|
|
Tesla S - godt forsøk
|
Re: Tesla S - godt forsøk
[Re: GeirK]
21/08/2013 10:33
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
og den siste, som jeg har, mangler ganske mye dekning.. Virkelig? Jeg gikk fra 3GS til 5, og opplevde ikke dårligere dekning, men det kan jo hende at de er dårlige begge to. Jeg gikk fra en dum Nokia til en smart iPhone 5. Forskjellen i dekning er formidabel.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
[Re: PålGnål]
21/08/2013 10:49
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
og den siste, som jeg har, mangler ganske mye dekning.. Virkelig? Jeg gikk fra 3GS til 5, og opplevde ikke dårligere dekning, men det kan jo hende at de er dårlige begge to. Jeg gikk fra en dum Nokia til en smart iPhone 5. Forskjellen i dekning er formidabel. Favør hvem?
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: sindrer]
21/08/2013 11:51
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Jeg har flere venner som har skrotet sine elbiler.
Ikke fordi det ikke gikk an å reparere/bytte batteri, men det var det eneste alternativet da det å bytte batteri ble for dyrt i forhold til verdien på kjøretøyet.
Godt poeng. Batterilevetiden på min Peugeot Ion er beregnet til rundt 10 år (avhengig av kjørelengde og bruk av hurtiglader). Da kan batteriet ha rundt 80% restverdi. Mulig det holder for meg om 10 år, mulig bilen er så slitt at det uansett ikke er aktuelt å bytte batteri.
|
|
|
[Re: Lurifax]
21/08/2013 12:15
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Gamle Nokia og sikkert de fleste andre gamle mobiler har bedre antenner, men også høyere stråling.
|
|
|
[Re: PålGnål]
21/08/2013 12:21
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Gamle Nokia og sikkert de fleste andre gamle mobiler har bedre antenner, men også høyere stråling. Skal vi diskutere hva Iphone har som dum Nokia ikke har nå? :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
21/08/2013 13:19
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
|
|
|
[Re: Z30]
21/08/2013 19:48
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Eneste lyden er jo dekkstøy. Det har med dekkutrustningen å gjøre, samt at dekkstøyen blir fremtredende i mangel på annen støy. Jeg har andre ankepunkter enn støy i en elbil, og på model s, på mye mer detaljnivå. Samtidig, for 600K så får du jæskla mye. Vårt behov er i dag en 2012 Leaf med ALT (til 170.000/6.000km). Den dekker 10-15mil på en lading, mer en nok til all daglig kjøring(maks 8mil t/r). Vi kjører for lite til å kjøpe en nybil til 600K, det er 3stk Leaf det. Får ikke kalkisen til å bli venner med å bytte Leaf i ModelS. Senking og hjul, så kommer de håpløse linjene til Leaf frem. Batterilevetid ifølge telemetri til Nissan er i sørnorge ligger på 17år. Leaf hos oss er innspart på 3år i bensin og bom, da er bilen 4år. Alt over er bonus. De elbilene som skrotes kostet jo ikke mye i utgangspunktet, og batteriteknologien, størrelsen/seter, sikkerheten og komforten i de nye er jo i en annen verden, og annenhåndsmarkedet er ikke villig til å betale så mye når de nå. Det kan være et aspekt med ny teknologi. Du bør absolutt ha en større kurs enn 16A. Du får inn ca 3,5kw/h og batteri på 85kw så vil du bruke ca 24timer på å lade fra helt tomt til full. Familieraceren (wrx sti), Lotusen, og Leaf har kostet oss mindre tilsammen enn en model S, og gir oss tre biler med glede på hver sin unike ekstreme måte. Merkelig nok er det elbilen(leaf) det kjempes om å bruke.. og vi plages ikke av dekkstøy i leaf (med 235/40-18..). I dag var jeg på bensinstasjonen for første gang på 2 MÅNEDER.. for å fylle bensin på kanner til sittegressklipper..jaja.. Elbiler er tull. Kjøp dere nye fossilbiler og fyll opp statskassa med avgifter  Det trengs når elbiler plutselig ligger å vaker på salgstoppene over nyregistrerte biler..
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
21/08/2013 20:06
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Som det skrives så kan alle el-biler bytte batteri. Jeg tviler sterkt på at batteriet til en Tesla er noe særlig billigere enn feks en Leaf. Så om 10-12 år så må nok den også skrotes om man ser på kost/nytte. Dette på lik linje med feks en Leaf.
Min stakkars Leaf fikk seg en karamell da jeg skrudde på klimaanlegget via fjernkontrollen (Telefon). Resultatet var at batteriet gikk åt skogen. Jeg fikk se (og heldigvis ikke betale) den verkstedregningen. En komplett ny batteripakke ligger på 96800 kr ink mva også kommer jobben med å nappe ut alle cellene og sette dem inn igjen, samt kalibrere dem. Selgeren antok at om 5 år har man utviklet en ny batteritype som vil ha høyere kapasitet enn dagens og koste det samme som dagens. I tillegg vil man få kjøpt den som er tilgjengelig i dag til omtrente halve prisen slik som det er skrevet over.
Når det gjelder lading, så har første generasjons Leaf en 13A lader internt i bilen. Ladekabelen som følger med er "klokket" til 10A. Derfor lader man altså med rundt 2300W/h og har fulladet batteri på ca 12-13 timer. Peugeot/Mistubishi/Citroen har en 16A lader og skal derfor lades litt raskere. Det hjelper ikke om man har 30A kurs tilgjengelig så lenge bilen ikke har større lader. Har man derimot installert en hurtiglader i hjemmen så kan man få ladet batteriet i Leafen på rundt 40 minutter. Men da snakker med 63A trefas og en invistering på nærmere 200 000kr. Tesla Model S har gjort noe lurt. De har åpnet for at man skal kunne stikke to kabler i rumpa/sida på bilen og i veggen på huset. I USA skal man da ha 20A tilgjengelig pr kontakt. Jeg har lest at man skal kunne bruke 16A i norge, men dette vil da bli redusert effektivitet. Har man rundt 230V tilgjengelig (somregel har man 231-235V) og laderen i beste fall har en effektivitet på rundt 90% vil man kunne lade med 6,6kW/h. Noe som slettes ikke er så værst. Den største batteripakken til Tesla har vel 84kW/h så vidt jeg husker. Noe som bør by på rundt 12-13 timer fra null til maks på batteripakken. har man derimot bare 16A tilgjengelig dobler man dette. Og da er Teslaen i mine øyne relativt ubrukelig fordi man aldri får fulladet den før eventuelt helga kommer.
|
|
|
[Re: silverwrx]
21/08/2013 20:06
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Eneste lyden er jo dekkstøy. Det har med dekkutrustningen å gjøre, samt at dekkstøyen blir fremtredende i mangel på annen støy. Jeg har andre ankepunkter enn støy i en elbil, og på model s, på mye mer detaljnivå. Samtidig, for 600K så får du jæskla mye. Vårt behov er i dag en 2012 Leaf med ALT (til 170.000/6.000km). Den dekker 10-15mil på en lading, mer en nok til all daglig kjøring(maks 8mil t/r). Vi kjører for lite til å kjøpe en nybil til 600K, det er 3stk Leaf det. Får ikke kalkisen til å bli venner med å bytte Leaf i ModelS. Senking og hjul, så kommer de håpløse linjene til Leaf frem. Batterilevetid ifølge telemetri til Nissan er i sørnorge ligger på 17år. Leaf hos oss er innspart på 3år i bensin og bom, da er bilen 4år. Alt over er bonus. De elbilene som skrotes kostet jo ikke mye i utgangspunktet, og batteriteknologien, størrelsen/seter, sikkerheten og komforten i de nye er jo i en annen verden, og annenhåndsmarkedet er ikke villig til å betale så mye når de nå. Det kan være et aspekt med ny teknologi. Du bør absolutt ha en større kurs enn 16A. Du får inn ca 3,5kw/h og batteri på 85kw så vil du bruke ca 24timer på å lade fra helt tomt til full. Familieraceren (wrx sti), Lotusen, og Leaf har kostet oss mindre tilsammen enn en model S, og gir oss tre biler med glede på hver sin unike ekstreme måte. Merkelig nok er det elbilen(leaf) det kjempes om å bruke.. og vi plages ikke av dekkstøy i leaf (med 235/40-18..). I dag var jeg på bensinstasjonen for første gang på 2 MÅNEDER.. for å fylle bensin på kanner til sittegressklipper..jaja.. Elbiler er tull. Kjøp dere nye fossilbiler og fyll opp statskassa med avgifter  Det trengs når elbiler plutselig ligger å vaker på salgstoppene over nyregistrerte biler.. Hvordan er bilene for en syklist som skal frakte stæsj fram og tilbake? Har du hengerfeste på noen av bilene? Når andelen elbiler blir stor nok forsvinner nok de fleste godene som bomfritak og kjøring i kollektivfelt.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
