|
|
Kjepphest-tråden
|
Re: Kjepphest-tråden
[Re: Raskall]
28/08/2013 07:24
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette dreier seg om samspill med andre. Ved å legetimere å snike fra bakerst til først i køen signaliserer du samtidig at du driter i alle andre enn deg selv. Og dermed hele problemet med "det norske folk" nå i dag. Strekker man det langt er også dette årsaken til at mange syklister bli sneiet og utsatt for farlige situasjoner i trafikken.
Dette er litt interessant, jeg leste en undersøkelse fra DeFacto forleden dag der denne endringen i mentalitet ble beskrevet ganske godt; "(...)beskrives som overgangen til et mer nyliberalt servicesamfunn hvor det nettopp er karakteristisk å spørre hva samfunnet kan gjøre for oss og ikke hva vi kan gjøre for samfunnet." Køkultur syns jeg er et godt eksempel her.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
28/08/2013 07:35
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nå kverulerer du.  Men om det snart er min tur bytter jeg selvsagt ikke kø. Min rettferdighetssans og omtanke for andre mennesker tilsier likevel at personen bak meg i køen skal gå først i ny kasse, ikke personen bakerst i køen. Dette dreier seg om samspill med andre. Ved å legetimere å snike fra bakerst til først i køen signaliserer du samtidig at du driter i alle andre enn deg selv. Og der har du hele problemet med "det norske folk" nå i dag. Strekker man det langt er også dette årsaken til at mange syklister bli sneiet og utsatt for farlige situasjoner i trafikken. Dette var da harde ord. Jeg driter altså i alle andre? Hyggelig å se at det ikke er noe i veien med ditt selvbilde, i hvert fall.
|
|
|
[Re: Stein]
28/08/2013 07:40
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Tror dette kasseløse konseptet til Coop er bedre enn de hadde sett for seg...
|
|
|
28/08/2013 07:45
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Jeg fikk påsnakk av en pen dame engang når jeg gikk fra bakerst til fremst i ny ledig kasse. Hun hadde stått neste i køen ved den åpne kassen. Hun var meget amper og hadde dårlig tid. Ente med med en hyggelig prat i pakkedisken og jeg kjørte henne hjem da hun hadde dårlig tid og måtte rekke en barnehage. Jeg fikk en hyggelig prat, lært litt om køkultur og gjort en god gjerning.
|
|
|
[Re: Tex]
28/08/2013 07:47
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dette var da harde ord. Jeg driter altså i alle andre? I tilfellet "ledig kasse" så gjør du jo åpenbart det. Og den holdningen blir mer og mer synlig ute blant folk her i landet. Det at du ikke evner å se problemet med slik oppførsel gjør at jeg trekker mine slutninger over din evne/vilje til å samspille med andre.
|
|
|
[Re: ELO73]
28/08/2013 07:51
|
Raskall
More than words
|
More than words
Tror dette kasseløse konseptet til Coop er bedre enn de hadde sett for seg... Det er helt genialt. Ferdig pakkede poser når man kommer til kassa. Så er det bare å dra kortet, taste pin og vandre lykkelig til bilen. Litt stress når man blir tatt ut som stikkprøve men totalt så veier fordelen opp ulempen med godt monn. Meny på Oslo City har også ubetjente kasser nå, men det er litt mer tungvindt ved utsjekking. I stedet for håndholdte skannere man bærer med seg må man skanne og pakke varene i kassa. Det gir større potensiale for kø også på ubetjente kasser når de store massene oppdager hvor lurt det er.
|
|
|
28/08/2013 07:58
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Ved bagasjebåndet på flyplassen står folk HELT inntil båndet selv om det er en tykk, rød strek ca. 1 meter utenfor, og de skaper trengsel for dem som ønsker å gå borttil og hente kofferten sin når den kommer. Min kjepphest er at alle må stå minst 1 meter fra bagasjebåndet. Så det så! 
|
|
|
28/08/2013 07:59
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tror dette kasseløse konseptet til Coop er bedre enn de hadde sett for seg... Det er helt genialt. Ferdig pakkede poser når man kommer til kassa. Så er det bare å dra kortet, taste pin og vandre lykkelig til bilen. Litt stress når man blir tatt ut som stikkprøve men totalt så veier fordelen opp ulempen med godt monn. Har Coop begynt med dette? I så fall er jeg syyyykt misunnelig. Først fylle vogna, så tømme den, så fylle den igjen... det er bare så jækla bortkastet tid og energi. Det får være min kjepphest.
