Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1658019 12/08/2013 06:54
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: KenR

Alle innspill her og i andre fora blir notert og tatt med i evalueringen og planleggingen for neste års ritt. I år er det noen tilbakemeldinger ala dette fra pulje 1. Sikkert fordi det var velt(er). I fjor var det ca 20 færre i pulje 1, og "alle" syntes det var perfekt. Sikkert fordi det var få eller ingen alvorlige velt?

En stor utfordring for oss med flere puljer er at dere, altså veldig mange av deltagerne, ikke aksepterer seedingen vår. Seeding i seg selv øker arbeidsmengden min i forkant med ti-gangeren. Mye fordi jeg må sitte å forklare og forsvare hvorfor noen har havnet i pulje 2. "Men jeg har jo syklet xxx-rittet på 3:27 og det er jo raskere enn han andre i klubben vår og han er i pulje 1". Lurer på om Birken og andre har like mye pes med dette, eller om det er fordi ØR er et lite arrangement og deltagerne har mindre respekt for oss og vår seeding? Vi har feks diskutert å dele i 6 puljer med 5 minutters startintervaller, men jeg tenke med gru på alle som havner i pulje 3 som "egentlig" skulle vært i pulje 1? De kommer til å bombe oss med eposter. Slik som nå, men bare enda verre.

Det er selvsagt synd at det går mot minipuljer i alle ritt fordi enkelte ikke klarer styre seg. Snaret så er det bare "lagtempo-ritt" igjen med store klubbpuljer, og det er en trist utvikling. Vi har prøvd å holde på fellesstart-preget i ØR, men vi må kanskje endre på det. Forøvrig fikk vi KUN ros fra politiet for en tilnærmet perfekt avvikling rent trafikalt og sikkerhetsmessig. At folk velter å bryter trafikkreglene for stå for den enkelte deltagers regning, menet de. Vi føler på tross av dette et ansvar for rytternes sikkerhet og det vil helt sikkert bli endringer til neste år.Da med diktatorisk seeding ICON_SMILE.

"Øyeren rundt er et turritt på 123 km med start og mål fra Rælingen videregående skole."

Her er problemet, folk har mistet helt fokus fra hva de er med på. Dette gjelder ikke ØR spesielt, men mer eller mindre ALLE turritt.

Seedingsritt, hausing av hvem pulje osv må ta sin store del av ansvaret etter mitt syn.
Ønsker man konkurranse og fullt alvor - kjør MasterCup.

Turrittene burde finne tilbake sjela si, lave skuldre og mindre alvor. Er utrolig synd at tiden og plasseringen er det eneste som betyr noe for veldig mange.

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1658026 12/08/2013 07:01
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Tommel.

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: Lurifax] #1658053 12/08/2013 07:39
E
erikt Offline
Medlem
Medlem
E
Sitat: Lurifax

Seedingsritt, hausing av hvem pulje osv må ta sin store del av ansvaret etter mitt syn.

Enig i prinsippet, men det arrangeres jo nesten ikke MC-fellestarter på det sentrale østlandet (Hurdalsjøen Rundt som gikk den 2. juni var vel årets siste...).

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: Lurifax] #1658064 12/08/2013 07:46
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Lurifax

Alle innspill her og i andre fora blir notert og tatt med i evalueringen og planleggingen for neste års ritt. I år er det noen tilbakemeldinger ala dette fra pulje 1. Sikkert fordi det var velt(er). I fjor var det ca 20 færre i pulje 1, og "alle" syntes det var perfekt. Sikkert fordi det var få eller ingen alvorlige velt?

En stor utfordring for oss med flere puljer er at dere, altså veldig mange av deltagerne, ikke aksepterer seedingen vår. Seeding i seg selv øker arbeidsmengden min i forkant med ti-gangeren. Mye fordi jeg må sitte å forklare og forsvare hvorfor noen har havnet i pulje 2. "Men jeg har jo syklet xxx-rittet på 3:27 og det er jo raskere enn han andre i klubben vår og han er i pulje 1". Lurer på om Birken og andre har like mye pes med dette, eller om det er fordi ØR er et lite arrangement og deltagerne har mindre respekt for oss og vår seeding? Vi har feks diskutert å dele i 6 puljer med 5 minutters startintervaller, men jeg tenke med gru på alle som havner i pulje 3 som "egentlig" skulle vært i pulje 1? De kommer til å bombe oss med eposter. Slik som nå, men bare enda verre.

