Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Hvem vinner Birken?

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1672580 31/08/2013 17:09
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Hva skjedde med Willman da? Jeg så på på mobilen på ganske kornete bilde, og Høydahl sa st han noe om at han muligens hadde fikk en pungtering eller noe, men det eneste jeg så på skjermen var at det gikk veldig mye saktere med han enn de andre ned Ballettbakken. Tror nedten jeg kjørte raskere enn ham ned der.

Re: Hvem vinner Birken? [Re: traktoregg] #1672583 31/08/2013 17:15
H
Han Solo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Gratulerer til Børsa med Borghild!
Willmann sa han rett og slett sikra seg ned på slutten.
Det siste er at W. har fått 15 min tillegg for å ha kasta søppel.

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1672588 31/08/2013 17:26
T
TaNielsen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Da gikk tipset mitt nesten inn, men måtte nok hatt ett minutt før ballettbakken om han skulle tatt det inn..
Ble forbikjøring av Borghild i siste kneika over Storåsen, der var det trøkk, hin kjørte omtrent fra alt som som var av pulje 17-18-19 karer som befant seg i området...

Redigert av TaNielsen; 31/08/2013 17:26.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1672590 31/08/2013 17:29
olechr Offline
More than words
More than words
gratulerer til Borghild og de første gutta i dag. De kjørte sykt fort.

Jeg hadde et håp om å kjempe i toppen og kom meg ut av skogen sammen med de 6 første. Det gikk sjukt fort i terrengpartiet og svenskene bare banket og banket på. Hadde et håp om at det skulle roe seg litt ut på grusen. Men nei da de kjørte bare fortere og fortere. Til slutt var pulsen så høy at syra tok helt overhånd. Kjørte til beina var helt ferdig for jeg skjønte at ingen kom til å ta igjen disse. I gruppa bak var det ingen som ville kjøre og jeg dreit egentlig litt i alt når jeg viste de første plassene ble borte og trillet til mål.

Men igjen, sjukt kjørt av de første gutta i dag.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1672594 31/08/2013 17:41
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Willmann kasta flaska midt i beste TV tid, var nok refleks, men regler er regler.

Han lignet på meg nedover Ballettbakken, ikje bra!! ICON_SMILE

Re: Hvem vinner Birken? [Re: Lurifax] #1672595 31/08/2013 17:42
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Lurifax
Willmann kasta flaska midt i beste TV tid, var nok refleks, men regler er regler.

Har han fått 15 min tillegg? Hvor har du sett det.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: olechr] #1672606 31/08/2013 17:57
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr

De interjuvet Tone Lien, men det var så ferskt at hun ikke hadde et skikkelig svar. Men i følge Post & NRK så har han mistet tredjeplassen og fått 15 min tillegg.

Må være flaska han kasta, sikkert noen som har sendt inn klage. De bruker kamera + funksjonærer for å avdekke dette vistnok (dette også i følge NRK)

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1672608 31/08/2013 17:58
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Erik Kay imponerer stadig mer forresten, han har kommet mer og mer, tøft gjort av en som har syklet så kort tid som han.

Blir spennende å se om han fortsetter utviklingen. Er tydeligvis en harding han ICON_SMILE

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1672609 31/08/2013 17:58
olechr Offline
More than words
More than words
Det var jo kjedelig da. Han kjørte som en gud i dag. Han gjorde det alle viste han kom til å gjøre og hans eneste kjangse

Ambassadør for Scott.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: olechr] #1672612 31/08/2013 18:03
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Hun takker! Vant med alt du ikke liker i dag, stiv gaffel og singel 38 rotor drev.. ICON_WINK
Og neste års Birken dekk..

Re: Hvem vinner Birken? [Re: Lurifax] #1672613 31/08/2013 18:04
olechr Offline
More than words
More than words
Erik Kay imponerer stadig mer forresten, han har kommet mer og mer, tøft gjort av en som har syklet så kort tid som han.

Blir spennende å se om han fortsetter utviklingen. Er tydeligvis en harding han ICON_SMILE

Sorry for at jeg spørr da jeg ikke kjenner han så godt. Hvor lenge har han syklet? Er hvertfall en utrolig hyggelig fyr

Ambassadør for Scott.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: Kriss] #1672614 31/08/2013 18:04
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss

Hun takker! Vant med alt du ikke liker i dag, stiv gaffel og singel 38 rotor drev.. ICON_WINK

Hu hadde vunnet med fulldemper også. Var jo i en egen klasse i dag ser jeg på tidene.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: olechr] #1672651 31/08/2013 19:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Sorry for at jeg spørr da jeg ikke kjenner han så godt. Hvor lenge har han syklet? Er hvertfall en utrolig hyggelig fyr

Kjenner bare broren hans, mener han sa han har syklet to - tre sesonger. Tar et forbehold om at dette er riktig siden jeg kjøpte ny sykkel når han snakket om dette. (tankene var litt flere steder på en gang)

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1672672 31/08/2013 19:53
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
Stemmer det at Wilmann hadde en fart på 60 km/ti snitt ned Ballettbakken? i(ifølge Rune Høidal i NRK studio)

Det kan umulig stemme? Så da ut som svigmora mi sykla fortere ned der.
Kunne umulig ha mer en max 30km/t.....?

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1672677 31/08/2013 20:11
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
1000 kroner i bot for flaskekasting
Frederik Wilmann, som ble nummer tre i eliteklassen, får en bot på tusen kroner for å ha kastet fra seg en drikkeflaske i løypa.

en egentlig skulle Frederik Wilmann hatt et kvarters tidsstraff, noe som ville kostet ham langt mer enn pallplassen i rittet.

– Frederik Wilmann, deltaker i eliteklassen, kastet fra seg en drikkeflaske i løypa og skulle normalt blitt ilagt en tidsstraff på 15 minutter i følge Birkebeinerrittets rittregler, sier Ingunn Rønningen Kleven, som er informasjonsansvarlig i Birkebeinerrittet.

Rittledelsen går imidlertid for bot i dette tilfellet, fordi de innrømmer at regelverket var ullent formulert.

– Vi som arrangør ser at vi har vært uklare på praktisering av egne rittregler, og vil gjennomgå disse på nytt. Frederik Wilmann ilegges derfor en bot på tusen kroner som doneres Aktiv Mot Kreft, sier Rønningen Kleven.

Hun understreker at Birkebeinerrittet har nulltoleranse for forsøpling.

– Birkebeinerrittet skal fortsatt ha miljøfokus og våre regler vil også i fremtiden innebære straff for forsøpling, sier hun.

Re: Hvem vinner Birken? [Re: kaiost] #1672720 31/08/2013 22:18
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Skjønner ikke at det skal være tvil om dette. Reglene står klinkende klart på rittets hjemmesider; 0-toleranse og 15 min. tillegg ved påvist forsøpling.
Tv-bildene lyver ikke!
Går ikke an å skylde på slurv i dette tilfellet.
Landeveissyklister er tydeligvis opplært til å gjøre dette,
Noen lenger opp mener at Birken har råd til å sette noen til å plukke søppel etterpå.
Er dette vanlig kutyme, i Tour de France f.eks.- at de går å plukker søppel på ca 3500 km x 2 veikant?

Re: Hvem vinner Birken? [Re: Kjesk] #1672748 01/09/2013 06:21
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Kjesk
Er dette vanlig kutyme, i Tour de France f.eks.- at de går å plukker søppel på ca 3500 km x 2 veikant?
Ikke vanlig. I grøta langs franske veier plukkes det ikke opp noe som helst så det ganske j..lig ut en del steder. Synes det er bra at Birken har som et klart mål at grøfta langs traseen ikke skal se ut som en søppeldynge.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: Kjesk] #1672802 01/09/2013 09:18
O
olaho Offline
Medlem
Medlem
O
Helt enig, skjønner heller ikke hva som er uklart. Ingen tvil om at han skulle hatt 15 min tidsstraff med så klare bevis, og det er kun feighet fra Birken/juryen at det ikke blir gjort (det hadde sikkert blitt litt av et styr i media).

En annen ting jeg lurer på: Fra hvor i reglementet har de hjemmel til å gi 1000 kroner i bot?

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1672818 01/09/2013 09:49
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Fortsatt forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Solomo altså, dette er både dumt og dårlig håndtert fra Birken Admin.

