Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utforungdom late?

Utforungdom late? #1662992 19/08/2013 11:40
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har du Terrengsykkel.no lest innlegget til Øyvind Østvedt på forsiden?
Les det og delta i debatten her.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Utforungdom late? [Re: sykkeloyvind] #1663013 19/08/2013 12:03
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Undertegnede har inntrykk av at sykkelsporten er en gubbegreie og at snittalderen er relativt høy ifht andre idretter, tenker da spesielt på at arrangement som Birken trekker opp snittalderen.

Kjenner ikke til utfor miljøet innen sykkelsporten men innbiller meg at dette er en nisjegreie med liten bredde og få aktive klubber.

Dersom mine fordommer er riktige er det få ungdommer i utformiljøet og det blir da direkte feil og kalle dem late.

I Buskerud vil jeg anta at det er mange tusen barn og unge som er aktive innen ballidretter - hvor mange har utfor miljøet skrapet sammen til å sykle i Aronsløypa ?

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Utforungdom late? [Re: ScottRacing] #1663025 19/08/2013 12:12
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ScottRacing
Undertegnede har inntrykk av at sykkelsporten er en gubbegreie og at snittalderen er relativt høy ifht andre idretter, tenker da spesielt på at arrangement som Birken trekker opp snittalderen.

Kjenner ikke til utfor miljøet innen sykkelsporten men innbiller meg at dette er en nisjegreie med liten bredde og få aktive klubber.

Dersom mine fordommer er riktige er det få ungdommer i utformiljøet og det blir da direkte feil og kalle dem late.

I Buskerud vil jeg anta at det er mange tusen barn og unge som er aktive innen ballidretter - hvor mange har utfor miljøet skrapet sammen til å sykle i Aronsløypa ?

Ligger man på sofaen så ligger man på sofaen uavhengig av om resten av folket gjør det.

At DH er "snevert" i forhold til løpeetterlærkule sporten, det er nok helt riktig. Det i seg selv er ikke noe argument for at de ikke kan og bør trene riktig om de ønsker å gjøre noe ut av idretten sin. Fokus på kule dingser og sponsoravtaler er ikke rett vei å gå, først sykle - så sponsing. Sånn er det i løpeetterlærkule sporten også. Bortsett fra de som har en mamma og pappa som kjøper alt uansett.

Helt enig i det han skriver, de unga skal knus veteranene.

Det er dog unntak i DH sporten også, er i det minste en i lokalmiljøet hos oss som gjør jobben i satsingen sin, så er han rimelig overlegen ut fra alderen sin også.
Han har dog ikke fått ting gratis, han har spadd jord og lagd løyper selv.

Er fra Mysen og er sett på som et stort talent. Kommer fra en jordnær familie og virker å ha ting på stell.

Re: Utforungdom late? [Re: sykkeloyvind] #1663036 19/08/2013 12:23
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Øyvind Østvedt
Jeg tror også mange har godt av å bli minnet på at utforsykling handler om å kjøre drita fort ned en fjellside, ikke om å skaffe seg «sponsoravtaler» eller ha matchende farger på utstyret (det er det jo kun eldre herremenn med litt romsligere økonomi som har lov til…).

Sitat: OleChr
Man blir fort opptatt av farger, at man har det riktige utstyret og den feteste bakdemperen.

Ser det også i flere andre idretter at norsk ungdom i dag er svært opptatt av farger og merker fremfor egen innsats på trening.

Re: Utforungdom late? [Re: sykkeloyvind] #1663042 19/08/2013 12:28
olechr Offline
More than words
More than words
Idrett er mye miljøet man er i. Så gjør man det om det er riktig eller feil. Derfor er det ofte lurt å gå på tvers av idretter for å skjønne mer.

Selv så fikk jeg sjokk hvordan man trente i rundbane sykkel kontra motocross når jeg startet. Og når man ser på hvordan feks sveitsere trener rundbane kontra norge så er det også langt unna hverandre.

Det blir gjerne en mal i idrett. Og holder man seg innefor denne er man ofte fornøyd. De få som blir gode viker gjerne utenfor denne malen og prøver selv.

