|
|
Kjepphest-tråden
|
Re: Kjepphest-tråden
[Re: CyberTrack]
27/08/2013 19:22
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nei da, men det er en annen stor kjephest: det er/gjøres alltid bedre i utlandet
|
|
|
[Re: Stein]
27/08/2013 19:27
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Britene har jo i mange butikker løst det problemet med at det er en kø til alle kassene. Du stiller deg i køa, og når en ekspiditør er ledig roper han/hun fram den som står forrerst til sin kasse.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Raskall]
27/08/2013 20:12
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Kjepphesten av alle kjepphester: "ledig kasse her" betyr IKKE at personen bakerst i køen skal løpe først i nyåpnet kasse. Nei, og det er jo såre enkelt å gjøre det rett også. Hvis det er tre kasser som er åpne fra før, så går nummer to fra kasse A først til den nye kassen, deretter nummer tre fra kasse B og nummer fire fire fra kasse C. Så følger man på med A6, B7, C8, A10, osv. Kan det virkelig være så vanskelig? Forutsatt at alle har sånn omtrent like mange varer, selvfølgelig.
|
|
|
[Re: Tange]
27/08/2013 20:14
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Nei da, men det er en annen stor kjephest: det er/gjøres alltid bedre i utlandet Min kjepphest er folk som påstår at det alltid er så mye bedre i utlandet, når det veldig ofte ikke er det.
|
|
|
[Re: trondmm]
27/08/2013 20:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei da, men det er en annen stor kjephest: det er/gjøres alltid bedre i utlandet Min kjepphest er folk som påstår at det alltid er så mye bedre i utlandet, når det veldig ofte ikke er det. Sånne har jeg aldri truffet på min vei.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
27/08/2013 20:35
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjepphesten av alle kjepphester: "ledig kasse her" betyr IKKE at personen bakerst i køen skal løpe først i nyåpnet kasse. Dette løser amerikanerne så elegant ved at den nye kassaoperatøren henvender seg til den første i køen som ikke har lagt på varer og forteller at nå åpner det en ny kasse - noe som egentlig er unødvendig siden USA, i motsetning til Norge, er et land med køkultur. Hvis noen i Norge springer først fra bakerst i køen, trenger jeg meg forbi med alle midler. Ingen har protestert så lang. En gang taklet jeg sakte en mann slik at han ramlet opp i en sjokolade-promo foran kassa. Jeg var først av de ikke-betjente i køa, han bakerst og målet seg vei forover da ekspeditrisen sa åpen kasse :-) Min kjepphest er ufyselige eldre som mener de fortjener fus i alt. Da snakker jeg ikke om 2.verdenskrig eldre, men de som tok over ladet som ble bygd.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
27/08/2013 20:51
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjepphesten av alle kjepphester: "ledig kasse her" betyr IKKE at personen bakerst i køen skal løpe først i nyåpnet kasse. Dette løser amerikanerne så elegant ved at den nye kassaoperatøren henvender seg til den første i køen som ikke har lagt på varer og forteller at nå åpner det en ny kasse - noe som egentlig er unødvendig siden USA, i motsetning til Norge, er et land med køkultur. Hvis noen i Norge springer først fra bakerst i køen, trenger jeg meg forbi med alle midler. Ingen har protestert så lang. En gang taklet jeg sakte en mann slik at han ramlet opp i en sjokolade-promo foran kassa. Jeg var først av de ikke-betjente i køa, han bakerst og målet seg vei forover da ekspeditrisen sa åpen kasse :-) Min kjepphest er ufyselige eldre som mener de fortjener fus i alt. Da snakker jeg ikke om 2.verdenskrig eldre, men de som tok over ladet som ble bygd. Køkultur og gamliser... Noen som har havnet bak noen eldre kjerringer som har badet seg i parfyme noen gang? En liten dæsj parfyme betyr bittelitt,ikke en liter. Glad jeg ikke er astmatiker når sånt skjer. Når det gjelder køkultur så stiller jeg meg aldri i busskø hvis det er mange som venter på bussen,folk er jo faen spik spenna gæren.. Man skulle tro at det var 4 sitteplasser i bussen,og ikke 30- 40. Jeg tar meg ikke fem øre for å be folk om å oppføre seg,ei heller bare stille meg foran de som bryter kassakøen og si at jeg var før deg,det gjør jeg også i butikker. Enkelte folk eier ikke køkultur på apotek,de stikker rett bort i reseptkassa og stiller spørsmål,enda det er en egen kasse med en ansatt i for de som ikke har resept... En med resept går normalt foran de uten på ett apotek IMNHO(opplevd senest i dag). Normal folkeskikk erklærer jeg herved død,fra nå av er det bare å bryte alle regler skrevne,eller uskrevne så skal vi se hvor det ender. Lenge leve idiotiet!
Redigert av SimonS; 27/08/2013 20:51.
|
|
|
27/08/2013 20:55
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Kjepphesten av alle kjepphester: "ledig kasse her" betyr IKKE at personen bakerst i køen skal løpe først i nyåpnet kasse. Protest! Selvsagt skal man ha mulighet for å rykke opp fra bakerst i køen! En gylden ventil i et stadig mer reglementert og forutsigbart liv. Det er jo bare amatører som klistrer seg inntil båndet i 3 posisjon og alltid havner bak. Faktum er at det handler om posisjoneringsteknikk av høy klasse som gjør at vinnere seiler opp mot betalingsterminalen med den største eleganse og visa i venstre hånd. Cmon folkens - jeg sitter på sykkelen før dere har fått cornflakes på båndet.
Redigert av turbo; 27/08/2013 20:58. Rediger grunn: .
|
|
|
[Re: GeirK]
27/08/2013 21:13
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Nei da, men det er en annen stor kjephest: det er/gjøres alltid bedre i utlandet Min kjepphest er folk som påstår at det alltid er så mye bedre i utlandet, når det veldig ofte ikke er det. Sånne har jeg aldri truffet på min vei. De største klassikerne for min del er TV-lisensen og 200-kroners grensa. TV-lisensen diskuteres som om Norge er i en særposisjon, til tross for at nesten hele Europa har en eller annen form for TV-lisens. Samme med 200,- grensa. De som protesterer på denne, har en tendens til å fremstille Norge som et helvetes nisseland fordi beløpsgrensen for å slippe avgifter ved import er så lav. De ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om at den er blant de høyeste i Europa, eller at den i EU ikke kan overstige €22 (ca. 175,-). Mange EU-land (deriblant Sverige) har ingen slik fritaksgrense i det hele tatt, og all import (fra et ikke-EU-land) er avgiftspliktig.
|
|
|
27/08/2013 21:32
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min kjepp hest, krigen mot ord delings synderne, vanskelig gjøres av smart telefoners ord lister og stave kontroll. Korrektur lesing før nett publisering eller kort melding fra mobil telefonen droppes. Språk globaliseringen, spesielt engelsk språklig innflytelse på mors målet, er også sterkt bidrags ytende til språk forsøplingen.
I'll stop flogging my dead hobby-horse.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
27/08/2013 21:44
|
Ole
More than words
|
More than words
Min kjepphest er de som tror at det å skrive sammen to substantiv for å lage nye ord er den mest naturlige ting blandt verdens språk, mens det i virkeligheten er så sært at det kalles særskrivning å gjøre det. Orddeling er når man ikke får plass til et langt ord på slutten av en linje, og deler det med binde- strek for å få plass. Orddelingsf- eil er når man deler ordet på feil sted. Særskrivnings feil er når man lar være å særskrive der man skal.
|
|
|
[Re: Ole]
27/08/2013 21:48
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min kjepp hest, krigen mot sær skrivings synderne... 
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
27/08/2013 21:50
|
Ole
More than words
|
More than words
Min kjepp hest, krigen mot sær skrivings synderne...  Gå hjem, du er full.
|
|
|
27/08/2013 21:51
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Når man først er i kassa. Hvorfor må ekspeditøren kjøre rullebåndet i evigheter,etter alle varer er pipt, slik at hvis jeg har vært litt ubetenksom og lagt på youghurt og druer før melk, så blir dette most inn i enden av kasseplatformen ??
|
|
|
27/08/2013 22:29
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
I'll stop flogging my dead hobby-horse. En kjepphest dør aldri, så den kan piskes så lenge du gidder 
|
|
|
27/08/2013 22:45
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Voksne folk som skriver på dialekt har drept mitt indre barn....
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
28/08/2013 04:54
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Det er en stor gruppe her på forumet som innimellom viser seg på sin kjepphest. Dersom du skulle finne på å kommentere noe om hjelmen, hansken eller noe på en Tdf-rytter forsempel, da kommer de! Uunngåelig skjærer de inn med sitt kort om at rytteren er pro. Lurer på om de har tatt ned plakaten av Armstrongs sokker?
Redigert av turbo; 28/08/2013 04:55. Rediger grunn: .tum
|
|
|
[Re: Espen J]
28/08/2013 05:36
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Så min kjepphest er at folk med stor kræsj-fare bør bruke hjem Kan jo forstå at de som sykler med et helt "hjem" på hue synes det tynger og begrenser BMX triksa...  (sorry, måtte bare, hehe)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
28/08/2013 06:19
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Min kjepphest er forøvrig å henge meg på og diskutere i tide og utide med folk som hele tiden vet bedre og skal sette på plass andre. Kjepphest og ordets betydning er forøvrig: `Uttrykket «kjepphest» kan brukes om en fiks idé, noe en er veldig interessert i, en hobby eller et favorittema. «Å ri en kjepphest» kan på tilsvarende måte bety det «å ha dilla» på noe eller være overdrevent ivrig og opptatt av en sak som en stadig nevner.` Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Kjepphest (dette er meget viktig) Håper jeg blir frisk så jeg kan delta i Birken til helgen, er sykt morsomt å sykle slike terrengsykkel ritt  Noe av det artigste er å sykle fra folk som sitter med knærne innover mens min egen vomm henger ned mot ramma mellom sprikende knær! Redigert: Skuffende at det ikke kom en tirade raskt som fy.. som skulle sette meg på plass siden min kjepphest går mot mitt forrige innlegg. Tydelig at folk begynner å bli slappe her inne... Går visst ikke å hisse på seg noen lenger nå
Redigert av Lurifax; 28/08/2013 06:59.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Ole]
28/08/2013 06:20
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Min kjepphest er de som tror at det å skrive sammen to substantiv for å lage nye ord er den mest naturlige ting blandt verdens språk, mens det i virkeligheten er så sært at det kalles særskrivning å gjøre det. Orddeling er når man ikke får plass til et langt ord på slutten av en linje, og deler det med binde- strek for å få plass. Orddelingsf- eil er når man deler ordet på feil sted. Særskrivnings feil er når man lar være å særskrive der man skal. Skal du ha en slik kjepphest må du lære deg begrepene. Særskriving er når ordene skrives delt, sam(men)skriving heter det når ordene skrives sammen. Særskrivningsfeil er når man særskriver der man skal samskrive.
|
|
|
[Re: Espen J]
28/08/2013 06:36
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Så min kjepphest er at folk med stor kræsj-fare bør bruke hjem Fra et Darwinistisk synspunkt kan det dog argumenteres for at den hjernen som ikke har vett på å pakke seg inn i beskyttende materiale, subsidiært avstå fra potensielt hjerneskadelig aktivitet, med hell kan fortsette å bedrive den aktuelle aktiviteten uten hjelm
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
28/08/2013 06:57
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Kjepphesten av alle kjepphester: "ledig kasse her" betyr IKKE at personen bakerst i køen skal løpe først i nyåpnet kasse. Helt ærlig talt: Her er jeg skyldig, og jeg har aldri tenkt tanken at dette skulle være galt. Jeg har bare tenkt at en ny kasse er et nytt tilbud som alle fritt kan benytte. Jeg gidder jo ikke flytte meg dit hvis det likevel snart er min tur i den køen hvor jeg allerede står. Bare så jeg forstår: Hvem er det som skal stille seg som nummer to i køen i den nyåpnede kassen? Og nummer tre?
|
|
|
[Re: Tex]
28/08/2013 07:03
|
Raskall
More than words
|
More than words
Kjepphesten av alle kjepphester: "ledig kasse her" betyr IKKE at personen bakerst i køen skal løpe først i nyåpnet kasse. Helt ærlig talt: Her er jeg skyldig, og jeg har aldri tenkt tanken at dette skulle være galt. Jeg har bare tenkt at en ny kasse er et nytt tilbud som alle fritt kan benytte. Jeg gidder jo ikke flytte meg dit hvis det likevel snart er min tur i den køen hvor jeg allerede står. Bare så jeg forstår: Hvem er det som skal stille seg som nummer to i køen i den nyåpnede kassen? Og nummer tre? Jeg svarer med et spørsmål: Om jeg har stått 10 minutter i kø og du har stått 4 sekunder i kø. Hvem av oss to bør da få lov til å gå først i nyåpnet kasse? Edit: Men det er egentlig butikken/ansattes skyld. Jeg har opplevd (ja, her i Norge, Geir) å bli prikket på skulderen av en ansatt med beskjeden: Jeg åpner ny kasse der nå og blitt henvist til denne kassa. Dette er veldig lett å gjøre og viser god service-innstilling fra de ansatte i butikken.
