Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo?

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: helgerg] #1664554 21/08/2013 09:15
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: helgerg
Fra Gjelleråsen ned RV4 er det lov å sykle til Bjerke. Ved Bjerke er det skiltet forbudt for gående og syklende, og det står samme skilt ved broen over Sinsenkrysset.

Disse forbudsskiltene har jeg fått med meg også. Og de gjelder til neste kryss.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1664591 21/08/2013 10:03
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
KenR: Godt svar! Og helt enig i at veisituasjonen nå er annerledes enn før.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1664657 21/08/2013 11:03
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Her ble det raskt mange innlegg... tydeligvis en sak som engasjerer..
Vet ikke om det er nevnt, men det står klare og tydelige skilt at på Ring3 ved inngangen til (eksempelvis) Tåsentunnelen at det er forbudt for gående og syklende. Jeg tror neppe vegvesenet ville satt opp disse eksplisitte skiltene ved inngangen til tunnelene dersom det var ulovlig å gå eller sykle langs Ring 3 i sin helhet.

Når det er sagt vil nok de fleste være enige i at å sykle i veibanen på Ring3 er et dårlig valg - og jeg vil tippe at eventuelle syklister som er observert her trolig har forvillet seg inn på denne veien ved en feiltagelse (og neppe gjør det samme igjen).

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1664713 21/08/2013 11:43
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: thamg
Jeg tror neppe vegvesenet ville satt opp disse eksplisitte skiltene ved inngangen til tunnelene dersom det var ulovlig å gå eller sykle langs Ring 3 i sin helhet.

Ja, det er fullt ut lov å gå i veien overalt hvor det ikke er oppført skilt om at det er ulovlig. Fantastisk logikk, la oss gjøre dét! ICON_SMILE

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1664739 21/08/2013 12:14
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Du kan jo snart komme med noe bedre "bevis" enn et bilde fra 60-tallet og usmakelige personangrep fra din anonyme besserwisserverden. Venter fortsatt på belegg for påstanden om at jeg har sagt at det er greit å sykle på Ring 3. Det etterhvert ganske mange i denne tråden jeg VET kjenner Ring 3 ganske godt som sier de aldri har sett denne skiltingen du mener eksisterer. For alt jeg vet så sitter du å e-synser fra Finnmark og har aldri satt dine ben i Oslo. Hvorfor velger du forresten et bilde fra 60-tallet og ikke noen screenshots fra Google streetview?

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1664750 21/08/2013 12:26
_Moe_ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: mtbmaniac
Her er et tilfeldig bilde som beviser at dere alle tar feil.

Jeg håper ikke du driver med Photoshop i jobbsammenheng, for dette er et av de dårligste forsøkene jeg har sett. Forøvrig er det riksvei 4, og ikke ring 3 man ser på bildet.

Forøvrig vet jeg ikke hvilket bein du sto opp med i dag, men jeg kan anbefale deg å prøve det andre en dag. Jeg kan ikke lese et eneste innlegg i denne tråden der noen mener det er lurt å sykle på ring 3, men du prøver på en ganske krampaktig måte å latterliggjøre de som forklarer syklisten på ring 3 med at det faktisk er mulig å forville seg ut i denne veien for syklister som ikke er kjent på strekninga, fordi den ikke er skiltet hverken som motorvei eller annen vei som er stengt for syklister. Det synes jeg du kan spare deg for.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1664752 21/08/2013 12:27
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
man fortjener solid med personangrep dersom man er så stokk dum at man tror at det er fritt frem å sykle på Ring 3.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1664755 21/08/2013 12:29
_Moe_ Offline
Entusiast
Entusiast
man fortjener solid med personangrep dersom man er så stokk dum at man tror at det er fritt frem å sykle på Ring 3.

