Bare av nysgjerringhet - hvis kassen ved siden av er åpen, og køen der går fortere enn i den jeg står i, og jeg var der før de som står på samme plass som deg i den, kan man da kutte inn der? Jeg var der jo tross alt først, og har stått lengre i kø ... ?
Hvis nei, hvorfor kan man da hevde sin rett i en annen kasse som er nyåpnet?
Fordi køen der ikkje er etablert enda.
Hvorfor har man da fordeler i en kø som ikke er etablert, og derfor ikke eksisterer?
Fordi det ikke er noen fordeler. Det er bare tilfeldigheter slik at noen kommer til å havne foran andre og noen bakandre. Tydeligvis er alle med å på definiere det som en fordel å stå foran, men det er bare en subjektiv observasjon som ikke har rot i virkeligheten. Det er vel det som er hele problemstillingen her. Ingen klarer å holde seg til fakta og alle bare 'babler' i vei ut fra sine egne subjektive ståsted.
Dette er jo pisspreik, Lurifax. Det å bruke sunn fornuft skal være mulig selv om det ikke finnes regler. Hvis noen ved et annet bord på en restaurant bestiller mat etter meg og får den før meg gir ikke det meg rett til å gå bort til det bordet og ta maten til vedkommende bare fordi det ikke finnes noen regler mot det.
Jaha, hva er pisspreik? Det du skisserer er jo i prinsipp samme sak, du var jo ved restauranten først så da burde du jo nettopp klage over at andre får mat før deg.
Det er jo nettopp å klage du/dere gjør når andre får en ledig kasse som du/dere IKKE stod i kø i.
Pisspreiket er at folk sniker i køen fordi det ikke er noen regler for det. Folkeskikk og sunn fornuft bør komme lenge før regler. Og der er vi tilbake til min gedigne kjepphest: Nordmenn må begynne å løfte blikket, se omgivelsene og tilpasse seg til dem i stedet for å forvente at omgivelsene tilpasser seg til dem.
Og leser du lenger ned i tråden ser du at jeg bommet på sammenligningen men likevel har mitt argument med folkeskikk og sunn fornuft i behold.
Men i S2 har A5 så lite å vinne på å skifte til B4 at han ikke gidder. Å bli stående i en plutselig treg kø er bedre enn å skifte til en plutselig treg kø og se at man hadde gjort det bedre i den opprinnelige køen. For A2, A3 og A4 er det sannsynligvis et tap å skifte. Så den første som med stor nok sannsynlighet har noe å vinne på å bytte til B4 er A6. Da kan det vel ikke være galt at han skifter, siden de foran ham ikke har noen grunn til å skifte?
I S3 så har A5 noe å vinne på å skifte til B3. Men hvis han skifter så gjør han det foran nesa på A4 og det er jo litt frekt. Det er bare det at A4 ikke gidder å skifte, av samme grunn som ikke A5 gadd å skifte i S2.
I S4 så har A5 noe å vinne på å skifte til B2, men da må han gjøre det foran nesa på A4 og A3. A4 må gjøre det foran nesa på A3. Og A3 gidder ikke fordi han har for lite å vinne, akkurat som A5 i S2.
Så i praksis vil altså A6 vente forgjeves på at noen foran skal benytte seg av sin "rett" og hvis ikke han forter seg så kommer G1 (personen i gangen med hermetikk) strenende og tar plassen i kø B rett foran nesa på ham.
I S2 vinner jo A5 på å bytte da B køen nå er kortest og raskest. Men hvis ikke A5 bryr seg så er det jo fritt fram. Naturlig nok enig i S3 og S4, men her kommer jo også hhv A4 og A4/A3 i spill som du også påpeker.
Scenarioet er helt reellt, men T7 kommer oftest pesende inn i B køen fra bladstativene i typisk frekk positur. A5 var på vei, men blir snytt og velger retur til A hvor både A6 og svigermor A7 har dukket opp. Nå er A5 skikkelig frustrert.
Nå er det vel nok krangling om kassekøer i kolonialbutikker? Ingen blir mer enige uansett. Moving on!
Sorry, jeg var ikke klar over at vi stoppet deg fra å diskutere mer interessante ting, men det stemmer selvfølgelig at det finnes en grense for antall innlegg per tråd per døgn og at vi nærmer oss den raskt.
Pisspreiket er at folk sniker i køen fordi det ikke er noen regler for det. Folkeskikk og sunn fornuft bør komme lenge før regler.
De sniker jo ikke i køen. De starter en ny.
Det kommer an på hvordan man definerer køen. Står man i kø for å få betalt varene sine uavhengig av kasse eller står man i kø for å få betalt varene sine i en bestemt kasse?
Men jeg har monstrøse muskler i beina og en kroppsvekt på 131 kilo. Merkelig nok kom det ingen kommentarer fra de to jeg nesten dyttet over ende.
Størrelse kan ha den virkningen på andre (alltid unntak her som andre steder) Moralen er at vi får slanke oss med måte - beholde litt fordeler fra begge verdensdeler
Så forøvrig ikke korrigeringen din før jeg svarte. Jeg er heller ikke uenig i at god folkeskikk og god moral er å fordele de som står i kø til ny kasse. Jeg er dog ingen moralsk vokter ei heller driver jeg voksenopplæring på super`n eller andre steder. Jeg respekterer rett og slett at andre - i en butikk benytter seg av først til mølla prinsippet.
Se for dere SALG i en butikk, folk stiller seg opp i kø, dørene åpnes - folk stormer inn. Hjelper lite å være førstemann i køen om man ikke vet hvor det man skal ha ligger inne i butikken og man er rask til beins. Hylla er tom før man har funnet den. Skal man da stå ved kasse å moralisere og si: Jeg var her først så "den tar jeg" "den tar jeg" og "den tar jeg", er det da dette som gjelder? Mon tro hvor mye hår man hadde igjen på hodet om man praktiserte noe slikt, eller om man i det hele tatt klarte å åpne øya om man tok vektstanga fra bole Ole, i prinsippet så er dette akkurat samme sak. Om man liker det eller ei. Det er noe helt annet om A5 sniker seg foran A3 i en og samme kø, da sniker man faktisk i en eksisterende kø. Man kan i prinsippet ikke snike i en kø som ikke eksisterer.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Nå er det vel nok krangling om kassekøer i kolonialbutikker? Ingen blir mer enige uansett. Moving on!
Sorry, jeg var ikke klar over at vi stoppet deg fra å diskutere mer interessante ting, men det stemmer selvfølgelig at det finnes en grense for antall innlegg per tråd per døgn og at vi nærmer oss den raskt.
For en gangs skyld gleder jeg meg til fredagskøen i butikken
Det kommer an på hvordan man definerer køen. Står man i kø for å få betalt varene sine uavhengig av kasse eller står man i kø for å få betalt varene sine i en bestemt kasse?
Javel - din selvetablerte regel forutsetter altså at vi andre må akseptere at du egentlig står i samtlige køer i butikken?
Javel - din selvetablerte regel forutsetter altså at vi andre må akseptere at du egentlig står i samtlige køer i butikken?
Eller er det bare en kø med flere løp? Om køen står i alle felt på en vei (i samme retning), er det da én kø eller n køer?
Eller er det bare en kø med flere løp? Om køen står i alle felt på en vei (i samme retning), er det da én kø eller n køer?
Å ja? Står vi egentlig alle i samme kø? I så fall sniker du i køen hvis du står i løpet ved siden av meg og det beveger seg raskere enn mitt løp. Men du er vel for egoistisk til å bry deg?
Å ja? Står vi egentlig alle i samme kø? I så fall sniker du i køen hvis du står i løpet ved siden av meg og det beveger seg raskere enn mitt løp. Men du er vel for egoistisk til å bry deg?
Jeg forsøker å definere butikk-kø med saklig argumentasjon. Du driver personangrep. Jeg diskuterer ikke med slike som deg. Du setter bare flere streker under mitt inntrykk av deg tidligere i tråden.
Artig tråd dette her! Som det A4-mennesket jeg er så er min mening den at dersom det er kø foran en kasse 1, og kasse nr 2 åpner opp for å ta unna køen, så er det førstemann i kø 1 som enda ikke har fått lagt opp varene på bandet som naturlig peker seg ut som førstemann i køa til kasse 2. No fuzz, jeg har GOD tid.