|
|
|
[Re: Tex]
28/08/2013 08:01
|
Stein
OP
Yozo Fanboy
|
OP
Yozo Fanboy
Kjepphesten av alle kjepphester: "ledig kasse her" betyr IKKE at personen bakerst i køen skal løpe først i nyåpnet kasse. Helt ærlig talt: Her er jeg skyldig, og jeg har aldri tenkt tanken at dette skulle være galt. Jeg har bare tenkt at en ny kasse er et nytt tilbud som alle fritt kan benytte. Jeg gidder jo ikke flytte meg dit hvis det likevel snart er min tur i den køen hvor jeg allerede står. Bare så jeg forstår: Hvem er det som skal stille seg som nummer to i køen i den nyåpnede kassen? Og nummer tre? +1 ...eller: "AOL", var det,  Jeg ser det jo an litt. Står jeg som nr. 3-4 i køen, føles det naturlig å hoppe over til den ledige kassen, står jeg lenger frem, gjør det ikke det. Hvis køen mot formodning er lengre, og jeg står langt bak, se jeg an hva de foran meg gjør, og velger å enten følge etter til den nye kassen eller få en bedre plass i den jeg står i. Ingen løper vel som gale frem til den nye, ledige kassen? ...Og gjør noen det, er det vel bare å himle med øynene og gå videre. De som velger å lage noe problem ut av dette og krangle om plassene i køen, er i mine øyne et mye større irritasjonsmoment enn de som skifter kasse og blir ekspedert før de som sto foran seg i den opprinnelige køen.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
28/08/2013 08:01
|
Raskall
More than words
|
More than words
Tror dette kasseløse konseptet til Coop er bedre enn de hadde sett for seg... Det er helt genialt. Ferdig pakkede poser når man kommer til kassa. Så er det bare å dra kortet, taste pin og vandre lykkelig til bilen. Litt stress når man blir tatt ut som stikkprøve men totalt så veier fordelen opp ulempen med godt monn. Har Coop begynt med dette? I så fall er jeg syyyykt misunnelig. Først fylle vogna, så tømme den, så fylle den igjen... det er bare så jækla bortkastet tid og energi. Det får være min kjepphest. Som coop-medlem kan man ta med seg hånd-skanner ved inngangen til butikken, skanne varene og putte dem rett i posen. I hvertfall hos Coop Obs! på Tunejordet (Sarpsborg).
Redigert av Raskall; 28/08/2013 08:02.
|
|
|
[Re: ØyNe]
28/08/2013 08:05
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ved bagasjebåndet på flyplassen står folk HELT inntil båndet selv om det er en tykk, rød strek ca. 1 meter utenfor, og de skaper trengsel for dem som ønsker å gå borttil og hente kofferten sin når den kommer. Min kjepphest er at alle må stå minst 1 meter fra bagasjebåndet. Så det så!  Jeg skjønner ikke hvorfor folk står ved båndet i det hele tatt. Jeg har fått meg en signaloransj Samsonitekoffert av svigers så når jeg kommer til båndet setter jeg meg sånn at jeg akkurat ser luka der de kommer ut. Så kan jeg sitte å myse på fine damer til jeg ser den selvlysende kofferten min komme ut av katakomben, trø rolig frem til båndet og dytte folk forsiktig unna med et lite "unnskyld" for å få henta den. Går akkurat like fort som om jeg stod å bølla med stressa gamle menn som absolutt skal nå akkurat DET flytoget,
|
|
|
28/08/2013 08:06
|
Raskall
More than words
|
More than words
Ingen løper vel som gale frem til den nye, ledige kassen? ...Og gjør noen det, er det vel bare å himle med øynene og gå videre.
I min lokale Rema 1000 er det nettopp det de gjør. Du hører formelig de spinner og det begynner å lukte svidd gummi fra skoene til de bakerst i køen. Oppførselen du skisserer anser jeg som helt grei. Står jeg langt bak og ingen reagerer innen 5-6 (anslag, jeg starter ikke stoppeklokka) sekunder fra beskjeden er gitt så går også jeg til nyåpnet kasse.
|
|
|
28/08/2013 08:19
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Jeg humrer og ler inni meg av folk som reiser seg så fort flyet har parkert. Så står de der og hater helt til de kan gå.
Dette med bagasjebåndet er jeg helt enig i, men det er vel de samme tette folkene som reiser seg så fort setebeltelyset er slukket. nOObs lizzåm.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
[Re: PålGnål]
28/08/2013 08:36
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Jeg humrer og ler inni meg av folk som reiser seg så fort flyet har parkert. Så står de der og hater helt til de kan gå.
