Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 29 av 31 1 2 27 28 29 30 31

Garmin Edge 800 - forum

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: Henning H] #1668000 26/08/2013 09:05
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Henning H
Jeg vet det finnes Garmin Connect Sync, men det er ikke alle turer jeg nødvendigvis vil ha public og heller legger inn som private.

Det er mulig med private økter hvis du legger til en (av flere) garminsync-kontoer som kontakt/venn i Garmin Connect -- men jeg synes det har vært litt ustabilt i det siste.

Ellers er nok den eneste løsningen å hente ned GXP fra Garmin Connect og laste opp (manuelt) til Strava.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: kensol] #1668004 26/08/2013 09:06
Henning H Offline
Avhengig
Avhengig
Ah, takker ICON_SMILE Sistnevnte løsning hadde jeg ikke tenkt på. Er bare greit å slippe å koble opp, om jeg må klikke en gang ekstra gjør ingen ting.

MVH
Henning
Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: n1x0n] #1668010 26/08/2013 09:09
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: n1x0n
Är det något som vet vilken "Position Format" som är bäst för Norge ? Nu står den på (hddd mm'ss.s)

Så lenge du ikke skal bruke det med papirkart spiller det ingen rolle. Det vanligste er UTM, som er veldig likt WGS84. Skulle du komme ut for en ulykke og må oppgi koordinater vil jeg tro at du godt kan lese opp på formatet du bruker nå.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: Henning H] #1668012 26/08/2013 09:12
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Samme her, håper Garmin får en publishing-service, som sparker GPX-filer til Strava, Endomondo, Traininpeaks eller hva man måtte ønske. Endomondo vet jeg er litt vanskelige med sitt import-API, Strava er bedre (men de er på den andre siden litt vanskelige med sitt nye vanlige API - det er ikke alltid lett å være uavhengig utvikler).

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: kensol] #1668019 26/08/2013 09:21
n1x0n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har sett att både Elevation Corrections finns på garmin connect och på strava. Er det noen som aktiverar dette och vilken funktion har den ?

Jeg prøvde att endre dette på siste turen och det blev väldigt stor skillnad.

Uten:
1.141 m

Med:
1.631 m

Mvh

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: n1x0n] #1668023 26/08/2013 09:29
anderfo Online
Besatt
Besatt
Har sett att både Elevation Corrections finns på garmin connect och på strava. Er det noen som aktiverar dette och vilken funktion har den ?

Uten:
1.141 m

Med:
1.631 m

Mvh

Såvidt jeg har skjønt vil "elevation corrections" matche dine høydedata med kartdata, men det ser ut til at algoritmen (både hos Garmin og hos Strava) er talentløst utformet og at den hovesakelig kaster den barometriske målingen i søpla og baserer seg på kartdata istedet. Dette gjør at du får overestimert høydemetrene på samme måte som hvis du bruker en klokke/GPS-dings/smarttelefon uten barometer...

NB! Jeg har ikke sjekket dette veldig nøye, og det er nok over et år siden jeg prøvde det selv, så det er mulig at jeg har oversett en genial funksjonalitet. Inntrykket mitt så langt er imidlertid at funksjonaliteten kunne vært nyttig, men at den ikke er det. Jeg kan se for meg langt bedre metoder for å kombinere kartdata med GPS m/barometer og på en enkel måte få ut godt kalibrert høydemåling.

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: anderfo] #1668027 26/08/2013 09:35
n1x0n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: anderfo

Uten:
1.141 m

Med:
1.631 m

Mvh

Såvidt jeg har skjønt vil "elevation corrections" matche dine høydedata med kartdata, men det ser ut til at algoritmen (både hos Garmin og hos Strava) er talentløst utformet og at den hovesakelig kaster den barometriske målingen i søpla og baserer seg på kartdata istedet. Dette gjør at du får overestimert høydemetrene på samme måte som hvis du bruker en klokke/GPS-dings/smarttelefon uten barometer...

NB! Jeg har ikke sjekket dette veldig nøye, og det er nok over et år siden jeg prøvde det selv, så det er mulig at jeg har oversett en genial funksjonalitet. Inntrykket mitt så langt er imidlertid at funksjonaliteten kunne vært nyttig, men at den ikke er det. Jeg kan se for meg langt bedre metoder for å kombinere kartdata med GPS m/barometer og på en enkel måte få ut godt kalibrert høydemåling.

Ah ok, så barometriske måling er det som er mest pålitlig räknar jeg med ?

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: n1x0n] #1668028 26/08/2013 09:37
n1x0n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Uten:
1.141 m

Med:
1.631 m

Mvh

Men er det kartdatasystemet som er dåligt utformet eller er det algoritmen selv som gjør at du får høyare høydemeter ?

