Birkebeinerrittet 2013
|
Re: Birkebeinerrittet 2013
[Re: kaiost]
21/08/2013 05:45
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er også en av de som kjører 26" De årene jeg har kjørt med stiv gaffel har jeg tatt valget etter en flott tur helgen før (og sågar dagen før fra Sjusjøen til Håkonshall), men på slutten av rittet har jeg angret som fy....
Oppkjørt og slagete etter x antall fredagssyklister og morgenfugler i tidlige lørdagspuljer (riktignok i regn, men det kan man aldri gardere seg mot). De sekundene jeg måtte tape på 700g ekstravekt oppveies glatt av langt bedre kontroll og mye mere komfort fra Tyria til mål, det gjør at jeg utvilsomt velger dempegaffel i år.
|
|
|
[Re: paala]
21/08/2013 05:54
|
KriF
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hmmm....har etter vasan forrige helg fått tilbud om å bli seedet opp tre puljer, og vurderer å slå til. MEN jeg vet ikke helt hvor mye det egentlig er å tjene på dette OG det koster 250kr. Ikke det at det er så mye, det blir mer prinsippet. Jeg innbiller meg at det vil gå raskere opp til skramstad tre puljer lenger frem, men på den annen side så er det sikkert noen som fyker avgårde lenger bak også. Det vil heller omtrent ikke være damer i denne pulja, og det er jo greit å ha noen å skravle litt med underveis også. På den annen side så har jeg planlagt å ikke spare på kreftene, så da bør jeg kanskje heller pese enn skravle...
Redigert av KriF; 21/08/2013 05:55.
|
|
|
21/08/2013 07:31
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Synes kjørefølelse er vel så viktig som vektbesparelsen ved stiv gaffel. Min sykkel oppleves i alle fall mer kontant, lettere å trykke gjennom svinger i stor fart osv. Syklet første ritt med slik gaffel på kongerittet og må si det fristet til gjentagelse på birken.
|
|
|
21/08/2013 07:33
|
schweinhund
Fersking
|
Fersking
Noen som vet om bussen fra sjusjøen kjører rett til rena eller om den mot formodning mater til Lillehammer? Hvis den kjører direkte; kan jeg beregne 2 timer på denne turen også?
|
|
|
[Re: KriF]
21/08/2013 07:54
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Hmmm....har etter vasan forrige helg fått tilbud om å bli seedet opp tre puljer, og vurderer å slå til. MEN jeg vet ikke helt hvor mye det egentlig er å tjene på dette OG det koster 250kr. Ikke det at det er så mye, det blir mer prinsippet. Jeg innbiller meg at det vil gå raskere opp til skramstad tre puljer lenger frem, men på den annen side så er det sikkert noen som fyker avgårde lenger bak også. Det vil heller omtrent ikke være damer i denne pulja, og det er jo greit å ha noen å skravle litt med underveis også. På den annen side så har jeg planlagt å ikke spare på kreftene, så da bør jeg kanskje heller pese enn skravle... Syklet sammen med en annen i går som datt av opp til Skramstad- var 1.5 min bak meg der, men som er en meget habil løper slik at han løp inn 1 minutt opp gåpartiet (jeg gikk) og kjørte inn resten innen vi var ute på grusen (29" med dempergaffel). Han er seedet til pulje 6, men vurderer å gå ned til rundt pulje 10 fordi han tenker at han vil sitte i en bedre gruppe oppover isteden for å bli frakjørt til Skramstad. Ellers ser jeg av loggen i går at jeg tapte 2 minutter fra Skramstad til bunnen av brattbakken til Djuposet- så løsgrusen var tung-regner med det setter seg ganske mye fram til neste helg.