21/08/2013 20:13
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Det er nok få el-biler som blir godkjent med krok gitt. Så frakting av mye stæsh er ikke særlig gunstig. Det finnes dog el-varebiler. Feks Renault Kangoo (og av typen 2013 mod). Når andelen blir stor nok kommer det garantert til å bli fjernet goder en etter en.. Frem til da sparer jeg penger med el-bil. Når det skjer så får jeg vurdere fosilt igjen.
|
|
|
[Re: hJürg1]
21/08/2013 20:30
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Eneste lyden er jo dekkstøy. Det har med dekkutrustningen å gjøre, samt at dekkstøyen blir fremtredende i mangel på annen støy. Jeg har andre ankepunkter enn støy i en elbil, og på model s, på mye mer detaljnivå. Samtidig, for 600K så får du jæskla mye. Vårt behov er i dag en 2012 Leaf med ALT (til 170.000/6.000km). Den dekker 10-15mil på en lading, mer en nok til all daglig kjøring(maks 8mil t/r). Vi kjører for lite til å kjøpe en nybil til 600K, det er 3stk Leaf det. Får ikke kalkisen til å bli venner med å bytte Leaf i ModelS. Senking og hjul, så kommer de håpløse linjene til Leaf frem. Batterilevetid ifølge telemetri til Nissan er i sørnorge ligger på 17år. Leaf hos oss er innspart på 3år i bensin og bom, da er bilen 4år. Alt over er bonus. De elbilene som skrotes kostet jo ikke mye i utgangspunktet, og batteriteknologien, størrelsen/seter, sikkerheten og komforten i de nye er jo i en annen verden, og annenhåndsmarkedet er ikke villig til å betale så mye når de nå. Det kan være et aspekt med ny teknologi. Du bør absolutt ha en større kurs enn 16A. Du får inn ca 3,5kw/h og batteri på 85kw så vil du bruke ca 24timer på å lade fra helt tomt til full. Familieraceren (wrx sti), Lotusen, og Leaf har kostet oss mindre tilsammen enn en model S, og gir oss tre biler med glede på hver sin unike ekstreme måte. Merkelig nok er det elbilen(leaf) det kjempes om å bruke.. og vi plages ikke av dekkstøy i leaf (med 235/40-18..). I dag var jeg på bensinstasjonen for første gang på 2 MÅNEDER.. for å fylle bensin på kanner til sittegressklipper..jaja.. Elbiler er tull. Kjøp dere nye fossilbiler og fyll opp statskassa med avgifter  Det trengs når elbiler plutselig ligger å vaker på salgstoppene over nyregistrerte biler.. Hvordan er bilene for en syklist som skal frakte stæsj fram og tilbake? Har du hengerfeste på noen av bilene? Når andelen elbiler blir stor nok forsvinner nok de fleste godene som bomfritak og kjøring i kollektivfelt. Syklene tenker jeg å sette på takstativet. Akkurat som jeg gjør i dag på min ICE-bil. Krok har jeg ikke i dag heller.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: nyzeta]
21/08/2013 22:45
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
. Den største batteripakken til Tesla har vel 84kW/h så vidt jeg husker. Noe som bør by på rundt 12-13 timer fra null til maks på batteripakken. har man derimot bare 16A tilgjengelig dobler man dette. Og da er Teslaen i mine øyne relativt ubrukelig fordi man aldri får fulladet den før eventuelt helga kommer. Det er jo bare tilfelle om du kjører den tom. Hvis en går ut i fra Teslas spec på ca 5km/kWh og 14 timer ladetid pr. dag med 3.5 kW gir det 200-250 km kapasitet ladet pr. dag (avhengig av virkningsgrad i lader). Er du i nærheten av å kjøre 20 mil i snitt daglig er kanskje ikke elbil riktig valg.
Redigert av sverreb; 21/08/2013 22:47.
|
|
|
22/08/2013 06:29
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Det har alltid vært og vil alltid være noen som finner "gode" grunner for å ikke kjøre elbil. Vil man ikke så kan man ikke og om man har et maksbehov som ikke dekkes av elbilen må det selvsagt vurderes. For mange er maksbehovet en så sjelden situasjon at en leiebil kan vurderes. Nissan har jo allerede en avtale med sine kunder om gratis leiebil i inntil 20 døgn pr år.
Jeg har kjørt ca 310000Km med elbil med langt dårligere batterikapasitet enn Tesla og aldri hatt mulighet til å lade med mer enn 2-3kW. Tiltross for dette har jeg knapt noensinne vært nødt til å vente på lading underveis noe sted om jeg ikke har lagt ut på en langtur for turens skyld.
Man MÅ ikke ha fullt batteri hver morgen man skal noe sted om man ikke skal kjøre så langt bilen kan komme på en lading. Du må jo ikke starte enhver dag med full dieseltank heller? For de som en sjelden gang kommer i knipa er det jo kjekt å vite at Tesla med flere leveres med hurtigere ladere i selve bilen på 6,4 (LEAF) og 11 til 22kW på Tesla. PÅ toppen finnes det et nettverk som stadig bygges ut der man kan lade fra stasjonære DC ladere med effekter på 100kW pluss. Jeg har kjørt opptil 33000Km på et år med en bil som hadde 11kWh batterikapasitet og ble ladet med maksimalt 3kW.
Gode grunner for å slippe å kjøre elbil blir stadig vekk vanskeligere å finne. Du kjøper da ikke flyttebil om du har planer om å flytte de neste 2-3 åra? ;-)
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
22/08/2013 09:13
|
Dan
More than words
|
More than words
Du kjøper da ikke flyttebil om du har planer om å flytte de neste 2-3 åra? ;-) Åh? Jeg kjøpte Citroën fordi jeg hadde planer om å bli intellektuell. Det er et langtidsprosjekt så jeg har ikke turt å bytte bil ennå.
|
|
|
[Re: ØyvindHr]
22/08/2013 11:26
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Man MÅ ikke ha fullt batteri hver morgen man skal noe sted om man ikke skal kjøre så langt bilen kan komme på en lading. Du må jo ikke starte enhver dag med full dieseltank heller? ....
Godt poeng. Man skal vel heller ikke se bort ifra at det kan komme opp flere offentlige ladestasjoner iforbindelse med kjøpesenter og industriparker for å tiltrekke seg kunder, og ansatte etc.. På lade i Trondheim er det jo en ladestasjon vet jeg
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
22/08/2013 12:43
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Må virkelig si jeg begynner å synes elbil kan være veien å gå, men er litt usikker. Dermed spør jeg dere som har litt mer greie på dette. Jeg skal bytte firmabil i april 2014 og har startet å vurdere Tesla.
Firmabilfordelene er seff en del som drar dette i positiv retning, i tillegg til det miljøvennlige Det jeg er litt mer usikker på er nettopp dette som dere diskuterer nå. Lading og rekkevidde...
Jeg kjører ca 160 km turretur jobb (2-3 dager i uken, resten er hjemmekontor). Har ikke sjekket lademuligheter på jobb, så går utifra at denne pt. ikke er tilstede.
Har 3 fase i garasjen, usikker på kursstørrelsen.
1. Vil Tesla bringe meg frem og tilbake til jobb i -20 (er 85 kw som er aktuelt) ? 2. Vil jeg kunne lade nok i løpet av natten for å komme meg frem og tilbake på jobb dagen etter (er stor sett inne på kontoret tirsdag, onsdag og evt torsdag)
Hyttebilen kan Caravellen ta seg av, slik at de lange turene vinterstid er ikke et problem.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: hJürg1]
22/08/2013 13:35
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Hvordan er bilene for en syklist som skal frakte stæsj fram og tilbake? Har du hengerfeste på noen av bilene?
Jeg har en liten Peugeot Ion (trilling) som jeg slår ned baksetene på og legger sykkelen inni når jeg kjører til ritt i lokalområdet. Har et laken som tar seg av leire og oljesøl. Men i går på UB Cup så jeg en Ion med takstativ og to sykler på taket. Et slikt stativ må jeg anskaffe.
|
|
|
[Re: nyzeta]
22/08/2013 13:39
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Den største batteripakken til Tesla har vel 84kW/h så vidt jeg husker. Noe som bør by på rundt 12-13 timer fra null til maks på batteripakken. har man derimot bare 16A tilgjengelig dobler man dette. Og da er Teslaen i mine øyne relativt ubrukelig fordi man aldri får fulladet den før eventuelt helga kommer. Hvor ofte vil man sette bilen i tom tilstand på fredagen og trenge full kapasitet i helgen? I det daglige vil bilen bli kjørt færre mil enn du putter på i løpet av kvelden/natta. Så i 99,9% av tilfellene vil du jo aldri ha tomt batteri og ehov for fullading til neste dag.
|
|
|
[Re: paalbn]
22/08/2013 14:18
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Hehe joda du er trygt innenfor alle grenser denne bilen setter på rekkevidde. Jeg vil tro at du kan klare deg med en helt vanlig 10/16A stikkontakt til den kjøringa der. Om det en vakker dag ikke strekker til så finner du en hurtiglader et sted å blåser opp til fullt på en time. Har en TH!NK selv å den klarer en god dag 200+ på en lading. Dagpendling er fullt mulig opptil ca 20-25mil selv om du lader med 2-3kW hjemme og på jobb :-) Jeg har skrevet noen linjer om hvordan man beregner rekkevidde med gitt batterikapasitet og ladereffekt her . http://www.elbil.no/mennesker/492-langtur-med-elbil
|
|
|
22/08/2013 14:46
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
"Verdensrekorden" med model S i USA er visst 681 km fra full til tom Sikkert flat fin vei og lav hastighet i fint vær, men uansett bra.
En Bmw m5 med normalforbruk 15 l pr 100 km og 0-100 på 4,7 sek har en rekkevidde på 460 km.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
22/08/2013 15:42
|
anonym
Besatt
|
Besatt
"Verdensrekorden" med model S i USA er visst 681 km fra full til tom Sikkert flat fin vei og lav hastighet i fint vær, men uansett bra.
En Bmw m5 med normalforbruk 15 l pr 100 km og 0-100 på 4,7 sek har en rekkevidde på 460 km. La der ikke være noen tvil om hvilken av de to kjøreturene som er mest morsom...
|
|
|
22/08/2013 16:08
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
En Bmw m5 med normalforbruk 15 l pr 100 km og 0-100 på 4,7 sek har en rekkevidde på 460 km. 1,5 l per mil? Er ikke det litt mye? Uansett man kjøper vel ikke en M5 hvis man bekymrer seg for bensinforbruket.
|
|
|
22/08/2013 17:16
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Blandet kjøring på v10-motoren oppgitt til 14,8. Bykjøring litt over 22. Den nyeste har nok god del lavere forbruk.
