Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap?

Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? #1661397 16/08/2013 13:16
torsteinvh Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Begynner å bli på tide å bytte bil, og jeg har fått lyst på en XC70. Har alltid hatt litt sans for Volvo, og liker utseendet på XC70. Skal frakte kone og to barn i barnestol, samt ymse sykler, kører ca 20.000 i året.

Kjører i dag en 07-modell BMW 5-serie touring. Har ikke noe vondt å si om den, og ny 5-serie er helt klart også et alternativ, men får nå ikke den Volvotanken ut av hodet.

Har imidlertid lest masse på nett om treg girkasse og drivlinje på Volvo, og blir litt skeptisk av det. Er det noen her på forumet som har eller har hatt XC70 og har noe fornuftig å komme med? Er det noen BMW-eiere som kan få meg til å glemme de stygge Volvotankene?

With light parts come great responsibility
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661446 16/08/2013 14:50
Niels Offline
Veteran
Veteran
Jeg hadde en 2008 V50 og har nå 2009 BMW 3-serie touring. Jeg kjøper aldri Volvo igjen, ei heller noen jeg kjenner etter at jeg har fortalt dem om hvor dårlig kvalitet det er på Volvo og hvor dårlig service Volvo Norge gir!

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661461 16/08/2013 15:20
Rob1988 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg liker ikke Volvo av en grunn, elendige priser på deler om det skulle være noe. Med BMW har du i det minste mulighet til å bestille ting direkte fra Tyskland.
Og generelt så synes jeg bærearmer osv på Volvo ser mer "skjørt" ut kontra en BMW.

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661465 16/08/2013 15:25
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
En kolega har en x3 2d 184 hk nyeste modell og kjører mye opp til fjellet sammen en kompis som kjører volvo xc60 204 hk. Hans erfaring er at volvoen er vesentlig mindre sprek bruker en del mer disel og har rett og slett ikke sjangs til å holde følge med BMWèn på glatt underlag.
XC70 er vel også egentlig en forhjulsdreven bil hvor bakhjulene slår inn ved behov (mulig bare eldre modeller?) i følge min kollega gir dette lite forutsigbare kjøreegenskaper på snøføre når man presser bilen og plutselig mister veigrepet. Volvo har vel også slitt en del med kvaliteten etter at de prøvde å bevege seg bort fra enkle konstuksjoner til premiumsegmentet.

Selv kjører jeg den nye 5 serien 2.0 disel så er kanskje innhabil. jeg tittet også litt på XC 70 oig gjorde grundig reacerch før jeg endte med en BMW. Beste bilen jeg noen gang har hatt og etter 2 år har jeg ikke hatt et eneste problem.

En annen bekjent som jevnlig bytter bil i premiumsegmentet (firmabil) sier at bmw er de bilene han har vert mest fornøyd med

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661468 16/08/2013 15:40
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Kjøpte ny v70 awd i vinter. 520d var også på prøvekjøring. Hvis jeg bare skulle tenkt på meg selv, hadde jeg nok foretrukket BMW. Barna underkjente derimot baksetekomforten, så det var et viktig moment.

Jeg er fornøyd med bilen, og du får mer utstyr for pengene. Motor og drivlinje er nok bedre i BMW, men for oss var det viktigere med awd (myyyye bedre fremkommelighet enn 520. Jeg satte begge på prøve) og fornøyde barn i baksetet.

Forbruket er nok noe høyere enn BMW 520, men sammenlignet med andre kostnader på såpass dyre biler er det mindre viktig rent økonomisk.

Kvalitet og servicenivå kan jeg ikke si noe om enda, annet enn at den har vært feilfri så langt. Opplevd kvalitet er god så langt!

Ø

Redigert av okl; 16/08/2013 16:41.
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661497 16/08/2013 16:38
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Volvo er jo kinesisk nå. BMW er fremdeles tysk. Selv mine svenske kolleger har gått over til andre bilmerker.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661524 16/08/2013 17:13
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Har i det i siste stusset litt over hvor enormt stor andel ny Volvo det er blandt biler som har stanset på motorveien/landeveien. Er det mye problemer med de?

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: Henrik.] #1661534 16/08/2013 17:37
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Turbo-Henrik
Har i det i siste stusset litt over hvor enormt stor andel ny Volvo det er blandt biler som har stanset på motorveien/landeveien. Er det mye problemer med de?

De stopper sikkert for at kidsa må slå lens ;-)

Jeg synes jeg ser flest franske biler med problemer langs landeveien/motorveien, samt gamle BMW'er og Opel'er...

Sindre R.