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: n1x0n] #1668041 26/08/2013 09:48
anderfo Online
Besatt
Besatt

Men er det kartdatasystemet som er dåligt utformet eller er det algoritmen selv som gjør at du får høyare høydemeter ?

Ja, barometrisk høydemåling er best så lenge den er riktig kalibrert og så lenge du ikke har problem med f.eks. masse vann i de små åpningene der den måler (kan skje i sprutregn...).

Jeg har hørt rykter om at Strava bruker et kart med dårlige høydedata, særlig for vår del av verden, til å beregne høydeprofilen.
I tillegg er det slik at selv om kartet har gode høydedata, vil kombinasjonen med GPS ofte bli dårlig.

Eksempel:
Kaldvelldalen målt med barometer (Edge800): http://app.strava.com/activities/73414111#1448853843
Samme segment målt med vanlig GPS (Forerunner 310XT):
http://app.strava.com/activities/73422377#1449080289

Som du skjønner er det ingen "bombe" at det siste eksempelet overestimerer høydemetrene. I dette tilfellet ble det ca 1200m vs 900m. Høydemålingen går opp og ned selv på hovedsakelig flat, asfaltert bilvei...

Legg merke til at barometeret her er dårlig kalibrert og derfor underestimerer faktisk høyde, men antall høydemeter blir antakelig nær sannheten. Et par "automatiske kalibreringer" mot høydemetrene fra kartet, kanskje prosessert litt for å fjerne støy, ville løst hele problemet! Det er slik "elevation corrections" egentlig burde fungert...

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: anderfo] #1668044 26/08/2013 09:52
n1x0n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ja, barometrisk høydemåling er best så lenge den er riktig kalibrert og så lenge du ikke har problem med f.eks. masse vann i de små åpningene der den måler (kan skje i sprutregn...).

Jeg har hørt rykter om at Strava bruker et kart med dårlige høydedata, særlig for vår del av verden, til å beregne høydeprofilen.
I tillegg er det slik at selv om kartet har gode høydedata, vil kombinasjonen med GPS ofte bli dårlig.

Eksempel:
Kaldvelldalen målt med barometer (Edge800): http://app.strava.com/activities/73414111#1448853843
Samme segment målt med vanlig GPS (Forerunner 310XT):
http://app.strava.com/activities/73422377#1449080289

Som du skjønner er det ingen "bombe" at det siste eksempelet overestimerer høydemetrene. I dette tilfellet ble det ca 1200m vs 900m. Høydemålingen går opp og ned selv på hovedsakelig flat, asfaltert bilvei...

Jag fant denne:
http://www.dcrainmaker.com/2010/05/understanding-sport-device-gps.html

Som jag ser det finns det to olike målsystem.
barometric altimeter og GPS based altimeters. Men va använder t.ex en Iphone ?

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: n1x0n] #1668053 26/08/2013 09:58
anderfo Online
Besatt
Besatt
Jag fant denne: http://www.dcrainmaker.com/2010/05/understanding-sport-device-gps.html

Viser iPhone høyde i det hele tatt, i Strava appen?
Den har ikke barometer (trykkmåler), så den viser GPS-basert høyde i kart-apper: http://stackoverflow.com/questions/13329714/how-does-my-iphone-get-its-altitude

Som vist i artikkelen du refererer til, kan "Elevation correction" være nyttig for klokker med GPS-basert beregning, men såvidt jeg vet funker dette likevel ikke spesielt bra i vår del av verden (siden Garmin og Strava har dårlige høydedata liggende for vårt område).

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: anderfo] #1668057 26/08/2013 10:04
n1x0n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jag fant denne: http://www.dcrainmaker.com/2010/05/understanding-sport-device-gps.html

Viser iPhone høyde i det hele tatt?
Jeg tror ikke at den har barometer (trykkmåler).
Hvis den viser høyde er det antakelig GPS-basert, og hvis den ikke viser høyde er det nok Strava som beregner den når du laster opp GPS-sporet... ICON_WINK

Som vist i artikkelen du refererer til, kan "Elevation correction" være nyttig for klokker med GPS-basert beregning, men såvidt jeg vet funker dette likevel ikke spesielt bra i vår del av verden (siden Garmin og Strava har dårlige høydedata liggende for vårt område).

Ok, då børjar jag førstå lite mer.

Så Iphone bruker strava sitt "system" för att regne ut høydedata data baserat på kartsystem ?

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: n1x0n] #1668064 26/08/2013 10:07
anderfo Online
Besatt
Besatt
Ok, då børjar jag førstå lite mer.

Så Iphone bruker strava sitt "system" för att regne ut høydedata data baserat på kartsystem?

Jeg tviler på at iPhone trenger å regne ut høydedata i det hele tatt for aktivitetene i Strava-appen (hvis den ikke skal vise fram høydeprofilen mens du sykler). Det holder at Strava beregner det når dataene er lastet opp ICON_WINK

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: kensol] #1669236 27/08/2013 13:20
S
Snokken Offline
Entusiast
Entusiast
S
Heisann

Skal sykle birken til helgen. Ser at man på mellomtidskalkulatoren på sidene til birkebeineren kan få ut et gps spor som svarer til mellomtidene.

Kan jeg legge dette sporet inn på min garmin 800 og få dette opp som en løype og da underveis se om man ligger forran eller bak tidsskjema? I såfall hvordan? ICON_SMILE

Hadde vært snedig...

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: Snokken] #1669266 27/08/2013 14:00
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Legg fila under katalogen "New Files" på Edge'en. Start opp, så skal den, hvis alt fungerer som det skal, dukke opp under Courses. Kan ta litt tid å laste ved boot/lading av løpya -- ha litt tolmodighet.

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: kensol] #1669334 27/08/2013 15:36
S
Snokken Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ok, vil det da vises på garmin'en om jeg ligger forran eller bak de tidene som jeg la inn på mellomtidskalkulatoren da, eller er det et rent kart med retningsanvisninger?

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: kensol] #1669446 27/08/2013 18:44
B
Braatnes Offline
Entusiast
Entusiast
B
Funderer på dette med sperretider og 810 selv her. Skal sykle UB og har lastet ned gpx-fila som ligger ute. Hadde vært veldig fint å få lagt inn sperretidene på en sånn måte at jeg kan bruke virtual racer for å se om jeg er foran eller bak... Lar det seg gjøre i noe snedig program?

Scott Genius 720 - 2013
DIY Scandal

Bygge og tenker smarthus?
Autobolig AS - Virkelig smarte smarthusløsninger!
Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: kensol] #1669465 27/08/2013 19:10
ute-og-sykler Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis ikke birken har justert på mellomtidskalkulatoren sin så blir de gpx filene litt rare å bruke sammen med Virtual partner funksjonen på Edge.

Det beste er å skaffe et "ekte" gpx spor fra noen som faktisk har syklet birken på et skjema som du kunne tenke deg å sammenligne med.

Kjører du med denne filen som "Course" får du super sekundering i Virtual partner bildet underveis

For å gjøre det enda mer fancy, kan du eksportere dette tcx sporet til Garmin Training Center (Windows applikasjonen),
legge inn matstasjonene underveis som Course Points før du eksporterer den til enheten. Edgen har et datafelt som heter "Dist. to Next", som da hele tiden vil vise avstand til neste matstasjon

Redigert av ute-og-sykler; 27/08/2013 19:11.
Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: kensol] #1669712 28/08/2013 06:00
E
endred Offline
Avhengig
Avhengig
E
Er det noen her som har opplevd at GPS'en får dårlig datainsamling, som igjen fører til krøll med tanke på Stravasegmenter? Dette har skjedd med meg noen ganger..
Har nå byttet dataregistreringsmetode fra "smart" til "1 sekund". Dette skal gi mer nøyaktig datainsamling, men dog ta større plass.. Noe erfaringer? Gir det bedre resultat og hvor mye mer plass tar dette? Har satt lagring til det eksterne minnekortet i GPSen. Har 8 gig, det bør holde..

TrenerForLite Sykkelforening
Strava
Instagram
Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: kensol] #1670659 28/08/2013 21:29
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Hei,

Er det flere med 810 som har problemer med at den ser ut til å elske amerikanske enheter? Jeg har gått gjennom både race og training profilene og sjekket at alt står på 'metric' så viser den fremdeles "most ascent" i feet istedet for meter..

Grrr..

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: endred] #1670661 28/08/2013 21:31
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: endred
Er det noen her som har opplevd at GPS'en får dårlig datainsamling, som igjen fører til krøll med tanke på Stravasegmenter? Dette har skjedd med meg noen ganger..
Har nå byttet dataregistreringsmetode fra "smart" til "1 sekund". Dette skal gi mer nøyaktig datainsamling, men dog ta større plass.. Noe erfaringer? Gir det bedre resultat og hvor mye mer plass tar dette? Har satt lagring til det eksterne minnekortet i GPSen. Har 8 gig, det bør holde..