|
|
|
[Re: KriF]
21/08/2013 09:14
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Hmmm....har etter vasan forrige helg fått tilbud om å bli seedet opp tre puljer, og vurderer å slå til. MEN jeg vet ikke helt hvor mye det egentlig er å tjene på dette OG det koster 250kr. Ikke det at det er så mye, det blir mer prinsippet. Jeg innbiller meg at det vil gå raskere opp til skramstad tre puljer lenger frem, men på den annen side så er det sikkert noen som fyker avgårde lenger bak også. Det vil heller omtrent ikke være damer i denne pulja, og det er jo greit å ha noen å skravle litt med underveis også. På den annen side så har jeg planlagt å ikke spare på kreftene, så da bør jeg kanskje heller pese enn skravle... Så jeg hadde fått samme "tilbudet" valgte å slå til siden Grenserittet ble en halveis blodig affære for min del. (enste rittet utenom Vasan i år) gikk fra pulje 23 til 16. Om seeding fungerer sånn noenlunde så skal man jo havne sammen med folk som sykler noenlunde likt med en selv. Går det for fort, vel så får man sykle alene og henge på når det kommer andre tog. Sikkert noen fra 17 som skulle vært lenger fremme  Om ikke annet så kommer man jo tidligere til Lillehammer uansett hvordan man vrir og vender på det 
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: BjKj]
21/08/2013 09:20
|
olechr
More than words
|
More than words
Synes kjørefølelse er vel så viktig som vektbesparelsen ved stiv gaffel. Min sykkel oppleves i alle fall mer kontant, lettere å trykke gjennom svinger i stor fart osv. Syklet første ritt med slik gaffel på kongerittet og må si det fristet til gjentagelse på birken. Er første gang jeg har hørt noen som kjører fortere i sving med stiv gaffel.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
21/08/2013 09:30
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Synes kjørefølelse er vel så viktig som vektbesparelsen ved stiv gaffel. Min sykkel oppleves i alle fall mer kontant, lettere å trykke gjennom svinger i stor fart osv. Syklet første ritt med slik gaffel på kongerittet og må si det fristet til gjentagelse på birken. Er første gang jeg har hørt noen som kjører fortere i sving med stiv gaffel. Jeg opplevde det slik at jeg savnet demperen i de svingete partiene på Vasan, men så er jeg rimelig kylling på sykkelen også. Men teknisk sett så burde det vel være sving=fordel demper. Vurderer å sette på min Rock Shox SID XX WC - XLoc - Tapered 2013 på Diamant LTD sykkelen før Birken - dersom den passer. Jeg er faktisk litt småstøl i overkroppen etter Vasan fortsatt, og det skyldes nok ene og alene stiv gaffel tror jeg. Går nok fint å sykle på stiv, men det er litt mindre komfort, og tviler vel på at man sparer særlig med tid - jeg for min del.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
21/08/2013 10:04
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Synes kjørefølelse er vel så viktig som vektbesparelsen ved stiv gaffel. Min sykkel oppleves i alle fall mer kontant, lettere å trykke gjennom svinger i stor fart osv. Syklet første ritt med slik gaffel på kongerittet og må si det fristet til gjentagelse på birken. Er første gang jeg har hørt noen som kjører fortere i sving med stiv gaffel. Jeg merket meget stor forskjell på å kjøre på grusen i går med stiv gaffel i forhold til d de siste gangene da jeg har kjørt med dempergaffel. Grepet ble markert dårligere i svingene, samt at den var nervøs på grusen. Vi tok igjen ei dame ned bratta ned til Djuposet, kjørte forbi, og jeg hoppet nesten sidelengs i den høyrekurven nedi der, havnet helt på venstresida og slet litt med å få grep igjen. Like ens nedover den fine grusveien nedover langs elva. Med litt over 50 km/t kjenner du godt at sykkelen småhopper litt og at grepet i svingene er dårligere.
|
|
|
[Re: Lurifax]
21/08/2013 10:07
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Synes kjørefølelse er vel så viktig som vektbesparelsen ved stiv gaffel. Min sykkel oppleves i alle fall mer kontant, lettere å trykke gjennom svinger i stor fart osv. Syklet første ritt med slik gaffel på kongerittet og må si det fristet til gjentagelse på birken. Er første gang jeg har hørt noen som kjører fortere i sving med stiv gaffel. Jeg opplevde det slik at jeg savnet demperen i de svingete partiene på Vasan, men så er jeg rimelig kylling på sykkelen også. Men teknisk sett så burde det vel være sving=fordel demper. Vurderer å sette på min Rock Shox SID XX WC - XLoc - Tapered 2013 på Diamant LTD sykkelen før Birken - dersom den passer. Jeg er faktisk litt småstøl i overkroppen etter Vasan fortsatt, og det skyldes nok ene og alene stiv gaffel tror jeg. Går nok fint å sykle på stiv, men det er litt mindre komfort, og tviler vel på at man sparer særlig med tid - jeg for min del. En av raskeste gutta som kjørte stiv gaffel i går, og bruker det mye kjørte Vasan på 2.57. Var glad han hadde tatt dempergaffel der sa han.
|
|
|
[Re: kaiost]
21/08/2013 10:15
|
sls
Veteran
|
Veteran
Hmmm....har etter vasan forrige helg fått tilbud om å bli seedet opp tre puljer, og vurderer å slå til. MEN jeg vet ikke helt hvor mye det egentlig er å tjene på dette OG det koster 250kr. Ikke det at det er så mye, det blir mer prinsippet. Jeg innbiller meg at det vil gå raskere opp til skramstad tre puljer lenger frem, men på den annen side så er det sikkert noen som fyker avgårde lenger bak også. Det vil heller omtrent ikke være damer i denne pulja, og det er jo greit å ha noen å skravle litt med underveis også. På den annen side så har jeg planlagt å ikke spare på kreftene, så da bør jeg kanskje heller pese enn skravle... Syklet sammen med en annen i går som datt av opp til Skramstad- var 1.5 min bak meg der, men som er en meget habil løper slik at han løp inn 1 minutt opp gåpartiet (jeg gikk) og kjørte inn resten innen vi var ute på grusen (29" med dempergaffel). Han er seedet til pulje 6, men vurderer å gå ned til rundt pulje 10 fordi han tenker at han vil sitte i en bedre gruppe oppover isteden for å bli frakjørt til Skramstad. Ellers ser jeg av loggen i går at jeg tapte 2 minutter fra Skramstad til bunnen av brattbakken til Djuposet- så løsgrusen var tung-regner med det setter seg ganske mye fram til neste helg. Her lanserer du en super ide, Kai: Sette fra seg sykkelen i bunn av brattbakken, løpe til toppen og hoppe på en ny sykkel. Sikkert 1-2 min spart. Må bare ha borrelås på startnummeret:-). Så kan man også ha stiv gaffel på første sykkel for å spare til til Skramstad og dempegaffel veien videre. Sikkert helt lov også, not
|
|
|
21/08/2013 10:39
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Synes kjørefølelse er vel så viktig som vektbesparelsen ved stiv gaffel. Min sykkel oppleves i alle fall mer kontant, lettere å trykke gjennom svinger i stor fart osv. Syklet første ritt med slik gaffel på kongerittet og må si det fristet til gjentagelse på birken. Er første gang jeg har hørt noen som kjører fortere i sving med stiv gaffel. Er noe for meg selv altså  Mener dog at så lenge vi snakker gode grusveier og asfalt føler jeg meg tryggere med stiv gaffel og kjører mer offensivt (nå er jeg i utgangspunktet en pyse). Min erfaring med dempegafler begrenser seg til den rimelige enden av skalaen. Disse synes jeg gir etter og forstyrrer kjøreopplevelsen/rettningsstabiliteten. Men for all del. Utelukker ikke at det er snakk om massiv placebo Mvh
|
|
|
21/08/2013 16:06
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Stiv carbongaffel fjærer, mao. vil den sprette mer. Kjørte med stiv carbongaffel og maxxis maxlite i fjor. Dette synes jeg var totalt skivebom, aldri hatt en mere nærvøs sykkel. Tviler sterkt på at en kilo lettere sykkel med fjæring foran gjør at du sykler fortere på 92 km med grus og litt terreng.
|
|
|
21/08/2013 19:37
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Hva er det egentlig å diskutere.. Har du kjørt med dempegaffel hittil i år, kjører du også med dempegaffel på birken. Har du kjørt mye uten dempegaffel i år og behersker dette kan du sikkert kjøre med stiv gaffel. For all del ikke prøv stiv gaffel bare for å spare gram på sykkel, det blir ikke noe suksess.
|
|
|
21/08/2013 21:33
|
ermo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg starter kl 11. Holder det at jeg tar bussen fra Lillehammer kl 08, eller bør jeg "safe" og ta bussen kl 07?
|
|
|
[Re: ermo]
21/08/2013 21:41
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg starter kl 11. Holder det at jeg tar bussen fra Lillehammer kl 08, eller bør jeg "safe" og ta bussen kl 07? Jeg ville tatt 0700 bussen. Da er du der rundt 9 tiden. Og så skal du ha sykkel gjøre deg klar, stille deg opp etc. 2 timer før start er alltid lurt å ha som utgangspunkt tilfelle noe ikke skulle gå på skinner
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
21/08/2013 21:47
|
ermo
Entusiast
|
Entusiast
Takk for råd, olechr. Var det jeg konkluderte med og, men ble usikker. Greit å ha litt tid å gå på - roe seg ned, varme opp etc.
|
|
|
22/08/2013 10:31
|
torarnep
Entusiast
|
Entusiast
Pleier folket å varme opp før birken? Selv gjør jeg det med det faktum at jeg kommer sent inn i startpuljen. De som møter tidlig opp for å få en god startposisjon blir da gjerne stående i opptil en halv time. Hjelper det med oppvarming da?
|
|
|
22/08/2013 11:17
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Oppvarming er i utgangspunktet lurt ettersom hver pulje gjerne setter av gårde i et i overkant høyt tempo mot Skramstad. Hvis kroppen er kald, blir dette hardkjøret enda mer problematisk for kroppen å innrette seg etter.
Problemet med oppvarming er at effekten ikke varer evig, så man kan ikke både være 100% oppvarmet og skaffe seg en god posisjon i startfeltet sitt. Etter 20 minutter er kroppen ganske kald igjen.
Fordelen med å ligge foran i startfeltet er at man kan slippe seg litt bakover innledningsvis, mens man venner seg til tempoet.
Starter man bakerst (og er i form) må man helst jobbe seg fremover (for å være med teten i puljen fra gåpartiet mot Kvarstad) og man må derfor holde enda høyere fart enn gærningene som sjokkåpner og skal vinne immaginære spurtpremier til Skramstad.
Kombinasjonen av gode forbikjøringsmuligheter hele veien til Skramstad, mattestart og tro på egne klatreferdigheter (relativt til egne terreng-/utforkjøringsferdigheter) gjør at jeg personlig foretrekker å varme opp, og stille meg litt bak i feltet kort tid før start.
|
|
|
22/08/2013 11:52
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Når har både fredag og lørdag kommet inn i yr.no sitt langtidsvarsel. Hvis meldingen holder seg blir det flotte forhold. Ingen nedbør i dagene før, og ingen nedbør verken fredag eller lørdag. Flott ritt-temperatur. Her blir det kort-kort med nybarberte legger. :-) Rena Skramstad Kvarstad Sjusjøen Lillehammer
|
|
|
22/08/2013 12:07
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Erfaringene våre etter å ha kjørt strekningen fra start og oppover bakkene uten oppvarming et par ganger i uka siden i vår er følgende:
Triller hjemmefra og ned. tar ca 4 minutter og går rett på slik at det blir mest mulig likt rittet.