Ville også valgt kjøretur med Bmw'en om morrofaktor telte mest. Og bruktprisene begynner såvidt å nærme seg Teslaen i pris. Men Teslaen var ikke umorsom å ratte den heller!
|
|
|
22/08/2013 17:25
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
En Bmw m5 med normalforbruk 15 l pr 100 km og 0-100 på 4,7 sek har en rekkevidde på 460 km. En m5 f10 har forbruk på 7,6 l/100 km på langkjøring og 9,9l/100km med blandet kjøring. Med tank på 80 liter betyr det at det at rekkevidden på en m5 er betydelig bedre enn en tesla. Selv med utgangspunkt i forbruket for bykjøring (som du bruker) er rekkevidden bare 100km bak rekorden for en tesla. Red. Så at du var på e60 med V10, den nyeste har jo bare V8 ;-)
Redigert av oevk; 22/08/2013 17:28. Rediger grunn: F10 og e60
Øyvind
|
|
|
22/08/2013 19:44
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Å kjøre en M5 på under 1.5 på mila, er vanskelig....... Den bare er så rå å kjøre. Man akser den opp til 200 for så å rulle ned til 60 igjen, så er det ny akselerasjon igjen. Dette skjedde i Tyskland der de har veier til slik kjøring.
|
|
|
[Re: oevk]
22/08/2013 20:15
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
En Bmw m5 med normalforbruk 15 l pr 100 km og 0-100 på 4,7 sek har en rekkevidde på 460 km. En m5 f10 har forbruk på 7,6 l/100 km på langkjøring og 9,9l/100km med blandet kjøring. Med tank på 80 liter betyr det at det at rekkevidden på en m5 er betydelig bedre enn en tesla. Selv med utgangspunkt i forbruket for bykjøring (som du bruker) er rekkevidden bare 100km bak rekorden for en tesla. Red. Så at du var på e60 med V10, den nyeste har jo bare V8 ;-) Mener e60 har 70 liter tank.
|
|
|
[Re: anonym]
22/08/2013 20:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Å kjøre en M5 på under 1.5 på mila, er vanskelig....... Den bare er så rå å kjøre. Man akser den opp til 200 for så å rulle ned til 60 igjen, så er det ny akselerasjon igjen. Av samme grunn tror jeg de fleste kommer til å slite med å få ut 500km rekkevidde av Model S
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: paalbn]
22/08/2013 21:07
|
frodebo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjører ca 160 km turretur jobb (2-3 dager i uken, resten er hjemmekontor). Har ikke sjekket lademuligheter på jobb, så går utifra at denne pt. ikke er tilstede.
Har 3 fase i garasjen, usikker på kursstørrelsen.
1. Vil Tesla bringe meg frem og tilbake til jobb i -20 (er 85 kw som er aktuelt) ? 2. Vil jeg kunne lade nok i løpet av natten for å komme meg frem og tilbake på jobb dagen etter (er stor sett inne på kontoret tirsdag, onsdag og evt torsdag)
Hyttebilen kan Caravellen ta seg av, slik at de lange turene vinterstid er ikke et problem.
1. Ja. Ikke noe problem. Autofil kjørte bl.a. en amerikansk utgave fullastet og med tung "gass"fot Oslo - Geilo i vinter. Det er vel litt i overkant av 30 mil. Men ellers skal det bli spennede å se hvilke erfaringer som nå gjøres av de første med den Europeiske utgaven med vinterpakke når kulda kommer. Det er naturligvis god grunn til å anta at kapasiteten på denne er enda bedre. 2. Ja. Men du bør ha en egen kurs på 230V/32A. Da fyller du opp batteriene over natta. Frode
|
|
|
22/08/2013 21:26
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hmm, sånn hypotetisk: - bilen koster 400-600k. Hvor mye kan et ekstra batteri koste, 100k? - en batteribyttegrav, hvor mye kan sånt koste, 100k? voila, instant fullt batteri når som helst 
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
22/08/2013 21:31
|
KenR
Besatt
|
Besatt
hmm, sånn hypotetisk: - bilen koster 400-600k. Hvor mye kan et ekstra batteri koste, 100k? - en batteribyttegrav, hvor mye kan sånt koste, 100k? voila, instant fullt batteri når som helst Ikke akkurat på hvermansens hjørne, men planen er vel at du får byttet batteri på Teslas stasjoner for ca 50 dollars. Batteribytte tar ca to minutter. Billigere og enklere enn å kjøpe batteri og lage grav  .
|
|
|
|
|