MEN: Hvis vedkommende velger å bli stående i sin kø oppstår dilemmaet : folket går i startblokkene, vurderer distanse og vinnersjanser. Det er da jeg trekker fram startpistolen og skyter samtidig som jeg roper "dette er fanmeg et ran !". Begge køene tømmes umiddelbart, ingen tilbakekalles pga tjyvstart, og jeg går deretter rolig fram til kassa mens jeg med en slentrende bevegelse blåser kruttrøyken og putter pistolen i bukselinningen, sender noen tanker til GeirK , og peker på prislappen til den trøffeltilsatte olivenoljen i handlebaggen min der det stårr 480 kr / 0,3 l.
Jeg forsøker å definere butikk-kø med saklig argumentasjon. Du driver personangrep. Jeg diskuterer ikke med slike som deg. Du setter bare flere streker under mitt inntrykk av deg tidligere i tråden.
Sees kanskje en annen dag i en annen tråd.
For the record: Du innledet diskusjonen med å fastslå at jeg driter i alle andre enn meg selv. Du kaller andres innlegg for pisspreik.
Men -- kommer det i retur et forsiktig spørsmål om det er DU som egentlig er egoisten som prøver å dytte dine hjemmesnekrede regler over på andre, ja da er det "personangrep". Forstå det den som vil.
Jeg forakter og spytter blodsnørr i nakken på folk som ikke kan legge på en vareskiller på transportbåndet etter at de har lagt fra seg varene sine, og når de snur seg skaller jeg de ned.
Litt pussig at det er så mange høflige køgjengere her på forumet, når nordmannen generelt er en køslask. De høflige er rett og slett overrepresentert i sykkelfora. Er dette en arv fra sykkelritt hvor vi er like høflige til å legge oss bak i feltet?
For all del. Kjør på, du, hvis du føler dere kommer noen vei i diskusjonen.
Litt pussig at det er så mange høflige køgjengere her på forumet, når nordmannen generelt er en køslask. De høflige er rett og slett overrepresentert i sykkelfora. Er dette en arv fra sykkelritt hvor vi er like høflige til å legge oss bak i feltet?
Spot on
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Pisspreiket er at folk sniker i køen fordi det ikke er noen regler for det. Folkeskikk og sunn fornuft bør komme lenge før regler.
De sniker jo ikke i køen. De starter en ny.
Jeg formulerer en regel, som hvis akseptert kan avslutte kassakøhælvetet her:
Butikkene må etablere to og to kasser med båndet mot hverandre. De handlende står i én kø, helt til det er en meter igjwen til enden av båndet. Deretter splittes køa op i to, som en "Y". Dermed blir kassaressursene ganske godt utnyttet, og man slipper å få krangel om hvilken tulling som stod først.
For ja, vi er alle tullinger dersom vi insisterer på å handle på tidspunkter der det er nødvendig med mer enn én kasse åpen.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Jeg formulerer en regel, som hvis akseptert kan avslutte kassakøhælvetet her:
Butikkene må etablere to og to kasser med båndet mot hverandre. De handlende står i én kø, helt til det er en meter igjwen til enden av båndet. Deretter splittes køa op i to, som en "Y". Dermed blir kassaressursene ganske godt utnyttet, og man slipper å få krangel om hvilken tulling som stod først.
For ja, vi er alle tullinger dersom vi insisterer på å handle på tidspunkter der det er nødvendig med mer enn én kasse åpen.
Hey, du skisserte akkurat vår lokale Rema 1000 butikk på en prikk - ja rent bortsett fra at det likefullt er to køer der. Butikkene i dag utnytter hver eneste kvadrat. Dette umuliggjør en rekke inn mot disse speilvendte kassene. Men en god tanke dersom man virkelig synes dette er et problem.
Liker egentlig best systemet man ser mye til i Storbritannia og som har blitt omtalt i denne tråden tidligere - mange kasser på en rekke med én kø inn til kassene. Når en av kassene blir ledig går den som står først i køen frem til denne.
