Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Anaerob terskel - synker den med alder?

Re: Anaerob terskel - synker den med alder? [Re: fredriks] #1666408 23/08/2013 12:45
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
ebh diskusionen var nog helt påhittad utan någon som helst data bakom.

ja, det startet egentlig med et svar på at watt (uten /kg) ikke ga noen mening fra min side.

Re: Anaerob terskel - synker den med alder? [Re: hrukin] #1666411 23/08/2013 12:48
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hrukin
Er EBH og feks Froome blitt offisielt målt i en bakke hvor de har syklet sammen og EBH har måtte slippe, likevel har de hatt samme W/kg.

Tror alle er enige om at i bratte bakker så er det viktigste å ha en høy W/kg, og er de like så kommer man likt til mål.

Det jeg stusser på hvis jeg har forstått det rett, at enkelte hevder EDB har høyere W/kg på terskel en Froome og det er derfor rart han blir syklet fra. Prøver å argumentere at en målt terskel W/kg ikke helt samsvarer med hva du produserer etter 4 timer i den siste lange bakken.

Så vis det ikke foreligger sammenlignbare tall fra den siste klatringen, mener jeg det blir feil å trekke bastante slutninger ut ifra hva du har testet som W/kg på terskel.

Dette tror jeg vi alle er veldig enig om ICON_SMILE Endelig et lyspunkt - utrolig ikke sant? fiolin
Det jeg har sagt er at jeg tror det kan være variabler/nyanser som gir en form for motstand la oss si opp Alp de Huez som gjør at to forskjellige ryttere kommer opp på ulik tid selv om de trøkker lik w/kg ned i pedalene. Ikke STORE utslag, men små utslag. I et sykkelritt gjør mange små utslag litt større utslag og skiller til slutt en vinner fra nummer 2.

Det sagt så er det de tingene du beskriver som har den største betydningen for hvem som vinner eller ei. Det tror jeg også alle er enige i.

Re: Anaerob terskel - synker den med alder? [Re: ] #1666521 23/08/2013 16:17
T
Treningsnarkoman Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: pedaIglipp
Tja, er det så himla komplisert a? Jeg kan jo kjøre motbakkeintervaller med ganske stor variasjon i tid, selv om jeg i utgangspunktet er på stedet hvil sånn formmessig. Og som regel er det eneste målet mitt på sånne økter å få minst mulig total dragtid på økta.

Her snakker vi altså om den samma fyren, den samme sykkelen og den samme bakken. Og allikevel får vi variasjoner? Makan. W/kg er jo helt lik jo!?!!!????!!!

Du får prøve med identisk pacing på hvert drag da, og ha nøyaktig de samme vindforholdene hver gang opp! Da tenker jeg du blir kvitt den variasjonen. Lykke til ICON_SMILE

Re: Anaerob terskel - synker den med alder? [Re: No1Erik] #1666531 23/08/2013 16:35
N
No1Erik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Konkluderer med at anaerob terskel synker med mindre enn ett slag pr år, sannsynligvis også mindre enn 0,85 slag, som vil være ca prosentandelen av 1 slag tapt maxpuls pr år. Årsaken er mest sannsynlig at terskel i antall pulsslag er noe trenbar, ulikt maksimalpuls.

Kan i tillegg konkludere med at EBH vil sykle fra meg i en 40 minutter lang bakke selv om jeg hardnakket hevder å ha høyere eller lik W/kg som EHB.

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support