Regler er regler, de SKAL og MÅ være like for samtlige.
De har håndtert regler om krav til innhold i sekk strengt, således er det INGEN grunn til å late som om dette var uklart nå.

Ei flaske som kastes i naturen er søppel - ferdig med det.

TÅPELIG.

Re: Hvem vinner Birken? [Re: olaho] #1672844 01/09/2013 10:54
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olaho
(det hadde sikkert blitt litt av et styr i media).

Det trur eg ikkje.

Re: Hvem vinner Birken? [Re: -Jan] #1672882 01/09/2013 12:27
O
olaho Offline
Medlem
Medlem
O
Veldig uenig! Jeg tror "alle" tabloide nettaviser i Norge hadde kastet seg over saken dersom nr. tre i Birken (i tillegg til å ha tapt seieren på mildt sagt elendig kjøring ned ballettbakken) hadde fått 15 minutter tidsstraff pga å kaste fra seg en flaske - noe man ser svært ofte i f.eks. Tour de France (uten sammenlikning forøvrig)

Re: Hvem vinner Birken? [Re: Kriss] #1672888 01/09/2013 12:42
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Tror på bånn gass og 6-7 mann ut av skogen.. Disse blir ikke innkjørt da de kommer til å kjøre sammen. da er det game over for de bak.
Der sitter Eriksson, Darvell, Lars Ragnar, Håkon og Hovdenes pluss noen få til.. Fagerli ser jo ut til å ha fått litt fart på liket igjen og han vet jo hva som må gjøres inne i skogen der.
Willmann var med inn til mål i fjor på 12,5 kg sykkel, har drøye 4 kg lettere sykkel i år og vil nok prege løpet på et vis, men trenger jo å komme alene skal han vinne og det blir kanskje litt drøyt. Joker kunne kjørt som et lag hadde alle stilt (Breen, Svendsen, Truls, Remme og Olsen), men nå er vel bare Breen på start.. Han kan fort være der..
Mulig en outsider eller to er der i tillegg, men vinneren er nevnt nå..

Traff ikke så verst her da..
De 6 som var foran hadde et helt annet trøkk enn resten.. Så det var nevnt tidligere her etter Grenserittet og Vasan at man lurte på hvorfor svenskene var så mye bedre enn norskene.. Det er ikke mye å lure på gitt, det er bare å se på hvordan de kjører det og se på hvordan de noske kjører.. Hos svenskene er det bånn gass, rulla går og de kjører til de detter av..
Hos nordmennene er det gjerne omtrent slik: "jeg er ferdig, greier ikke dra", "målet er topp 10, jeg må spare så lenge som mulig", "en jeg kjenner er foran så jeg kan ikke dra"..
Svenskene og de to landeveisgutta foran der har et trøkk de norske ikke har, Lars Ragnar har det når han er i toppform, men det var han desverre ikke i år. De norske er egentlig ikke i nærheten.
Når man kommer til Kvarstad sammen med 50 andre trenger man ikke lure på om man har kjørt fort, for da har man ikke det..
Sovna hele gjengen når dere kom ut av skogen eller hva skjedde?
I det forholdsvis lette terrenget fra Bringbu til Kvarstad er det litt forskjell på farten:
Willmann: 38:20
Gruppe Eriksson: 38:11
50 mannsgruppa: ca 41 minutter.

Ser i tillegg at Borghild brukte drøye 42 minnutter alene og da var det vel dårligere forhold også..
Så når 50 mann knapt kjører fortere enn ei enslig dame på det strekket er det ikke mye å hoppe i taket for. ICON_WINK

Edit: Bra dag for Trøndelag da! 3 trøndere og 3 utlendinger på pallen og alle spurtprisene til Trøndelag.. (Løvik er vel kanskje ikke trønder da, men sykler i allefall for TVK.)