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661545 16/08/2013 17:57
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Volvomekaniker, så litt inhabil her. Men kan avkrefte at Volvoer stopper langs veien oftere enn andre pga. feil. Er ekstremt sjelden vi får inn biler som har stoppet under kjøring, annet en pga feiltanking. Det er derimot veldig vanlig. De nyere Xc modellene er suverene å kjøre synes jeg. 5 sylinder, dobbelturbo, 6 trinns automat. Får du så på adaptiv cruisecontroll på utstyrslista har du en fantastisk turbil. Virker fra 200 km/t ned til stillestående, dvs kjører du i kø trenger du ikke gjøre annet en å styre. Bremser ned og holder avstanden til bilen foran helt av seg selv. Gjennom rundkjøringer og kryss.

Nå får du også innebygget spotify, nettleser, mail, nettradio osv... Citysafety med autobrems for fotgjengere har funnets noen år, nå kom også syklistgjennkjenning med autobrems.

Og snart kommer den nye motorserien som er en ren Volvokonstruksjon, og en ny 8 trinns automat.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661566 16/08/2013 18:33
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg gikk i vinter fra MB 220 cdi til XC70 D5 m automat ( 2010 mod), jeg ville ha en bil med høyere bkkeklaring og 4-hjulstrekk til høstbløte skogsbilveier og bedre /sikrere vinterkjøring.
Jeg er veldig godt fornøyd med Volvoen, bortsett fra den uvant myke fjæringen. Bra trøkk når jeg har behov for det, men autogirkasse på MB opplevdes som mer presis.

Det er nok to helt ulike kjøreopplevelser du sammenligner. Hvis du har behov for høyere bakkeklaring og firehjulstrekk, så er jo valget greit mellom de to.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: RaymondJ] #1661606 16/08/2013 19:43
Niels Offline
Veteran
Veteran
Sitat: RaymondJ
Volvomekaniker, så litt inhabil her. Men kan avkrefte at Volvoer stopper langs veien oftere enn andre pga. feil. Er ekstremt sjelden vi får inn biler som har stoppet under kjøring, annet en pga feiltanking. Det er derimot veldig vanlig. De nyere Xc modellene er suverene å kjøre synes jeg. 5 sylinder, dobbelturbo, 6 trinns automat. Får du så på adaptiv cruisecontroll på utstyrslista har du en fantastisk turbil. Virker fra 200 km/t ned til stillestående, dvs kjører du i kø trenger du ikke gjøre annet en å styre. Bremser ned og holder avstanden til bilen foran helt av seg selv. Gjennom rundkjøringer og kryss.

Nå får du også innebygget spotify, nettleser, mail, nettradio osv... Citysafety med autobrems for fotgjengere har funnets noen år, nå kom også syklistgjennkjenning med autobrems.

Og snart kommer den nye motorserien som er en ren Volvokonstruksjon, og en ny 8 trinns automat.

Noe BMW og andre premiummerker har hatt i mange år allerede ICON_WINK

Moulton TSR9
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661608 16/08/2013 19:45
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Har XC70 D5 (185hk) med 6-trinns automat som kan kjøres manuelt og bl.a. ACC.

Er veldig godt fornøyd!

Automaten henger av og til litt for lenge på lave gear i forhold til min smak (typisk 30-soner og 80-soner), men da kan jeg evt geare den manuelt.

Ellers er ACC supert men jeg kunne tenkt meg at den var litt mer "romslig". Har jeg satt den på f.eks 80 km/h er det OK at den bikker opp i 85-90 i en kort nedover bakke, og 70-75 i en kort stigning. Synes den er veldig kjapp til å bremse ned eller geare ned for å skuffe på køl.
Ellers er "strålen" så smal at i en litt skarp sving mister den fort kontakt med bilen foran, noe som kan føre til kraftig økning av farten og deretter kraftig oppbremsing.

Ellers er fjæringsvegen ganske lang noe som kan gi "stup"-følelse over fartsdumber og litt "duve"-følelse ved rask kjøring i svinger på god veg. Kunne tenkt meg en knapp som justerte til mer sportslig oppsett for lange turer på god veg.

Redigert av SturlaS; 16/08/2013 19:45.
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: Niels] #1661618 16/08/2013 20:10
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Niels

Hva av alt jeg ramset opp har de hatt i flere år alt? Så vidt jeg vet så var volvo først med City safety med autobrems for både biler, fotgjengere og syklister. Adaptiv cruisekontroll er jeg litt usikker på, men har andre hatt net til stillestående før nå? Spotify?