Det er selvsagt synd at det går mot minipuljer i alle ritt fordi enkelte ikke klarer styre seg. Snaret så er det bare "lagtempo-ritt" igjen med store klubbpuljer, og det er en trist utvikling. Vi har prøvd å holde på fellesstart-preget i ØR, men vi må kanskje endre på det. Forøvrig fikk vi KUN ros fra politiet for en tilnærmet perfekt avvikling rent trafikalt og sikkerhetsmessig. At folk velter å bryter trafikkreglene for stå for den enkelte deltagers regning, menet de. Vi føler på tross av dette et ansvar for rytternes sikkerhet og det vil helt sikkert bli endringer til neste år.Da med diktatorisk seeding ICON_SMILE.

"Øyeren rundt er et turritt på 123 km med start og mål fra Rælingen videregående skole."

Her er problemet, folk har mistet helt fokus fra hva de er med på. Dette gjelder ikke ØR spesielt, men mer eller mindre ALLE turritt.

Turrittene burde finne tilbake sjela si, lave skuldre og mindre alvor. Er utrolig synd at tiden og plasseringen er det eneste som betyr noe for veldig mange.

Når var det dette skjedde? Bestefaren min kjørte ganske mye tur-ritt på 60 og 70 tallet og mitt intrykk er at de ikke var noe mindre seriøse da? Men jeg kan seff ta feil (iom at jeg selv syklet ritt for første gang for 3 år siden, eller noe slikt)

-Tobias

Redigert av tobiast; 12/08/2013 07:53.
Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1658251 12/08/2013 10:51
ohaga Offline
Avhengig
Avhengig
Ritt som Øyeren og Nordmarka (for å nevne noen) er jo kjempe kult. Rykk & napp, til tider høyt tempo...masse action i feltet, og litt samarbeid på tvers av klubber osv.

Hvis man ønsker litt mindre stress, så er det jo bare å seede seg ned/melde seg på i antatt tregere puljer.

Kudos til Rye-Ken for gjennomføringen i går.

Redigert av ohaga; 12/08/2013 10:51.
Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1658302 12/08/2013 11:47
nebukanezer Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: mariusin79
Bra ritt fra arrangørens side, men jeg mener at det må gjøres noe med pulje 1; det var over 80 mann som kom inn samlet til siste kneika før mål. Det var vel ca 170 startende i pulje 1 og tror nesten hele puljen var samlet inn til en velt delte feltet i to (det var forøvrig flere velt i pulje 1). Løypa er for lite kupert til å skille de beste fra de nest beste og det blir en alt for stor gruppe som kjemper seg gjennon trafikken og skaper farlige situasjoner. Det er også dessverre for mange som ikke klarer å holde følge i bakkene underveis, noe som igjen øker behovet for å komme seg frem i feltet. Mitt forslag er at dere deler pulje 1 i to, så kan dere heller ha 5-min startintervall på de 2 første puljene. Vet ikke hvordan det er i de andre puljene, men det må fasiliteres for trafikksikkerhet i større grad en det gjøres i dag.

Flott arrangement som vanlig. Synd med det økte antall velt i år. Gir min støtte til det mariusin79 skrev. Det er jo artig med litt størrelse på en fellesstart, men av sikkerhetsmessig hensyn så bør puljene reduseres noe i størrelse. Om løypa hadde skilt mer underveis og/eller om det hadde vært mindre biltrafikk så hadde det kanskje vært ok, men løypa er som den er og det blir stort sett store felt helt til siste bakken.