Redigert av Kriss; 01/09/2013 12:50.
Re: Hvem vinner Birken? [Re: Kriss] #1672992 01/09/2013 16:02
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Tror på bånn gass og 6-7 mann ut av skogen.. Disse blir ikke innkjørt da de kommer til å kjøre sammen. da er det game over for de bak.
Der sitter Eriksson, Darvell, Lars Ragnar, Håkon og Hovdenes pluss noen få til.. Fagerli ser jo ut til å ha fått litt fart på liket igjen og han vet jo hva som må gjøres inne i skogen der.
Willmann var med inn til mål i fjor på 12,5 kg sykkel, har drøye 4 kg lettere sykkel i år og vil nok prege løpet på et vis, men trenger jo å komme alene skal han vinne og det blir kanskje litt drøyt. Joker kunne kjørt som et lag hadde alle stilt (Breen, Svendsen, Truls, Remme og Olsen), men nå er vel bare Breen på start.. Han kan fort være der..
Mulig en outsider eller to er der i tillegg, men vinneren er nevnt nå..

Traff ikke så verst her da..
De 6 som var foran hadde et helt annet trøkk enn resten.. Så det var nevnt tidligere her etter Grenserittet og Vasan at man lurte på hvorfor svenskene var så mye bedre enn norskene.. Det er ikke mye å lure på gitt, det er bare å se på hvordan de kjører det og se på hvordan de noske kjører.. Hos svenskene er det bånn gass, rulla går og de kjører til de detter av..
Hos nordmennene er det gjerne omtrent slik: "jeg er ferdig, greier ikke dra", "målet er topp 10, jeg må spare så lenge som mulig", "en jeg kjenner er foran så jeg kan ikke dra"..
Svenskene og de to landeveisgutta foran der har et trøkk de norske ikke har, Lars Ragnar har det når han er i toppform, men det var han desverre ikke i år. De norske er egentlig ikke i nærheten.
Når man kommer til Kvarstad sammen med 50 andre trenger man ikke lure på om man har kjørt fort, for da har man ikke det..
Sovna hele gjengen når dere kom ut av skogen eller hva skjedde?
I det forholdsvis lette terrenget fra Bringbu til Kvarstad er det litt forskjell på farten:
Willmann: 38:20
Gruppe Eriksson: 38:11
50 mannsgruppa: ca 41 minutter.

Ser i tillegg at Borghild brukte drøye 42 minnutter alene og da var det vel dårligere forhold også..
Så når 50 mann knapt kjører fortere enn ei enslig dame på det strekket er det ikke mye å hoppe i taket for. ICON_WINK

Edit: Bra dag for Trøndelag da! 3 trøndere og 3 utlendinger på pallen og alle spurtprisene til Trøndelag.. (Løvik er vel kanskje ikke trønder da, men sykler i allefall for TVK.)

Det var vel kommentaren til Erik Kay også. Som fikk litt problemer ved djuposet og måtte kjøre inn den store gruppa i/fra terrengpartiet. Det gikk i sneglefart til Kvarstad, uten samarbeid.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1673011 01/09/2013 16:40
T
Therminator Offline
Entusiast
Entusiast
T
En refleksjon fra en ihuga stijeger som bare kjører sti og ikke vet hva han prater om hva gjelder Birken ICON_SMILE
Hold dere fast !

Birken er jo ikke et terrengsykkelritt. Blant de norske blir terrenggutta frasyklet av landeveisgutta og selv om landeveisgutta ( noen ) sykler som barn i terreng og dh-partier, kan de vinne om forspranget er stort nok ( før Ballettbakken ).

Ultaren er for stimiljøet. Ok. Men; det er for langt til at det er med på å bygge et miljø innen terreng og sti. 2 timer på grus før moroa starter. Hva er det ? Start der stiene begynner og flere blir med.

Noen spørsmål:
Er det økonomiske hensyn som styrer utviklingen ? Mye grus = stort deltakerantall. Lite grus= få deltakere og lite penger.
Kunne man kjørt ritt på inntil 15-20 km på rene stier. Kunne det rekruttert flere ?
Styrer de store "rittmaskinene" en utvikling vekk fra terrengmiljøet ?

Som sagt; bare refleksjoner.

Stifinner
Re: Hvem vinner Birken? [Re: Therminator] #1673027 01/09/2013 17:07
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Therminator
En refleksjon fra en ihuga stijeger som bare kjører sti og ikke vet hva han prater om hva gjelder Birken ICON_SMILE
Hold dere fast !

Birken er jo ikke et terrengsykkelritt. Blant de norske blir terrenggutta frasyklet av landeveisgutta og selv om landeveisgutta ( noen ) sykler som barn i terreng og dh-partier, kan de vinne om forspranget er stort nok ( før Ballettbakken ).

Ultaren er for stimiljøet. Ok. Men; det er for langt til at det er med på å bygge et miljø innen terreng og sti. 2 timer på grus før moroa starter. Hva er det ? Start der stiene begynner og flere blir med.

Noen spørsmål:
Er det økonomiske hensyn som styrer utviklingen ? Mye grus = stort deltakerantall. Lite grus= få deltakere og lite penger.
Kunne man kjørt ritt på inntil 15-20 km på rene stier. Kunne det rekruttert flere ?
Styrer de store "rittmaskinene" en utvikling vekk fra terrengmiljøet ?

Som sagt; bare refleksjoner.

Skikkelig bombe.

Re: Hvem vinner Birken? [Re: Therminator] #1673062 01/09/2013 18:10
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Hold dere fast !

Birken er jo ikke et terrengsykkelritt.

Ja - og hva så?
De som arrangerer Birken har lov til å arrangere akkurat det sykkelrittet de har lyst til å arrangere. F.eks et langt ritt på grusvei med et krav til ferdigheter som er greit for den alminnelige norske syklist.
Kanskje gjør de det fordi det er mest penger i et slikt ritt. Eller kanskje fordi de synes dette er den mest morsomme formen for sykkelritt - det spiller ingen rolle.

De har uansett ingen moralsk eller kulturell forpliktelse til å arrangere det noen andre synes er den "riktige" formen for sykkelritt.
Og her er de vel på plussiden i og med at de arrangerer Ultra'en. Ultra'en har vel oppstått fordi disse grusrittgreiene har skapt en organisasjon med organistorisk overskudd til å arrangere et ordentlig terrengritt?

Sorry, men nå kom du med et spark i en vidåpen låvedør

Redigert av Radival; 01/09/2013 22:45. Rediger grunn: den --> er
Re: Hvem vinner Birken? [Re: Radival] #1673066 01/09/2013 18:20
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Radival

Ja - og hva så?

Jeg synes de sa det relativt bra på NRK-sendingen på lørdag. Birken er ikke et landeveisritt, og ikke et terrengritt - det er birken.

Så enkelt er det vel.

Ellers helt enig med siste taler.

Redigert av knuthaug; 01/09/2013 18:20.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Hvem vinner Birken? [Re: knuthaug] #1673068 01/09/2013 18:26
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: knuthaug
Sitat: Radival

Ja - og hva så?

Jeg synes de sa det relativt bra på NRK-sendingen på lørdag. Birken er ikke et landeveisritt, og ikke et terrengritt - det er birken.

Så enkelt er det vel.

Ellers helt enig med siste taler.

Er ganske åpenbart at det ikke er landeveisritt, da hadde Willmann vunnet. At det ikke er et sti ritt, det er også åpenbart.

Jeg har alltid lurt på hvor all denne gnålinga rundt Birken kommer fra? Sykler man det ikke fordi det ikke er et ritt i ens egen smak, hva er da problemet?

Blir som at jeg som støtter Liverpool, skal sitte å gnåle over at Footsal arrangeres i haller med egen type baller.

Mye kjærringer ute i skauen på sykler virker det som. Shut up - Bitches!

Re: Hvem vinner Birken? [Re: Lurifax] #1673084 01/09/2013 18:45
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev

De interjuvet Tone Lien, men det var så ferskt at hun ikke hadde et skikkelig svar. Men i følge Post & NRK så har han mistet tredjeplassen og fått 15 min tillegg.

Må være flaska han kasta, sikkert noen som har sendt inn klage. De bruker kamera + funksjonærer for å avdekke dette vistnok (dette også i følge NRK)

Med fare for å drite meg ut litt her nå så må jeg bare spørre, men slang ikke han fra seg den flaska på en matstasjon da ? I så fall så er vel det greit...

Re: Hvem vinner Birken? [Re: TaNielsen] #1673090 01/09/2013 18:48
T
TaNielsen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Var vel når han kom ned på Sjøseterveien..

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå