Det som gjelder er hva du trenger den til. Skal du trille om vinteren må du ha plass til pose og klær, og du bør ha hjul som klarer en brøytekant eller to. Da er det mye trendy som utgår, men som sikkert hadde vært fint i Barcelona.
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: Furu]
#167094329/08/201309:02
Har selv både Simo combi og Baby Jogger city Elite.
Simoen har vi hatt i tre år nå, fungerer greit. Hadde jeg vært førstegangskjøper, evt. etterpåklatt-kjøper, hadde jeg nok denne gang gått for Baby Jogger City Elite med bag i begynnelsen.
Det som gjelder er hva du trenger den til. Skal du trille om vinteren må du ha plass til pose og klær, og du bør ha hjul som klarer en brøytekant eller to. Da er det mye trendy som utgår, men som sikkert hadde vært fint i Barcelona.
Første året kommer vi nok til å bo i Oslo sentrum, så brøytekanter er en greie ja.
Denne ser jo knallfin ut! Noen som har den, og kan dele litt erfaring? Cameleon 3
Stig
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: Furu]
#167096829/08/201309:21
Vi har TFK sin Joggster III (dog byttet det faste fronthjulet med to hjul med sving, og denne fungerer ypperlig til vårt bruk. Slås sammen til å bli liten nok til å legges inn i bagasjerommet i lengderetning. Brøytekanter tør jeg ikke si så mye om, har lite av det her - men spent på hvordan det blir til vinteren. Kanskje Chariot CX-1 eller CX-2 blir bedre å bruke da...
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: Furu]
#167101829/08/201310:00
Med vinterbarn er det helt OK å kjøpe vogner som har små sovebager. .
Litt usikker på hva du mener... Skal jeg forstå det sånn at babyen vil være så liten frem til våren kommer, at en større bag ikke behøves? Hører andre si at "du må ha stor nok bag til klær og pose", så dette var jo da et evt. greit innspill til den debatten.
Stig
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: Rene]
#167107829/08/201310:32
Vi har TFK sin Joggster III (dog byttet det faste fronthjulet med to hjul med sving, og denne fungerer ypperlig til vårt bruk. Slås sammen til å bli liten nok til å legges inn i bagasjerommet i lengderetning. Brøytekanter tør jeg ikke si så mye om, har lite av det her - men spent på hvordan det blir til vinteren. Kanskje Chariot CX-1 eller CX-2 blir bedre å bruke da...
Chariot CX er flotte vogner, men de er jo enorme! Å ha disse i bil så må man ha Touran-ish størrelse. Og er de så bra for knøttebæbiser?
Grattis Furu!
På tide å begynne å trene igjen...
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: Furu]
#167108029/08/201310:33
Chariot CX er flotte vogner, men de er jo enorme! Å ha disse i bil så må man ha Touran-ish størrelse. Og er de så bra for knøttebæbiser?
Grattis Furu!
Takk for det!
Bil er jo også en greie å tenke på. Har ikke den mest praktiske bilen...en A5...men med stor bakluke. Den er ganske nøyaktig 1x1 meter i bunn av bagasjerommet. Kortere blir den høyere opp på grunn av skrånende baksete. Skal ha bilen i 1,5 år til.
Stig
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: Furu]
#167110629/08/201310:48
Barnevogner er dessverre omtrent som sykler. Du kommer til å trenge mange :-)
1. En startvogn med sengedel for de første månedene. Er du selv (og kona) lang, bør du kjøpe en som har lengst mulig seng (gener). De vokser fort. 2. Startvognen bør kanskje også være kombivogn. Dvs at du erstatter sengen med en mer stol-lignende affære når barnet er blitt for stor til sengen (eller har lyst til å følge med på hva som skjer). Pass imidlertid på at sitte-delen er stor nok til å romme en hvilende 2-3 åring. 3. Da kan du nemlig overføre startvognen til å bli permanent barnehagevogn når barnet skal sove i barnehagen fra 1-2,5 års alderen. Når startvognen er blitt barnehagevogn trenger du uansett en ny vogn. 4.Dette er enten en søskenvogn (skrekk-og-gru) eller en ... 5. Allround-vogn. slik som Chariot CX/ Charoit Cougar som både kan oppfylle krav om å være 6. Sykkelvogn 7. Trillevogn 8. Joggevogn 9. og Pulk 10. Antegelig trenger du også 1-3 reisevogner (triller). Slike du kan slå sammen til ganske små pakker i bilen, eller ta med inn til gaten på flyet. Noen ganger kjøper man en slik ved reisemålet. Andre ganger kjøper man en slik fordi den forrige gikk i stykker. Min erfaring er at kvaliteten er gjennomgående tvilsom.
Det er egentlig bare Chariot'en vi bruker nå til dags. Alt det andre bare står og samler støv. Men så er det også bare minstebarnet som under tvil kan påberope seg vognprivilegier på lenger turer.
Redigert av ute-og-sykler; 29/08/201310:54.
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: Furu]
#167112929/08/201310:59
Vognen er lett å kjøre, tar liten plass når den legges sammen, utrolig enkel å legge sammen også. Ett rykk i en reim og vognen foldes sammen. God å jogge med.
Svingbart forhjul som kan låses.
Vognbag er ekstrautstyr på vognen, ser også at det går an å kjøpe adapter for feste av bilstoler.
Dersom jeg kunne gjort valget på ny for tre år siden hadde vi ikke kjøpt simovogn.
Redigert av Eplemosten; 29/08/201311:00.
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: Furu]
#167115429/08/201311:15
Med vinterbarn er det helt OK å kjøpe vogner som har små sovebager. .