"Fritt frem" som i
- Ikke forbudt, eller
- Ikke lurt

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: _Moe_] #1664757 21/08/2013 12:30
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: _Moe_

Forøvrig vet jeg ikke hvilket bein du sto opp med i dag, men jeg kan anbefale deg å prøve det andre en dag. Jeg kan ikke lese et eneste innlegg i denne tråden der noen mener det er lurt å sykle på ring 3, men du prøver på en ganske krampaktig måte å latterliggjøre de som forklarer syklisten på ring 3 med at det faktisk er mulig å forville seg ut i denne veien for syklister som ikke er kjent på strekninga, fordi den ikke er skiltet hverken som motorvei eller annen vei som er stengt for syklister. Det synes jeg du kan spare deg for.

Godt observert Sherlock. Brukte faktisk Paint. Trodde du det var et forsøk på å få det til å se ekte ut?

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1664759 21/08/2013 12:32
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er mange ting som ikke er forbudt, men som er så hinsides at man ikke burde diskutere om det er lov, særlig ikke når det er folk der ute som faktisk kan ende med å ta seg til rette og gjøre disse tingene.

Denne tråden fremstår opprettet som trolling, bare for å skape diskusjon rundt noe kontroversielt. For alt vi vet har det aldri vært noen syklist på Ring3.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1664762 21/08/2013 12:34
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Venter fortsatt på belegg for denne påstanden. Tror at din beskrivelse av andre raskt kan slå tilbake på deg selv.

Redigert av KenR; 21/08/2013 12:34.
Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1664764 21/08/2013 12:35
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det er mange ting som ikke er forbudt, men som er så hinsides at man ikke burde diskutere om det er lov, særlig ikke når det er folk der ute som faktisk kan ende med å ta seg til rette og gjøre disse tingene.

Denne tråden fremstår opprettet som trolling, bare for å skape diskusjon rundt noe kontroversielt. For alt vi vet har det aldri vært noen syklist på Ring3.

Joda, Nordmarka rundt har blitt arrangert i "alle" år og da sykler flere hundre syklister på Ring 3. Men det visste du vel, du som er lokalkjent?

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: KenR] #1664767 21/08/2013 12:39
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: KenR

Venter fortsatt på belegg for denne påstanden. Tror at din beskrivelse av andre raskt kan slå tilbake på deg selv.

Det er skiltet noen steder, men langt ifra ved alle påkjørsler. Er uansett enig i at man er rimelig treig i toppen om man begir seg ut på Ring3 på sykkel.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: KenR] #1664773 21/08/2013 12:43
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Joda, Nordmarka rundt har blitt arrangert i "alle" år og da sykler flere hundre syklister på Ring 3. Men det visste du vel, du som er lokalkjent?

Her er årsaken til at jeg ikke ser poenget med å diskutere med deg Ken. Du fremlegger dette som et argument, som om det at veien stenges et par timer en gang iblant for et ritt skal gjøre det greit å sykle på Ring 3 til enhver tid.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: magnusc] #1664777 21/08/2013 12:44
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Har du et eksempel på hvor det er skiltet? Det er vel 100% enighet om at det er fullstendig idioti å sykle på Ring 3. Jeg lurer bare på hvor jeg har sagt/skrevet at det er "greit å sykle på Ring 3".

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1664779 21/08/2013 12:46
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Her er årsaken til at jeg ikke ser poenget med å diskutere med deg Ken. Du fremlegger dette som et argument, som om det at veien stenges et par timer en gang iblant for et ritt skal gjøre det greit å sykle på Ring 3 til enhver tid.

Helt feil. Igjen, Veien er ikke stengt under NR. Slik som i ALLE turritt og de fleste aktive ritt i Norge, så er veien helt åpen for fri ferdsel.

Da jeg var en liten gutt pleide vi å si "Når argumentasjonen er tom, da er den andre dum". Gjelder vist fortsatt.

EDIT: Fant forbudsskiltet for gående og syklister ved påkjøring Ring 3 østgående fra Smestad.

Redigert av KenR; 21/08/2013 12:55.
Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1664795 21/08/2013 13:06
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykle i vei da! Stikker ut en tur på Ring 3 jeg også, så får vi se om vi "treffer hverandre". ICON_WINK

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1664816 21/08/2013 13:28
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sykle i vei da! Stikker ut en tur på Ring 3 jeg også, så får vi se om vi "treffer hverandre". ICON_WINK

Sykler du Gang- og sykkelstien langs Ring 3, så er det ganske stor sjanse for at vi møtes. Pendler der hver eneste dag, året rundt. Se etter en halvfeit fyr på en gammel, blå Specialized Stumpjumper. Det er meg. Jeg hilser på alle som gir blikkkontakt ICON_SMILE.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: KenR] #1664820 21/08/2013 13:40
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Har du et eksempel på hvor det er skiltet? Det er vel 100% enighet om at det er fullstendig idioti å sykle på Ring 3. Jeg lurer bare på hvor jeg har sagt/skrevet at det er "greit å sykle på Ring 3".

Feks her: http://goo.gl/maps/ST1pg

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1664839 21/08/2013 13:50
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Ja, det er fullt ut lov å gå i veien overalt hvor det ikke er oppført skilt om at det er ulovlig. Fantastisk logikk, la oss gjøre dét! ICON_SMILE

Troller du?

Selvfølgelig er det lov å gå og sykle på alle veier der dette ikke er eksplisitt forbudt. Det er slik trafikkreglene fungerer.

Finnes det strekninger som ikke er skiltet med forbud, der jeg ikke ville anbefalt noen å gå eller sykle? Javisst. Men det er ikke nok til å gjøre det forbudt å gå/sykle her.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: magnusc] #1664915 21/08/2013 15:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: magnusc

Men det gjelder kun i 'nordgående retning. Sykler du 'sørover' er det bare å svinge inn på ring 3.

http://goo.gl/maps/9Qm1w

Der blir det først skiltet rett før tunnelen.

http://goo.gl/maps/Nclwf

Er det fordi det 'mangler' paralell sykkelvei på nordsiden?

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1664919 21/08/2013 15:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
'Pleide' å sykle ring 3 fra Enebakkveien til Østensjøveien da jeg ennå bodde i Oslo, de dagene/gangene det var lite trafikk.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: magnusc] #1664987 21/08/2013 17:55
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: magnusc

Dette tror jeg faktisk er det eneste skiltet jeg har sett. En bør nok helt klart finne andre alternativ enn å sykle på Ring 3, og de fleste i Oslo vet nok dette - dog kommer det jo syklende besøk til byen og de er nødvendigvis ikke kjent med trafikken, men noen bjeller bør ringe når en kommer inn på en vei med fire felt uten veiskulder eller fortau.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: tmork] #1665206 21/08/2013 22:34
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: tmork

Dette tror jeg faktisk er det eneste skiltet jeg har sett. En bør nok helt klart finne andre alternativ enn å sykle på Ring 3, og de fleste i Oslo vet nok dette - dog kommer det jo syklende besøk til byen og de er nødvendigvis ikke kjent med trafikken, men noen bjeller bør ringe når en kommer inn på en vei med fire felt uten veiskulder eller fortau.

yes
Sykle der gjør ikke annet enn å ødelegge vår sak som syklister vs billister.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: jodajoda] #1665213 21/08/2013 22:58
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jodajoda
Sitat: tmork

yes
Sykle der gjør ikke annet enn å ødelegge vår sak som syklister vs billister.

Er man først kommet dit har man ikke så mye valg annet enn å fortsette.

Forøvrig mener jeg at de som er mer opptatt av hvordan syklister ikke skal være i veien for bilistene enn fornuftig tilrettelegging gjør langt mer skade for syklistene.

M.a.o. rett heller pekefingeren på de som bygger veier og setter opp skilting enn de som forviller seg inn i sykkelfeller.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: sverreb] #1665302 22/08/2013 07:10
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: sverreb

Forøvrig mener jeg at de som er mer opptatt av hvordan syklister ikke skal være i veien for bilistene enn fornuftig tilrettelegging gjør langt mer skade for syklistene.

M.a.o. rett heller pekefingeren på de som bygger veier og setter opp skilting enn de som forviller seg inn i sykkelfeller.

De fleste mennesker er født med to pekefingre. Argumentet "ikke kritiser dette, for det er noe bedre å kritisere" er meningsløst. Rett heller en pekefinger mot de som voldtar folk enn de som ikke setter opp skilt.