Som ifjor opplevde jeg også å måtte bruke masse krefter på å forsøke å holde en plass fremme i feltet nedover mot starten av Longdalsveien - noe man får svi får opp bakken - og da var det faktisk litt irriterende å se flere syklister ligge på venstre side av veien på ta snarveien forbi på feil side av begge midtrabattene - dette er jo ikke bare ulovlig, men ganske usportslig også. Regner med at arrangøren følger opp her?

Ellers synes jeg det burde vært en pall og premie for topp 3 herrer og damer!!! :-)

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1658509 12/08/2013 14:53
2
29" mannen. Offline
Entusiast
Entusiast
2
De som kjørte på feil side der skal bli disket, ref info fra Rye her på forumet.

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1658511 12/08/2013 14:55
2
29" mannen. Offline
Entusiast
Entusiast
2
13. Krysset Fv120/Longsdalsveien. Lang trafikkøy. Her SKAL alle ryttere sykle på riktig side av trafikkøyen. Krysset er bemannet med to politibetjenter og trafikkposter fra Rye. Brudd på trafikkregelen her (og andre steder) vil føre til DISKVALIFIKASJON

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: 29" mannen.] #1658516 12/08/2013 15:00
K
KenR Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Jeg har ingen problemer med å diske disse som gjorde dette, men trenger noe mer håndfast. Vi har ikke mottatt noen beskjed om dette, hverken fra egne vakter eller politiet og da blir det litt vanskelig. Skjedde dette virkelig ved den lange trafikkøyen før siste bakke? Uten reaksjoner fra politiet? De burde jo vært bøtelagt på stedet, deretter disket.

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1658584 12/08/2013 16:26
nebukanezer Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har ingen problemer med å diske disse som gjorde dette, men trenger noe mer håndfast. Vi har ikke mottatt noen beskjed om dette, hverken fra egne vakter eller politiet og da blir det litt vanskelig. Skjedde dette virkelig ved den lange trafikkøyen før siste bakke? Uten reaksjoner fra politiet? De burde jo vært bøtelagt på stedet, deretter disket.

Jeg lå selv helt inntil den lange/tynne trafikkøyen på høyre (riktig!) side og hadde iallefall en kar rett til venstre for meg som lå på feil side og som tok innersving inn i Longdalsveien og kuttet svingen inn på feil side av den litt mindre midtrabatten også. Jeg så ikke hvem det var - bare registrerte at han hadde en hvit/lys trøye. Antok egentlig bare at det også var noen bak som gjorde det samme, men kan hende det bare var han ene for alt jeg vet. Reagerte på det delvis fordi det hadde blitt kommunisert såpass tydelig på forhånd, men også fordi han kom bakfra og plutselig lå han to sykkel-lengder foran meg...

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: nebukanezer] #1658592 12/08/2013 16:46
nebukanezer Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: nebukanezer

Jeg lå selv helt inntil den lange/tynne trafikkøyen på høyre (riktig!) side og hadde iallefall en kar rett til venstre for meg som lå på feil side og som tok innersving inn i Longdalsveien og kuttet svingen inn på feil side av den litt mindre midtrabatten også. Jeg så ikke hvem det var - bare registrerte at han hadde en hvit/lys trøye. Antok egentlig bare at det også var noen bak som gjorde det samme, men kan hende det bare var han ene for alt jeg vet. Reagerte på det delvis fordi det hadde blitt kommunisert såpass tydelig på forhånd, men også fordi han kom bakfra og plutselig lå han to sykkel-lengder foran meg...

Forøvrig ikke noe jeg stresser med å forfølge - selv godt fornøyd med rittet og synes det ble gjort en strålende jobb når det gjelder gjennomføring og sikkerhetstiltak. Det er dessverre noen som velger å kjøre sitt eget løp (bokstavelig talt) - kanskje påvirket av kampens hete! ;-)

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: nebukanezer] #1658625 12/08/2013 17:27
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V

Forøvrig ikke noe jeg stresser med å forfølge - selv godt fornøyd med rittet og synes det ble gjort en strålende jobb når det gjelder gjennomføring og sikkerhetstiltak. Det er dessverre noen som velger å kjøre sitt eget løp (bokstavelig talt) - kanskje påvirket av kampens hete! ;-)

Det må føles så utrolig godt å slå en to-tre stykker man har sykla hele rittet ved siden av bare på å bryte noen trafikk- og rittregler...

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1658646 12/08/2013 17:53
jvbakker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg syns rittet var veldig bra, veldig høyt tempo i pulje to. Registrerte bare en velt så lenge jeg var med hovedfeltet ( til demningen ) syns feltet stort sett syklet hensynsfullt og opplevde få farlige situasjoner. Noen var jo litt vel mye over i venstre kjørebane og de fikk bra med kjeft med rette. Jeg blir med neste år også. Må bare ned 5 kg til så henger jeg med opp de bratteste stigninger også, det var nesten denne gang ICON_SMILE vil takke arrangøren for et flott gjennomført ritt.

http://app.strava.com/athletes/125240
Diamant Pinnacle 1,5
Trek superfly pro 29" alu.
Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: jvbakker] #1658671 12/08/2013 18:24
B
Bellatrix Offline
Medlem
Medlem
B
Sitat: jvbakker
Jeg syns rittet var veldig bra, veldig høyt tempo i pulje to. Registrerte bare en velt så lenge jeg var med hovedfeltet ( til demningen ) syns feltet stort sett syklet hensynsfullt og opplevde få farlige situasjoner. Noen var jo litt vel mye over i venstre kjørebane og de fikk bra med kjeft med rette. Jeg blir med neste år også. Må bare ned 5 kg til så henger jeg med opp de bratteste stigninger også, det var nesten denne gang ICON_SMILE vil takke arrangøren for et flott gjennomført ritt.

Er helt greit i seg selv å benytte seg av venstre kjørefelt, men situasjoner kan oppstå når folk velger å pushe, ser bil kommer imot, og må trenge seg inn i høyre igjen og skaper forskyvninger i feltet. Jeg brukte venstre felt hyppig mellom Trøgstad (?) og den første stigningen (over broa, ca 54km) så lenge det var oversiktlig og klart, for å komme meg frem før denne bakken. Hadde falt av om jeg lå langt bak. Er bare synd at enkelte (svært få i pulje 3 skal sies) tror at § 3 ikke gjelder når man sykler turritt...

Ved Solbergfoss var det slutt for meg også. Må da være 15-20% på det bratteste?

Redigert av Bellatrix; 12/08/2013 18:25.
Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1658682 12/08/2013 18:39
jvbakker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Når personen holder på å frontkollidere med en bil i en nedoverbakke så er det meget farlig, men heldigvis var det ikke mange slike. Den bakken var bratt, når man i tillegg har gått opp et par tre kilo i sommer er det ikke lett. Jeg var like ved å henge med. Neste år så skal jeg være med hele veien. Det blir slanking og bakkedrag på meg 😀

http://app.strava.com/athletes/125240
Diamant Pinnacle 1,5
Trek superfly pro 29" alu.
Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: jvbakker] #1658746 12/08/2013 19:29
B
Bellatrix Offline
Medlem
Medlem
B
Oi såpass ja. Så ikke noe som var i nærheten av å være så kritisk. Er jo ikke værre enn å følge samme retningslinjer som man gjør under forbikjøring med bil, er jo i praksis det det er. Har planer om å henge med selv, men nå går jeg nok opp en pulje så da faller jeg nok kanskje av likevel ICON_SMILE

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1659036 13/08/2013 08:42
A
Anders KSK Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
A
Vil også takke for et flott ritt i år også!

Godt gjennomført!

Forstår at det er medfører mye arbeid med seeding og alle klager på seeding, synd det skal være slik. Hadde selv ikke hatt noe problem med å respektere dårligere seeding enn egen forventning. Streken må settes et sted....

Synes forøvrig det er verdt å merke seg hvor sterke tider de beste i P2 har prestert, det går an å sykle fort i den pulja også!

Henger meg på mariusin79 og nebukanezer når det gjelder ønsket om å redusere P1 litt igjen. Fant tidlig ut at jeg ikke hadde lyst til å være med på å krige om posisjon i feltet. Lå derfor langt bak i feltet eller havnet i grupper som jobbet hardt for å komme opp igjen til feltet.

