Ultrabirken 2013
|
Re: Ultrabirken 2013
[Re: olaho]
19/08/2013 08:30
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
UB-starten er siviliserte saker med folk som har sittet på en sykkel før. Å sende ut 500 UB`ere er ikke noe problemer. Jeg har vært med å starte sammen med 250 vingle-pettere og sjangle-gurier i fredagsbirken. Det er skummelt det!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
19/08/2013 08:34
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Kan sikkert gå bra med 500 i UB også - jeg kjenner ikke starten på Cykelvasan, men går det ikke inn i en relativt lang bakke ganske fort der? Og du hadde vel ikke oversikt over alle de 1500 deltagerne i de første 8 kilometrene heller, slik at heller ikke du kan si at det ikke oppsto stygge velt der... ;-)
Mitt poeng var mer at det potensielt kan skje stygge velt når man sender ut så mange deltagere samtidig og i de tilfeller hvor det gir en stor fordel å komme først til første innsnevring/få en god posisjon Starten går inn i en lang motbakke ja, du har rett i det. Poenget er at om folk er litt edru i forhold til egne mål og egne kvalifikasjoner så går dette veldig fint. Utrolig hvor mange det er som tror et ritt på nærmere 10 mil vinnes ved å henge på en rygg som fører til en kjempesmell og en gjeng med kramper forårsaket av litt overvurdering av egen form. Jeg hadde opptil flere bekjente i både pulje 1,2 og 4 som alle sa det samme. Myk og fin start på Vasan - minimalt med risiko-sykling og overivrig jakt etter ryggen til førstemann. Trolig har det mest å gjøre med fordelingen av Svensker vs Nordmenn. Har lest nok tråder her inne skrevet av folk som var tidlig på startstreken, fikk teten i pulja for så å bli tatt igjen av andre - om og om igjen. Kanskje man skulle lære noe av dette? Ta litt mindre sjanser åpne riktig og være fornøyd når man har gjort sitt beste. Må være slitsomt å alltid ha noe å skylde på når man kommer i mål. Kommer man i mål på 8:00 så kommer man i mål på 8:00, er ikke mer å si om den saken. Hvisomatterdersomatter endrer ikke stort på akkurat det faktumet der. Men neste år... DA... 
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
19/08/2013 08:35
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Er vel ikke snakk om å overleve eller ikke (forhåpentligvis)... Men å skape best mulig flyt og minst mulig sjanse for ulykker. Min mening er at det gjøres best med puljestart.
Jeg visste ikke at man tidligere har sluppet 500 ryttere ut fra start i UB (dette blir min første start). Kan det være at det har vært kræsj her tidligere som har gjort at enkelte har fått ødelagt rittet allerede her? Fellesstart (inndelt med 3 seedete båser) har gått bra rent sikkerhetsmessig. Problemet har vært stillestående kø inn på den første stien. Ikke så morsom start fra oss som starter i midten eller lengre bak. Fellesstart forutsetter langt veistrekk fram til første stiparti. At man holder fast på 3 båser tar jeg for gitt. Fordelen med felles start er jo at man vet rangering helt til mål.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: Lurifax]
19/08/2013 08:46
|
obree
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg mener at å slippe ut 500 syklister i en smell (selv påståtte "snille" UB-syklister og selv i dagens Birkenstart opp til Skramstad), er å be om velt og ulykker. Det er jo en grunn til at startpuljene i Birkebeinerrittet er på den størrelsen de er, og den grunnen er vel ikke bare bedre flyt gjennom hele rittet, men også sikkerhetsmessige grunner i starten ut fra Rena...
