Kjepphest-tråden
|
Re: Kjepphest-tråden
[Re: Knirkekne]
30/08/2013 07:07
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg formulerer en regel, som hvis akseptert kan avslutte kassakøhælvetet her:
Butikkene må etablere to og to kasser med båndet mot hverandre. De handlende står i én kø, helt til det er en meter igjwen til enden av båndet. Deretter splittes køa op i to, som en "Y". Dermed blir kassaressursene ganske godt utnyttet, og man slipper å få krangel om hvilken tulling som stod først.
For ja, vi er alle tullinger dersom vi insisterer på å handle på tidspunkter der det er nødvendig med mer enn én kasse åpen. Sånn er det på "søndags-Bunnpris" på Nidarvoll. Det funker tildels ganske bra.
|
|
|
30/08/2013 07:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg formulerer en regel, som hvis akseptert kan avslutte kassakøhælvetet her: Jeg tar ofte vogntogtilnærmingen hvis situasjonen tillater det. Det vil si at når firefeltsveien snevres inn for et veiarbeid eller en ulykke og folk samler seg i det ene feltet så er det vanlig at vogntog legger seg midt mellom feltene for å sperre for alle Audier som prøver å passere hele køen. På samme måte pleier jeg å stille meg ekstra breiskuldret foran begge kassene når en ny kasse åpner, slik at det fortsatt er én kø bak meg. Når den ene eller andre kassen blir ledig går jeg frem dit og forbausende ofte ser jeg at systemet med én felles kø fortsetter å virke til jeg forlater stedet med mine poser.
|
|
|
[Re: Dan]
30/08/2013 07:49
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ikke særlig bredskuldret,men bruker samme metode som Dan på den lokale Rema sjappa hvis jeg står passelig til i køen. En handlekurv er ypperlig til å lage ett skille med da. Er ikke så langt mellom kassene der,hadde vært vanskelig å gjøre det samme på Spar butikken.
|
|
|
[Re: Dan]
30/08/2013 07:52
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
På samme måte pleier jeg å stille meg ekstra breiskuldret foran begge kassene når en ny kasse åpner, slik at det fortsatt er én kø bak meg. Sånne "ja takk, begge deler"-køståere pleier jeg å irritere meg over. For meg er det helt naturlig at når en ny kasse over, flytter ca. halve den eksisterende køen over dit, (uten å diskutere i hvilken rekkefølge de skal gjøre det i) og så er det to køer som lever sitt eget liv.
|
|
|
[Re: Stein]
30/08/2013 07:55
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Ok, kaster meg innpå igjen - dette temaet er bare FOR spennende:
Er det jeg eller handlevognen som står i kø?
Er det greit å "glemme" noen varer, sette vognen i køen, og så gå til og fra vognen og fylle den opp etter hvert som man flytter den fremover i køen?
|
|
|
[Re: Tex]
30/08/2013 07:58
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Er det greit å "glemme" noen varer, sette vognen i køen, og så gå til og fra vognen og fylle den opp etter hvert som man flytter den fremover i køen?
Selvsagt ikke.
|
|
|
30/08/2013 07:59
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
En lignende teknikk har jeg sett i bruk flere ganger og alltid av våre nye landsmenn, 4-5-6 personer kommer inn i butikken og en stiller seg i kø foran kassa med handlevogna mens de andre løper rundt og henter varer for å fylle opp vogna.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
30/08/2013 08:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Sånne "ja takk, begge deler"-køståere pleier jeg å irritere meg over. For meg er det helt naturlig at når en ny kasse over, flytter ca. halve den eksisterende køen over dit, (uten å diskutere i hvilken rekkefølge de skal gjøre det i) og så er det to køer som lever sitt eget liv. Legg merke til "hvis situasjonen tillater det". Kunne kanskje ha skrevet "hvis situasjonen tilsier det". Dette er ikke noe jeg bruker i kassene på Meny, men kanskje heller i klesbutikken hvor det er én lang kassebenk hvor køen går vinkelrett ut. Når det da kommer en ansatt og fyrer opp enda en kasseapparat og det er god plass til å ha en felles kø så ser jeg ingen grunn til å dele opp i to køer. Det blir litt slik "hør nå dere, skal vi ikke kose oss litt med å ha et lotteri, kunne ikke det være artig?" Nei takk, jeg har lyst å betale mine varer og jeg har lyst å gjøre det rett etter den som kom rett før meg til kassen og rett før den som kom rett etter meg til kassen.
|
|
|
30/08/2013 08:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er det greit å "glemme" noen varer, sette vognen i køen, og så gå til og fra vognen og fylle den opp etter hvert som man flytter den fremover i køen? Det er person som står i kø. Handlevogn som blir stående og blomstre forsvinner forsiktig ut i periferien når jeg står i kø. MEN: det er også lov å vise skjønn hvis en løper til en hylle 5 meter unna og henter siste tingen de har glemt, så får de komme tilbake til vognen/kurven sin. Samtidig som at jeg setter pris på at jeg får det de gangene surrehuet Kristian har glemt seg litt.
|
|
|
[Re: baronKanon]
30/08/2013 08:08
|
tron
Besatt
|
Besatt
Er det greit å "glemme" noen varer, sette vognen i køen, og så gå til og fra vognen og fylle den opp etter hvert som man flytter den fremover i køen? Det er person som står i kø. Handlevogn som blir stående og blomstre forsvinner forsiktig ut i periferien når jeg står i kø. MEN: det er også lov å vise skjønn hvis en løper til en hylle 5 meter unna og henter siste tingen de har glemt, så får de komme tilbake til vognen/kurven sin. Samtidig som at jeg setter pris på at jeg får det de gangene surrehuet Kristian har glemt seg litt. Hva med denne, kjære kødebattanter: Den ene i et par stiller seg i en lang kø. Den andre løper rundt i butikken og henter varer.
|
|
|
[Re: Lurifax]
30/08/2013 08:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Newsflash, det gjør ikke vondt å være litt ydmyk, ikke er det farlig, og du skal ratt se at 99% rundt deg gir deg like stor eller større troverdighet.
Sjefen min sier at jeg er en av de beste han vet til å ta til meg negativ kritikk. Forskjellen på han og deg er at han ikke fyller ut informasjonen som mangler, konstruerer nye sammenhenger og så kritiserer meg ut i fra hva han tror er virkeligheten. Jeg noterer meg ganske greit at du faktisk unnlater å kommentere hva du faktisk mente med uttrykket ditt når vi droppet ordkløveriet rundt "trenger" / "dytter" men viste til "trenger jeg meg forbi med alle midler."
I ordflommen har jeg oversett spørsmålet. La meg greie ut: Dersom jeg går mot en kasse som har åpnet og du tar deg forbi meg fra en plass lenger bak i køen vi begge står i, så kommer jeg til å trenge meg forbi og legge varene mine på båndet før deg. Det får jeg til uten å måtte dytte. Men er dette egentlig et relevant scenario? Du kunne vei aldri tenke deg å gjøre noe slikt? Kan legge til at ikke helt kjenner igjen problematikken rundt Nordmenn flest, være seg det ene eller andre stedet.
Hva er refereansen din?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
30/08/2013 08:42
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Dersom jeg går mot en kasse som har åpnet og du tar deg forbi meg fra en plass lenger bak i køen vi begge står i, så kommer jeg til å trenge meg forbi og legge varene mine på båndet før deg. If I may: Jeg tror det er din bruk av ordet "trenge" som skaper forvirring. Du har selvsagt like stor rett til å stille deg i den nye køen som alle andre. Det er jo bare å stille seg opp. Du sier vel ikke at du "trenger deg inn" i en kø hvis du bare stiller deg der på vanlig måte? Jeg har egentlig aldri opplevd noen konflikter i en kassakø, forresten.
|
|
|
30/08/2013 08:47
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har egentlig aldri opplevd noen konflikter i en kassakø, forresten.
Læng sia du ha vært nordpå,her dænge vi hverandre full a hyseklask 24/7 i køa på nærbutikken. Drar aldri på butikken uten ei kassa m ferskfesk klar te å denge livskiten ut a naboen vess den k.kj.veln snik i køa på Kræmer.
Redigert av SimonS; 30/08/2013 08:54.
|
|
|
[Re: SimonS]
30/08/2013 08:49
|
Tex
Besatt
|
Besatt
|
|
|
30/08/2013 09:37
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
47 år uten å se alle disse "dårlige" Nordmennene og deres håpløse holdninger holder for meg. Jeg har sett enkeltindivider som oppfører seg veldig annerledes enn meg selv og det jeg oppfatter som en "norm" disse er det imidlertid relativt langt mellom. Nå skal det legges til at jeg trolig er mer tålmodig enn snittet, så jeg smiler nok lettere av en sprinter som forserer køen, nesten spoler inn i is disken og sneier stativet med ukeblader. Bukker og takker, da har jeg noe artig å tenke på innimellom og noe lattermildt å fortelle ved middagsbordet. Vil du ha en kilde? det kan jeg dessverre ikke gi deg, da mine referanser rundt folks fremferd er selvopplevde. Det er sikkert dine også Så hvem av oss har rett Geir? Jeg med mitt "System 1", eller du med dine "Klynger" Folk er forskjellig og oppfatter ting forskjellig. Så som meg, så kan du fint ha noe å lære selv om sjefen din og du har en god tone. Det er flere av oss som gjør seg meget godt forstått i jobbsammenheng uten at det betyr at vi er kløppere ellers. Det var bare et råd, om du følger det eller ei - det er opp til deg selvfølgelig. For min del er det utenkelig å følge etter en kar/dame som fikk en anelse/følelse av en åpen kasse og gjennom dette kom seg før meg, for så å kontre vedkommende tilbake igjen ved å "trenge" meg frem.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
30/08/2013 09:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
47 år uten å se alle disse "dårlige" Nordmennene og deres håpløse holdninger holder for meg. Jeg har sett enkeltindivider som oppfører seg veldig annerledes enn meg selv og det jeg oppfatter som en "norm" disse er det imidlertid relativt langt mellom.
Sammenligner en nordmenn med nordmenn, så blir det slik, ja. Mine referenser er fra andre kulturer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
30/08/2013 10:24
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med følgende da:
MAnn og kone stiller seg i hver sin kø, for å redusere sjansen for å havne i køa med pensjonisten som skal betale med småmynt og som har så stiv hofte at de legger på en og en vare på båndet, i tillegg til å avvente sluttsummen før de ofrer en tanke på å lete etter lommeboka nederst i rullatorkurven?
Er det OK å se hvem som kommer først til båndet, og så velge den køa da?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
30/08/2013 10:27
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Sammenligner en nordmenn med nordmenn, så blir det slik, ja. Mine referenser er fra andre kulturer.
All forskning tilsier at du her har gått i den klassiske fella med å konstruere et forvrengt verdensbilde på bakgrunn av obersvasjons-bias.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
30/08/2013 10:34
|
Dan
More than words
|
More than words
Er det OK å se hvem som kommer først til båndet, og så velge den køa da? Ikke greit, siden det gjør at alle som kommer etter tar sin beslutning om køvalg på feil grunnlag. Særlig irriterende for den som har stilt seg i køen med alle de små handlekurvene foran seg og så blir plutselig den ene handlekurven supplert av enda en kurv eller en vogn.
|
|
|
30/08/2013 10:41
|
grigri
Entusiast
|
Entusiast
[/quote] Sjefen min sier at jeg er en av de beste han vet til å ta til meg negativ kritikk. [/quote]
Man kan jo undres litt på om ikke sjefen din er bittelitt ironisk....
|
|
|
30/08/2013 10:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva med følgende da:
MAnn og kone stiller seg i hver sin kø, for å redusere sjansen for å havne i køa med pensjonisten som skal betale med småmynt og som har så stiv hofte at de legger på en og en vare på båndet, i tillegg til å avvente sluttsummen før de ofrer en tanke på å lete etter lommeboka nederst i rullatorkurven?
Er det OK å se hvem som kommer først til båndet, og så velge den køa da? Jeg har observert professor Arne Halaas og hans fru gjøre nettopp det på plantasjen på Tiller. Siden han er en av norges skarpeste hode i algoritmer og datastrukturer, måtte jeg humre litt i skjegget da jeg så det.
|
|
|
[Re: grigri]
30/08/2013 10:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Neida - han er bare i stand til å argumentere skikkelig for kritikken sin - slik at det blir kritikk og ikke sutring. Der er det enkelte her inne som sliter litt.
|
|
|
30/08/2013 11:16
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Husk GeirK, det er lettere å argumentere verbalt en skriftlig. For min egen del er der lettere å generalisere når jeg skriver, spesielt på telefonen en ved verbal argumentasjon. Gidder ikke å være så spesifikk og utfyllende på et lite tastatur, og håper at mottaker er litt rundere i kantene ved tolkningen av innlegget.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
30/08/2013 12:03
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
47 år uten å se alle disse "dårlige" Nordmennene og deres håpløse holdninger holder for meg. Jeg har sett enkeltindivider som oppfører seg veldig annerledes enn meg selv og det jeg oppfatter som en "norm" disse er det imidlertid relativt langt mellom.
Sammenligner en nordmenn med nordmenn, så blir det slik, ja. Mine referenser er fra andre kulturer. Jeg sammenligner nordmenn med folk flest og synes faktisk vi klarer oss ganske bra.
Redigert av Lurifax; 30/08/2013 12:05.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
30/08/2013 12:04
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Neida - han er bare i stand til å argumentere skikkelig for kritikken sin - slik at det blir kritikk og ikke sutring. Der er det enkelte her inne som sliter litt. Hvem er det som sutrer her inne da Geir?
|
|
|
30/08/2013 12:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
For eksempel han som skrev dette:
"du trekker motsigelser til deg som et gulv tar til seg en sprettball og kaster anklager tilbake og føler deg indignert over at andre mener at de har rettere enn deg. For det er jo bare GeirK som har rett! Og alt skal være dokumentert og og referert til i det vide og det brede, bortsett fra i saker der GeirK mener at det ikke er påkrevet, som f.eks. når religion og redsel for hunder kommer inn i bildet. Da kommer andre diskusjonsregler inn."
|
|
|
30/08/2013 12:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Eller dette (dog fra en annen tråd): "I en blindtest tror jeg 100 av hundre forbrukere hadde tippet hvem som formulerer seg på denne måten. Min sønn på 4 har et større spekter i diskusjonargumenter. Og han har dessuten et snev av folkeskikk..."
|
|
|
30/08/2013 13:15
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Er noe med venstre og høyre halvdel ute å går her tror jeg. (gjelder trolig oss alle) Nok snikksnakk for denne gangen. Pølsevev, sludder og vås "gjemmer" vi til neste gang  Ohoi captain, Rena i sikte!!
|
|
|
30/08/2013 13:58
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Ny kjepphest, hvorfor skal man alltid gi gass når det endelig kommer et krabbefelt slik at ingen kommer forbi for deretter slakke av igjen på toppen.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
30/08/2013 14:17
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Ny kjepphest, hvorfor skal man alltid gi gass når det endelig kommer et krabbefelt slik at ingen kommer forbi for deretter slakke av igjen på toppen. Det er svært syke individer det er snakk om her. Behandlingstrengende mennesker, dog ikke behandlingsmottakelige.
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
|
|
|
|
|