Fra posisjonen bak i feltet var sikkerhetsproblemet dessverre veldig tydelig. Forbikjøringene i venstre felt skapte dårlig flyt og mange farlige situasjoner. Har ikke tall på hvor mange unødvendige oppbremsinger nesten til null, som ble forårsaket av småpanisk manøvrering over i høyre felt ved møtende trafikk, og noen ganger endte med velt.

Forbikjøringene oppstår som et resultat av at for mange tenker at det er greit å komme seg langt frem for å ikke bli kjørt av i bakkene. Og forbudt er det jo ikke på mange strekk i løypa.

Men det stemmer ikke at man er kjørt av feltet for godt selv om man må slippe i bakkene. Var selv på etterskudd minst fire ganger - et par ganger da det ble velt lenger fremme, og i de to tyngste bakkene underveis. Men da får man gi gass med den gruppa man havner i, for å kjøre seg opp igjen til feltet, da. I år var det fullt mulig.

Hadde vært gøy hvis det lot seg gjøre å kjøre en trygg P1 med samme størrelse som i år, men hvordan skal man få nok ryttere til å endre forbikjøringsadferd, slik at det fungerer? Dessverre er nok da færre ryttere i P1 løsningen.

Redigert av Anders KSK; 13/08/2013 08:44.
Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1659119 13/08/2013 10:22
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Det gikk da ikke så fort i pulje 2 på flatene hverken før eller etter Solbergfoss:-), jeg hadde ventet at avstanden til pulje 1 var større. Mye lurekjøring får ansvaret for dette antagelig.

Ellers veldig flott ritt og min første fellesstart på 19 år:-)

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: 2Will] #1659131 13/08/2013 10:40
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: 2Will
Det gikk da ikke så fort i pulje 2 på flatene hverken før eller etter Solbergfoss:-), jeg hadde ventet at avstanden til pulje 1 var større. Mye lurekjøring får ansvaret for dette antagelig.

Jeg hadde 39km/t i snitt første 5 mil. Mulig du ikke syns det er fort, men jeg syns det er grei hastighet for den nest raskeste pulja i ett turritt :-)

Mvh
Tobias

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: tobiast] #1659138 13/08/2013 10:51
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: tobiast

Jeg hadde 39km/t i snitt første 5 mil. Mulig du ikke syns det er fort, men jeg syns det er grei hastighet for den nest raskeste pulja i ett turritt :-)

Mvh
Tobias

Det stemmer og vi organiserte fronten av feltet der for å få til den farta første 50km. Da det ble mangel på deltakelse fra flere lag blåste vi av det samarbeidet og rykke og lurekjøringa varte derfra og til mål med lavere snitt.

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: 2Will] #1659147 13/08/2013 11:07
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

Mvh
Tobias

Det stemmer og vi organiserte fronten av feltet der for å få til den farta første 50km. Da det ble mangel på deltakelse fra flere lag blåste vi av det samarbeidet og rykke og lurekjøringa varte derfra og til mål med lavere snitt.

hihi :-) Var det dere som dreiv med det der... Vi hadde 2-3 som bidro vi, men jeg personlig var mest opptatt av å spare krefter for å henge med inn. For min del syns jeg det er morro at ikke alle ritt ender opp med rullekjøring. I alle fall ikke så lenge hele pulja er samlet. Når det bryter opp er det jo litt annerledes, for da er det jo fornuftig å forsøke å minimere avstand til de som vinner pulja.

-Tobias

Redigert av tobiast; 13/08/2013 11:14.
Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: tobiast] #1659148 13/08/2013 11:07
T
thearni Offline
Entusiast
Entusiast
T

Mvh
Tobias

Et kjempeartig og bra arrangert ritt!

Jeg er enig med 2Will at det ikke gikk veldig fort på flatene, men det ble kjørt ganske hardt i bakkene. Mye rykk og napp, full strekk i gruppa og så rolig igjen. Jeg var sikker på at vi som lå i tetgruppa i pulje 2 etter Solbergfoss skulle bli kjørt inn før mål av gruppene bak. Trodde også at vi skulle tape mer til de beste i pulje 1. Men jeg kjente at det var helt greit at vi ikke var flere enn 14-16 stk. inn i den siste bakken.

"Training is like fighting with a gorilla. You don't stop when you're tired. You stop when the gorilla is tired."
-Greg Henderson
Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: thearni] #1659765 14/08/2013 06:53
K
KenR Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Hyggelig med ros og konstruktive tilbakemeldinger!

Som sikkert alle fikk med seg etterhvert, så endret vi år stedet for masterstarten. Tidligere har det blitt kjørt master i ca 15 km, i pr var det ca 8 km. Hvordan syntes dere dette fungerte? Jeg har fått tilbakemelding om en sikkerhetsglipp på denne "nye" strekningen. Denne meldingen har kommet fra forbipasserende og ikke ryttere, så det er mulig at dere ikke merket så mye til det. Men politiet hadde glemt å sette trafikklyset før Fetsundbrua i gulblink, noe som føret til at det jeg antar er pulje 1 raste over på rødt lys. Dette er ikke bra! Bortsett fra dette, som lett tar seg løse, så har jeg ikke fått noen negative tilbakemeldinger på tidligere masterstart.

Puljene i år var i utgangspunktet like store etter første seeding på onsdag, ca 130 rytter i alle tre. Tidskravene for de tre puljene var også nesten identisk med i fjor. Etterhvert så vist det seg at det var flere sterke ryttere som ville etteranmelde seg enn svakere, noe som førte til at pulje 1 vokste 179 påmeldte og 170 startende. Pulje 2 og 3 hadde hhv 143 og 166 påmeldte. Det ligger vel nå ganske klart i kortene at det vil bli ca halvparten så store puljer enste år. Fellesstart-følelsen må lide litt for sikkerheten. Hva tror folket er den ideelle størrelsen på puljene? 60, 80, 100? Det kommer alltid ca 10% DNS, så det må man også ta høyde for.

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1659935 14/08/2013 10:21
J
jonfly Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Takker for et flott ritt, veldig bra arrangert!

Jeg har ikke syklet tidligere år, men syntes masterstarten fungerte fint.

Jeg kjørte pulje 1, og opplevde som mange andre kaotiske tilstander første halvdel av rittet. Etter den store velten som splittet feltet ble det mindre stress og press. Det hadde derfor antakelig vært lurt med mindre puljer. Mastercup kunne også vært fint. Eventuelt om det er mulig å legge inn flere bakker tidlig i rittet?

Sees neste år!

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1659956 14/08/2013 10:45
T
thearni Offline
Entusiast
Entusiast
T
KenR: Jeg satt først i pulje 2 ned bakken til Fetsundbrua og la merke til at vi hadde grønt lys i krysset. Tenkte også at vi ikke hadde kommet til å stoppe hvis det hadde vært rødt.... Ellers synes jeg masterstarten fungerte bra. Det ble litt krøll foran i pulje 2 med to ryttere som kjøre inni hverandre rett etter at bilen gikk. Heldigvis klarte begge å holde seg på sykkelen til tross for at den ene rytteren fikk skoen revet av og den kom trillende over veien.

Jeg tror puljer på ca.100 ryttere ville vært bra. Da får man også fordelt nivået enda litt bedre. Færre enn det vil ta vekk mye av fellesstart-følelsen. Det er jo gøy når det er store felt og man må kjempe litt for å holde på posisjonene.

"Training is like fighting with a gorilla. You don't stop when you're tired. You stop when the gorilla is tired."
-Greg Henderson
Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1659960 14/08/2013 10:49
C
caad10 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Takker igjen for et flott arrangement. Det ble en meget hyggelig opplevelse for meg, med vesentlig bedre tid enn jeg hadde forventet, da dette var første fellesstart-ritt jeg noensinne deltok i på Landevei.