Min stemme går definitivt til puljestart, så fremt vi ikke kjører rett inn i vedvarende motbakke (hvilket vel ikke er så sannsynlig) I Vasan slapp de 1500 stk samtidig på lørdag, ikke EN velt å se for oss som bivånet dette. Må ha noe å gjøre med den Norske meg meg meg - jo det er meg som er best (i hvertfall i 8 km) å gjøre. Var ikke med i Vasan men med fare for å gjøre dette til nok en diskusjon om startpuljer; det er da ikke startordningen som skaper farlige situasjoner og velt, det er syklistene selv! Når det er sagt. I fjor startet jeg helt bakerst i startbås A (var det ikke det det het i fjor?). Opplevde bare god stemning og ingen skumle situasjoner. Litt kø inn på første sti, men så ikke det som noe problem mtp. total kjøretid på 7t ++. Selv om jeg er for mindre puljer i grusrittene ellers tror jeg UB-feltet har en litt annen innstilling på start og vil vel tro at drøye 30 min kjøring før første stiparti vil skape god nok strekk i et felt på 500 rytter. Hvis alle prøver å henge på Bjørnstad & co i starten tror jeg det blir mye trøtte bein på fjellet utover dagen Det er nok puljestart som vil gi best flyt, men fellestart med startbåser vil gi en bedre rittopplevelse totalt sett mtp. "førstemann til mål". Og da tenker jeg ikke bare på vinnerne, men alle oss andre som kjemper mann mot mann underveis 
JP Moss CK
|
|
|
[Re: JayTe]
19/08/2013 09:03
|
posn
Entusiast
|
Entusiast
Hvor står det at vi skal følge Birkebeinerløypa de første 30 minuttene? Her står det at vi skal sykle Birkebeinerløypa fra Djuposet til Bjønnåsbrua. Det står også at det blir en annen start, men jeg kan ikke se at vi skal sykle fort de første 30 minuttene?
|
|
|
19/08/2013 09:28
|
Ocoee
Entusiast
|
Entusiast
Fellestart for meg, spesielt om lengre til første stiparti!
Fellesstart med båser har fungert supert sikkerhetsmessig de siste årene, har ikke sett antydning til uhell. Det eneste problemet har vært kø i første stiparti som kommer litt for tidlig til at feltet har spredd seg (spesielt i siste halvdel av feltet).
I fjor var jeg uheldig og røyk kjedet mitt før jeg var ute fra Rena, brukte nøyaktig 7 minutter på å fikse det (ja, ikke veldig raskt, men ble litt stressa) og ble allikevel stående i kø opp den første leirebakken som vel egentlig har vært problemet i den starten for etterpå løser det seg vanligvis opp veldig greit.
|
|
|
19/08/2013 09:53
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er trygt plassert i bakerste tredjedel av feltet og har argumentert for puljestart i tilbakemeldingene alle de tre årene UB har vært arrangert. Mitt resonnement har vært at når jeg skal være ute i 8 timer+, kunne jeg tenke meg å slippe køen som uunngåelig oppstår bakerst i feltet gjennom første stiparti. Så konstaterer jeg at når de først etablerer puljestart, så er trasèen etter sigende lagt slik at det strengt talt er unødvendig... ;-)
|
|
|
[Re: Andersof]
19/08/2013 10:16
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Hva slags start det blir spiller ikke så stor rolle , men fellesstart som tidligere år høres greit ut så lenge det er et stykke til første parti hvor det kan danne seg kø. Men startbåser bør opprettholdes som i fjor slik at de antatt beste er plassert foran og de med lavere seedingstatus bakover i feltet. Nå spiller det ikke så stor rolle for meg om det er puljestart heller. Seeding gjør sitt til at de man stiller opp og sykler med er på tilsvarende nivå, så etter noen mil er det vel ikke mange andre UB ryttere man ser resten av dagen en de man grupperte seg med på grusen etter Djuposet.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
19/08/2013 10:28
|
9.9SSL
Entusiast
|
Entusiast
Ble pulje 2 på meg ut ifra resultat Birken 2012. Hadde vel sett for meg pulje 3 pga 1. gang UB. Tror vel at det uansett fungerer med fellesstart her, med samme argumenter som nevnt av div tidligere i tråden.
Vi som tror på et liv før døden
|
|
|
19/08/2013 11:02
|
oppogned
Avhengig
|
Avhengig
Fellesstart med båser passer meg bra.
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
|
|
|
19/08/2013 11:22
|
king195
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
[Re: king195]
19/08/2013 12:02
|
posn
Entusiast
|
Entusiast
Puljestart! (Starter i pulje 101)
I fjor var det veldig sakte køkjøring for meg som ikke startet helt fremst. Noen få tråklet seg framover og gjorde det ubehagelig for oss andre som kjørte i kø. Skulle gjerne hatt puljestart i fjor.
Stemmer det at de som ønsker fellesstart alle starter i pulje 100?
|
|
|
[Re: posn]
19/08/2013 12:17
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nope, starter også i 101 men vil ha fellestart for det. Startet også der i fjor uten at jeg var plaget nevneverdig med kø.
|
|
|
19/08/2013 12:37
|
TeddyTrB
Veteran
|
Veteran
Stemmer for fellesstart
Har startet i gruppe B begge de siste årene uten å bli nedkjørt bakfra. Noen kommer raskere i venstrefila, men veien ut fra start takler det helt fint. De fleste vet de har 7-8+ timer foran seg på fjellet
/Audun
|
|
|
19/08/2013 13:07
|
Frode_Roesand
Entusiast
|
Entusiast
Gruppestart...?  En (eller to) fra seedinggruppe 1, en (el. to) fra gruppe 2 og en (el. to) fra gruppe 3. I prinsippet enkeltstart (parstart) med en pragmatisk tilnærming til antall startende med tanke på timer dagslys tilgjengelig... 1 min (2 min) intervallstart fra 07:30. Det er ultra det... Om flertallet bestemmer, stemmer jeg på; Gruppestart! (...ellers gjør jeg som Birken / flertallet vil) Kan ikke relatere det til tidligere år da jeg ikke har syklet UB
CK Elverum / Hagen sport - Elverum
|
|
|
[Re: TeddyTrB]
19/08/2013 14:03
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Fellesstart. Feltet vil bli strukket ut i løpet av 30 min motbakke på grus.
|
|
|
[Re: ØyNe]
19/08/2013 14:22
|
olaho
Medlem
|
Medlem
Hvor står det at det blir 30 minutter i motbakke på grus? I så tilfelle er jeg enig i at fellesstart fungerer greit.
|
|
|
19/08/2013 14:36
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke 30 min i motbakke, men ca 30 min før de første kommer til første sti, men anta at det vil gå slak motbakke ganske lenge (dog mest på asfalt første halvdelen vil jeg tippe, ja enda mer asfalt kanskje. Kommer nok til å spre seg en del iallefall. Men at det hadde blitt mindre kø i evt første stiparti med puljer kan en nok anta likevel. Samtidig kan det være litt sånn naturlig splitting der det er sti.
|
|
|
[Re: Oddefa]
19/08/2013 14:55
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Ikke 30 min i motbakke, men ca 30 min før de første kommer til første sti, men anta at det vil gå slak motbakke ganske lenge (dog mest på asfalt første halvdelen vil jeg tippe, ja enda mer asfalt kanskje. Kommer nok til å spre seg en del iallefall. Men at det hadde blitt mindre kø i evt første stiparti med puljer kan en nok anta likevel. Samtidig kan det være litt sånn naturlig splitting der det er sti.
Farstad og Bjørnstad sprenger feltet inn på første stiparti!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
19/08/2013 15:13
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Farstad skal nok ligge sammen med Skogstad'n med sånn ca 40 stk foran på stipartiet tenker jeg. Eller 50.
Redigert av oddefa; 19/08/2013 15:13.
|
|
|
[Re: Oddefa]
19/08/2013 18:33
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Farstad skal nok ligge sammen med Skogstad'n med sånn ca 40 stk foran på stipartiet tenker jeg. Eller 50. Ble det egen grue seg til ultrabirken tråd? Gruer meg i hvert fall til lengden, kjennes ut som beina har hatt for få langturer siste par månedene. Heldigvis blitt litt mer kjøring i terrenget en i fjor, så kanskje det jevner seg ut. 10 mils rolig tur på racer i kveld kjennes i beina, er nok ikke like godt trent som oddefa som la ut på 25mils tur på lørdag
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
19/08/2013 19:12
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har begynt å grue meg, ja i kveld gikk det nærmest over i panikkangst. Det å fiske laks er som kjent lange stunder med kjedsomhet kun avbrutt av litt kortere stunder med kjedsomhet. Altså god tid til å tenke. Å da grep det meg:
1. Jeg har glemt å trene, jeg har bare lufta meg.
2. Ritt har jeg også glemt i år.
3. Sykkelen bærer strekt preg av mishandling, drivverket lager alle mulig lyder et drivverk kan lage, hjullagrene skrangler, bremsene trenger lufting og nye klosser. Dekk er det også dårlig med, slitne RaserRolf og tynne RaserKonge. Er mulig kortet går varmt i morgen. Når jeg tenker meg om, knirker sete også. Må få tak i en krukke setefett.
4. Løpsopplegget blir vel det samme som i fjor. Full av optimisme første timen. Andre og tredje time er stor sett preget av anger. Jeg hadde da ikke meldt meg på for å sykle grus. Denne angringen blir sporadisk avbrutt når vi sykler sammen med FB`ere som ser noldus ut. Fjerde time kommer motløsheten. Femte time kommer optimismen igjen men får straks avløsning i sjette timen av at kjellerluka har blitt vidåpen og jeg er på god vei ned trappa. Det er da brødskiver skal spises, tørt brød med svett hvitost og enda litt svettere salami krydret med godsakene som framhjulet virvler opp, som sand, grus og sauedritt. Er en jo heldig kommer det en liten skvett kudritt også. Time sju og åtte sykles rett og slett på trass for å få kjøpt den jævla pilsen utenfor Håkonshall.
Men den pilsen, den gleder jeg meg til!
|
|
|
[Re: kao]
19/08/2013 19:49
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Ja, stemmer det! Kanskje vi skal rett nordover mot Hornsjø ? på tide at ringsaker folket begynner å synse nå! Kao ? Anders ?
Jeg tror i hvert fall det blir pre-1995-flom-løypa til Djuposet uten noe terreng, og så grus derfra til minst Nøkkelåsavkjøringa, etter det har jeg ikke så mange teorier egentlig. Men Anders hadde støtt på en nyryddet sti tidligere i sommer, hadde han ikke? Jeg dumpet borti nyryddet sti i sommer mellom Nysætra og forbi Løvisåsen mot Nordseterfjell. Men det var kombinert med friske rødfarger, så det kan ha vært en overivrig DNT'er på ferde. Håper forresten ikke det, for den stien er av de mer lekne i området!
Redigert av Andersof; 19/08/2013 19:58.
|
|
|
19/08/2013 20:01
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Jeg har begynt å grue meg, ja i kveld gikk det nærmest over i panikkangst.... ........ Time sju og åtte sykles rett og slett på trass for å få kjøpt den jævla pilsen utenfor Håkonshall.
Men den pilsen, den gleder jeg meg til! Herlig beskrivelse av rittopplevelsen!!! Men seriøst: motløshet underveis er et sikkert tegn på for lavt blodsukkernivå eller hva? Man hiver innpå en bar eller litt gel, og vips ser livet og rittet lysere ut. Enig?
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
19/08/2013 20:56
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har begynt å grue meg, ja i kveld gikk det nærmest over i panikkangst.... ........ Time sju og åtte sykles rett og slett på trass for å få kjøpt den jævla pilsen utenfor Håkonshall.
Men den pilsen, den gleder jeg meg til! Herlig beskrivelse av rittopplevelsen!!! Men seriøst: motløshet underveis er et sikkert tegn på for lavt blodsukkernivå eller hva? Man hiver innpå en bar eller litt gel, og vips ser livet og rittet lysere ut. Enig? Lykken er vel ikke gel'en, selv om den kan bidra til å hjelpe på humøret når det er som tyngst. Lykken er kanskje å rulle over målstreken og føle at turen gikk greit. Men lykken er helt sikkert det øyeblikket krampa endelig slipper og du kan ligge et sekund eller to i lyngen og nyte en kort, tilsneket pause. Depresjon er like før: Når krampa tar tak, du velter ut i lyngen og en kjenning (som du ikke visste var i nærheten) sier "Hei, Tom!" i det han sykler forbi deg i all din skam og smerte... 
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
19/08/2013 21:33
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Etter en lett padlende start, går det over i leken trilling på asfalt og grus, før noen herlige flytstier. Deretter er det forbikjøring på programmet når fredagsbirkerne skal passeres, ekstra poeng for å kjøre annenhver høyre/venstre. Deretter mer lett trilling på grus, før det blir herlige flytcrux og steinrøysflyt og lyng i giret med påfølgende girørebrudd, høg bamsemumsfaktor og koslig rødsonepuls. Etter førtito OTB-er, en svømmeetappe og et par sjarmøretapper, avsluttes det hele med en feeet nedkjøring til Lillehammer/Haakonshall. Det varieres med å kjøre på fremhjul, bakhjul og evt. støttehjul for å samle stilpoeng som er nytt i år, spessielt når man tar nedslag i bunn av lysgårdsbakken (ballettbakken byttes ut i år for å være tro mot temaet om at løypa skal endres litt hvert år). Når du endelig har kommet i mål så er det mulig å sykle hele veien tilbake for å få halv pris på start til ultrabirken 2014! Gleder meg, men tror jeg skal prøve å finne hjulet til han Farstad'n ja! 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: front biker]
19/08/2013 21:42
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men seriøst: motløshet underveis er et sikkert tegn på for lavt blodsukkernivå eller hva? Man hiver innpå en bar eller litt gel, og vips ser livet og rittet lysere ut. Enig?
Tja. De fire første timene konsentrerer man seg om å sykle rolig og forsiktig. Dernest hiver man innpå en haug med mat og drikke, før man gir jernet på de lekne stiene i sånn cirka 30 minutter. Så trer de ukontrollerte muskelsammentrekningen rimelig kontant og klart fram. Det er ikke nødvendigvis en gelbar som gjør livet lysere da. Det er heller tanken på at: Jo, jeg satte på den deilige bestemorsklinga før start. Og det er bare 3,5 time til mål. Easy peasy lemon squeezy! Det er for øvrig meldt uforskammet fint vær i perioden fram til UB!
|
|
|
19/08/2013 22:06
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Mange vakre beskrivelser her i dag altså. Ler så jeg griner.
I år skal jeg sykle med drop-pinne.
nice!
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
20/08/2013 04:22
|
PerEivind
Avhengig
|
Avhengig
Føkk it. Jeg friskmelder meg selv og blir med! Kan ikke gå glipp av dette. Jeg tar det som tur (....) og prøver å åpne litt kontrollert.
08:05 på meg. Kommer ikke til å ligge først ut av gropa. Konge! :-) Da skal jeg prøve å klare og holde følge med deg i år.
-Per-Eivind.
Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no. Og meld deg inn i NOTS. nots.no
|
|
|
20/08/2013 08:49
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gleder meg til å sykle i livsnytertempo. Rolig på grus og moro på sti. Altså motsatt av hva jeg gjorde sist. 29 fs med 140 vandring, jukkepinne, baggy og stor sekk. Vi prates bakerst i feltet :-)
|
|
|
|
|