Fordi...? Noen har klippet av armer, fingre og ben mellom eiker og kjedestag?
Etter hva jeg har forstått, så har skivene på slike bremser veldig skarpe kanter. Hvis man kræsjer blir sykkelen som en veritabel løs sirkelsag og kapper inn i medsyklisters ekstremiteter. Det forutsetter såklart at felgene kollapser helt; hvis ikke, så blir medsyklistene truffet av felgen og ikke skivebremsen, dvs akkurat som i dag med felgbremser.
Du tar feil. Men du sikter sikkert til han far til Elisabeth Sveum som fikk kutta fingertuppen mellom skiva og kaliperen. Dette er like sannsynlig som å sette fast en finger mellom kjedet og storeklinga i massevelt.
På tide å begynne å trene igjen...
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: PålGnål]
#166064215/08/201310:56
Jeg tok den, har selv vært klønete nok til å kappe meg skikkelig på en bremseskive. Hvis det er slik at skarpe bremseskiver blir et argument mot, så er det kun en ting å gjøre. Produsentene må produsere skiver med avrundet kant.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: Erlend L]
#166067215/08/201311:33
Fordi...? Noen har klippet av armer, fingre og ben mellom eiker og kjedestag?
Etter hva jeg har forstått, så har skivene på slike bremser veldig skarpe kanter. Hvis man kræsjer blir sykkelen som en veritabel løs sirkelsag og kapper inn i medsyklisters ekstremiteter. Det forutsetter såklart at felgene kollapser helt; hvis ikke, så blir medsyklistene truffet av felgen og ikke skivebremsen, dvs akkurat som i dag med felgbremser.
Hvis man tenker et par-tre sekunder, så skjønner man at dette ikke kan skje. ...Og selv hvis en felg på magisk vis forsvant fra nav/skive sammen med alle eikene sine, ville ikke det snurrende navet ha nok moment til å sage seg gjennom et papirark engang. Hvis sykkel som på magisk vis hadde mistet felg og eiker trillet avgårde på bremseskiva og kjørte over en finger som ilfeldigvis lå i veien for den på asfalten, kunne nok noe skje, men å lage regler basert på slike scenarioer blir så søkt at det faller på sin egen urimelighet.
At en skive treffer noens arm eller ben ganske hardt i en velt, det kan sikkert skje.
...men, bare reaksjonære UCI får klødd seg i hodet lenge nok, kommer nok skivebremser i landeveisritt også.
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: PålGnål]
#166067615/08/201311:38
Du tar feil. Men du sikter sikkert til han far til Elisabeth Sveum som fikk kutta fingertuppen mellom skiva og kaliperen. Dette er like sannsynlig som å sette fast en finger mellom kjedet og storeklinga i massevelt.
Hjul roterer med bra kraft ved skivene. Storskiva er også skarp, men den er ikke en skummel roterende hekksaks i en massevelt.
Putt en finger i bremseskiven og test selv hvor lite kraft du trenger å påføre ytterst på hjulet før det er kritisk.
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: kjerts]
#166068315/08/201311:47
Han er en temmelig kørka weight weenie som skulle spare noen gram på bremsene(!) og monterte Ashima skiver, og dette ble resultatet. Skivebremsene til landevei fra Shimano har kjølefinner på både skiver og bremsekloss, som gjør at varmen transporteres vekk, og ikke brukes til å varme opp skive og limet som holder bremsebelegget fast. Han dusten her hadde flaks og lærte to ting: -Ikke pinglebremsing, vær bestemt Og for all del ikke slank bremsene!!!!!
På tide å begynne å trene igjen...
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: kjerts]
#166071515/08/201312:21
Du tar feil. Men du sikter sikkert til han far til Elisabeth Sveum som fikk kutta fingertuppen mellom skiva og kaliperen. Dette er like sannsynlig som å sette fast en finger mellom kjedet og storeklinga i massevelt.
Hjul roterer med bra kraft ved skivene. Storskiva er også skarp, men den er ikke en skummel roterende hekksaks i en massevelt.
