Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 13 1 2 5 6 7 8 9 12 13

Kjepphest-tråden

Re: Kjepphest-tråden [Re: ELO73] #1670069 28/08/2013 11:11
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Da skulle kinesere være sosialt topptrente og eksperter på urban livsstil.

Det er de ikke. Tvert i mot er de kyniske, egoistiske rasshøl av ypperste klasse. Hva kan dette komme av?

Re: Kjepphest-tråden [Re: Rene] #1670083 28/08/2013 11:21
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rene
Jeg ble lei av å konstant velge kassekø for en del år tilbake, og fant derfor opp mitt geniale system som har vist seg å fungere HVER GANG for å velge riktig kasse.

Jeg går til den kassen som har finest kassedame. Er ingen av dem fine, stiller jeg meg i den køen med finest dame foran meg.

I løpet av alle de dagene jeg står i kassekø i løpet av livet mitt mener jeg at dette er den beste løsningen, istedenfor å bytte eller prøve å velge den køen som jeg tror vil gå raskest.

+1!

Har forresten fortsatt litt dårlig samvittighet for den gangen jeg på min lokale butikk ba ut den heiteste dama som jobba der, forran en kø på...4-5 personer. Hun ble rød! ICON_LAUGH

Rangstigen for min del (som er relativt ung og dermed kjenner en del studenter med deltidsjobb) er:
1: Kassadamer jeg kjenner
2: Kassamenn (?) jeg kjenner
3: Pene damer jeg ikke kjenner
4: Damer jeg ikke kjenner
5: Menn

Nr. 2 og 3 bytter plass litt etter humør

Trønder osv
Re: Kjepphest-tråden [Re: Dan] #1670092 28/08/2013 11:30
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Dan
Sitat: Lurifax
Dan, Lever du i ei boble eller? Nordmenn er ikke mer kyniske, egoistiske, og, eller større rasshøl enn andre. De finnes overalt, i alle land.

Nordmenn er ikke mer kyniske, egoistiske eller større rasshøl enn andre. Men når det gjelder køkultur så er det faktisk en veldig merkbar forskjell. Og det med t-banen er helt vanvittig. Det er ikke en overdrivelse, det er standard at nordmenn stiller seg opp rett foran dørene for å komme på uten å tenke på at noen kanskje må av først. I f eks Stockholm stiller folk seg veldig kjapt opp på en slik måte at det dannes en korridor foran dørene.

Kjører du mye t-bane i rushtiden i Oslo for tiden?

Dette har vært en av mine kjepphester _lenge_ (hey, riktig tråd og greier) men i de senere år har dette blitt til et ikke-problem. Vel og merke i rushtiden på sentrum-stasjonene, hvor jeg har min empiri fra. Hva som skjer på Bergkrystallen en søndag i juli aner jeg ikke.

Som regel en gang eller to per måned hvor en eller annen gjøk stiller seg rett foran, men som regel får han/hun fortjent tyn for det også. Ellers er det fin korridor i midten og folk som venter ved dørkarmene. Ikke noe problem.

Redigert av knuthaug; 28/08/2013 11:31.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Kjepphest-tråden [Re: Lurifax] #1670102 28/08/2013 11:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

hehe, her er du ikke alene.
Kan vel ikke si annet enn at jeg gleder meg til å møte GeirK i kassa den dagen han skal dytte meg vekk og evt. sette meg på plass fordi jeg gikk til en ledig en. Tror han vil møte `litt` mer motstand den dagen enn han tydeligvis gjør i sin LMB.

Hvis du står bak meg og går forbi meg til kassen, så går jeg forbi deg igjen og stiller jeg meg foran deg slik at jeg, som har ventet lengst, blir ekspedert først. Det er ikke vanskeligere enn det. Ha kommer evt. motstand til å bestå i?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kjepphest-tråden [Re: Rene] #1670107 28/08/2013 11:39
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: hrukin
Jeg reiser meg med en gang på flyene når det har landet, men det er utelukkende for å strekke beina. Det er nesten bedre en å drite.
Haha! Jeg fikk nesten kaffe ut nesa av den der!

Sitat: Rene
Jeg ble lei av å konstant velge kassekø for en del år tilbake, og fant derfor opp mitt geniale system som har vist seg å fungere HVER GANG for å velge riktig kasse.

Jeg går til den kassen som har finest kassedame. Er ingen av dem fine, stiller jeg meg i den køen med finest dame foran meg.

I løpet av alle de dagene jeg står i kassekø i løpet av livet mitt mener jeg at dette er den beste løsningen, istedenfor å bytte eller prøve å velge den køen som jeg tror vil gå raskest.
Hør hør!

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Kjepphest-tråden [Re: PålGnål] #1670119 28/08/2013 11:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: PålGnål
Jeg humrer og ler inni meg av folk som reiser seg så fort flyet har parkert. Så står de der og hater helt til de kan gå.

Dette med bagasjebåndet er jeg helt enig i, men det er vel de samme tette folkene som reiser seg så fort setebeltelyset er slukket. nOObs lizzåm.

Det med bagasjebåndet undrer jeg meg også på, men legger det til som bevis på at store deler av befolkningen ikke er spesielt intelligente. De samme folkene er sikkert de som holder handlekurven foran seg på armlengdes avstand slik at de effektivt sperrer tre hyllemeter mens de leter gjennom 200 identiske pakker kokt skinke for å finne den som skal få bli med dem hjem.

Etter en 11-timers flytur er ofte det første jeg tenker på, å få stått litt - så ja, noen ganger reiser jeg meg umiddelbart,

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjepphest-tråden [Re: Stein] #1670124 28/08/2013 11:49
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Lokaltog-ombordsigning i rushen. Alle stiller seg opp foran inngangen, nesten ingen kommer ut. Gamla med trillevogn står midt i trengslen og kommer seg nesten ikke av.
Noen er til og med så tette at de presser seg inn i toget, før alle har kommet ut!
Summa summarum vil jeg påstå at denne køkulturen skaper de fleste forsinkelsene hos NSB, passasjerene bruker rett og slett for lang tid.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Kjepphest-tråden [Re: GeirK] #1670125 28/08/2013 11:49
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Hvis du står bak meg og går forbi meg til kassen, så går jeg forbi deg igjen og stiller jeg meg foran deg ....

Men når jeg gjør dette, så er det mye av hensyn til de som står bak meg igjen, slik at de får en kortere kø.
Er det da ikke du som agerer egoistisk?
thinking

Re: Kjepphest-tråden [Re: Tex] #1670129 28/08/2013 11:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei. De som stod bak meg får kortere kø, de óg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjepphest-tråden [Re: Stein] #1670133 28/08/2013 11:55
Tex Offline
Besatt
Besatt
Men likevel - hvis hovedmålsettingen er å skape mindre kø for andre, så oppfylles jo den uansett hvem som stiller seg i den nye køen. Jeg kan derfor ikke se at den ene løsningen er så mye mindre egoistisk enn den andre.

Re: Kjepphest-tråden [Re: Tex] #1670135 28/08/2013 11:58
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex
Men likevel - hvis hovedmålsettingen er å skape mindre kø for andre, så oppfylles jo den uansett hvem som stiller seg i den nye køen. Jeg kan derfor ikke se at den ene løsningen er så mye mindre egoistisk enn den andre.

Det blir jo litt som å si at det er like egoistisk å ikke frivillig gi noe fra seg som å tilrane seg noe.

Re: Kjepphest-tråden [Re: Tex] #1670137 28/08/2013 12:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hovedmålsetningen for meg er å få betalt fortere siden en ekstra kasse gir den muligheten, men også øke fordelen for de som har ventet lenger enn meg, ved å slippe dem foran meg, dersom de ønsker.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjepphest-tråden [Re: GeirK] #1670140 28/08/2013 12:04
PålGnål Offline
Veteran
Veteran

Etter en 11-timers flytur er ofte det første jeg tenker på, å få stått litt - så ja, noen ganger reiser jeg meg umiddelbart,

Enig, men det forunderligste er at selv på den korte flyturen fra Kristiansand til Oslo knives det om Pole Position. 800 skritt lenger fremme møter jeg de ivrigste ved bagasjebåndet, mens jeg stille og rolig tusler inn på NSB -toget til sentrum.Det som bruker ca 1-4 min lenger tid og koster kr 90 mot flytogets kr 170. (De togene akselererer fortere enn flytoget, men går bare 200km/t mot flytogets 210km/t)

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Kjepphest-tråden [Re: Stein] #1670142 28/08/2013 12:06
Tex Offline
Besatt
Besatt
Men er det ikke egoistisk av deg å maksimere egen velferd på bekostning av andre?

Re: Kjepphest-tråden [Re: Dan] #1670143 28/08/2013 12:08
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det blir jo litt som å si at det er like egoistisk å ikke frivillig gi noe fra seg som å tilrane seg noe.

Jeg aksepterer ikke at det her forgår et ran.
Det er bare noen som påberoper seg en rettighet de ikke har.

Re: Kjepphest-tråden [Re: GeirK] #1670155 28/08/2013 12:19
Øyvind V Offline
More than words
More than words

hehe, her er du ikke alene.
Kan vel ikke si annet enn at jeg gleder meg til å møte GeirK i kassa den dagen han skal dytte meg vekk og evt. sette meg på plass fordi jeg gikk til en ledig en. Tror han vil møte `litt` mer motstand den dagen enn han tydeligvis gjør i sin LMB.

Hvis du står bak meg og går forbi meg til kassen, så går jeg forbi deg igjen og stiller jeg meg foran deg slik at jeg, som har ventet lengst, blir ekspedert først. Det er ikke vanskeligere enn det. Ha kommer evt. motstand til å bestå i?

Et rent praktisk spørsmål: Hvordan ville du løst dette på f.eks. Coop Obs City Syd? Om Lurifax hadde kuppet den nyåpnede kassa der tror jeg du måtte ha laget litt av et opptrinn for å manøvrere deg foran.

Re: Kjepphest-tråden [Re: Stein] #1670173 28/08/2013 12:30
Tex Offline
Besatt
Besatt
Et spørsmål til:

Sett at det er kø i alle kasser fra 1 til og med 6. Kasse 7 åpner.
Hvilken rekkefølge skal da køståerene fra 1-6 stille seg i?

(Mitt enkle forslag er at de som vil kan gå bort i den nye kassen og stille seg i den rekkefølgen som naturlig dannes, men dette har jeg skjønt er nærmest barbarisk og indirekte årsak til både sykkelulykker og annen elendighet.)

Re: Kjepphest-tråden [Re: Stein] #1670176 28/08/2013 12:33
Stein Offline OP
Yozo Fanboy
OP Offline
Yozo Fanboy
Jeg tror, forhåpentligvis uten å fornærme noen, at dersom jeg fra litt bak i køen hadde flyttet meg til en kortere kø i en nyåpnet kasse og en litt amper fyr hadde presset seg inn foran meg, hadde jeg nok rygget en halvmeter, for den fyren hadde jeg trodd ikke var helt stabil. ICON_WINK

Sorry, men...

Re: Kjepphest-tråden [Re: Tex] #1670185 28/08/2013 12:37
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Et spørsmål til:

Man gjør en rundspørring og lar den som har stått lengst stille seg først i den nye kassen. Så den som har stått nest lengst, og så videre, helt til det ikke lenger er noen fordel av å bytte kø.

Re: Kjepphest-tråden [Re: Øyvind V] #1670189 28/08/2013 12:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Øyvind V

Et rent praktisk spørsmål: Hvordan ville du løst dette på f.eks. Coop Obs City Syd? Om Lurifax hadde kuppet den nyåpnede kassa der tror jeg du måtte ha laget litt av et opptrinn for å manøvrere deg foran.

Et meget betimelig spørsmål siden det er den butikken jeg oftest handler mat i. Jeg har bare opplevd scenariet her én gang,og, som du korrekt påpeker, det var vanskelig å stille seg foran. Jeg og det køsnikende ekteparet hadde en rolig og behersket meningsutveksling om emnet og konkluderte med at vi var uenige om hva som er god køkotyme.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjepphest-tråden [Re: Stein] #1670191 28/08/2013 12:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stein
Jeg tror, forhåpentligvis uten å fornærme noen, at dersom jeg fra litt bak i køen hadde flyttet meg til en kortere kø i en nyåpnet kasse og en litt amper fyr hadde presset seg inn foran meg, hadde jeg nok rygget en halvmeter, for den fyren hadde jeg trodd ikke var helt stabil. ICON_WINK

Sorry, men...

Like I would care ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjepphest-tråden [Re: Stein] #1670194 28/08/2013 12:48
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Bare av nysgjerringhet - hvis kassen ved siden av er åpen, og køen der går fortere enn i den du står i, og jeg var der før de som står på samme plass som deg i den, kan man da kutte inn der? Jeg var der jo tross alt først, og har stått lengre i kø ... ?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Kjepphest-tråden [Re: GeirK] #1670197 28/08/2013 12:49
Stein Offline OP
Yozo Fanboy
OP Offline
Yozo Fanboy
Sitat: Stein

Sorry, men...

Like I would care ...

Selvsagt ikke, men likevel.

Re: Kjepphest-tråden [Re: GeirK] #1670204 28/08/2013 12:57
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Et meget betimelig spørsmål siden det er den butikken jeg oftest handler mat i.

Jeg handler også her. En liten-kjepphest er dermed at noen av kassene mangler det "bordet" i bakkant hvor man kan sette handleposen mens man fyller den med varer. Har man handlet for et par tusenlapper er kassen så full av varer at det er vanskelig å sette posen der. Og med det samme: De nye vognene er jo helt bak mål. Hvorfor den skilleveggen i front? Den gjør det upraktisk å plassere fulle handlenett i vogna, og den gjør det vanskelig å organisere varene fornuftig underveis i handlingen. Og enda mer: Hvorfor har man kuttet ut "bagasjerommet" under vogna? Når man har fylt vogna til randen med matvarer er det ikke så lett å få med en stor sekk toalettpapir og fire store bleiepakker. Eller en firpakk mel for den del.

Re: Kjepphest-tråden [Re: Stein] #1670207 28/08/2013 12:58
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Køkultur ja. Er det noen her som har vært i Hellas i det siste? Da mener jeg det ekte Hellas. Ikke det skandinaviske utpostene man finner i katalogene til Apollo og Ving.

Det skulle vært festlig å se GeirK eller andre ta igjen på på samtlige grekere som forsøker å stå fremst samtidig. Det er nemlig slik køkulturen fungerer der nede. Er det en ledig åpning på noen cm mellom deg og den foran i køen kommer det garantert en greker smygende, så en til, en til...De nøler heller ikke med å bryte inn, og kapre selgeren/ekspeditør/etc. du snakker med i en bilutleiesjappe, på hotell, i butikken eller hvor det nå måtte være. Som om det var det mest naturlige i hele verden.

Min kjepphest får således være at den ansatte som blir kapret faktisk tillater det, og bare snur seg vekk fra deg. Uansett om du er 2 sek fra å inngå en avtale. Tullebukker ICON_TONGUE

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Kjepphest-tråden [Re: Dan] #1670216 28/08/2013 13:08
anderfo Online
Besatt
Besatt
Dan, Lever du i ei boble eller? Nordmenn er ikke mer kyniske, egoistiske, og, eller større rasshøl enn andre. De finnes overalt, i alle land.

Nordmenn er ikke mer kyniske, egoistiske eller større rasshøl enn andre. Men når det gjelder køkultur så er det faktisk en veldig merkbar forskjell. Og det med t-banen er helt vanvittig. Det er ikke en overdrivelse, det er standard at nordmenn stiller seg opp rett foran dørene for å komme på uten å tenke på at noen kanskje må av først. I f eks Stockholm stiller folk seg veldig kjapt opp på en slik måte at det dannes en korridor foran dørene.

Akkurat dette eksempelet fikk meg til å tenke på Tsjekkia og Italia, der jeg har opplevd akkurat denne køkulturen (inn og ut av tog) som langt verre enn her i Norge.
Nå har jeg riktignok ikke brukt mye i lokaltog verken i Oslo eller Trondheim, men i Tsjekkia opplevde dette:
1. Jeg reiste meg og gikk mot utgangen ca 5 min før stasjonen. Det var allerede lang kø ved døra, slik at jeg måtte stå langt inne i vogna.
2. Da vi ankom stasjonen, begynte straks en enorm kø av passasjerer å gå inn i toget, noe som gjorde det helt komplett umulig å komme ut, særlig for meg som hadde bag på ryggen. North Face 140 liter, altså... ICON_MAD
3. Først da samtlige hadde kommet seg inn på toget, kunne køa mi begynne å gå ut. Men da var det altså skikkelig trangt, og jeg måtte skvise både barnevogner, rullatorer og McDonals-stamkunder på min paniske tur mot døra.
4. Da jeg endelig kom til utgangen slo dørene sammen og bagen min ble klemt flat.
5. En konduktør fant meg tilfeldig hengende (i sekkereimene) da toget skulle gå. Kun flaks gjorde at jeg slapp å henge der til neste stasjon, eventuelt leke Houdini for å ramle av før toget gikk. Konduktøren var snill og åpnet døra for meg.

Det ble altså en sammenklemt og lykkelig slutt på denne historien, men at køkulturen er så fantastisk bra i utlandet er jeg slett ikke enig i. Erfaringen min er at den enten er som i Norge eller langt verre.

(Historiene fra Italia trenger jeg ikke å gjenfortelle, men de er i de samme baner).

Re: Kjepphest-tråden [Re: GeirK] #1670240 28/08/2013 13:25
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Jeg passer så godt jeg kan på å få sete langs midtgangen, så jeg kan reise meg og gå litt rundt akkurat når det passer meg underveis.

Re: Kjepphest-tråden [Re: Tex] #1670242 28/08/2013 13:28
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Slike scenarier finnes ikke i denne tråden. Det er alltid bare en kasse som er åpen når det åpnes en ny.

Re: Kjepphest-tråden [Re: trondmm] #1670252 28/08/2013 13:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: trondmm

Jeg passer så godt jeg kan på å få sete langs midtgangen, så jeg kan reise meg og gå litt rundt akkurat når det passer meg underveis.

Det gjør jeg også, men prospektet "11 timer alenetid MED servering" gjør dessverre for fristende å bli sittende å se på film, TV-serier, lese bøker, LYTTE til musikk og gjøre alle de tingene som et hektisk liv bare har sjeldne forekomster av.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjepphest-tråden [Re: trondmm] #1670263 28/08/2013 13:50
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: trondmm

Slike scenarier finnes ikke i denne tråden. Det er alltid bare en kasse som er åpen når det åpnes en ny.

Jeg skjønner det.
Men dette (for meg) helt nye prinsippet om overførbarhet av opparbeidede kørettigheter bør jo gjelde uansett hvor mange kasser det er snakk om.

Side 7 av 13 1 2 5 6 7 8 9 12 13

Moderator  support