Er ganske trygg på at det fysisike nivået til mange utfor ungdom er ganske så dårlige i forhold til hva det bør være.
Akkurat som det tekniske nivået er alt for dårlig på mange vanlige terrengsyklister i forhold til hva det bør være.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Utforungdom late? [Re: olechr] #1663045 19/08/2013 12:31
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr
Idrett er mye miljøet man er i. Så gjør man det om det er riktig eller feil. Derfor er det ofte lurt å gå på tvers av idretter for å skjønne mer.

Selv så fikk jeg sjokk hvordan man trente i rundbane sykkel kontra motocross når jeg startet. Og når man ser på hvordan feks sveitsere trener rundbane kontra norge så er det også langt unna hverandre.

Det blir gjerne en mal i idrett. Og holder man seg innefor denne er man ofte fornøyd. De få som blir gode viker gjerne utenfor denne malen og prøver selv.

Er ganske trygg på at det fysisike nivået til mange utfor ungdom er ganske så dårlige i forhold til hva det bør være.
Akkurat som det tekniske nivået er alt for dårlig på mange vanlige terrengsyklister i forhold til hva det bør være.

Felles for de alle er at sokker matcher hjelm som matcher briller som matcher osv

Ambassadør for Scott.
Re: Utforungdom late? [Re: sykkeloyvind] #1663047 19/08/2013 12:35
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg og de fleste her vet jo ikke hva en DH junior trener. Er det noen her inne som kan si hvordan en uke ca ser ut?

Ambassadør for Scott.
Re: Utforungdom late? [Re: olechr] #1663068 19/08/2013 13:00
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Jeg og de fleste her vet jo ikke hva en DH junior trener. Er det noen her inne som kan si hvordan en uke ca ser ut?

Det skulle vært artig å se ja ICON_SMILE
Kjenner ikke Brage eller familien hans godt nok til å uttale meg, men har hørt han trener en god del annet (kondis) på sykkel av annen type enn DH.

Re: Utforungdom late? [Re: Lurifax] #1663786 20/08/2013 11:51
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
At god grunnkondis er en vesentlig egenskap i utforsykling - ved siden av kroppsbeherskelse, sykkelkontroll og styrke - bør jo være åpenbart for alle som har prøvd å sykle bånn gass nedover et lengre sammenhengende stiparti der hele kroppen får juling.

Skal jeg tippe, ville nok mange blitt overraska hvis de så hva folk i verdenseliten i utfor ville vært i stand til om de stilte opp i et rundbaneritt.

Det var stritt nok å være på sykkeltur med Fabien Barel for noen år siden, han gampa på mens han skravla i vei. Vi andre hadde mer enn nok med å henge på og skyte inn et kort "ja" eller "nei" innimellom. ICON_WINK

Gaute
Re: Utforungdom late? [Re: gauter] #1663795 20/08/2013 12:03
RazeFaze Offline
More than words
More than words
De beste må være i knallform, rett og slett. Spesifikt trent også, både styrke og kapasitet.

Dette er noen innblikk i Dan Athertons opptrening etter skulderskade, riktignok mer enduro...likevel.

http://www.peakperformancefitness.org/we-can-rebuild-him-again-dan-atherton-part-ii/
Er flere linker til trening de gjør der, interessante greier.

Hørte et intervju med Barel om overgangen til Enduro. Han sa han hadde gått ned 7kg i vekt, muskler, trente helt annerledes for Enduro fordi det krevde så mye mer "langvarig" kondisjon i forhold til dh. Og betydelig mindre styrke.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Utforungdom late? [Re: sykkeloyvind] #1663797 20/08/2013 12:06
olechr Offline
More than words
More than words
Selv om det ikke er DH så var de som sto og så på Megavlanche ganske så overasket hvor sjukt fort Clemetz og de beste gutta sykla den ene bakken opp på grus.

Jeg vil tru at en Dh syklist bør ha minst like mange timer trening og like strukturert opplegg som en rundbane syklist for å henge med i toppen.

Ambassadør for Scott.
Re: Utforungdom late? [Re: sykkeloyvind] #1663830 20/08/2013 12:40
klean Offline
Besatt
Besatt
Har fulgt litt med i kulissene på siste års resultater og har merket meg det samme som Øyvind kommenterer. Synes i så måte han treffer godt.

Dog er det gledelig å se i klassene under, skjer det ting. Brage har utmerket seg lenge og hans resultater er utvilsomt veldig bra. Martin Klette (muligens inhabil her siden han er min nevø!!?) er verdt å merke seg. NM i Bodø, hadde han i en alder av 15, vunnet junior med 7 sek, og tida hadde holdt til en 12. plass i senior. Da hadde han 3 uker med gipset hånd bak seg, en gips han fortsatt bar i finalerunet sitt. NM i år hadde tia hans holdt til pallplass i junior, 11. plass i senior. Og 3 sek bak Mr. Østvedt ICON_SMILE Jeg vet han trener mye. Bor i en by utallige mil fra nermeste heis gjør han også. Og så har vi Mille, Mille er bare rå!

Så selv om jeg er enig med Øyvind, er det godt å se at det er lyspunkter. Og de tror jeg er der, nettopp fordi de lyspunktene gjør akkurat som Øyvind etterlyser. gutser og trener godt. Det skulle gjerne vært fler av dem!

Andreas.
Re: Utforungdom late? [Re: klean] #1663839 20/08/2013 12:45
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: klean
Har fulgt litt med i kulissene på siste års resultater og har merket meg det samme som Øyvind kommenterer. Synes i så måte han treffer godt.

Dog er det gledelig å se i klassene under, skjer det ting. Brage har utmerket seg lenge og hans resultater er utvilsomt veldig bra. Martin Klette (muligens inhabil her siden han er min nevø!!?) er verdt å merke seg. NM i Bodø, hadde han i en alder av 15, vunnet junior med 7 sek, og tida hadde holdt til en 12. plass i senior. Da hadde han 3 uker med gipset hånd bak seg, en gips han fortsatt bar i finalerunet sitt. NM i år hadde tia hans holdt til pallplass i junior, 11. plass i senior. Og 3 sek bak Mr. Østvedt ICON_SMILE Jeg vet han trener mye. Bor i en by utallige mil fra nermeste heis gjør han også. Og så har vi Mille, Mille er bare rå!

Så selv om jeg er enig med Øyvind, er det godt å se at det er lyspunkter. Og de tror jeg er der, nettopp fordi de lyspunktene gjør akkurat som Øyvind etterlyser. gutser og trener godt. Det skulle gjerne vært fler av dem!

Bare for å være nysjerrig. Hva er å trene mye? Vet du hva han trener. Spørr ikke for å være kjip, men jeg lurer virkelig hva de beste juniorene/15-16 trener.

Ambassadør for Scott.
Re: Utforungdom late? [Re: sykkeloyvind] #1663849 20/08/2013 12:53
klean Offline
Besatt
Besatt
Har ikke oversikt over dagboka. Men flere ukentlige kondisøkter, stisykling og styrke, med oppfølging av fysisk trener. Mengde utforsyklinga blir primært på samlinger og ritt.

Andreas.
Re: Utforungdom late? [Re: sykkeloyvind] #1665930 22/08/2013 20:42
S
svingen Offline
Fersking
Fersking
S
Ypper vel til bråk med min uttalelse her nå, men det får så være...

De fleste som har "greie" på idrett og trening sier at man skal trene mye, og enda litt til på det man vil bli god på.

Dette mener jeg er så langt bak mål som det går ann å komme. Riktig nok er det at du skal trenene på den spesifikke idretten, men variasjon er det aller viktigste mtp at muskler og generelt kroppen skal utvikle seg og ikke bli stående på ett nivå.

Se feks på topptrente slalomutøvere. Er nært bekjent med en som har kjørt i norgeseliten. Har aldri møtt noen som er så god i så mange forskjellige idretter.
Han sa at skitrening var bare en liten del av den årlige treningen.

Så må vi også huske at mengde trening ikke gjør alt. I denne aldersgruppa er det veldig mange som blir med på noe kun fordi dette er populært eller rett og slett fordi foreldrene vil. Om du ikke har det gøy og full fokus på der du skal, hjelper det ikke om du trener hele dagen.

Personlig mener jeg at friidrett skulle vært en del av grunnskolen. Blir som regel alt for mye ballspill i disse gymtimene.

MEN heldigvis er ikke jeg noen treningsekspert. Allsidig trening funker for meg, er ikke sikkert det funker for deg ;-)

Takk for meg

Re: Utforungdom late? [Re: sykkeloyvind] #1665973 22/08/2013 21:24
P
Pinello Offline
Entusiast
Entusiast
P
«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere»

Sokrates 400 f. kr.

Re: Utforungdom late? [Re: svingen] #1666002 22/08/2013 23:05
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hakke peiling på hvordan utforsyklister trener jeg,men jeg tenker jo at allsidighet må være nøkkelen til å bli god.

Kan tenke meg til at kondisen må være god å ha i bunnen.

Deretter må man vel ha eksplosiv styrke i beina,og sterk overkropp for å stå imot som en utforkjører(styrke max og power økter lagt inn for å få opp hastigheten).

Balanse og akrobatikk er vel også noe,både for å kunne unngå skader,og få bedre kroppsbeherskelse(turn er jo ypperlig til sånt)
Det mentale må jo være på plass(visualisering,utfordre og trene på å utforde redsel og frykt tenker jeg er viktig,så andre ekstremsporter slik som hopplandslaget ofte gjør)

Hvor mye de bør trene vet jeg ikke,men det må jo være kvalitet hele veien for å komme helt i toppen,man kan ikke daffe seg til noe sånt.

Hadde vært moro å sett hva toppen i verden har trent,og så sammenlignet det med en i slutten av tenårene i Norge,for å se hva man har å evt. gå på.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Utforungdom late? [Re: svingen] #1666445 23/08/2013 13:29
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: svingen
Ypper vel til bråk med min uttalelse her nå, men det får så være...

De fleste som har "greie" på idrett og trening sier at man skal trene mye, og enda litt til på det man vil bli god på.

10.000 trenings timer er ett tall som går igjen dersom du ønsker å nå elite nivå,
det gjelder idrett, instrument og fag.
Variert trening er bra men det må ha relevans til den idretten du ønsker å bli god i, sjakk er jo definert som idrett men er trolig ikke så relevant for en bokser.

Jeg har fulgt enkelte utøvere som har nådd langt (kretslag, landslag, eliteserie). God fysikk, treningsglede og treningsmengde er fellesnevnere, noen har også fått hjelp av dyktige trenere underveis. De som trener mest blir gjerne best (de som trener minst blir i hvertfall ikke best)
Flere av de som blir blandt de beste i en idrett ville trolig gjort det bra i mange idretter pga fysikk, motorrikk, treningsmengde og ikke minst holdninger. Noen er best i alt banning banning

Redigert av ScottRacing; 23/08/2013 13:32.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Utforungdom late? [Re: svingen] #1666465 23/08/2013 14:05
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Viktig å skille mellom utholdenhetsidretter og såkalte "tekniske" idretter når det kommer til den fysiske treningen og variasjonen av treningsformer.

I de tekniske idrettene, som alpint og utforsykling, vil den fysiske biten fint kunne trenes ved å også drive med alternativ trening. Det er fremdeles viktig å trene mye spesifikt, men selve fysiske biten er ikke avhengig av det.

Når det kommer til utholdenhetsøvelser som maraton terrengsykling, landevei, langrenn osv. er arbeidsøknomien så viktig at mange timer med spesifikt trening blir en vesentlig del av treningsarbeidet. Det er selvfølgelig viktig også i disse idrettene i drive med noe alternativt på siden eller utenfor sesong, men om man skal bli aller best må man trene mye på det man skal bli god på.

EDIT: Dette er litt generelt, siden jeg ikke vet helt hvordan utforsyklister trener.

Redigert av ponka00; 23/08/2013 14:06.

Moderator  support