Redigert av Raskall; 28/08/2013 07:05.
|
|
|
28/08/2013 07:03
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Kjepphesten av alle kjepphester: "ledig kasse her" betyr IKKE at personen bakerst i køen skal løpe først i nyåpnet kasse. Helt ærlig talt: Der er jeg skyldig, og jeg har aldri tenkt tanken at dette skulle være galt. Jeg har bare tenkt at en ny kasse er et nytt tilbud som alle fritt kan benytte. Jeg gidder jo ikke flytte meg dit hvis det likevel snart er min tur i den køen hvor jeg allerede står. Bare så jeg forstår: Hvem er det som skal stille seg som nummer to i køen i den nyåpnede kassen? Og nummer tre? hehe, her er du ikke alene. Kan vel ikke si annet enn at jeg gleder meg til å møte GeirK i kassa den dagen han skal dytte meg vekk og evt. sette meg på plass fordi jeg gikk til en ledig en. Tror han vil møte `litt` mer motstand den dagen enn han tydeligvis gjør i sin LMB.
|
|
|
28/08/2013 07:07
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg svarer med et spørsmål: Om jeg har stått 10 minutter i kø og du har stått 4 sekunder i kø. Hvem av oss to bør da få lov til å gå først i nyåpnet kasse?
Men jeg kan jo ikke gjøre noe med de 10 minuttene som allerede har gått. Hvis det likevel snart er din tur i den køen du står i, tjener ikke du noe på å skifte kø. Det at du har stått i kø betyr jo ikke at jeg også må gjøre det nå som kapasiteten har økt.
|
|
|
[Re: ]
28/08/2013 07:10
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Et annet triks er jo å sette øynene i en stakkars butikkmedarbeider og kremte at "nå er det kø i kassene, åpner du en ny?". For deretter å fotfølge vedkommende helt fram til kassa.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
28/08/2013 07:14
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg svarer med et spørsmål: Om jeg har stått 10 minutter i kø og du har stått 4 sekunder i kø. Hvem av oss to bør da få lov til å gå først i nyåpnet kasse?
Men jeg kan jo ikke gjøre noe med de 10 minuttene som allerede har gått. Hvis det likevel snart er din tur i den køen du står i, tjener ikke du noe på å skifte kø. Det at du har stått i kø betyr jo ikke at jeg også må gjøre det nå som kapasiteten har økt. Nå kverulerer du.  Men om det snart er min tur bytter jeg selvsagt ikke kø. Min rettferdighetssans og omtanke for andre mennesker tilsier likevel at personen bak meg i køen skal gå først i ny kasse, ikke personen bakerst i køen. Dette dreier seg om samspill med andre. Ved å legetimere å snike fra bakerst til først i køen signaliserer du samtidig at du driter i alle andre enn deg selv. Og der har du hele problemet med "det norske folk" nå i dag. Strekker man det langt er også dette årsaken til at mange syklister bli sneiet og utsatt for farlige situasjoner i trafikken.
Redigert av Raskall; 28/08/2013 07:25. Rediger grunn: Rettet opp setningen med "Det norske folk"
|
|
|
28/08/2013 07:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Edit: Men det er egentlig butikken/ansattes skyld. Jeg har opplevd (ja, her i Norge, Geir) å bli prikket på skulderen av en ansatt med beskjeden: Jeg åpner ny kasse der nå og blitt henvist til denne kassa. Dette er veldig lett å gjøre og viser god service-innstilling fra de ansatte i butikken.
Dette sto i hvert fall i personalhåndboken vår da jeg hadde deltidsjobb på Rimi for 15 år siden - bare det at ingen gidder å gjøre det.
|
|
|
28/08/2013 07:17
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det at du har stått i kø betyr jo ikke at jeg også må gjøre det nå som kapasiteten har økt.
Jo 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
28/08/2013 07:18
|
Dan
More than words
|
More than words
Bare så jeg forstår: Hvem er det som skal stille seg som nummer to i køen i den nyåpnede kassen? Og nummer tre? Dette er veldig enkelt, forutsatt at folk ikke rusher bakfra til den nye kassen. Regnet fra starten av køen (nærmest kassen) får hver og en i rekkefølge ta valget mellom å skifte kø eller bli stående. Beslutningen blir tatt etter en vurdering av hvor mye de foran har i kurven. Eksempel: Kasse A har lang kø, kasse B åpner akkurat. Person 1 blir stående siden det er hans tur. Person 2 skifter til B. Person 3 blir stående siden 1 har mindre igjen i kurven enn 2. Person 4 ser at 3 velger å bli stående og skifter derfor til B. Person 5 skifter fordi 3 har kjøpt hele butikken. Osv. Det er da ikke vanskelig dette? Men selvfølgelig, fra et folk som klarer å stille seg opp på plattformen rett foran t-banedørene i det de åpner kan man ikke forvente mye.
|
|
|
|
|