Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn

Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn #1666947 24/08/2013 13:22
H
hamort Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Trenger å trene på bratte nedoverbakker ala ballettbakken og ned til djuposet.
Kommer meg ned men har liten/ingen trening på dette og syns det er skummelt. Har på ingen måte noen ambisjon om å kjøre på full spiker men ønsker bare å få litt mer trygghet, blant annet slik at jeg tørr å la skoa sitte i pedalene.
Noen steder som er egnet i nærheten av Hamar?

Pivot mach 429 Trail
Hightower LT.
Jeg støtter N.O.T.S
Meld Dere inn på http://www.nots.no
Re: Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn [Re: hamort] #1667049 24/08/2013 17:38
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Dette betyr minimalt tidsmessig og med mindre du kjører i eliten, fins det bedre trening ICON_SMILE For å være tryggere ned den bakken, anbefaler jeg å ha en sykkel med demper foran, gode dekk f.eks continental race king 2.2 supersonic, lavt nok dekktrykk, bakoverlent tyngdepunkt og to fingre på begge bremser. Er dette noe du ønsker å trene på, får du veldig bra trening på stier i skogen. Evt finn en slalombakke eller ta turen til Balletbakken.
Lykke til ICON_SMILE

Re: Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn [Re: hamort] #1667150 24/08/2013 20:11
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Kan anbefale en tur i Furuberget. Ikke direkte sammenlignbart med Balletbakken eller Djuposet, men her kan du trene teknikk i terrenget. Dette vil gi deg bedre trygghet og selvsikkerhet i utforkjøringene. Ta deg gjerne en tur ned unnarennet på hoppbakken nedenfor Gubbestua, den er mye brattere enn det du støter på i Birken...

Lykke til.
/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn [Re: jag] #1667168 24/08/2013 20:36
H
hamort Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Er ikke på jakt etter å spare sekunder men trening og mer trygghet.
Takk for svar Jan.

Pivot mach 429 Trail
Hightower LT.
Jeg støtter N.O.T.S
Re: Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn [Re: hamort] #1667276 25/08/2013 05:32
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sikkert andre som er vesentlig mer lokalkjente enn meg, men mener å huske at det er en OK bakke ut av station på Gåsbu? Syklet ut der i Hedmarksvidda rund for mange mange år siden, og husker det som småbratt. Det handler også litt om å bli vandt til fart, og det kan du også øve opp på asfalt. Feks fra toppen ved Ottestad og ned til Stangebrua eller fra Furnesåsen og ned mot gamle E6 ved Furnes pensjonat. Der går det grisefort.

Re: Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn [Re: jag] #1667776 25/08/2013 20:38
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jag
Kan anbefale en tur i Furuberget. Ikke direkte sammenlignbart med Balletbakken eller Djuposet, men her kan du trene teknikk i terrenget. Dette vil gi deg bedre trygghet og selvsikkerhet i utforkjøringene. Ta deg gjerne en tur ned unnarennet på hoppbakken nedenfor Gubbestua, den er mye brattere enn det du støter på i Birken...

Lykke til.
/Jan

Enig i denne. Eller så er nedkjøringa fra Høsbjørkampen mot Brumunddal (ikke mot Furnes siden) bratt og svingete nedover. Grusen fra Furnes kirke mot Hells angels er også ganske bratt. Du har også Sollerudvn, 15%'n fra toppen av Furnesvegen mot Brumunddal og ned. OBS nederst har de bygget om vegen her for et par år siden så man må bremse i bunn... Har vel hatt 80 ned sistnevnte på terrengsykkel. ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn [Re: hamort] #1671144 29/08/2013 11:08
B
Bjørn Arne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Tåsåsveien fra Tåsåsen og ned til Kylstad skole er fin. Eller motsatt vei ned til Gålåskrysset.

Og så får du fin klatretrening på vei opp også.

Re: Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn [Re: hamort] #1671182 29/08/2013 11:37
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
lei deg en DH sykkel i hafjell, for en halv eller hel dag, vips er du trygg som en gammel sjøulk i storm ned balett bakken ICON_SMILE

ikke noe er som og strekke grensene sine i moetown ICON_SMILE

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn [Re: hamort] #1677091 06/09/2013 15:23
Z
Zachi Offline
Fersking
Fersking
Z
Kjør i skogen ! Bli trygg på sykelen. Da vil Ballettbakken/djuposet gå som en drøm ICON_SMILE Furuberget er et godt utgangspunkt. Eks. Fra øverste vanntårn ned mot mjøsa, hvis du på død og liv skal ha nedoverbakker.

Re: Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn [Re: Trillebår] #1677132 06/09/2013 16:36
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Trillebår
lei deg en DH sykkel i hafjell, for en halv eller hel dag, vips er du trygg som en gammel sjøulk i storm ned balett bakken ICON_SMILE

ikke noe er som og strekke grensene sine i moetown ICON_SMILE

Det er et kjempe tips og fungerer på alle jeg vet om som har vært der. En dag i Hafjell er teknisk doping.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn [Re: hamort] #1677171 06/09/2013 18:06
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hafjell er garantert det beste. Men på hjemmebane er det min erfaring at det ikke er noe poeng i seg selv at utforkjøringen er spesielt lang. Det er de litt rufsete kneikene som gjør Ballettbakken og Djuposet til stuegulv etterpå.

To typer: Noe som er helt på kanten av hva du tør, men kort nok og med trygg nok utgang til at du kan slippe deg ned og oppdage at det ikke er så ille. Noe som er lenger og litt innafor, så du rekker å kjenne på hva du gjør og hvordan det fungerer, uten å bruke all oppmerksomheten på å være i panikkmodus.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Trene på bratte nedoverbakker, Hamar og omegn [Re: hamort] #1677619 07/09/2013 18:46
H
hamort Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Her var det mange gode forslag.
B.bakken og djuposet gikk strålende, selv uten trening da jeg lå sjuk før birken.
Hafjell høres smart ut og ikke minst gøy, dette må testes.

Ellers så har jeg prøvd meg litt på sti og funnet ut at grus ikke var så gøy like vel:-) og ja det var kjempe god trening for en som ikke er vant med utfordringer på sykkelen.
Takk for gode råd

Pivot mach 429 Trail
Hightower LT.
Jeg støtter N.O.T.S

Moderator  support