Vent vi burde jo ha spurt, for det blir feil å lese/tyde/legge noe i det du skriver GeirK, man skal spørre deg - alltid.
Hvis man er usikker, så bør man spørre, ja - og ikke anta. Jeg spør. Mye. Det blir ofte også tatt galt opp av folk hvis hobby er å spekulere i forumdeltakernes motiver, men jeg tror jeg bare må leve med at visse deler av befolkningen har et overutviklet System 1.
hehe, ikke sant - spill ballen videre og hev deg over andre, kom gjerne med en setning hvor andre virker regelrett dumme i samme slengen - da vinner du. Doh!
Hva er egentlig meningen med å skrive en mening uten å mene noe med det før andre har spurt hva man egentlig mente? Man skal altså lese det hva som skrives, ønsker man å kommentere noe eller deler av det, så skal man først spørre hva som var meningen, hvis ikke så tillegger de faktisk den første meningen en mening som ikke var ment.
Dette kalles hersketeknikk. PUNKTUM.
Newsflash, det gjør ikke vondt å være litt ydmyk, ikke er det farlig, og du skal ratt se at 99% rundt deg gir deg like stor eller større troverdighet.
Jeg noterer meg ganske greit at du faktisk unnlater å kommentere hva du faktisk mente med uttrykket ditt når vi droppet ordkløveriet rundt "trenger" / "dytter" men viste til "trenger jeg meg forbi med alle midler."
Det å gjøre et bedre forsøk på å forstå andre, fremfor å kløyve det de sier - det er du herved oppfordret til å utfordre deg selv på. Håper du tar den utfordringen.
Som du ser så er det ikke bare du som har stayer evne, de aller fleste av oss kan holde det gående vi også, det er bare det at vi som regel ikke finner noen verdi i å alltid skulle ha siste ord, eller ha rett. Når jeg tror, mener, oppfatter ting og de viser seg å være feil, eller jeg får andre vinkler som gjør at jeg kanskje revurderer synet mitt. Så takker og bukker jeg. Godt å se man kan lære noe hele livet gjennom.
Kassa kø greia Geir, har du lagt merket til en ting under diskusjonen?
Vi to - har samme syn på hvordan man bør oppføre seg. Ja rent bortsett fra en vesentlig forskjell. Din: "hvis noen springer forbi meg i køen, så trenger jeg meg forbi med alle midler." --- og min: om noen kommer og presser meg ut av min plass i køen da finner jeg det naturlig å dytte/presse/ trenge tilbake.
Jeg lar meg altså ikke pille på nesen, og responderer på en aktiv handling. Man kan bli forledet til å tro at du aktivt gjengjelder og bedriver voksenopplæring (forsøksvis) så lenge du "trenger deg forbi med alle midler." dersom noen velger å gå til en tom kasse de forstår vil åpne.
Om vi legger til at det opptil flere steder er hevdet og påstått at det Norske folk faktisk er hensynsløse, ikke eier køkultur og generelt er meg, meg, meg i fremtoningen så faller kravet om kultur i kassakøen om som en kortstokk. Folk som tramper på hverandre på trikken, stenger folk fra å gå ut fra tog/buss/fly eller what.not de sperrer transportbånd på flyplasser og ja - kan vi si de oppfører seg om apekatter (bortsett fra oss her inne da) Disse forventes altså å ha forstått et prinsipp om en uskreven regel rundt det som skjer i hver enkelt sitt hode rundt en kassakø? Disse skal altså forstå at en kø egentlig starter i forrige køen, eller den andre kassen sin kø?
Hmmm.. ok,
Kan legge til at ikke helt kjenner igjen problematikken rundt Nordmenn flest, være seg det ene eller andre stedet. Jeg er en stolt Nordmann som kjenner enormt mange koselige, omsorgsfulle og hensynsfulle Nordmenn, jeg slipper de frem i bilkø, kassakø osv i fremtiden også jeg. Men dere er advart, jeg tolerer altså ikke å bli dyttet vekk i min egen kø, bytter du til en annen og når frem før meg? Godt spilt
Klart, er du 190cm på strømpelesten og ser ut som Arnold på sine "beste" dager - dytt meg mildt a, du går trygt åkke som
hehe,