Litt usikker på hva du mener... Skal jeg forstå det sånn at babyen vil være så liten frem til våren kommer, at en større bag ikke behøves? Hører andre si at "du må ha stor nok bag til klær og pose", så dette var jo da et evt. greit innspill til den debatten.
Ja, barn født i den kalde årstiden er små nok lenge nok til at de passer i små bager. Vår arving er født oppunder jul, og var "normalstor". Han vokste ikke ut av bag-delen før utpå vårparten. Da var han uasnett så nysgjerrig at det var umulig å trille tur liggende hele tiden, og sportsvogndelen måtte monteres. Nå til vinteren er han robust nok til å ikke trenge bag-vogn.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: Furu]
#167115729/08/201311:18
Buggaboo Donkey her i gården. Den er veldig flott. Dobbelvogn, men også sammenslåbar til funksjonell singlevogn. Gode, store hjul, fine detaler og mye utstyr. I tillegg mange farger å velge mellom. Vi hadde Chameleon før og likte den godt, men den nye er ende bedre og har de løsningen vi savnet i den forrige.
Jogge/sykkelvogn kommer i tillegg.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: Furu]
#167116729/08/201311:27
Etter tre barn og en frue som er/var men en gjennomsnittlig opptatt av barnevogner, så har vi hatt sikkert over 10 vogner alt i alt.
Jeg har bare 2 krav til en barnevogn. Den må være en trehjuling med låsbart framhjul, og at den blir minst mulig når den er slått sammen.
Trehjuling er mer enn stabilt nok, og hvis du går i butikker så er det veldig praktisk å kunne svinge på fremhjulet, samtidig så er det greit å kunne låse det når du går ute.
Ellers så er det også greit at det er en vogn barnet kan vokse i, som går fra dypvogn til sportsvogn (og kanskje Olabil om 10-12 år ;-).
Nye Chameleon har det meste av det vi savnet på vår. Bedre og mer solide stag, enklere sammenslåing, bedre brems, større forhjul. Donkey fikk dette før nye Chameleon.
En annen ting er at Buggaboo er helt rå på service. Vi har kjøpt begge våre i Italia og får likevel superrask hjelp fra Buggaboo i Nederland. De har sendt oss nye ting med en gang vi har oppdaget en mangel . Vi fikk et hull i liggedelen på singlevognen - ny liggedel i posten. Bremsen begynte å lugge litt på Donkey - nytt understell levert sporenstreks. I tillegg har de sendt oss nye bærehåndtak/veltebøyler på voluntary recall uten at vi merket noen mangler med de vi hadde.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: Dexter]
#167128129/08/201313:11
Barnevogner er dessverre omtrent som sykler. Du kommer til å trenge mange :-)
1. En startvogn med sengedel for de første månedene. Er du selv (og kona) lang, bør du kjøpe en som har lengst mulig seng (gener). De vokser fort. 2. Startvognen bør kanskje også være kombivogn. Dvs at du erstatter sengen med en mer stol-lignende affære når barnet er blitt for stor til sengen (eller har lyst til å følge med på hva som skjer). Pass imidlertid på at sitte-delen er stor nok til å romme en hvilende 2-3 åring. 3. Da kan du nemlig overføre startvognen til å bli permanent barnehagevogn når barnet skal sove i barnehagen fra 1-2,5 års alderen. Når startvognen er blitt barnehagevogn trenger du uansett en ny vogn. 4.Dette er enten en søskenvogn (skrekk-og-gru) eller en ... 5. Allround-vogn. slik som Chariot CX/ Charoit Cougar som både kan oppfylle krav om å være 6. Sykkelvogn 7. Trillevogn 8. Joggevogn 9. og Pulk 10. Antegelig trenger du også 1-3 reisevogner (triller). Slike du kan slå sammen til ganske små pakker i bilen, eller ta med inn til gaten på flyet. Noen ganger kjøper man en slik ved reisemålet. Andre ganger kjøper man en slik fordi den forrige gikk i stykker. Min erfaring er at kvaliteten er gjennomgående tvilsom.
Det er egentlig bare Chariot'en vi bruker nå til dags. Alt det andre bare står og samler støv. Men så er det også bare minstebarnet som under tvil kan påberope seg vognprivilegier på lenger turer.
Et under at vi har klart oss med en lånt, en bruktkjøpt barnevogn og en trehjulstrille på tre barn skjønner jeg.
Re: Barnevogn 17 år etter - hva gjelder i dag?
[Re: GeirK]
#167139329/08/201315:50
Nye Chameleon har det meste av det vi savnet på vår. Bedre og mer solide stag, enklere sammenslåing, bedre brems, større forhjul. Donkey fikk dette før nye Chameleon.
En annen ting er at Buggaboo er helt rå på service. Vi har kjøpt begge våre i Italia og får likevel superrask hjelp fra Buggaboo i Nederland. De har sendt oss nye ting med en gang vi har oppdaget en mangel . Vi fikk et hull i liggedelen på singlevognen - ny liggedel i posten. Bremsen begynte å lugge litt på Donkey - nytt understell levert sporenstreks. I tillegg har de sendt oss nye bærehåndtak/veltebøyler på voluntary recall uten at vi merket noen mangler med de vi hadde.
Takk for bra info. Planlegger å kjøpe på Manahttan i høst.
Jeg synes denne ser skikkelig bra ut. Muligheten til større "terrenghjul" foran gjør det for meg. Fargene brun og kremhvit ser veldig bra ut. Så er det å ikke gå i den trehjulsretningen som står igjen. Mange som liker de med tre hjul, forstår jeg. Men de som har firehjuls med sving foran synes det er minst like bra. Mye å tenke på nå....ikke bare vogn