Starte hardt går greit- slakker litt av i den første lille stigningen etter 400 meter. Den er ikke jo ikke bratt, men det er faktisk godt mulig å kjøre på seg syre der med for tung gir. Fram til undergangen ved RV 3 er det greit med stor fart når det ikke er du som drar lasset. Ligger du bak gjør luftmotstanden at du henger lett med, farten er pluss 40 bortover der. Kul ned litt i den lille kneika etter undergangen og kjør lett gir. Mot skolen og i krysset ved Åsbygdvegen (varierer mellom 6 og 7 minutter hit ca) er det slak mote og personlig kjører jeg slik at pulsen ikke går over 80-85% her. Samme oppover til krysset til Skramstadberget (ca 12-13 minutter hit). Da har du kjørt i ca 11 til13,14,15 minutter, litt avhengig av pulje og form. Opp Skramstadberget er det greit å holde samme intensitet til det begynner å stige litt mer- da har du kjørt i litt over 15 minutter omtrent. Da er jeg ihvertfall begynt å bli varm og tåler å gå høyere i puls. Den suste bakken før vi er av asfalten er jeg varm nok til å presse for fullt og kan ligge opp mot 90% uten å stivne.
Erfaringene er at da går det forholdsvis greit å presse på videre oppover.
Har prøvd et par ganger å åpne hardere enn dette, da har det gått fort til jeg har begynt på bakkene i Skramstadberget, men syra har gjort at jeg har stivnet og med den stigningen som er oppover da er det vanskelig å komme seg igjen.
Så for egen del: minimal oppvarming- puls maks 80% fram til undergangen. 80-85% fram til jeg har kjørt ca et kvarter. 90% etter Skog gård- der vi er av asfalten.
|
|
|
22/08/2013 18:20
|
paala
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Kjører dere med drikkeblære på sekken eller satser dere på at to flasker og matstasjoner skal holde? Er veldig usikker, ettersom jeg regner med å være ute i ca 3,5 timer.
Kapitalismen uten konkurser ville være som kristendom uten helvete.
|
|
|
22/08/2013 18:29
|
alex rae
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har prøvd begge deler. To flasker på ramma i fjor, ikke no på ryggen. Fungerte bra. Drakk litt på matstasjonene. Samme i år, regner jeg med.
-Fuji SLM 3.0 2011 -Scott Addict R3 2011
|
|
|
[Re: Christen]
22/08/2013 18:43
|
Sigol
Fersking
|
Fersking
Tror ikke det er noe stress å bare vente et par puljer med å starte. har hørt folk gjøre det med hell tidligere.
|
|
|
22/08/2013 19:59
|
saaskiw
Fersking
|
Fersking
Strålende vær neste 9 dager http://www.yr.no/sted/Norge/Hedmark/%C3%85mot/Skramstads%C3%A6tra/langtidsvarsel.html ...lov å håpe. Vedder en sykkelvask på at det endrer seg. http://www.yr.no/sted/Birkebeinerrittet/
|
|
|
22/08/2013 20:03
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Finner ikke den obligatoriske "hvilket birken-dekk" tråden.
Lurer på Racing Ralph. Men er kanskje Furious Fred tingen på Birken i OK vær???
Må være slangeløst...
|
|
|
22/08/2013 20:07
|
Iselilja
|
Hvor er det hyggelig å gå ut i Lillehammer på lørdag kveld?
|
|
|
[Re: Sigol]
22/08/2013 20:12
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Tror ikke det er noe stress å bare vente et par puljer med å starte. har hørt folk gjøre det med hell tidligere. Bare man ikke er seedet i puljer med startskudd, da går jo tiden fra skuddet og ikke fra passering av matta.
|
|
|
22/08/2013 20:13
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Iselilja: "Brenneriet" er et sikkert valg. Stort lokale. Matservering + nattklubb. Det er antagelig ganske vanskelig å få bord nå, men det ligger flere andre spisesteder rett ved.
|
|
|
|
|