Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken?

Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? #1665022 21/08/2013 18:57
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg har sikkert spurt om det før, men hvor mye trening må til for å klare å sykle UB på fredagen + gjennomføre grusbirken på lørdagen?

Er det noen andre ritt som kan være en pekepinn på om formen tåler dette?

Er det nødvendig med to sykler?

Jeg tenker litt på dette som prosjekt for 2014.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1665030 21/08/2013 19:08
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Hvis du er i form til en anstendig gjennomføring av UB, så skal det vel godt gjøres å ikke klare å sykle Birken dagen etter. Spørsmålet blir vel mer om totaltid og hvor du skal legge igjen kreftene.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1665185 21/08/2013 21:47
olechr Offline
More than words
More than words
Som mannen over sier. Klarer du UB så klarer du nok å karre deg igjennom på søndag. Må ikke ha 2 sykler men er å anbefale. Evnt ha noen som fikser den for deg. For du har ikke veldig lyst til å vaske og evnt fikse ting når du kommer i mål på fredagen .:-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1665192 21/08/2013 21:54
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig, veldig greit å ha to sykler, og så må en bestemme seg for hva som betyr mest. For min del har det handlet om at UB er "viktig" og LB er deltagelse og føle på stemningen, men med minimal konkurranse innstinkt!

Ikke så veldig sammenlignbart i forhold til andre ritt, annet en at å sykle ritt to dager på rad er god trening til dette. Men UB er såpass mye hardere en andre ritt, så den følelsen du har i beina på lørdag kan vanskelig matche andre ritt. Etapperitt er også dårlig sammenligning da dere stiller alle likt. På lørdag tar folk lite hensyn til at du har syklet UB dagen før.

Redigert av oddefa; 21/08/2013 21:56.
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1665264 22/08/2013 06:23
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Helt enig i at har du klart UB klarer du også Birken, men på UB-start står du frisk, godt trent og sammen med likesinnede. På start lørdag er man plutselig redusert til et vrak av en gammel mann, med blodtrimmede og toppmotiverte syklister rundt seg. En skikkelig justering av selvbilde!!

UB er såpass lang og krevende at det ikke er mulig å kjøre uten å bli sliten, så lørdagsrittet blir en mental øvelse. "Alle" kjører fra deg og alle er så friske, så det tar på motivasjon å holde dampen oppe.

Har syklet begge med en sykkel, begge år med ekstra hjulsett, men det er ikke artig å begynne med vedlikehold fradag kveld. Man er såpass sliten at mat og søvn er viktigere, i tillegg er motivasjonen på et lavmål. I år blir det 2 sykler og dobbelt med utstyr.

Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1665307 22/08/2013 07:14
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Høres ut som et veldig hardt prosjekt å gjennomføre :-) Mulig at bare UB er målet for 2014...

Er ikke på noe elitenivå, men enig med oddefa at stemningen på lørdagen er noe å få med seg.

Det med to sykler gjør det også veldig kostbart :-)

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1666139 23/08/2013 08:04
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er slett ikke nødvendig med to ulike sykler, selv om rittenes ulike karakter kanskje gjør det til en fordel med f.eks. en fulldempa og en halvdempa.
Hvis det er finvær, er det forhåpentligvis ikke mye mer enn en vanlig sykkelvask som skal til for å gjøre sykkelen rittklar til det tradisjonelle Birkebeinerrittet dagen etter. Er det regn og søle, er det en helt annen historie.
Hvis man har et alvorlig uhell, er det kjipt å belage seg på å bruke samme sykkel dagen etter, og fredagskvelden må brukes til mekking.

Da jeg sykla begge samme helga i 2010, kjentes beina forbausende bra ut etter målgang på UltraBirken. Var derfor lys til sinns, men ydmyk, før start i elitefeltet, min første og siste i det kobbelet, dagen etter. Tanken var at de ekstra timene med restitusjon (eliten starter langt utpå dagen) skulle gi meg litt ekstra, men selvsagt gikk det altfor fort for meg rett ut fra start på lørdag. Og beina var ikke bra i det hele tatt da jeg prøvde å presse på litt. Veldig lite futt. Ikke rart, for UB er jo en stor påkjenning. Jeg datt av feltet før vi var ute av Rena sentrum mongo men veit neimen ikke om det hadde gått så mye bedre om jeg starta kl. 7, som var alternativet...

Velger du å starte i begge, bør du helt klart legge eventuelle ambisjoner i Ultra'n, så ta grusrittet som en tur.

Gaute
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1666152 23/08/2013 08:21
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Syklet ultraen i fjor og snakket med en på bussen som skulle sykle lørdagsbirken dagen etter. Argumentet hans var at hvis proffene kan sykle ritt hver dag i tre uker så måtte jo han klare å sykle to ritt på to dager. Det er jo et bra argument.

Selv var jeg veldig glad jeg slapp å sykle lørdagsbirken dagen etter. Jeg hadde klart det, ikke noe problem, men kroppen hadde nok protestert og beina hadde nok fylt seg med melkesyre ved forholdsvis lav puls. Tror ikke gleden hadde vært så stor ved å ta turen på lørdag. Har også hørt man må påregne å bruke 15-25 minutter ekstra på lørdagsbirken etter å ha kjørt ultraen dagen før. Det vil jo variere veldig selvfølgelig.

Det er bra det er forksjell på proffer og kontorister uten talent som slenger seg med i et og annet mosjonsritt!!!

Så mange stier og så kort liv...
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1666379 23/08/2013 12:15
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det er flere som sykler begge rittene og som gjør det bra begge dager. Det er ikke nødvendig med to sykler, men hvis du skal sykle på samme sykkel begge dager så er det sterkt å anbefale at du vasker og smører opp sykkelen etter Ultrabirken. Det er ikke gøy å starte på Birken med en sykkel som er full av gjørme og som mangler olje/smøring en rekke steder.

Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: Open 1.0] #1669220 27/08/2013 13:03
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
At jeg ikke trenger to sykler var godt å høre. Snakket tilfeldigvis med en kunde i samme butikk som jeg handlet sykkelen, og hun hadde sykler både UB og vanlig Birken i fjor. Hadde fint klart seg med en sykkel. Så kanskje det er muligheter for å få dette til i 2014 :-)

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1670397 28/08/2013 16:27
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Hva du trenger og hva som lønner seg er to forskjellige ting. Har nå syklet LB og UB 3 ganger på rad, og sikter på 4. gangen i år med dobbelen.
For min del har det vært 2 forskjellige sykler. Jeg slipper å ha UB sykkelen i hodet i det hele tatt på kvelden (pleier å ta en rask vask alikevel), og LB sykkelen er klargjort på forhånd. Eneste jeg trenger å gjøre på fredag kveld er repakking av bag og sekk med ting jeg har funnet frem og veid på forhånd. Så kan jeg spise og sove. På starten på Lørdag må du regne med at alle forsvinner etter man kommer ut på fylkesvegen, veldig frustrerende å se alle forsvinne uten å ha noe å respondere med. I fjor var vi 4 (?) stk i pulje 5 som hadde sykla UB dagen før, og som samarbeida et stykke oppover mot Skramstad. Noen var sterkere enn andre og stakk, andre hang seg på puljer som kom bakfra. Når jeg ser på pulsen så klarte jeg så vidt å karre meg opp i sone 3 opp til toppen etter Skramstadsætra. Resten gikk i sone 2, med litt sone 3 over Sjusjø platået..

For meg er målet på Lørdag merket, og det som driver meg fremover. Det er et tall i en database, men noe motivasjon må en jo ha. Og i år ser det jo ut som været blir flott, så det blir nok en fin morrastur over fjellet! ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1673440 02/09/2013 08:23
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Etter å ha syklet Birken nå på lørdag fikk jeg noe tid til å gå i meg selv i søla fra Kvarstad og mot Rosinbakken... Hvor lurt er det å legge opp til et så tøft opplegg? For min del tror jeg ikke det.

Kom i mål på 4.21 og er kjempefornøyd med tiden. Men dere andre som gjør dette med å sykle dobbelt er tydeligvis så spreke at selv med UB i beina fra fredag har dere store sjanser for å klare merke på lørdag..

Jeg tar en god vurdering på om mine ambisjoner er altfor høye for 2014.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1673471 02/09/2013 09:01
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
Eg gjennomførte UB(debuterte på 7.09) og LB(4.06) i år...Det vart eit antiklimaks,frå eit fantastisk UB til det kjipaste LB eg noken gang har sykla. eg vil påstå en skal vere meget godt trent for å ha nok juice igjen i beina til å henge med i motbakkane på LB og karre seg inn på merketid.

Eg brukte samme sykkel, Specialized Epic 26". gjorde null vedlikehold/vask mellom fredagen og lørdagen, hadde null tekniske problem.
Konklusjonen er at det er fullt ut gjennomførbart, men for å få ein ok tur på lørdagen er mengdetrening er eit nøkkelord. minimum 10-15 timer i veka. så hold på ambisjonen SykkelGlenn og så får du heller gjere opp status på treningsgrunnlaget neste sommer og ta avgjørelsen då ICON_SMILE

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: steffs] #1673555 02/09/2013 10:37
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Enig med Steffs. Du kan starte med treninga å se om motivasjonen holder, men..
Jeg syklet UB for første gang i år, og det skal gjentas. Fantastisk opplevelse av mestring. Jeg ser ikke helt grunnen til at jeg også skulle ønske å stille på lørdagen... Jeg er ikke en av dem som kan kjempe om merke på dag 2, og det er da ikke så moro å sykle i kø? Det måtte isåfall ha vært at det var en sosial happening med gjengen/jobben/klubben, men selv da tror jeg kansje at lange/heietjeneste hadde vært mer interessant.
Min plan for 2014 er UB, og kun den.
2011 Birken på 4.15, 2012 Birken på 3.42, 2013 UB på 7.53.

- Stefan
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1673580 02/09/2013 11:10
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Etter de siste kommentarene og hvor bra beina var etter å ha kommet i mål på LB er jeg enig med Steffs og Stefan77, målet må være UB 2014, og heller være støttepersonell for de i vennegjengen som sykler den vanlige Birken på lørdag.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1673613 02/09/2013 11:34
el_mundo Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg havarerte sykkelen etter 100km og 5 harde timer på Ultra i år, så da var jeg happy med at jeg var påmeldt lørdagen også slik at jeg ihvertfall kunne fullføre ett ritt (og at jeg hadde med reservesykkel).

De fem timene terrengmorro med påfølgende times rusletur med sykkelen på ryggen hadde imidlertid satt sine spor, og å si at bena kjentes stiv og tung ut på vei opp mot Skramstad er nok en liten underdrivelse. Der og da så bannet jeg på at det ble med Ultra til neste år.

Turen var tung, og når regnværet kom ble det skikkelig miserabelt. Til tross for det, så kom jeg meg til mål på 3:10.

Nå som roen har senket seg, så er det nok en viss fare for at det blir dobbelt opp neste år også.

Re: Sykle både Ultrabirken og lørdagsbirken? [Re: SykkelGlenn] #1673881 02/09/2013 17:41
A
AdIoS Offline
Entusiast
Entusiast
A
Litt over 6.30 på UB og litt under 3.50 på LB. Følte meg bra før start på LB men pulsen ville bare ikke opp nok til at det ble skikkelig fart. Hadde nok vært lurt å starte med en tregere pulje slik at jeg kunne hengt meg på en rulle over fjellet. Nå gikk det for fort i både min og de 4 neste puljene som kom...
Blir det en dobbel neste år kommer jeg nok til å gjøre det, eventuelt å stille opp for venner og trekke dem over fjellet til en noe roligere tid.

Moderator  support