Dette med bagasjebåndet er jeg helt enig i, men det er vel de samme tette folkene som reiser seg så fort setebeltelyset er slukket. nOObs lizzåm. He he - de er fine der de står med kroppsdelene totalt unaturlig vridd og vrengt og nesa 2 cm unna hvitløksånden til hverandre. "Jeg skal først ut av det jævla flyet, sånn at jeg kan vente lengst tid av alle - innenfor den røde sperrestreken v/ bagasjebåndet"
|
|
|
28/08/2013 08:40
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
De som har reist en del har vel stort sett bare håndbaggasje, slik at de slipper å vente? Unntaket er sportsturer.
|
|
|
[Re: WizVaz]
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Dette med bagasjebåndet er jeg helt enig i, men det er vel de samme tette folkene som reiser seg så fort setebeltelyset er slukket. nOObs lizzåm. He he - de er fine der de står med kroppsdelene totalt unaturlig vridd og vrengt og nesa 2 cm unna hvitløksånden til hverandre. "Jeg skal først ut av det jævla flyet, sånn at jeg kan vente lengst tid av alle - innenfor den røde sperrestreken v/ bagasjebåndet" Sikkert de samme mennenskene som kniver om å komme først på flyet, selv om man har fått setenr.
|
|
|
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette med bagasjebåndet er jeg helt enig i, men det er vel de samme tette folkene som reiser seg så fort setebeltelyset er slukket. nOObs lizzåm. En god medisin for sinnet her, er å brøyte seg fram når du ser kofferten din og være VELDIG brå og firkantet når du tar den av båndet slik at du denger borti flest mulig av de som står helt inntil. Tråkk litt på noen tær i tillegg. Viktig detalj: Sørg for at din kone/kjæreste ikke ser dette og blir flau på felles vegne :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Arne_And]
28/08/2013 08:42
|
Ole
More than words
|
More than words
Min kjepphest er de som tror at det å skrive sammen to substantiv for å lage nye ord er den mest naturlige ting blandt verdens språk, mens det i virkeligheten er så sært at det kalles særskrivning å gjøre det. Orddeling er når man ikke får plass til et langt ord på slutten av en linje, og deler det med binde- strek for å få plass. Orddelingsf- eil er når man deler ordet på feil sted. Særskrivnings feil er når man lar være å særskrive der man skal. Skal du ha en slik kjepphest må du lære deg begrepene. Særskriving er når ordene skrives delt, sam(men)skriving heter det når ordene skrives sammen. Særskrivningsfeil er når man særskriver der man skal samskrive. Jaja, jeg er ikke perfekt allikevel.
|
|
|
28/08/2013 08:43
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Dette med bagasjebåndet er jeg helt enig i, men det er vel de samme tette folkene som reiser seg så fort setebeltelyset er slukket. nOObs lizzåm. Jeg reiser meg med en gang på flyene når det har landet, men det er utelukkende for å strekke beina. Det er nesten bedre en å drite.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
28/08/2013 08:48
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Min eneste kjepphest er og redusere antall kjepphester.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
28/08/2013 08:56
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det at du ikke evner å se problemet med slik oppførsel gjør at jeg trekker mine slutninger over din evne/vilje til å samspille med andre.
Vel, deg om det, som det heter. Jeg synes det hele blir ganske ironisk når du i ett og samme innlegg både skryter av din påståtte medmenneskelighet samtidig som du kommer med helt ville slutninger og usaklige personangrep. Men nok om det.
|
|
|
[Re: Loki]
28/08/2013 08:58
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Min eneste kjepphest er og redusere antall kjepphester. Min kjepphest er at folk må lære seg forskjell på og å å.
|
|
|
[Re: Dexter]
28/08/2013 09:18
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Sikkert de samme mennenskene som kniver om å komme først på flyet, selv om man har fått setenr. Men dette er nødvendig fordi det er så mange som reiser med stor håndbagasje, at man må være først om bord for å få plass til sin egen.
|
|
|
28/08/2013 09:27
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Så hvis ingen bryter ut av køen så står dere høflige i kassa og venter? Eller pirker dere nummer 2 på ryggen og sier, nå er det en ny kasse åpen. Du har stått lengst, så da synes jeg du skal gå til neste kasse først?
Bevare meg vel, tar av meg hatten for dere alle - ja bortsett fra Tex da, som nok er den eneste som er helt ærlig. Han går nok til den ledige kassa i normalt tempo - slik 99% gjør vil jeg tippe. Den siste prosenten er den som er rasshøl og tenker på seg selv i alle mulige situasjoner.
Dan, Lever du i ei boble eller? Nordmenn er ikke mer kyniske, egoistiske, og, eller større rasshøl enn andre. De finnes overalt, i alle land.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
28/08/2013 09:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Så hvis ingen bryter ut av køen så står dere høflige i kassa og venter? Eller pirker dere nummer 2 på ryggen og sier, nå er det en ny kasse åpen. Du har stått lengst, så da synes jeg du skal gå til neste kasse først?
Bevare meg vel, tar av meg hatten for dere alle - ja bortsett fra Tex da, som nok er den eneste som er helt ærlig. Han går nok til den ledige kassa i normalt tempo - slik 99% gjør vil jeg tippe. Det starter et helt nytt spill når en ny kasse åpner. Man må raskt se an situasjonen; hvor mange er foran meg, hva har de i kurven, er de gamle/unge, skal de kjøpe røyk og Paracet, og så videre. Dette må vurderes opp mot muligheten til å komme lenger frem i den nye kassa. Man kan risikere å komme som nummer to bak en person som bruker sinnsykt lang tid på å laste ting opp på båndet, som skal ha ekstra pose på de fire urtene som er handlet til helgen, og som har glemt å overføre penger til handlekontoen og ender opp med å ringe hjem for å spørre om kontoen til det andre kortet. Man tar en risiko ved å gå ut av en kø for å prøve lykken i en nyåpnet kasse, så at dette skal være så innmari forkastelig skjønner jeg ikke helt.
Redigert av Øyvind V; 28/08/2013 09:44.
|
|
|
28/08/2013 10:05
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Bevare meg vel, tar av meg hatten for dere alle - ja bortsett fra Tex da, som nok er den eneste som er helt ærlig. Han går nok til den ledige kassa i normalt tempo - slik 99% gjør vil jeg tippe. Det starter et helt nytt spill når en ny kasse åpner. Man må raskt se an situasjonen; hvor mange er foran meg, hva har de i kurven, er de gamle/unge, skal de kjøpe røyk og Paracet, og så videre. Dette må vurderes opp mot muligheten til å komme lenger frem i den nye kassa. Man kan risikere å komme som nummer to bak en person som bruker sinnsykt lang tid på å laste ting opp på båndet, som skal ha ekstra pose på de fire urtene som er handlet til helgen, og som har glemt å overføre penger til handlekontoen og ender opp med å ringe hjem for å spørre om kontoen til det andre kortet. Man tar en risiko ved å gå ut av en kø for å prøve lykken i en nyåpnet kasse, så at dette skal være så innmari forkastelig skjønner jeg ikke helt. Ikke jeg heller, og det lever jeg godt med.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
28/08/2013 10:06
|
Dan
More than words
|
More than words
Dan, Lever du i ei boble eller? Nordmenn er ikke mer kyniske, egoistiske, og, eller større rasshøl enn andre. De finnes overalt, i alle land. Nordmenn er ikke mer kyniske, egoistiske eller større rasshøl enn andre. Men når det gjelder køkultur så er det faktisk en veldig merkbar forskjell. Og det med t-banen er helt vanvittig. Det er ikke en overdrivelse, det er standard at nordmenn stiller seg opp rett foran dørene for å komme på uten å tenke på at noen kanskje må av først. I f eks Stockholm stiller folk seg veldig kjapt opp på en slik måte at det dannes en korridor foran dørene.
|
|
|
[Re: Dan]
28/08/2013 10:08
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Dan, Lever du i ei boble eller? Nordmenn er ikke mer kyniske, egoistiske, og, eller større rasshøl enn andre. De finnes overalt, i alle land. Nordmenn er ikke mer kyniske, egoistiske eller større rasshøl enn andre. Men når det gjelder køkultur så er det faktisk en veldig merkbar forskjell. Og det med t-banen er helt vanvittig. Det er ikke en overdrivelse, det er standard at nordmenn stiller seg opp rett foran dørene for å komme på uten å tenke på at noen kanskje må av først. I f eks Stockholm stiller folk seg veldig kjapt opp på en slik måte at det dannes en korridor foran dørene. okidoki, det skal jeg ikke mene noe om da det går år og dag mellom hver gang jeg kjører t-bane.
|
|
|
28/08/2013 10:39
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Jeg ble lei av å konstant velge kassekø for en del år tilbake, og fant derfor opp mitt geniale system som har vist seg å fungere HVER GANG for å velge riktig kasse.
Jeg går til den kassen som har finest kassedame. Er ingen av dem fine, stiller jeg meg i den køen med finest dame foran meg.
I løpet av alle de dagene jeg står i kassekø i løpet av livet mitt mener jeg at dette er den beste løsningen, istedenfor å bytte eller prøve å velge den køen som jeg tror vil gå raskest.
|
|
|
[Re: Dan]
28/08/2013 10:52
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Nordmenn er ikke mer kyniske, egoistiske eller større rasshøl enn andre. Men når det gjelder køkultur så er det faktisk en veldig merkbar forskjell. Og det med t-banen er helt vanvittig. Det er ikke en overdrivelse, det er standard at nordmenn stiller seg opp rett foran dørene for å komme på uten å tenke på at noen kanskje må av først. I f eks Stockholm stiller folk seg veldig kjapt opp på en slik måte at det dannes en korridor foran dørene. Dette er sannsynligvis for at Norge er en samling einstøinger. Bare ta en titt på bomønsteret fra gammelt av oppover i dalene så skjønner du at nordmenn ikke har all verdens sosial trening. Vi er er rett og slett alle nybegynnere på urban livsstil...
|
|
|
|
|