Putt en finger i bremseskiven og test selv hvor lite kraft du trenger å påføre ytterst på hjulet før det er kritisk.
Hva er oddsen for å få fingeren inn i skiva egentlig? Uansett så fins det enkle løsninger på problemet, små huller..
På tide å begynne å trene igjen...
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: PålGnål]
#166072715/08/201312:34
Jeg kappet av meg pekefingertuppen under sykkelvasking i 1999, men har siden lært. Tuppen ble påmontert igjen på legevakta, men er litt nummen den dag i dag. Jeg har likevel hatt skivebremser på alle terrengsyklene mine siden 2001 og ser for meg at jeg også vil ha skivebremser på landeveissyklene mine i nær fremtid.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: PålGnål]
#166073715/08/201312:55
Hva er oddsen for å få fingeren inn i skiva egentlig? Uansett så fins det enkle løsninger på problemet, små huller..
Mulig det er svært usannsynlig, men massevelt skjer i alle fall hele tiden i landeveisritt, med fingre, fjes og sykler i alle retninger.
Men hvor ofte har du egentlig fått følgende kroppsdeler inn i et hjul? Jeg tror heller bedre bremsekraft kan redusere antall velt, så bekymrede sjeler slipper å få HELE fjeset inn i bremsekaliperen.
Det er så dritt hver gang noen kutter av fingeren på bremseskiven min. Da har den fått fett på seg, og må byttes ut. Og se hva blod gjør med ikke-rustfritt stål!
Løsningen er som vanlig å ligge foran i feltet. Kan vi forvente mer aggressive ritt fordi alle er redde for blod?
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: PålGnål]
#166076015/08/201313:22
Nå er riktignok jeg en godværssyklist uten karbonfelger, men min erfaring med bremsing på landevei er at låsing av hjul er null problem. Jeg er derfor egentlig usikker på om skiver faktisk gir noe særlig bedre bremseegenskaper med unntak av i regn og/eller med karbonfelger?
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: PålGnål]
#166076815/08/201313:32
Men hvor ofte har du egentlig fått følgende kroppsdeler inn i et hjul? Jeg tror heller bedre bremsekraft kan redusere antall velt, så bekymrede sjeler slipper å få HELE fjeset inn i bremsekaliperen.
Men nå deiser du rett inn i forrige muntlige massevelt om temaet; blir det færre eller flere velt av bedre bremser :-) Jeg er usikker. Jeg så en svenske i helga som klarte å gå over styret, helt uten hjelp av andre, kun av egen panikkbremsing.
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: kjerts]
#166077515/08/201313:44
Nå er riktignok jeg en godværssyklist uten karbonfelger, men min erfaring med bremsing på landevei er at låsing av hjul er null problem. Jeg er derfor egentlig usikker på om skiver faktisk gir noe særlig bedre bremseegenskaper med unntak av i regn og/eller med karbonfelger?
Akkurat dette sa vi om V-bremser på terrengsykler også. Det er jo ikke det å låse hjulet som er fordelaktig. Det er det å akkurat ikke låse hjulene som bremser farten fortest. Her er skivebremser overlegne i terrenget og kommer garantert til å være det på veien også.
Å runde av skivene i ytterkant vil sikkert være fordyrende, men høres jo ut som en ok løsning.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: PålGnål]
#166078015/08/201313:48
Syntes skivebremser på racer hørtes helt rått ut. Savner det hver gang jeg er på Gran canaria og kjører ned skikkelig bakker. Er sikker på at man kjører vesentlig fortere utfor med skivebrems kontra vanlig racer brems.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: Stein]
#166079015/08/201314:08
Etter hva jeg har forstått, så har skivene på slike bremser veldig skarpe kanter. Hvis man kræsjer blir sykkelen som en veritabel løs sirkelsag og kapper inn i medsyklisters ekstremiteter. Det forutsetter såklart at felgene kollapser helt; hvis ikke, så blir medsyklistene truffet av felgen og ikke skivebremsen, dvs akkurat som i dag med felgbremser.
Hvis man tenker et par-tre sekunder, så skjønner man at dette ikke kan skje.