Er til dels enig med jonfly her, og i prinsippet mener jeg man bør jobbe mot å beholde store puljer som i år, men heller legge inn endringer i traseen, for å få inn flere og tyngere bakker som naturlig skiller feltet. Nå er vel kanskje ikke landskapet rundt Øyeren veeeldig kupert i utgangspunktet, men mulig man kunne funnet på noe hvis man satt seg ned å så på mulige avstikkere e.l rundt traseen..?

Velt er og blir endel av sykkelsporten, og ofte er det tilfeldigheter som fører til en velt. Her mener jeg man ikke må "byråkratisere" seg inn i et hjørne, slik at det eneste man står igjen med som politisk korrekt, og innenfor sikkerhetsmessige vurderinger er lag-tempo som Enebakk rundt o.l

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1659974 14/08/2013 11:10
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Man har jo en bratt kneik rett ved start. Nemlig avslutningsbakken.... kunne man ha kjørt en sløyfe fra start? Altså at man starter som vanlig, men tar til venstre opp logsdalsveibakken en gang først for å få spredning på feltet? Da kan man kanskje droppe masteren også? Eller eventuelt bare kjøre den de første par hundre meterene før man drar opp den aktuelle bakken?

Eller blir det et voldsomt kjør ned rv120 etterpå fra de som er gode nedover, men ikke oppover, for å ta igjen teten?

Førøvrig er jeg enig med caad10.

-Tobias

Redigert av tobiast; 14/08/2013 11:30.
Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: tobiast] #1660017 14/08/2013 12:08
K
KenR Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Man har jo en bratt kneik rett ved start. Nemlig avslutningsbakken.... kunne man ha kjørt en sløyfe fra start? Altså at man starter som vanlig, men tar til venstre opp logsdalsveibakken en gang først for å få spredning på feltet? Da kan man kanskje droppe masteren også? Eller eventuelt bare kjøre den de første par hundre meterene før man drar opp den aktuelle bakken?

Eller blir det et voldsomt kjør ned rv120 etterpå fra de som er gode nedover, men ikke oppover, for å ta igjen teten?

Førøvrig er jeg enig med caad10.

-Tobias

Dette er en mulig løsning vi har diskutert i noen år nå. Det virker som om det sitter veldig langt inne å gjøre endringer på traseen i enkelte miljøer. Men jeg synes det absolutt kan være en mulighet.

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1660098 14/08/2013 14:50
B
Bellatrix Offline
Medlem
Medlem
B
Vel, jeg har ikke så mange ritt under beltet, men noe av det jeg digget med ØR var følelsen de første 50km, hvor man nærmest ble dratt med i 35-40 km/t av et stort felt. Mye av denne følelsen vil da gå bort hvis man gjør om på løypen og setter inn en masse kneiker tidlig i rittet! Hvorfor må nesten alle ritt inneholde så forbanna mye bakker?

Greit, jeg svartmaler litt her. Til tross for lav vekt (75 kg) og høvelig O2 (60ish) blir jeg til de grader frasyklet oppover. 12 km/t i snitt opp siste bakken i RØ ICON_SMILE Var vel få som syklet 3:30 og lavere med dårligere snitt opp der, må nok trenes mer bakkeintervall, men det er en annen diskusjon.

Jeg tror at det å sykle opp Longdalsbakken (?) på starten av rittet vil føre til store splittelser av feltet (noe som vel også er meningen), særlig i lavere puljer, med tilhørende råsykling i de kommende utforkjøringene. Dagens ØR synes jeg er ypperlig, fellesstart, relativt flatt, stort felt og høy fart.

Hva med maksgrense på 80-100 ryttere, med antall seedingnivåer lik antall puljer (ikke pulje 2a og 2b f.eks), kjøre nazi på seedingen, og SAMME trase.

Re: Øyeren rundt 2013 - påmeldingen åpnet [Re: KenR] #1660135 14/08/2013 16:19
M
marvin Offline
Entusiast
Entusiast
M
Ken, jeg syklet i gruppe 1 og det stemmer at det var rødt når vi kom. Følte at det hadde vært litt rart å stoppe på rødt i et ritt. Spes når ingen andre gjorde det..

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå