Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

On-One Scandal byggetråd

On-One Scandal byggetråd #1665261 22/08/2013 06:19
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg solgte landeveissykkelen før ferien, og ønsket "nye utfordringer". Valget har omsider fallt på en 29er med hensyn på rimelige komponenter til all slags bruk. Har i det siste utforsket de lokale stiene og toppturene, Emblemsfjellet for de lokalkjente, og synes det er fantastisk morro. Bruken vil også strekke seg til tur på butikken, dra barnehenger, sykle om kapp med barna, osv. Jeg har aldri bygget sykkel før, men ser på dette som læring og kos.

Jeg har trålet forskjellige forum, nettbutikker og ymse for å finne den perfekte rammen og komponenter til mitt bruk. Det har vært mye fram og tilbake både mtp. filosofi (CX, 29er, fulldemper) og komponentvalg (dyrt, billig, bling, farger), og jeg har endelig bestillt det jeg tror jeg trenger. Ventetiden er over, det meste av komponenter er kommet i hus, og byggingen kan starte.

Så da står problemene utfordringene i kø!
Begynte så smått å se på rammen i går, og stusset over noe da jeg monterte gaffelen. Rammen er en On-One Scandal og det kom med et On-One Smoothie Mixer headset ferdig montert. Ringen som sitter oppå lageret på toppen ser ut til å være skeiv. Og når jeg setter på (kremt, amatørmodus) "den andre ringen" over, så er det en åpning/avstand ned til lageret. Det kan da umulig være meningen at det skal være slik? What to do, what not to do?

Noen som har tips, råd, generell støtte i en vanskelig situasjon, eller andre innspill, så setter jeg stor pris på det ICON_SMILE

Redigert av Brusdalen; 22/08/2013 06:22.
Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1665273 22/08/2013 06:32
C
cfs Offline
Avhengig
Avhengig
C
Den bronsefargede ringen er vel ikke lageret ? Den
må klemmes på plass etter at du har satt på gaffelen. Det pleier å gå greit å gjøre dette med kun fingrene. Skal ligge i samme høyde som lageret.
mulig jeg tar feil, men det er slik jeg har gjort det.

Redigert av cfs; 22/08/2013 06:34.
Re: On-One Scandal byggetråd [Re: cfs] #1665285 22/08/2013 06:43
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: cfs
Den bronsefargede ringen er vel ikke lageret ? Den
må klemmes på plass etter at du har satt på gaffelen. Det pleier å gå greit å gjøre dette med kun fingrene. Skal ligge i samme høyde som lageret.
mulig jeg tar feil, men det er slik jeg har gjort det.

Det du sier høres fornuftig ut ja. Selve lageret ser ut til å være presset ned skikkelig men den løse bronseringen som ligger oppå er "skeiv". Jeg skal prøve å klemme den sammen og presse den litt lenger ned, når gaffelen er montert i styrerøret.

Takk!

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1667914 26/08/2013 07:44
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
En liten oppdatering og nye spørsmål ICON_SMILE

Deler er skrudd sammen, og vips står det en ny 29er i garasjen (nesten) klar til stibruk.
Av komponenter kan det nevnes:
-Full Deore-gruppe, med untak av fremgir der Sykkelkomponenter valgte å oppgradere til SLX uten at jeg visste om det.
-XT hjul med Race King 2.2 og slanger.
-Setepinne, -klemme, stem(90mm) og styre(760mm) fra On-one.
-Holker Esi
-Demper Rock Shox XC32TK
-Sete Essax
-Pedaler XT

Jeg har hatt fokus på utsende, fargekombo, funksjon, pris og (litt) vekt, og er rimelig fornøyd med resultatet. Min erfaring med sykkelmekking har stort sett vært skifte av dekk og slang, legge på styretape og å skifte stem, så læringskurven er bratt og verktøysinvesteringene store. Har ikke veid hele sykkelen enda, men jeg skal klare å slenge den på skulderen opp på de bratteste toppene. Selv om det sikkert er ting som kunne vært gjort annerledes, og jeg kunne valgt bedre/andre komponenter, så er jeg veldig fornøyd med resultatet. Kommer til å vurdere slangeløst og litt mere stiorienterte dekk ved neste korsvei. Slangen til bakbremsen er litt lang, men har vridd den slik at dette ikke er det helt store estetiske problemet. Gidde ikke å sette meg inn i "kappe og lufte"-prosessen enda. Skal kappe enda mere av gaffelrøret, beholder en liten blå spacer under stemmet pga. det estetiske.

Fikk svar med On-One angående styrelagerproblematikken, der de sier at dette skal løses ved å sette sammen alle deler og stramme skikkelig... gjorde dette (strammet med alle tilgjengelige krefter) og det ser ut til å være ok, men siden dette var eneste monteringsjobben som jeg outsourcet så ligger det i bakhaudet at "selvgjort er velgjort", og at det selvsagt er On-One som har gjort slurvete arbeid.

Neste utfordring kom da jeg skulle justere fremgiret. Festet vaier og skrudde som en gal, men et eller annet gjorde at jeg slet med å få til storeklinga. Det viste seg at kjedet var for kort ... Brukte metoden der jeg la kjedet på storeklinga fremme og bak + to ledd. Har funnet ut nå at min definisjon på to ledd ikke samsvarer med andres definisjon ... Er det bare å få tak i ekstra stifter og montere på igjen nok ledd (ett ledd ja...)? Eller må jeg ha nytt kjede?

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1667923 26/08/2013 08:00
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den beste løsningen er å bytte kjede, men du vil få bedre funksjon ved å bruke en kjedelink enn å reparere kjedet med pinner. Pinner man setter inn selv har en tendens til å stivne og skape problemer.

Bytt kjede litt før du ellers vill gjort.

edit: og det ble en pen sykkel som ser rask og kapabel ut, gratulerer!

Redigert av Garpen; 26/08/2013 08:01.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Garpen] #1667939 26/08/2013 08:13
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk!

Jeg hadde håpt jeg kunne prøve meg fram og montere på igjen et ledd istedenfor å kassere et splitter nytt kjede, også kan jeg heller, som du sier, bytte litt før neste gang.

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1670919 29/08/2013 08:43
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hadde min første skikkelige testtur i går, og opplevde tidenes punktering på en betongkant på en bro. Litt for høy fart, og litt for dårlig til å hoppe.

Istedenfor å kjøpe ny slange + reserveslange, så vurderer jeg slangeløst. Vil det fungere med Conti X-King og XT ust felger? Ser de selger en kanne Stans guffe (det er vel bare det jeg trenger) på gmax til prisen for to slanger, så regnestykket går opp ... men er X-King kurrante å sette opp slangeløst?

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1670942 29/08/2013 09:01
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig
Grratulerer med pen sykkel! Opplevde det samme med Smoothie-mixer headsetet da jeg bygde min Scandal i fjor – jeg måtte etterstramme en del ganger før alt satt skikkelig på plass, men når det først gjorde det har det fungert knirkefritt. Er ellers knallfornøyd med ramma: Komboen billig & bra gir tilfreds forbruker :-)

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: OLedward] #1671290 29/08/2013 13:20
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: OLedward
Grratulerer med pen sykkel! Opplevde det samme med Smoothie-mixer headsetet da jeg bygde min Scandal i fjor – jeg måtte etterstramme en del ganger før alt satt skikkelig på plass, men når det først gjorde det har det fungert knirkefritt. Er ellers knallfornøyd med ramma: Komboen billig & bra gir tilfreds forbruker :-)

Takk for det! Jeg er overrasket over fremkommeligheten både oppover og nedover. Ingen tvil om at dette er en flott ramme til en hyggelig pris. Populær er den også, ser på on-one`s nettsider at det begynner å tømmes på lageret ICON_SMILE

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1671305 29/08/2013 13:43
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Brusdalen

Istedenfor å kjøpe ny slange + reserveslange, så vurderer jeg slangeløst. Vil det fungere med Conti X-King og XT ust felger? Ser de selger en kanne Stans guffe (det er vel bare det jeg trenger) på gmax til prisen for to slanger, så regnestykket går opp ... men er X-King kurrante å sette opp slangeløst?

Tror det skal gå greit. I tillegg til guffe trenger du et tett felgbånd som limer mot felgen (Stans gule tape) samt en løs ventil som har en o-ring på enden (tetter mot felgbåndet) og en vanlig gjenget mutter på andre siden. Skal bli tett om du strammer godt til for hånd. Kjøper du ei passe stor sprøyte på apoteket (min tar ca 80 ml) så søler du mindre når guffa skal nedi dekket. Og enda et triks: sett inn en slange, trykk opp til ca maks trykk slik at dekket setter seg godt i felgkanten, åpne dekket kun på en side, trekk ut slangen, sett inn ventilen, hell i guffe og sett på plass dekket. Skal være mulig å få dette tett med kun håndpumpe. Men det kan være behov for kompressor (mer luft over kortere tid).

Fine de syklene der. Har alltid likt den knekken på seterøret på 29ere. Er dette en 19"?

Bjørn

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1671354 29/08/2013 15:04
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for tips! Felgene er UST compatible og det fulgte med løse ventiler, så da slipper jeg vel teip?
Det er en 19,5" og passer meg på 186 ypperlig ICON_SMILE

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1671491 29/08/2013 18:17
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Nja, er litt usikker på slike UST felger. Vanligvis er det slik at om du ikke teiper felgen på innsiden kan det komme ut guffe rundt niplene. Tildels mye guffe... Guffen er ment å tette hull ved evt rift eller punktering, slik at du slipper å lappe dekket på innsiden. Det enkleste er å prøvemontere dekk på felg med ventil montert, holder det tett så holder det tett.

Bjørn

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1671511 29/08/2013 18:44
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Gratulerer med ny flott sykkel. Bygget selv en tilsvarende for 1 1/2 år siden og er superfornøyd. Du finner sikkert byggetråden min om du vil. Jeg valgte stiv gaffel, men kommer nok til å oppgradere til dempegaffel før neste sesong. Rapporter gjerne hvordan gaffelen din er i praktisk bruk da jeg er usikker og nyskjerrig på hva jeg skal gå for. Lykke til med sykkel og sykling :-)

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: On-One Scandal byggetråd [Re: BjornS] #1671619 29/08/2013 20:11
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: BjornS
Nja, er litt usikker på slike UST felger. Vanligvis er det slik at om du ikke teiper felgen på innsiden kan det komme ut guffe rundt niplene. Tildels mye guffe... Guffen er ment å tette hull ved evt rift eller punktering, slik at du slipper å lappe dekket på innsiden. Det enkleste er å prøvemontere dekk på felg med ventil montert, holder det tett så holder det tett.

Bjørn
Det er "tett" mot niplene, så etter hva jeg har forstått så er de klare for bruk slangeløst. Det som bekymrer meg mest er de spinkle X-King RS dekken og om de holder luften. Tror jeg kjøper et par slanger nå, og bytter dekk til noe skikkelig slangeløse grove stidekk når snøen forsvinner på fjellet til neste år. Må ha noe å oppgradere da også ICON_WINK

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Espen E] #1671641 29/08/2013 20:30
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Espen E
Gratulerer med ny flott sykkel. Bygget selv en tilsvarende for 1 1/2 år siden og er superfornøyd. Du finner sikkert byggetråden min om du vil. Jeg valgte stiv gaffel, men kommer nok til å oppgradere til dempegaffel før neste sesong. Rapporter gjerne hvordan gaffelen din er i praktisk bruk da jeg er usikker og nyskjerrig på hva jeg skal gå for. Lykke til med sykkel og sykling :-)
Takk! Ja, byggetråden din er en av flere jeg har vært innom. Det ble en pen sykkel, og jeg var selv inne på tanken om stiv gaffel. Ser du har veid den til ca 10,5. Jeg hadde en uhøytidelig, og ikke så veldig nøyaktig, innveiing i går som viste knappe 13 kilo, inklusiv lykt med stor batteripakke foran og bak (ca 0,5 kg). Jeg har stort sett valgt rimelige komponenter, så jeg er fornøyd med den vekten.

Gaffelen ble valgt pga. den lave prisen. Etter de første turene så synes jeg den fungerer til det den skal. Litt gynging på flat asfalt, men der smeller jeg på lockouten. Den drar opp totalvekten med ca 20% (2,3 kg) så det finnes helt klart lettere alternativer. Jeg opplever at sykkelen spiser de fleste utfordringer jeg møter, så totalpakken er meget bra etter min mening. Merk at erfaringsgrunnlaget mitt mtp. dempere er begrenset ICON_SMILE

Har du foresten peiling på maks dekkbredde på disse rammene. On-One mener 2,4 går akkurat, men gjør det det i praksis? Har sett litt på Hans Dampf 2,35 eller lignende.

Redigert av Brusdalen; 29/08/2013 20:37.
Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1671645 29/08/2013 20:33
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Fin sykkel!
Kanskje jeg treffer på deg på Emblemsfjellet en dag!

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: fjøråsyklist] #1671658 29/08/2013 20:50
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Se etter en konvertert landeveis-poseur i lycra med gjørme oppetter ørene og ikke alt for god teknikk, der har du meg ICON_WINK

Jeg har sett at det er mange som sykler på Emblemsfjellet, både kjente og ukjente. Vi burde få igang en stitråd for Ålesund og omegn her på forumet. Jeg har oppdaget mange artige ruter, men jeg vet det er mange skjulte hemmeligheter her ICON_SMILE

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1673899 02/09/2013 18:03
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig

Har du foresten peiling på maks dekkbredde på disse rammene. On-One mener 2,4 går akkurat, men gjør det det i praksis? Har sett litt på Hans Dampf 2,35 eller lignende.

Har kjørt med Maxxis Ardent 2.4 samt Nobby Nic i 2.35 i ramma uten problemer, så Hans Dampf i 2.35 burde gå bra.

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1677675 07/09/2013 19:59
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig

Har kun brukt Race King 2.2 og da har jeg god plass. Så 2.35 bør nok ihvertfall gå fint.

Edit:
Upps, da så jeg at det var besvart allerede :-)

Redigert av Espen E; 07/09/2013 19:59.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1677700 07/09/2013 20:46
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for svar begge to!

Ser for meg å oppgradere dekkene til neste år og ønsker noe litt bredere og slangeløst. Jeg er forøvrig fornøyd med X-King som jeg har i dag.
Vurderer også å ta bort framgiret til fordel for Wolf Tooth, Race Face eller lignende, i et 1x10 oppsett, så nå prøver jeg å finne ut om det er 30T, 32T, osv. som kan passe best.

Ser nå at fordelen, eller kanskje ulempen, med å bygge selv, er at man ser nye muligheter, forbedringer og oppgraderingsbehov på en helt annen måte ICON_WINK

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1690324 27/09/2013 15:53
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
En liten oppdatering med noen litt bedre bilder. Sykkelen fungerer forøvrig utmerket og jeg er meget fornøyd med alle komponentene. Oppdaget at "blå" ikke alltid har den samme fargekoden hos de forskjellige leverandørene, men synes synes allikevel den "blå tråden" jeg prøvde meg på ble helt ok tysker

Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1690387 27/09/2013 18:29
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Flotte greier! Hvor mye vandring?

Jeg skal akkurat til å bygge opp igjen min egen like. Hadde 100mm gaffel og solide saker på, noe som fungerte supert til sti men var litt lite racing for en ol'skool fyr som meg selv. Smak og behag

Skal sette opp min med lette bremser, raske store dekk og lavere front tror jeg dette blir bra for den belgisk xc-scenen...

(og så tror jeg at jeg sykler på noe nymotens greier på UB!)

No added style
Re: On-One Scandal byggetråd [Re: Brusdalen] #1690464 27/09/2013 20:02
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det er 100mm vandring på gaffelen ICON_SMILE

Moderator  support