konkurransen (men med flippskjegg) som lekte med meg. Han syklet oppover når jeg møtte han, men like etterpå la han i ryggen på meg på vei ned. Ved grusen stoppet han, men over Lunkefjell kom han igjen sammen ei dansk dame og peste meg framover. Kreftene begynte nå for alvor å ta slutt og synet av hver ny bølge av oppoverkneiker var en ulidelig mental prøvelse. Ned mot asfaltvegen gikk det likevel fort selv om jeg var nær komatøs, men når det flatet ut og det stod at det var hele 10 km igjen var jeg fullstendig tom. Fullstendig bunnskrapt. En haug med ryttere forsvant forbi og jeg hadde ikke nubbesjans til å følge, klarte så vidt å holde meg på sykkelen. Jeg fikk vippet opp en sjokolade fra skulderemma og fikk klemt i meg den. Etterpå gikk det litt bedre, men kunne ikke hindre at en Ryerytter dundret forbi like før Ballettbakken. - Siste mila var seig, hørte jeg han si, før han forsvant videre.Rett før mål kom det en LCK-rytter som også absolutt ville forbi, men han spurtslo jeg med det aller siste av krefter. I mål var jeg spent på om jeg hadde klart rittet på åtte timer. Funksjonæren henviste meg til stadionklokka som viste 15.16. Faen!, tenkte jeg, like over åtte timer igjen, helvete! Slukøret gikk jeg mot sykkelparkeringen hvor jeg kom i snakk med en medsyklist som lurte på om jeg klarte det på sju timer. Sju timer?! Jaggu, 7.01.01 ble det, gitt. Småsurt med de 61 sekundene i ettertid, men uansett usedvanlig fornøyd med dagen. Jeg var en del nærmere mine leirkamerater, Trond Vidar, Jos og LarsB i år, men fremdeles litt bak, men neste år! Takk til Aksel og alle andre som gjør denne festdagen mulig. Sees! PS! Kom til og med på tv på fredagskvelden, men selvsagt slik at bare jeg kunne kjenne meg igjen. Sekvensen er tatt ved starten av stien opp mot Hitfjell.
|
|
|
[Re: steffs]
01/09/2013 16:43
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Uansett, som debutant i UB kan eg med handa på hjerte seie at det er den kjekkaste konkurransen eg har sykla noken gang, og neste år blir det KUN UB. Stemninga ute i løypa kan ikkje beskrivast som noke dårligare enn harmonisk og alle eg snakka med underveis virka som å storkose seg.
Dette! UB unik opplevelse med syklister som har finfin innstilling på tur. Håper det holder seg for fremtiden også.
|
|
|
01/09/2013 17:01
|
la1hka
Helt klart
|
Helt klart
Startet rolig og behersket frem til djuposet men derfra gikk det litt fortere. Hang på med en grupp men den kjørte veldig i rykk og napp så jeg slapp den og tro for "egen maskin" nesten til Bjønnås. Fikk selskap av en trivelig fyr fra Moss. Vi kjørte ganske lenge sammen i rolig tempo før vi ble tatt igjen av en anne gruppe som vi ble med. I den bakken mange kjørte feil gjorde jeg det samme. Å se de halvmugne trynene som kom oppover igjenvar en snodig opplevelse, men pytt hva gjør fem min på så lang kjøretid som UB. Stiene var supre og rytteren selv var fornøyd tross noen friske tilbud underveis men klarte meg uten å slå til.. Hitfjell er jo flott men jeg synes Nevelfjell er dritt... er så mange flotte stier så den kan jo utgå til fordel for noe annet. avslutningen var jo mye bedre enn tidligere år så den håper jeg på også i fremtiden. Starten var jeg usikker på om jeg likte men ettersom jeg har tygd litt på det så synes jeg det var bra med den mørningen. Mao ja takk. Takk for alle jeg har løst verdensproblemer med underveis, den gode stemningen UB har må vi bevare.
Sees neste år regner jeg med.