Hehe, det er ikke så lett dette med glimt i øyet og skriftlig kommunikasjon. Personlig ser jeg fram til at jeg kan få sykler med elektronisk giring og hydrauliske skivebremser - da skal jeg bytte ut min gode gamle Synapse.
Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: Erlend L]
#166082515/08/201315:28
Hva er det rasjonelle argumentet for å forby skivebremser i ritt?
Sårede følelser.
Ser for meg en aldeles blodig massevelt.
Fordi...? Noen har klippet av armer, fingre og ben mellom eiker og kjedestag?
Fordi? Vet ikke. Det er bare innbilning fra min side, en helt udokumterbar løs påstand, eller ren gjetning om du vil. At det funker, eller kommer på en sykkel nær deg/meg bestrides ikke.
Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: Oystein L]
#166086715/08/201316:55
Nå er riktignok jeg en godværssyklist uten karbonfelger, men min erfaring med bremsing på landevei er at låsing av hjul er null problem. Jeg er derfor egentlig usikker på om skiver faktisk gir noe særlig bedre bremseegenskaper med unntak av i regn og/eller med karbonfelger?
Var nede siste uka av Giro´n og hadde meg noen sykkelturer i sludd og snø. Var så forfrossen på fingra at jeg knapt hadde klart å kvele en mygg om jeg hadde prøvd. Savnet veldig bedre bremser på noen av nedkjøringene da.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: PålGnål]
#166094615/08/201319:43
Ulempen med super effektive bremser i felt er at personen bak deg kommer til å kjøre rett inn i bakhjulet ditt...
Det er neppe noen særlig bedre maks-effekt i skivebremser vs. vanlige felgbremser på racer. Med skiver får du bedre modulasjon, du får kaaanskje bedre kraft, særlig i regn, og der kan nok dette være sannsynlig, men herregud, det er da ikke akkurat som om folk ikke kjører inni hverandre i dag også!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: gare]
#166097115/08/201320:05
...men herregud, det er da ikke akkurat som om folk ikke kjører inni hverandre i dag også!
Eksempel på kræsj, ikke på grunn av bremsing og dermed litt OT, men vi trenger vel alle å huske på å ikke slingre sideveis i felt og holde oss unna bakhjulet til sykkelen foran. Filmet av Magnus Bäckstedt under Tour of Jämtland for et par uker siden.
Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: PålGnål]
#166097315/08/201320:10
Kom igjen'a skeptikere. Det har aldri vært feil med mye bremsekraft og full kontroll. Massevelt grunnet skivebremser? Skyldes i tilfelle rytter og ikke bremsene. Avkappede neser, fingre og tær? Kan skje uansett. Æsj nei, det er så tungt. Neppe noe problem da mange pro-doninger uansett er under UCI-kravet.
I eldgamledager hadde alle biler trommelbremser - fordi det ikke fantes noe annet. I dag har alle skivebremser - fordi man kan.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Kjøper du Landeveissykkel med skivebremser?
[Re: MortenML]
#166108116/08/201306:19
^ Det han over sa. Synes mange av motargumentene i denne tråden i beste fall er av anekdotisk karakter og i verste fall på grensen til hysteri.
Når det er sagt er jeg ikke umiddelbart sikker på at jeg kommer til å kjøpe landeveissykkel med skivebremser. Ikke det at jeg aldri har savnet bedre bremsing, f.eks. i regnvær med karbonfelger e.l., men fordi jeg liker det enkle og mekaniske aspektet ved sykkelen i sin "nåværende form". Introduksjonen av elektronisk giring og hydraulikk på sykkelen byr meg i mot på et eller annet nivå. Det er sikkert en form for nostalgi, og det er vel på sin side ikke noe særlig bedre enn hysteri, og etter hvert skifter sikkert også jeg mening.
Alt dette sagt, så ser jeg de tekniske fordelene med både bedre gir og bremser, og ønsker selvsagt nyvinningene velkommen. Dessuten er jeg en hykler av dimensjoner, siden jeg allerede i dag har en elektronisk dings på sykkelen med strekklapper, radiosignaler og batteri som kan gå tomt ...