Ser DC Rainmaker mener man bør velge 1sek opptak istedet for smart og inkludering av nullmålinger ("include zeroes") for kraft og kadens.
Plassbehovet tror jeg ikke du skal bekymre deg for, selv uten minnekort, det er jo ikke snakk om ubrukelige Word filer ICON_WINK

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: Brumm] #1670663 28/08/2013 21:33
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Brumm
Hei,

Er det flere med 810 som har problemer med at den ser ut til å elske amerikanske enheter? Jeg har gått gjennom både race og training profilene og sjekket at alt står på 'metric' så viser den fremdeles "most ascent" i feet istedet for meter..

Grrr..

Klokken på hovedsiden (øverst høyre) er 12 timers også selv om det er valgt 24-timers...

På tide å bugrapportere til Garmn for jeg har allerede nyeste feil/firmware..

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: Brumm] #1670676 28/08/2013 21:53
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Hei,

Grrr..

Klokken på hovedsiden (øverst høyre) er 12 timers også selv om det er valgt 24-timers...

På tide å bugrapportere til Garmn for jeg har allerede nyeste feil/firmware..

Tydeligvis dårlig programmering, men etter å ha valgt statute for høyde og 12-timers for klokke så fikk den med seg når jeg enda en gang endret til metrisk.. Håper ikke det blir samme festen hver gang det kommer en firmware oppdatering..

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: ute-og-sykler] #1670679 28/08/2013 21:58
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ute-og-sykler
Hvis ikke birken har justert på mellomtidskalkulatoren sin så blir de gpx filene litt rare å bruke sammen med Virtual partner funksjonen på Edge.

Det beste er å skaffe et "ekte" gpx spor fra noen som faktisk har syklet birken på et skjema som du kunne tenke deg å sammenligne med.

Kjører du med denne filen som "Course" får du super sekundering i Virtual partner bildet underveis

For å gjøre det enda mer fancy, kan du eksportere dette tcx sporet til Garmin Training Center (Windows applikasjonen),
legge inn matstasjonene underveis som Course Points før du eksporterer den til enheten. Edgen har et datafelt som heter "Dist. to Next", som da hele tiden vil vise avstand til neste matstasjon

Det er noe rart med mellomtidskalkulatoren for spesielt tiden opp til Skramstad blir i overkant rask.. Lurer på om det kan være folk som har åpnet veldig bra og gått på en smell eller uhell og fått en "dårligere" tid enn de ellers ville.. Eller kanskje det er feil som kommer som følge av at de som bruker mellomtidskalkulatoren åpner for hardt ICON_WINK

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: Brumm] #1670870 29/08/2013 08:16
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Hei,

Grrr..

Dette er et problem med flere av modellene deres. Spesielt etter firmwareoppdatering må man ta en runde via imperial alle steder du kan velg og tilbake til metrisk.

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: kensol] #1673238 01/09/2013 20:58
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg sliter med å få Garmin 810en til å montere som et volum på Macen min etter Birkebeinerrittet..
Ser jo at kontakten er plassert på et teit sted i forhold til 710 som hadde det under og som var dekket av styrestemmet under bruk.

Den lader fra kontakten, men kontakten er tydeligvis så sporadisk at den ikke dukker opp.

Får se om jeg får blåst ut noen sandkorn imorgen, men jeg er ikke imponert foreløpig.. Live tracking var kjekt, men kartenes detaljgrad er mildt sagt mangelfulle..

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: Brumm] #1673243 01/09/2013 21:07
anderfo Online
Besatt
Besatt
Live tracking var kjekt, men kartenes detaljgrad er mildt sagt mangelfulle..
Hvilket kart bruker du, og hvilken detaljgrad har du valgt i innstillingene?

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: anderfo] #1673255 01/09/2013 21:23
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg brukte Open Streetmap og max detaljer, men jeg mener detaljgraden for de som følger live-feeden.. Er det styrt av kartene på min enhet (antok det bare var posisjonsdata som ble overført)

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: Brumm] #1673264 01/09/2013 21:29
anderfo Online
Besatt
Besatt
Jeg brukte Open Streetmap og max detaljer, men jeg mener detaljgraden for de som følger live-feeden.. Er det styrt av kartene på min enhet (antok det bare var posisjonsdata som ble overført)

Aha, kartene på live-feeden har jeg aldri sett. Hva slags kart er det?

Re: Garmin Edge 800 - forum [Re: kensol] #1673268 01/09/2013 21:32
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Aner ikke, men det må jo være noe Garmin bruker og mellom Rena og Lillehammer var det visstnok lite spennende å se på.. Så det ikke live selv da jeg var travelt opptatt med å fylle usb-kontakten med tyntflytende søle ICON_WINK

Side 29 av 31 1 2 27 28 29 30 31

Moderator  support