Matlaging-og-hønsehold-kretsløp. Året rundt. Trivelig og givende for store og små. Med en liten hønsegård og en rugemaskin får far dekt snekker og gadget behovet også.
* Bli gitarist! * Veteranbil: kjøp en Mini! De koster relativt lite, og er enkle å jobbe med. Hvis man er bortimot 2m lang er det ganske interresant å se ansiktsuttrykkene til folk når man kryper ut av bilen. * Modellfly/helikopter: Utfordrende på mange forskjellige plan. Liker du å bygge kan du starte med en bunke balsaplater; liker du det ikke får ARTF (almost ready to fly) sett som bare krever litt montering. * Pistol-, hagle- og rifleskyting. Meld deg inn i en pistolklubb eller et DFS skytterlag, eller ta jegerprøven. Som pistolskytter kan du drive med alt mulig rart, som f.eks. svartkruttskyting, westernskyting (google cowboy action shooting), ISSF baneskyting, felt, PPC eller dynamisk (tidl. praktisk) sportsskyting (google IPSC). Og diskkusjoner om 308w vs. 6.5x55 er minst like interessante som 26" vs 650b vs 29"!
Alt innen elektronikk/maskinteknikk, CNC, modellfly, helikopter...duppeditter med og uten strøm blir det aldri nok av, og man får aldri brukt de nok til at man blir lei.. Foto / film - videoredigering er ekstremt tilfredstillende når man får taket på det! Skru gamle vintage sykler - og selg de til hipstere på vårparten når du er passe lei og trenger penga til ny fulldemper! Bli birøkter - og nyt gledene ved å ha 50.000 undersåtter.* Kjøp en tørkemaskin for frukt, bær, kjøtt etc, og lag egen proviant for skiturer på vinteren! Oppussing og møbelsnekring Lær deg nye språk og dra ut i verden for å praktisere (Eller tjen en slant på å være tolk for politiet?)
*Egentlig innser man fort hvem det er som jobber for hvem, men moro er det uansett.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Du kan jo begynne med seiling, eller om det virker litt stress kan du stille deg i dusjen, sette full sprut med iskaldt vann og rive i stykker tusenlapper, mye samme effekten da.
http://www.instructables.com Har jo en del prosjekter innen mange kategorier det går ann å hive seg over. er vel en av verdens største DIY-sider, så skulle være mulig å finne noe du liker
Mange, mange takk for tips! Nå er det bare å sette seg ned å velge.
Bygge en racer kunne vært gøy! Noen spm: - Hvor vanskelig? - Hvilket verktøy må man ha? - Finnes det noen gode læringskilder (i tillegg til forumet her)? - Ser for meg at man kjøper ting og tang som viser seg å ikke passe? Eller er dette easy go?
Mange, mange takk for tips! Nå er det bare å sette seg ned å velge.
Bygge en racer kunne vært gøy! Noen spm: - Hvor vanskelig? - Hvilket verktøy må man ha? - Finnes det noen gode læringskilder (i tillegg til forumet her)? - Ser for meg at man kjøper ting og tang som viser seg å ikke passe? Eller er dette easy go?
- Veldig lett - 5mm Unbrako. 4mm unbrako. Lagerpresser (styre+krank). Mekkestativ. Kassett-avdrager. - youtube. - Her utnytter du forumet på det groveste.
Verktøy kan du enten kjøpe selv, eller så kan du spørre om noen i nærheten har for utlån. Da blir du kjent med mednerder.
Lager du din egen mekketråd så får du masse hjelp, forutsatt at du legger ut masse bilder underveis. Vi gir råd, du viser bilder.
Denne vinterhobbyen kan dog bli så dyr at du nok bør forankre den hos en bedre halvdel om det er begrenset tilgang på penger.
Ikke særlig vanskeligere enn en ordinær terrengsykkel. Den største forskjellen er kanskje det at du må legge på styretape. Når det gjelder deler og verktøy, støtter jeg Raskall i at det er lurt å bruke forumet. Jeg ville kanskje ikke kjøpt meg styrelagerpresse, det er et verktøy jeg bruker forholdsvis sjelden selv, jeg har prioritert gode verktøy jeg bruker ofte i det daglige vedlikeholdet av syklene, og så får jeg heller et verksted til å frese ting og presse i lager for meg når jeg skal bygge sykler fra scratch.
www.parktool.com har en bra samling onlineartikler med mekketips, jeg kan også anbefale The Big Blue Book of Bicycle Repair som de gir ut. Park Tool har også en del youtubevideoer der den godeste Calvin bygger en sykkel fra scratch, inkludert endel prosedyrer jeg foretrekker å få verksted til å gjøre for meg (planfresing av krankhus etc gjør jeg ikke ofte nok til å rettferdiggjøre verktøy). Start f.eks her, og suppler med litt info om å legge på styretape, så tror jeg du har fått med deg det meste:
Modellfly! Teknisk hobby som krever innsikt og koordinasjon om modellene skal bli med hjem like hele. Helt rått hva som finnes tilgjengelig i dag. Noen snakker om dyre sykler, modellfly kan koste en kvart million eller ned til noen hundrelapper. Kjøp en simulator og tren på flat tven først og spar millioner som du i sin tur kan bruke på sykkel og fly. Kan fort bli mange fly i hangaren :-)
Ikke særlig vanskeligere enn en ordinær terrengsykkel. Den største forskjellen er kanskje det at du må legge på styretape. Når det gjelder deler og verktøy, støtter jeg Raskall i at det er lurt å bruke forumet. Jeg ville kanskje ikke kjøpt meg styrelagerpresse, det er et verktøy jeg bruker forholdsvis sjelden selv, jeg har prioritert gode verktøy jeg bruker ofte i det daglige vedlikeholdet av syklene, og så får jeg heller et verksted til å frese ting og presse i lager for meg når jeg skal bygge sykler fra scratch.
www.parktool.com har en bra samling onlineartikler med mekketips, jeg kan også anbefale The Big Blue Book of Bicycle Repair som de gir ut. Park Tool har også en del youtubevideoer der den godeste Calvin bygger en sykkel fra scratch, inkludert endel prosedyrer jeg foretrekker å få verksted til å gjøre for meg (planfresing av krankhus etc gjør jeg ikke ofte nok til å rettferdiggjøre verktøy). Start f.eks her, og suppler med litt info om å legge på styretape, så tror jeg du har fått med deg det meste:
Hjertelig folkens. Så stativ + normalt sykkelverktøy og man er i gang.
Forøvrig mistenker jeg at kjerringa ikke har noen innvendinger mot at jeg blir nede i kjelleren en stund. Budsjettet burde gå, eller snakker vi enorme summer her vs ferdigrigg?
Hjertelig folkens. Så stativ + normalt sykkelverktøy og man er i gang.
Forøvrig mistenker jeg at kjerringa ikke har noen innvendinger mot at jeg blir nede i kjelleren en stund. Budsjettet burde gå, eller snakker vi enorme summer her vs ferdigrigg?
Har sett at i noen tilfeller koster en racerramme alene omtrent det samme som komplett sykkel med 105-utstyr bygget opp på samme ramme, eller noen få tusenlapper som skiller. Sykkelprising er merkelige greier...
Hjalp en kollega å bygge opp en racer som var levert med gaffel og kranklager montert, og resten i løse deler. Det var gjort på en ettermiddag. Det som er mest plukk er å få kabelføringen fin med korrekt lengde på strømpene.
Et annet prosjekt jeg hadde var å bygge meg en enkel transportsykkel på lavest mulig budsjett, med utgangspunkt i at jeg hadde stort sett alt liggende utenom ramme. Gikk på butikk som selger brukte sykler og fant meg en ramme med gaffel. Kjøpte ny krank og kassett/kjede samt et fremgir, ellers var alt resirkulert fra deler jeg hadde liggende. Litt moro å gi nytt liv til gamle nostalgiske deler
Lær- og skinnsøm? Finn deg et husflidslag og lær å sy skinnfell? Jeg syr meg egne ting i både lær og skinn eller bygger ting i treverk. Veldig greit å være selvforsynt med slikt håndtverk - og nærmeste slekta setter pris på egenproduserte gaver slik som en stolfell lagd av sauskinn.
Lær- og skinnsøm? Finn deg et husflidslag og lær å sy skinnfell? Jeg syr meg egne ting i både lær og skinn eller bygger ting i treverk. Veldig greit å være selvforsynt med slikt håndtverk - og nærmeste slekta setter pris på egenproduserte gaver slik som en stolfell lagd av sauskinn.
Sy? FEMI!! (med mindre du er den som blir sydd i).
Spøk til side. I fjor vinter strikket jeg mine egne votter, ei lue og et skjerf. Fint tidsfordriv og med ikke alt for avansert oppskrift kan det kombineres med å f. eks. se favorittseriene på TV.
Spøk til side. I fjor vinter strikket jeg mine egne votter, ei lue og et skjerf. Fint tidsfordriv og med ikke alt for avansert oppskrift kan det kombineres med å f. eks. se favorittseriene på TV.
To ting samtidig? Tror jeg ikke på, det er det visstnok bare kvinner som kan.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil