Flere har spurt om beltedrift og NuVinci N360 navgir så jeg tenkte å dele mine erfaringer med 9:zero:7 Tusken – fatbike med Gates belt drive og NuVinci navgir
The bike
Jeg mailet en del med de hyggelige og alltid serviceinnstilte karene i fatbikes.com i fjor høst, (eller egentlig begynte dette i 2010, men slike ting tar som regel litt mer tid enn man tror) og kom etter hvert inne på diskusjonen om navgir (IGH). De mente helt klart at Shimano Alfine ikke ville overleve lenge på en fatbike med den bruken jeg beskrev som aktuell for meg. Ser i ettertid at det finnes mye erfaring med Alfine på mtbr.com, så helt gærnt kan det ikke ha blitt.
Etter hvert som jeg fikk spart opp midler til ny sykkel kom plutselig spørsmålet om jeg kunne se for meg beltedrift på en fatbike, de kom med noen teaser’s på diverse nettsteder og før jeg fikk sagt «tjukkas» var det bestilt en komplett 9:zero:7 Tusken i medium med både beltedrift og navgir. NuVinci navgir, that is. De første utgavene så ut som de var lagd av trommelbremsene på en ’57 BSA, men versjon II så riktig så smekker ut. Smekker til navgir å være. Totalvekt selv om man fjerner kassett, bakgir, diverse wire etc blir jo merkbar, i hvert fall på papiret. Sånn i praksis er jeg litt mer usikker, tenker svært sjelden over at bakhjulet er så tungt som det faktisk er. Komplett kjørbar tjukkas uten bakhjul veier 16 kg, uten bakhjulet veier hele greia 10.7 kg. Så bakhjulet veier altså 5.3 kg, inkl alt (dekk, slange, felg, eiker, nipler og navgir). Tungt men som sagt, tenker ikke så mye på det i bruk.
The NuVinci IGH
Det er en del info på nettet om både NuVinci sitt trinnløse navgir og Gates sin beltedrift, en del mer praktisk erfaring med Gates siden de alt har kommet med andre generasjon beltedrift (Gates Carbondrive ble erstattet med Gates Centertrack CDX). Mange vil hevde at generasjon to av beltedrift var en betydelig forbedring, og kanskje også nødvendig for å overleve i markedet på sikt?
Prøvde tidlig å forstå hvordan dette trinnløs navet virker, men ga opp selv etter å prøvd å spole frem kunnskap om viskositet fra NTH-forelesningene mine på 90-tallet. Kan ennå ikke forstå hvordan dette systemet er så lite påvirket av temperatur, siden det er avhengig av et fluid for å virke. Men igjen, innenfor gitte temperaturområder kan et fluid gis egenskaper som ikke endres nevneverdig med endring i temperatur. Link til animasjon som skal forklare hvordan NuVinci sitt navgir fungerer finner du her:
http://www.fallbrooktech.com/nuvinci-technologyThe Gates belt
Bra stuk, førsteinntrykket sier at dette virker som solide saker. Visuelt vakre drev både foran og bak, oser presisjon. Stille, veldig stille i bruk. Litt følsomt for justering ved montering av bakhjul, må være rett i ramma. Ikke noe prekært som skjer, men tror beltet kan slites fortere om det blir brukt når det står litt skjevt montert. Kan også oppleve knirkelyder, det er definitivt et resultat av for mye stramming og/eller skjev stramming. En 3mm umbrako, en 8 mm umbrak og en 15mm fastnøkkel er det som trengs. Og gehør, har hørt at beltet skal stemmes til 50 Hz, men at det kan variere mellom 50HZ og 83Hz avhengig av tyngde på syklist og om det er IGH-drivverk eller vanlig bakgir.
Det finnes en app til iPhone som skal kunne brukes til stemming av beltet basert på lydfrekvens. Jeg har ikke iPhone så jeg nøyer meg med en batteridrevet gitarstemmer.
First few rides
Tjukkasen ble ferdig noen dager før jul i 2012. Godt med kaldt vintervær, så de første prøveturene ble «the real thing» både vedr snømengder og temperaturutfordringer for rytter. Det første beskrivende ordet som dukket opp i hodet etter noen prøvetråkk i den lokale skogen må ha vært «snodig overbevisende…» men også på grensen til latterlig enkelt og «fire and forget» løsning. Det er bare å trå, og må du endre «gir» er det bare å vri på hendelen. Helt smooth, uten overganger. Tusken er satt opp med 42 drev foran og 28 bak, med 0,5 underdrive og 1.8 overdrive er det et spenn i "antall gir" som omtrent tilsvarer min 29er med 30 foran og 11-36 kassett bak. Sakset fra mtbr: "
The NuVinci is going to have a range of about 26 - 93 gear inches. A 29er with a 32 - 11/36 will be around 26 - 84 gear inches". Altså omtrent det samme. Jeg skal være dønn ærlig og si at jeg i vinter ofte savnet mer letttrådde gir. Men det var i dyp snø og vanskelige forhold. På sommersti har de manglende lette gir vært mer fremtredende, men det da også på relativt kronglete singeltrack med røtter/stein og sånt. Har litt verre for å komme opp de samme kneikene med tjukkasen som jeg har med 29er FS.
Passing 200 km mark…
Fortsatt overbevist om dette er “da shit” for tjukkaser, men har erfart noen utfordringer. De mest markante og som er verdt å nevne her er:
1. noe økende «grinding noise» fra navet ved lav kadens i bratte kneiker. Det vil ved høy belastning på drivverket kommer det en følelse av at friksjonen øker. Og en svak, gnissende lyd gir en dårlig følelse.
2. Slakke i navet. Selv om hjulet er forskriftsmessig festet i ramma kan det rugges litt sideveis når jeg tar tak i felgen. Det er nesten ikke målbart, kun følbart. Aner ikke hva dette er, men det har ikke vært der hele tiden.
Med bakgrunn i disse to «sakene» er jeg i dialog med både fatbikes.com og navleverandør Fallbrook Technologies Inc (USA basert selskap) med tanke på hva jeg gjør nå. Har lest og hørt om noen få som har hatt lignende problemer, servicen fra Fallbrook har vært rask og upåklagelig. Servicen fra fatbikes.com er som alltid super, hyggelige folk som vet hva tjukkas-syklister vil ha. Jeg har valgt å ikke sykle mer med navet før jeg hører mer fra de. Jeg har hørt om folk som hadde nytt nav i posten innen ti dager fra de sendte inn sitt.
Vil ikke anbefale noen å si nei takk til NuVinci eller Gates belter. Og vil svært gjerne anbefale beltedrift til snø/is/gjørme/sand-forhold, det er jo totalt vedlikeholdsfritt (jada, ser bort fra trøbbel med slakk etc).
Bjørn S.