Eirik Nøkleby "Velg dine kriger med omhu."
|
|
|
[Re: la1hka]
01/09/2013 17:08
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Startet rolig og behersket frem til djuposet men derfra gikk det litt fortere. Hang på med en grupp men den kjørte veldig i rykk og napp så jeg slapp den og tro for "egen maskin" nesten til Bjønnås. Fikk selskap av en trivelig fyr fra Moss. Vi kjørte ganske lenge sammen i rolig tempo før vi ble tatt igjen av en anne gruppe som vi ble med. I den bakken mange kjørte feil gjorde jeg det samme. Å se de halvmugne trynene som kom oppover igjenvar en snodig opplevelse, men pytt hva gjør fem min på så lang kjøretid som UB. Stiene var supre og rytteren selv var fornøyd tross noen friske tilbud underveis men klarte meg uten å slå til.. Hitfjell er jo flott men jeg synes Nevelfjell er dritt... er så mange flotte stier så den kan jo utgå til fordel for noe annet. avslutningen var jo mye bedre enn tidligere år så den håper jeg på også i fremtiden. Starten var jeg usikker på om jeg likte men ettersom jeg har tygd litt på det så synes jeg det var bra med den mørningen. Mao ja takk. Takk for alle jeg har løst verdensproblemer med underveis, den gode stemningen UB har må vi bevare.
Sees neste år regner jeg med. Jeg gikk helt i surr i fjelltoppene der oppe, men regner med at Nevelfjell er den steinete knausen på slutten? Den synes jeg også godt kunne utgå. Lite flyt der oppe sammenlignet med de andre toppene. Men det er kanskje en logistikk-sak også med Pellestova som siste matstopp før den ruta (og Pellestova med cola var gull). Ellers enig at slutten var bra. Litt stitråkk helt på slutten og ikke vasing med for mange fredagsbirkere. Akkurat nok fredagsbirkere til at man følte seg som eliterytter selv om man var på stålet, men ikke så mange at man ble gretten av å kjøre slalom :-)
|
|
|
[Re: la1hka]
01/09/2013 17:32
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Må ha Ultra på Merida Rittrank nå, viktig å få konklusjonen på benchmarkinga. Noen som har peiling på denslags?
sv
|
|
|
01/09/2013 17:35
|
kid loco
Entusiast
|
Entusiast
Ultrabirken ble for meg en fin opplevelse. Hadde ikke syklet fra rena til lillehammer siden 1999, så det var forsåvidt på tide:-) Tryna og brakk noen ribbein for 4 uker siden, dårlig oppladning altså, men var glad jeg ble bra nok til å kunne være med.
Tror ikke jeg har syklet noe ritt før, der jeg næringstom og utmattet, gliser fra øre til øre over lange strekk med nydelig flytsti som dukket opp! Syklet på 26" halvdemper, som jeg alltid har gjort, og syntes det funket fint.
Målet mitt var å være mindre enn 1 time etter vinneren, jeg syklet på 6,39, så det gikk altså ikke. Men var ikke veldig skuffet egentlig:-)
UB svarte til forventningene, epic er vel ordet jeg føler passer best!
Neste år skal jeg legge på 1.5" på hjulene, ha det like gøy, bli like sliten og være mindre enn 1 time bak vinneren:-)
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
|
|
|
[Re: knuthaug]
01/09/2013 18:40
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Jeg gikk helt i surr i fjelltoppene der oppe, men regner med at Nevelfjell er den steinete knausen på slutten? Den synes jeg også godt kunne utgå. Lite flyt der oppe sammenlignet med de andre toppene.
Jeg synes nedkjøringa fra Nevelfjell var helt konge! Kan ikke skryte av noe flyt oppå platået, men antar jeg sykla ca 80% oppover og bortover.
|
|
|
[Re: runermm]
01/09/2013 19:37
|
Simonuno
Entusiast
|
Entusiast
Restitusjonen begynner å slå inn og kan fastslå årets Ultra ble akkurat den stifesten det er ment å være. Forholdene var utsøkte og stiene kunne nytes i fulle drag når de to første timene var moderat tung oppvarming. Race report (long edition): Behersket tempo fra start, hvor jeg satt sammen med Thorst i gode grupper fram til Bjønnåsen. Etter det havnet jeg i ei gruppe med uorganisert og uøkonomisk sykling, forsøkte å stresse ned og pratet litt med neistein. I Rosinbakken rykket jeg fra gruppa for å være først inn i terrenget, men gikk jo ikke lang tid før jeg tok igjen som hadde kjørt feil. Oppover den småtekniske stien mot Hornsjøen fikk jeg los på en frisk stisyklist som jeg stjal alle sporvalgene av, takk for det! (Du syklet på for øvrig en demosykkel fra Soon.) I neste stiparti ble det også lang-lang rekke, og jeg vurderte det som fåfengt å forsere. Tok heller pulsen ned og kunne nyte den flotte stien i lange drag. Rundt Melsjøen fikk jeg en billig reise av tre ryttere fra Ottadalen/Ringebu (takk til dere!) før jeg hivde nedpå en deilig Litago. Den gjorde godt i beina opp Hitfjell, som gikk overraskende lett. Eneste kjedelige var at flere gående deltagere var tydelig irritert på at jeg ville sykle forbi. De hadde tydeligvis sett feil på ukedagene og trodde det var lørdag. Nede ved Hita sæter slo krampa til i begge beina, som vanlig etter fem timer sykling. Jeg roet litt ned, økte frekvensen og tenkte at dette gir seg til jeg er framme ved Pellestova. Og det visste seg å holde stikk. Ved matstasjonen møtte jeg også jos og fortalte han jeg var jeg veldig godt mot, klokka var bare 14.15, og min ambisjon om under åtte timer var klart innenfor rekkevidde. Dessuten var beina gode. Vi la i vei opp mot Nevelfjell og jeg var hjelperytter et godt stykke oppover med jos tre cm fra bakhjulet. Mot slutten begynte jeg å få det. Jos rykket i fra, beseiret på imponerende vis alle de seigeste kneikene og forsvant for godt. Mot Sjusjøen var det en rytter utenfor konkurransen (men med flippskjegg) som lekte med meg. Han syklet oppover når jeg møtte han, men like etterpå la han i ryggen på meg på vei ned. Ved grusen stoppet han, men over Lunkefjell kom han igjen sammen ei dansk dame og peste meg framover. Kreftene begynte nå for alvor å ta slutt og synet av hver ny bølge av oppoverkneiker var en ulidelig mental prøvelse. Ned mot asfaltvegen gikk det likevel fort selv om jeg var nær komatøs, men når det flatet ut og det stod at det var hele 10 km igjen var jeg fullstendig tom. Fullstendig bunnskrapt. En haug med ryttere forsvant forbi og jeg hadde ikke nubbesjans til å følge, klarte så vidt å holde meg på sykkelen. Jeg fikk vippet opp en sjokolade fra skulderemma og fikk klemt i meg den. Etterpå gikk det litt bedre, men kunne ikke hindre at en Ryerytter dundret forbi like før Ballettbakken. - Siste mila var seig, hørte jeg han si, før han forsvant videre.Rett før mål kom det en LCK-rytter som også absolutt ville forbi, men han spurtslo jeg med det aller siste av krefter. I mål var jeg spent på om jeg hadde klart rittet på åtte timer. Funksjonæren henviste meg til stadionklokka som viste 15.16. Faen!, tenkte jeg, like over åtte timer igjen, helvete! Slukøret gikk jeg mot sykkelparkeringen hvor jeg kom i snakk med en medsyklist som lurte på om jeg klarte det på sju timer. Sju timer?! Jaggu, 7.01.01 ble det, gitt. Småsurt med de 61 sekundene i ettertid, men uansett usedvanlig fornøyd med dagen. Jeg var en del nærmere mine leirkamerater, Trond Vidar, Jos og LarsB i år, men fremdeles litt bak, men neste år! Takk til Aksel og alle andre som gjør denne festdagen mulig. Sees! PS! Kom til og med på tv på fredagskvelden, men selvsagt slik at bare jeg kunne kjenne meg igjen. Sekvensen er tatt ved starten av stien opp mot Hitfjell. Hvor gikk dette på tv? Hade vart gøy å sett det dem klippet sammen
@simon.j.johansson
Merida Ninety-Six 8000
|
|
|
01/09/2013 19:38
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder Nevelfjell så burde de vel merke den stien lengst til venstre/nord, der vi syklet opp for 2 år siden. Vi var et par som var på vei ned der, men så oppdaget vi merkingen på den brede steinete hovedstien, så dro over dit. Sånn i ettertid burde vi vel bare holdt venstre fordi den når hovedstien i kapp lenger ned, men hadde vel litt for mye fokus på merkingen, etter tidligere å hatt for lite he he. Men anyway, mener å huske den stien som mye mer flyt. Hadde en del dårlige sport ned der, da jeg kun har syklet ned der en gang før og det var under første UB. Jeg mener Nevelfjell har sin plass på UB, men kanskje detaljemerke stien enda mer slik at folk flest får den "fineste" stien, er tross alt eneste stedet hvor en hadde valg mht hvor en kunne sykle, dette gjaldt jo både opp og ned, men opp går det jo så sagte at det er lett å velge (sannsynlig) best spor. Nedover var det litt mer "opps, dumt valg ja".
Ellers når det gjaldt oss mugne som kom opp igjen etter å sykle den flotte stien ned mot Hynna (den var fin, helt ærlig, muligens dagens flotteste he he) så tror jeg det er en naturlig reaksjon enten en jaktet 6 eller 9 timer. Personlig var jeg bare litt sur/resignert et par minutter, først på at det ikke var sperrebånd, så på meg selv da jeg så at de fleste andre faktisk klarte å sykle riktig. Men et par hundre meter inn stien videre mot Hornsjø måtte jeg bare le av meg selv og var i godmodus igjen, konkurranse spiriten kom ikke med en gang, men sykkelgleden var der. Akkurat der jeg svingte inn fra feilkjøringen kom også Trond Vidar rett bak og dro forbi og punkterte/ sigepunkterte rett foran meg. Tror ikke jeg har vært i nærheten av deg på ritt uten at du har punktert Trond Vidar:) Jeg er bad karma for deg.
|
|
|
[Re: Simonuno]
01/09/2013 19:54
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor gikk dette på tv? Hade vart gøy å sett det dem klippet sammen Ligger ute på NRKs geniale tv-spiller: http://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/nnfa23083013/30-08-2013#t=11m39s Jeg mener Nevelfjell har sin plass på UB, men kanskje detaljemerke stien enda mer slik at folk flest får den "fineste" stien, er tross alt eneste stedet hvor en hadde valg mht hvor en kunne sykle, dette gjaldt jo både opp og ned, men opp går det jo så sagte at det er lett å velge (sannsynlig) best spor. Nedover var det litt mer "opps, dumt valg ja". Enig. For meg blir det litt overload etter fem timer å beherske fart & terreng samtidig som man skal orientere seg i et villniss av mulige og umulige linjevalg. Litt mer merking ned her hadde gjort seg. Eventuelt juksekjøre på forhånd...
|
|
|
01/09/2013 20:04
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
01/09/2013 20:31
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Ultrabirken var en solid opptur, helt klart min beste rittopplevelse noensinne. Uhøytidlig og avslappet ble det først oppvarming på grus for så å dundre løs på fjellstier. Nedkjøringene fra Hitfjell og Nevelfjell var vel høydepunktene blandt de fine stiene for min del. God stemning og tid til en prat på matstasjonene var også pluss i boka. Tiden ble 7:27 i min første og definitivt ikke siste UB (Lørdagen ble ikke like artig. 3:58 med gnagsår på kontaktpunktene mot sykkelen som ikke var hanskekledd) Fant meg selv på kao sine bilder: 
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
01/09/2013 20:51
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Dette ser så gøy ut, men helt over the top fysisk. Hvor fort bør man kunne sykle ordinær birken på for at det skal være noe vits å tenke på ultraen? (Vet ikke om det spørsmålet ga mening;-))
Mvh
|
|
|
[Re: Oddefa]
01/09/2013 20:57
|
Trond Vidar
|
Akkurat der jeg svingte inn fra feilkjøringen kom også Trond Vidar rett bak og dro forbi og punkterte/ sigepunkterte rett foran meg. Tror ikke jeg har vært i nærheten av deg på ritt uten at du har punktert Trond Vidar:) Jeg er bad karma for deg. Fint om du sender meg din rittkalender for neste år, så skal jeg kjøre slangeoppsettet til Steve Smith. 
Redigert av Trond Vidar; 01/09/2013 20:58.
|
|
|
01/09/2013 21:02
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Jeg syklet birken i fjor på 3.27, og formen i år har nok krøpet seg et lite hakk opp. Jeg har aldri vært i nærheten av å sykle så langt før. Men nøkkelen er vel å være glad i å sykle på sti/teknisk. Så er det jo bare et spørsmål om å disponere kreftene riktig så man kan nyte stiene på fjellet 
|
|
|
[Re: Oddefa]
01/09/2013 21:14
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
(...)Hadde en del dårlige sport ned der, da jeg kun har syklet ned der en gang før og det var under første UB.(...) Jeg er 100% sikker på at jeg har vært ned der fire ganger, en gang med Merida 80mm 26" halvdemper og en gang med stisykkelen i tillegg til UB turene, og jeg er også ganske sikker på at du har vært med alle fire gangene?
Redigert av Elgvenn2; 01/09/2013 21:15.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
01/09/2013 21:15
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Akkurat der jeg svingte inn fra feilkjøringen kom også Trond Vidar rett bak og dro forbi og punkterte/ sigepunkterte rett foran meg. Tror ikke jeg har vært i nærheten av deg på ritt uten at du har punktert Trond Vidar:) Jeg er bad karma for deg. Fint om du sender meg din rittkalender for neste år, så skal jeg kjøre slangeoppsettet til Steve Smith. hmmm,fin bart på'n! oki, må først ta en runde meg meg selv hva jeg skal sykle. Siden jeg startet å barbere leggene har jeg bare syklet dårligere og dårligere på stiritt, og bedre og bedre på grusritt. Så enten fortsatt å barbere legger og bare sykle grusritt/landeveisritt (mao vi sykler vi ikke samme ritt), eller la det gro og få igjen stikarma, i såfall er det bare å laste opp med guffe, ekstra slanger og Hans Dampf dekk. Når jeg kjenner på leggene nå er det enkelt valg. Komprimisset. Nemlig knote i rundt på stiritt uten støtte fra stigudene.
Redigert av oddefa; 01/09/2013 21:16.
|
|
|
01/09/2013 21:33
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Det satt en fotograf nederste del av nedkjøringen fra Nevelfjell. Han knipset bilder når vi kjørte ut et drop. Noen som har sett bilder derfra?
|
|
|
01/09/2013 21:50
|
kebr
Avhengig
|
Avhengig
Jeg var ikke den fotografen men jeg sto en stund på stien nedenfor Nevelfjell og knipset en 100 bilder. Sto der rundt 14-14:30 tiden, så en del av de som kjørte på 7-8timer burde være her. Sto forresten litt først rett etter matstasjonen på Søthaugen. Så flere som hadde litt problemer med å få i seg drikken før den lille nedkjøringen startet! https://plus.google.com/photos/117312250...CJL-m5_ai5zb-gE
Redigert av kebr; 01/09/2013 21:52.
|
|
|
01/09/2013 22:28
|
ikke lett
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette var saker ja! Synes som alle andre her at løypa og konseptet var langt bedre i år enn i fjor. (Været var vel også med på å gjøre turen mer underholdene i år enn i fjor) Startet greit og satt kontrollert med til Rosinbakken i en ganske stor gruppe (1.38 på Kvarstad) Tenkte jeg skulle kjøre på litt i Rosinbakken for å komme tidlig inn på terrengpartiet men det ville ikke beina være med på. De sa tydelig i fra i form av kramper (!) Og jeg som aldri er plaga med kramper... Dette kommer til å bli langt tenkte jeg.. Gikk greit gjennom terrengpartiene og prøvde å holde krampene i sjakk. Etter Hitfjellet mot Pellestova kom det en supersprek dame med Oddefa på hjul og krampene ga seg. Over Nevelfjell begynte beina virkelig å funke men da ødela jeg fremgiret og måtte ta til takke med lilleklinga (Hørte jeg xx1?) Tapte ikke såååå mye på det men var jo litt frustrerende å bli sykla fra folk med skjermsett og støtte nedover Sjøseterveien. Kom i mål på 6.33 og er happy med det.
Det var jo mye snakk om utstyrsvalg før rittet. Jeg kjørte Scott Genius 700 med Ardent 2.25. Ble advart om at jeg kom til å bli kjørt fra på grusen som følge av dekkvalg. Jeg opplevde at jeg trillet omtrent som alle andre i min gruppe og jeg synes det var befriende å slippe bekymringer for punktering på fjellet. Jeg ser at de vinner på 29 HT men tenker i mitt indre at det må være veldig slitsomt for oss mosjonister? Hva tenker dere om den optimale UB riggen? HT vs FS? 29 vs 27,5? Grusdekk vs stidekk? Camelback vs flasker?
Lurer på hva Aksel og Co har for planer for UB neste år... Skal mye til å toppe 2013 versjonen :-) Takk!
Truls Veslum Asker
|
|
|
[Re: kebr]
01/09/2013 22:30
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Jeg var ikke den fotografen men jeg sto en stund på stien nedenfor Nevelfjell og knipset en 100 bilder. Sto der rundt 14-14:30 tiden, så en del av de som kjørte på 7-8timer burde være her. Ser ut som du kom ned til Nevelåsen og sånn ca tok over for meg 
|
|
|
[Re: runermm]
01/09/2013 22:32
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Mot Sjusjøen var det en rytter utenfor konkurransen (men med flippskjegg) som lekte med meg. Han syklet oppover når jeg møtte han, men like etterpå la han i ryggen på meg på vei ned. Ved grusen stoppet han, men over Lunkefjell kom han igjen sammen ei dansk dame og peste meg framover.
Han syklet fram og tilbake mange ganger ved Nevelåsen og "hentet" ryttere!
|
|
|
|
|