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1665348 22/08/2013 07:45
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Denne diskusjonen handler jo om retter og plikter. I trafikken har man først og fremst plikter, nemlig å oppføre seg bra og sørge for et godt samspill i trafikken.

Trafikanter som hevder sin rett i stedet for å passe sin plikt bør holde seg hjemme.

Det hjelper som kjent ikke å hevde sin (forkjørs)rett når man ligger under hjulene på en lastebil. En sykkelekvipasje er mer kjøtt og blod en metall.

(At man av omstendigheter havner på uheldige veier er en helt annen diskusjon -- at man som uerfaren havner på verste Ring 3 har da ingenting med trafikkregler å gjøre).

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: rockphotog] #1665823 22/08/2013 19:28
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: rockphotog
Denne diskusjonen handler jo om retter og plikter. I trafikken har man først og fremst plikter, nemlig å oppføre seg bra og sørge for et godt samspill i trafikken.

Jeg hører denne ofte. Og da gjerne som et dårlig skjult argument for at "den andre siden" ikke har noe å gjøre i trafikken i det hele tatt. Jeg sier ikke at man bør sykle på ring 3, men dette argumentet blir dratt så langt at det blir meningsløst...

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: Brumm] #1666115 23/08/2013 07:36
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Kjære fader, jeg vil skrifte.

Om det er lite trafikk, typisk når jeg kommer tilbake fra langtur på landeveissykkel om kvelden, så pleier jeg å ta meg tilrette på RV4 mellom Bjerke og Sinsen, sykler i kollektivfeltet og så over Sinsen på øverste plan. Fantastisk utsikt over byen derfra ICON_WINK
Ville ikke ha prøvd å sykle i kjørebanen på Ring3 noe sted jeg kan komme på.

Rent teknisk er det tillatt å sykle på RV4 mellom bussholdeplassen ved Aker Sykehus og Sinsen, men ikke mellom Bjerke og Aker Sykehus, eller over selve krysset, pga skilt med sykling forbudt.

Hvorfor gjør jeg det?
a) det er gøy å kjøre fort nedover, og RV4 er et rimelig trygt sted å gjøre det på.
b) jeg kommer raskere hjem uten at det er til ulempe for noen andre
c) Fotgjengere og barn, hunder etc som ferdes på gang/sykkelveien mellom Bjerke og Muselunden får en tryggere kveld, jeg synes denne veien er ganske risikabel å sykle nedover.

Typisk tur hvor jeg tar den raskeste veien hjem fra Bjerke: http://turan.no/exercise/21934/Langtur_m_tempotrening#graph-zoom-101.61684766341463-105.36886

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Sykling i veibanen på ring-3 i Oslo? [Re: mtbmaniac] #1666571 23/08/2013 18:07
mariusin79 Offline
Entusiast
Entusiast

Er dette en dårlig skjult hersketeknikk? Du skriver i innlegg etter innlegg at KenR støtter sykling på Ring 3. For de som gidder å lese alle innleggene så fremstår det som ganske tydelig at han aldri har skrevet dette (jeg kjenner forøvrig ikke personen selv). Han skriver om sykling på RV4.

Jeg vil som far påpeke at det finns andre hensyn enn det å irritere bilister, spesielt på rv4 fra Rommen og ned mot Skillebekk hvor man lett kan oppnå høye hastigheter. Jeg sykler mye langs rv4 selv (da på gangssti), men det provoserer meg hvordan mange syklister på denne strekningen oppfører seg i møtet med fotgjengere. Det er overraskende mange som ikke bremser ned i nærheten av gående, ikke engang når du kommer med barn. I en slik sammenheng så ser jeg helst at syklister, spesielt trenende lag, oppholder seg i trafikken. Så KenR, jeg håper for guds skyld at Rye ikke lar seg presse over på gangveien med kvasibeskyldninger om at man ikke må irritere bilister. Heller en irritasjon en en potensiell stor fare for myke trafikanter.

Og forøvrig: enkeltsyklister med god oversikt over omgivelser og bremser er hjertelig velkommen til å benytte seg av gangveien; helt opp til Hakadal om du vil.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support