Når det er sagt, så er det ikke mer enn 2 år siden jeg solgte min BMW 5 serie E39, nydelig bil!

Redigert av RaymondJ; 16/08/2013 20:13.

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661644 16/08/2013 20:46
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Må ikke finne på å gå fra Volvo til BMW! ICON_SMILE Har selv en -10 520d og var sparringsparnter da en kollega kjøpte seg -12 V70 D3 i sommer. Nitrist og kjedelig bil i forhold totalt blottet for kjøreglede. Grunnen til at han gikk for V70 og ikke 5-serie var at i 5-serie kunne han ikke ha to barnevogner i høyden... Kvalitetsfølelsen, støynivå og setene i BMW er i en helt annen liga enn V70. Greit at folk kjøper V70, men skjønner ikke at det som er potensielle BMW-eiere ender opp med Volvo. BMWen min bruker også mindre drivstoff enn hans to år nyere Volvo. Hilsen kanskje litt vel entusiastisk BMW-eier.

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: Larsemannen] #1661659 16/08/2013 21:21
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Er det noe feil i den første setningen din....?

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: RaymondJ] #1661666 16/08/2013 21:39
torsteinvh Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Hva er snart?
Er motor og girkasse som primært gjør meg skeptisk til Volvo...

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: RaymondJ] #1661696 17/08/2013 05:43
Niels Offline
Veteran
Veteran

Hva av alt jeg ramset opp har de hatt i flere år alt? Så vidt jeg vet så var volvo først med City safety med autobrems for både biler, fotgjengere og syklister. Adaptiv cruisekontroll er jeg litt usikker på, men har andre hatt net til stillestående før nå? Spotify?

Når det er sagt, så er det ikke mer enn 2 år siden jeg solgte min BMW 5 serie E39, nydelig bil!

Var vel halveis fleip fra min side, men adaptiv cruise kom vel i BMW ca 2006-7. Det var iallefall på en av BMW'ene jeg så på når jeg kjøpte og det var en 2007 modell.
8-trinns automat kom på 5-serien i 2010 iallefall. Net oppkobling kom på samme modell i norge og min 09 3-serie har det, men trenger abonnement som BMW norge ikke tilbyr dessverre. Har du smartmobil har du spotify i enhver bil ICON_WINK

Ville vel heller ikke stolt på Volvos antikræsj system heller. Det funket jo ikke under pressekonferansen til Volvo med det resultat at volvo'n braste inne bakenden på lastebilen den skulle ha stoppet for ICON_WINK

Redigert av Niels; 17/08/2013 05:44.

Moulton TSR9
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: CyberTrack] #1661718 17/08/2013 07:24
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: CyberTrack
Er det noe feil i den første setningen din....?

Ja, snu på den er du snill:) Ikke gå fra BMW til Volvo. Litt trøtt...

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661725 17/08/2013 07:39
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke for å kapre tråden, men hva synes forumet om nye Volvo V40? Er på min vurderingsliste. Hittil har jeg bare prøverkjørt nye MB A-klasse og Volvo V40. Volvoen var absolutt den jeg likte best på prøvekjøringen. Tips til BMW i samme klasse?

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: Niels] #1661755 17/08/2013 08:48
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran

Var vel halveis fleip fra min side, men adaptiv cruise kom vel i BMW ca 2006-7. Det var iallefall på en av BMW'ene jeg så på når jeg kjøpte og det var en 2007 modell.
8-trinns automat kom på 5-serien i 2010 iallefall. Net oppkobling kom på samme modell i norge og min 09 3-serie har det, men trenger abonnement som BMW norge ikke tilbyr dessverre. Har du smartmobil har du spotify i enhver bil ICON_WINK

Ville vel heller ikke stolt på Volvos antikræsj system heller. Det funket jo ikke under pressekonferansen til Volvo med det resultat at volvo'n braste inne bakenden på lastebilen den skulle ha stoppet for ICON_WINK

Hehe, lot meg provosere jeg vet du :-) Akkurat den autobremsdemoen som gikk skeis, var faktisk ren menneskelig svikt. Bilen hadde gått tom for strøm, og ble startet med startkabler. Dette medførte (mye pga at dette var en tidlig prototype) at det ble satt en haug med feilkoder, som satt hele citysafety ut av spill. Dette skulle absolutt blitt fanget opp av de som rigget bilen for demoen, men i alt stresset med et full pressekorps på tribunene glapp det...

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661761 17/08/2013 08:52
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Sitat: torsteinvh

Hva er snart?
Er motor og girkasse som primært gjør meg skeptisk til Volvo...

Usikker på når men de produserer motorer for fullt i Sverige nå så om et års tid burde de være i salg? Står litt teknisk her:

http://www.teknikensvarld.se/2013/08/16/42275/volvo-presenterar-nya-motorer--drive-e/

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: Ketle] #1661764 17/08/2013 09:00
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Ketle
Ikke for å kapre tråden, men hva synes forumet om nye Volvo V40? Er på min vurderingsliste. Hittil har jeg bare prøverkjørt nye MB A-klasse og Volvo V40. Volvoen var absolutt den jeg likte best på prøvekjøringen. Tips til BMW i samme klasse?

Blir vel 1-serien den er mest sammenlignbar med? I tester har vel MB fått litt tyn for litt vel hardt og stumpete understell, men ellers er det vel mye smak og behag. MB ser bra ut på utsiden synes jeg, men har ikke helt sansen for interiørert. Fronten på nye BMW 1 serie har jeg ikke sansen for.

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: Rob1988] #1661766 17/08/2013 09:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Rob1988
Jeg liker ikke Volvo av en grunn, elendige priser på deler om det skulle være noe.

Deler til BMW er billigere med andre ord?
Sitat: Rob1988
Og generelt så synes jeg bærearmer osv på Volvo ser mer "skjørt" ut kontra en BMW.

Hvordan påvirker det brukeropplevelsen negativt?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: PålGnål] #1661768 17/08/2013 09:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: PålGnål
Volvo er jo kinesisk nå.

Og problemet med det er at ...?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661837 17/08/2013 14:14
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Jeg kjører en 2013 3 serie, og svigerfar har en 2013 volvo xc70,

XC'en føles kolosalt mye større, men er deilig å sitte i, har en finfin "følg bilen foran" cruise control som jeg likte godt.

Negativt er den mye større, tregere (nesten like store motorer) og interiøret føles mer gammeldags. Pluss at den har et nødbrems system som lyser og høres ut som et 90talls disko hvis du kjører for fort mot en bil som står stille.

Men det er en veldig god bil, men jeg ville ikke byttet bort min 3 serie. En får ikke den deilige følelsen som en får av BMW syntes jeg.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661857 17/08/2013 15:15
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Jeg synes alltid at Volvo har hatt overlegent interiør sammenlignet med BMW og Mercedes. Mercedes interiør synes jeg bærer preg av å være inspirert av danskebåten, med mye blankpolert "treverk", plast og runde knapper. Og seter som er lærkledde parkbenker. BMW er alltid "racerbil" og har bøtteseter hugd ut i granitt og en kjørestilling som er så lav at du sitter under dashbordet. Men i en Volvo får du myke seter og en fjæring som ikke slår ut tannfyllingene. Jeg synes det skal være med biler som med fulldempa sykler. Det skal være pløsht. ICON_LAUGH

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: GeirK] #1661859 17/08/2013 15:19
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK
Sitat: PålGnål
Volvo er jo kinesisk nå.

Og problemet med det er at ...?

Alle vet jo at kineserne er ondskapen manifestert. Ingenting godt kan komme fra noe lagd i østen. Nei, takke seg til varer lagd av det europeiske übermensch.

PS: Dette var sarkasme.

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661861 17/08/2013 15:30
torsteinvh Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for alle kommentarer så langt ICON_SMILE
Skal ut å prøve en XC70 på onsdag, blir fint å oppleve fjæring, motor og gir 'på ordentlig'.

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661864 17/08/2013 15:41
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Vet ikke hvilke kampanjer de kjører nå, men vi fikk i hvert fall Summum + Driver support + Volvo on call for 14900 i vinter.

I tillegg trenger du High performance multimediapakken og evt herregårdspakken hvis du vil ha elektrisk bakluke.

Lykke til med valget!

Re: Gå fra BMW 5-serie til Volvo XC70 - Galskap? [Re: torsteinvh] #1661898 17/08/2013 17:00
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Kjørte XC70 tidligere, gikk over til BMW 525xd for ett år siden. Den største forskjellen kjøremessig er at Volvoen er mye mykere og innbyr mindre til sportlig kjøring. Til vanlig bruk spiller imidlertid dette liten rolle. Du sitter høyere i XC70 og utstyrsmessig kommer det jo bare an på hva du putter inn i den. Men hvis det er ny bil det er snakk om så blir nok en BMW ganske mange lapper dyrere enn en tilsvarende utstyrt Volvo, men dette jevner seg vel litt ut nå som det blir mulig å kjøpe 520xd.

Velg den du liker best, begge er bra. Personlig synes jeg Volvoen var for femi innvendig.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support