Hvor lang tid tar det før en dose gel 'virker' ?
|
Hvor lang tid tar det før en dose gel 'virker' ?
12/08/2013 14:43
|
talliere
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Selv om det sikkert er best å forsøke holde energinivået relativt jevnt så er det vel opplagt at det er bedre å gå inn i 'Rosinbakker' på pluss-siden av skalaen. Antar at tid før effekt av inntatt energi kan påvirkes av mange faktorer ?
|
|
|
Re: Hvor lang tid tar det før en dose gel 'virker' ?
[Re: talliere]
12/08/2013 14:46
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Selv om det sikkert er best å forsøke holde energinivået relativt jevnt så er det vel opplagt at det er bedre å gå inn i 'Rosinbakker' på pluss-siden av skalaen. Antar at tid før effekt av inntatt energi kan påvirkes av mange faktorer ? Ikke veit jeg, men det er vel nettopp fordi kroppen trenger tid på forbrenning at man skal innta næring med jevne mellomrom fra start. Min erfaring er at om jeg gjør dette så kan jeg droppe inntak fra Storåsen og inn uten å merke dette nevneverdig.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
12/08/2013 19:04
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har også mest erfaring med jevnt inntak, men sitter med en følelse av at det virker rimelig kjapt. Har vært på stålet på endel treningsturer som ofte blir MYE lengre enn planlagt og er blitt "reddet" av en enslig nød-gel i lomma. Mulig det er vel så mye psykisk som faktisk umiddelbar økning i energinivået. Det føles i alle fall som om tarmene er en svamp som suger til seg alt umiddelbart.
Froome kjørte seg vel tom i bakkene i på en av etappene i TdF i år og måtte ta en tidsstraff for langing siste 10 km fordi Porte måte hente en gel til ham. Effekten der virket å komme rimelig kjapt. Ikke mange minuttene kjøretid som gjenstod, men carbs var helt nødvendig.
Shut up legs!
|
|
|
12/08/2013 19:07
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Men dette er det helt sikkert noen leger i salen som kan gi en fysiologisk vurdering av...
Shut up legs!
|
|
|
12/08/2013 19:14
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg er ikke lege, men mener å huske at jeg leste et sted at hjernen begynner å "prosessere" maten tvert den inntas. Det kan jo kanskje bety at den psykiske effekten kommer raskt, man vet at "nå blir det!", mens det fysiologiske effekten kommer litt etterpå. Jeg har for øvrig samme erfaring som de andre her, gel funker kjapt.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
12/08/2013 21:54
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Jeg er ikke lege, men mener å huske at jeg leste et sted at hjernen begynner å "prosessere" maten tvert den inntas. Det kan jo kanskje bety at den psykiske effekten kommer raskt, man vet at "nå blir det!", mens det fysiologiske effekten kommer litt etterpå. Jeg har for øvrig samme erfaring som de andre her, gel funker kjapt. Enig i dette. Barer har jeg erfaringsmessig merket at tar ca. 30 minutter før virker. Gel, ca. 15 minutter, like viktig å fylle på ofte og hyppig nok her.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
12/08/2013 22:03
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Tja, verken barer eller gel virker momentant - ikke alt tas opp på én gang. Allerede idet du har fått gelen eller baren inn i munn blir noe av glukosen tatt opp (i munnhulen) - men hoveddelen kommer senere i fordøyelsen. Så hvis du lurer på når den "virker", kan vi kanskje si 0 minutter, men hvis du lurer på når hoveddelen av virkningen kommer, kan det godt hende at 10-15min er riktig for en typisk gel og 30min er riktig for enkelte typer barer. Og så slutter kanskje virkningen etter hhv. 40 og 60 minutter (da er alt tatt opp). Virkningskurven har jeg ikke en god figur av akkurat nå, men den vil begynne å stige svakt etter 0min (når du putter gel i munnen), få en liten topp etter kanskje 5min (maks opptak i munnen) og få en større topp etter kanskje 15min (maks opptak i tarmen), så vil den gradvis "dø ut" når det nærmer seg 40-45min. Dette er veldig omtrentlig, såklart. Det finnes sikkert noen ekte målinger i en artikkel et eller annet sted, f.eks. her  Hastigheten er også avhengig av hvor mye du allerede har av andre matvarer i fordøyelsessystemet ditt, men vi kan jo anta at du ikke har spist mye gress før start  (Jeg er ikke lege, men jeg er forsker og jobber i øyeblikket med å modellere fordøyelsessystemets opptak av glukose, og å modellere fysisk aktivitet sin virkning på blodsukkeret...)
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
13/08/2013 06:26
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig i dette. Barer har jeg erfaringsmessig merket at tar ca. 30 minutter før virker. Gel, ca. 15 minutter, like viktig å fylle på ofte og hyppig nok her. Det er fordi en såkalt bar normalt inneholder en del fett, ikke bare oppløst sukker i konsentrert, flytende form. Fettet sørger for at det tar litt lenger tid før sukkeret i baren når ut til blodårene. (Enkelt forklart.)
Gaute
|
|
|
13/08/2013 06:35
|
caad10
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har selv inntrykk av at barer gir en bedre "arbeidsøkonomi", da de pga fettet brytes langsommere ned, og dermed bruker også kroppen mindre energi pr. tidsenhet på prosesseringen av maten, og slikt sett kan blodet konsentrere seg i større grad om å transportere oksygen til de arbeidende musklene, som er det som gir sykkelen fremdrift. Mulig jeg er "ute å sykler" nå, men kan det være noe i dette?
|
|
|
[Re: anderfo]
13/08/2013 06:42
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Tja, verken barer eller gel virker momentant - ikke alt tas opp på én gang. Allerede idet du har fått gelen eller baren inn i munn blir noe av glukosen tatt opp (i munnhulen) - men hoveddelen kommer senere i fordøyelsen. Så hvis du lurer på når den "virker", kan vi kanskje si 0 minutter, men hvis du lurer på når hoveddelen av virkningen kommer, kan det godt hende at 10-15min er riktig for en typisk gel og 30min er riktig for enkelte typer barer. Og så slutter kanskje virkningen etter hhv. 40 og 60 minutter (da er alt tatt opp). Virkningskurven har jeg ikke en god figur av akkurat nå, men den vil begynne å stige svakt etter 0min (når du putter gel i munnen), få en liten topp etter kanskje 5min (maks opptak i munnen) og få en større topp etter kanskje 15min (maks opptak i tarmen), så vil den gradvis "dø ut" når det nærmer seg 40-45min. Dette er veldig omtrentlig, såklart. Det finnes sikkert noen ekte målinger i en artikkel et eller annet sted, f.eks. her  Hastigheten er også avhengig av hvor mye du allerede har av andre matvarer i fordøyelsessystemet ditt, men vi kan jo anta at du ikke har spist mye gress før start  (Jeg er ikke lege, men jeg er forsker og jobber i øyeblikket med å modellere fordøyelsessystemets opptak av glukose, og å modellere fysisk aktivitet sin virkning på blodsukkeret...) Dette stemmer veldig med det jeg har hørt fra en friidrettstrener på toppnivå.
Sindre R.
|
|
|
[Re: sindrer]
13/08/2013 06:50
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
En av årsakene til at man opplever at en gel virker "umiddelbart" når man er på stålet, er vel at den blotte tilstedeværelsen av sukker i munnhulen gjør at hjernen forteller kroppen at det er OK å tære litt på reservene, siden det nå er påfyll i vente. Kroppen har en del i reserve når hjernen forteller oss at det er tomt, men situasjonen skal være litt mer prekær enn på stålet i ritt for at vi skal få lov til å ta noe derfra ...
|
|
|
13/08/2013 07:42
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Kullsyre gir raskere opptak i mage/tarmen, enn flytende føde uten kullsyre. Teorien er at kullsyren gir større kontaktflate for molekylene og opptak (ellernosånt). Men enerigiopptaket er visst ganske så raskt (minutter). Flytende gel med kullsyre er drømme-vidunder-teori-oppskriften min. Levert i en co2 patron (som og kan brukes på dekket) /Reodor av
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
13/08/2013 07:49
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
(Jeg er ikke lege, men jeg er forsker og jobber i øyeblikket med å modellere fordøyelsessystemets opptak av glukose, og å modellere fysisk aktivitet sin virkning på blodsukkeret...) Har du noen formening om når man bør begynne å innta gel, og hvor ofte man bør gjøre det, f.eks. i et ritt som tar rundt 3 timer? Hvis virkningen avtar etter 40 minutter bør man kanskje fylle på før den avtar for mye, og sikre litt overlapp mellom gel'ene. Men når bør man begynne? Og har det noe for seg å ta dobbel dose, eventuelt ta gel mye oftere enn hvert 30-40 minutter?
Redigert av Øyvind V; 13/08/2013 07:49.
|
|
|
13/08/2013 08:00
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
(Jeg er ikke lege, men jeg er forsker og jobber i øyeblikket med å modellere fordøyelsessystemets opptak av glukose, og å modellere fysisk aktivitet sin virkning på blodsukkeret...) Har du noen formening om når man bør begynne å innta gel, og hvor ofte man bør gjøre det, f.eks. i et ritt som tar rundt 3 timer? Hvis virkningen avtar etter 40 minutter bør man kanskje fylle på før den avtar for mye, og sikre litt overlapp mellom gel'ene. Men når bør man begynne? Og har det noe for seg å ta dobbel dose, eventuelt ta gel mye oftere enn hvert 30-40 minutter? Ja, det du ikke ønsker er store blodsukkersvingninger, så jevnt energiinntak er viktig. Det er derfor bedre å ta dem én og én enn å kjøre dobbel dose halvparten så ofte. Jeg ville nok satset på å få hoveddelen av energien fra drikke, heller enn fra gel. Du må jo drikke endel uansett, og det er lettere å drikke jevnt. Så på et tretimers-ritt ville jeg ventet med gel til siste halvdel eller siste timen av løpet. Det er da du har størst energibehov. F.eks. innta gel når det gjenstår 60min og 30min av rittet, eller noe sånt. Det er viktig å vite om kroppen din er mottakelig for slikt. Selv bruker jeg ikke gel, etter å ha spydd den opp på tidspunkt hvor jeg hadde stort behov for energi... Dette var en Maxim-gel for mange år siden, og den var veldig konsentrert. Det virker som de kanskje har tynnet dem ut litt nå, så det er mulig jeg burde prøve igjen.
|
|
|
13/08/2013 10:36
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Kan ikke få fullrost squeezys 125 ml flasker Snille mot magen, lette å få i seg og genial refillløsning. Tror de er litt mindre konsentrert enn andre, men med flaskeløsningen blir det ikke noe problem. På birken kjører jeg to flasker med ordinær gel og har en med koffein i bakhånd (er ute lenge jeg. treig) http://squeezy-norge.no/energi-gel/
|
|
|
[Re: ]
13/08/2013 14:13
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Bare pass på så du ikke ender opp med denne squeezyen... 
|
|
|
13/08/2013 14:20
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
(Jeg er ikke lege, men jeg er forsker og jobber i øyeblikket med å modellere fordøyelsessystemets opptak av glukose, og å modellere fysisk aktivitet sin virkning på blodsukkeret...) Har du noen formening om når man bør begynne å innta gel, og hvor ofte man bør gjøre det, f.eks. i et ritt som tar rundt 3 timer? Hvis virkningen avtar etter 40 minutter bør man kanskje fylle på før den avtar for mye, og sikre litt overlapp mellom gel'ene. Men når bør man begynne? Og har det noe for seg å ta dobbel dose, eventuelt ta gel mye oftere enn hvert 30-40 minutter? Ja, det du ikke ønsker er store blodsukkersvingninger, så jevnt energiinntak er viktig. Det er derfor bedre å ta dem én og én enn å kjøre dobbel dose halvparten så ofte. Jeg ville nok satset på å få hoveddelen av energien fra drikke, heller enn fra gel. Du må jo drikke endel uansett, og det er lettere å drikke jevnt. Så på et tretimers-ritt ville jeg ventet med gel til siste halvdel eller siste timen av løpet. Det er da du har størst energibehov. F.eks. innta gel når det gjenstår 60min og 30min av rittet, eller noe sånt. Det er viktig å vite om kroppen din er mottakelig for slikt. Selv bruker jeg ikke gel, etter å ha spydd den opp på tidspunkt hvor jeg hadde stort behov for energi... Dette var en Maxim-gel for mange år siden, og den var veldig konsentrert. Det virker som de kanskje har tynnet dem ut litt nå, så det er mulig jeg burde prøve igjen. Hva er konsekvensen av å gjøre dette "feil"? Ta to gel på Skramstad, for så å kjøre lenge etterpå uten påfyll. Gir det en verre nedtur enn om man ikke hadde tatt de to gelene, eller er alt påfyll bedre enn ingen påfyll?
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
13/08/2013 14:27
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hva er konsekvensen av å gjøre dette "feil"? Ta to gel på Skramstad, for så å kjøre lenge etterpå uten påfyll. Gir det en verre nedtur enn om man ikke hadde tatt de to gelene, eller er alt påfyll bedre enn ingen påfyll? Hvis du ikke er diabetiker vil en stor dose gel få deg til å produsere insulin som igjen vil kunne gi lavere blodsukker når virkningen av gelen er borte. Problemet er at du setter igang blodsukkersvingninger, og du vil kunne ende med lavere blodsukker etter f.eks. 60-90 minutter enn om du ikke hadde tatt dem... Hvis du hiver innpå hurtige karbohydrater underveis, bør du altså fortsette å gjøre dette med jevne mellomrom til du er i mål. Det er samme årsak som gjør at man ikke blir anbefalt å bælje nedpå en cola før start på et langt ritt eller annen langvarig konkurranse (f.eks. femmila) - da går du på en kjempesmell... Skal du hive i deg mat før start bør det være noe som varer minst like lenge som konkurransen. Å hive innpå cola før start kan derfor fungere OK på en sprint, hvis magen tåler det 
|
|
|
13/08/2013 15:10
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er konsekvensen av å gjøre dette "feil"? Ta to gel på Skramstad, for så å kjøre lenge etterpå uten påfyll. Gir det en verre nedtur enn om man ikke hadde tatt de to gelene, eller er alt påfyll bedre enn ingen påfyll? Hvis du ikke er diabetiker vil en stor dose gel få deg til å produsere insulin som igjen vil kunne gi lavere blodsukker når virkningen av gelen er borte. Problemet er at du setter igang blodsukkersvingninger, og du vil kunne ende med lavere blodsukker etter f.eks. 60-90 minutter enn om du ikke hadde tatt dem... Hva slags blodsukkersvingninger er det snakk om? Hvilke nivåer i mmol/l? Ikke-diabetikere produserer insulin umiddelbart etter ethvert inntak av nær sagt alt annet enn reint vann. Samtidig stoppes denne produksjonen automatisk når kroppen ikke lenger har karbohydrater å forbrenne. Det går jo fint an å slite seg ut (og musklene og hjertets/blodets evne til å frakte både surstoff og annet), uten at det har noe med blodsukkernivåer å gjøre også?
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
13/08/2013 18:46
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Hva er konsekvensen av å gjøre dette "feil"? Ta to gel på Skramstad, for så å kjøre lenge etterpå uten påfyll. Gir det en verre nedtur enn om man ikke hadde tatt de to gelene, eller er alt påfyll bedre enn ingen påfyll? Hvis du ikke er diabetiker vil en stor dose gel få deg til å produsere insulin som igjen vil kunne gi lavere blodsukker når virkningen av gelen er borte. Problemet er at du setter igang blodsukkersvingninger, og du vil kunne ende med lavere blodsukker etter f.eks. 60-90 minutter enn om du ikke hadde tatt dem... Hva slags blodsukkersvingninger er det snakk om? Hvilke nivåer i mmol/l? Ikke-diabetikere produserer insulin umiddelbart etter ethvert inntak av nær sagt alt annet enn reint vann. Samtidig stoppes denne produksjonen automatisk når kroppen ikke lenger har karbohydrater å forbrenne. Det går jo fint an å slite seg ut (og musklene og hjertets/blodets evne til å frakte både surstoff og annet), uten at det har noe med blodsukkernivåer å gjøre også? Her snakker vi om svingninger innenfor "normalområdet" (rundt 4-6 mmol/L hos en typisk syklist uten diabetes). Det er altså snakk om små svingninger, og "lavt blodsukker" (ned mot 3 mmol/L) vil dere ikke klare å oppnå - i motsetning til meg  Kroppen deres frigjør glukose fra leverens glykogenlager for å hindre blodsukkeret i å gå videre nedover. Ja, det går helt fint an å slite seg ut uten at blodsukkernivået er hovedårsaken (f.eks. kan man lage melkesyre eller få kramper), men hvis du f.eks. "møter veggen" på slutten av et sykkelritt er det typisk fordi glykogenlagrene nærmer seg slutten (uten at blodsukkeret har blitt spesielt lavt), og at kroppen hovedsakelig går over til fettforbrenning. Jo mer næring du klarer å innta og forbrenne underveis, jo lenger utsettes dette.
|
|
|
13/08/2013 19:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Skal du hive i deg mat før start bør det være noe som varer minst like lenge som konkurransen. Hva varer i f.eks. tre timer da? Snakker vi da grovt brød med røkelaks og eggerøre og denslags?
|
|
|
13/08/2013 19:59
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Tja. Jeg synes å huske at Bjørn Dæhlie brukte å spise et par grove brødskiver med brunost før femmila. Hehe. Men vi har vel også sett ham gå på en smell... (Brunost er kjappe saker, men inntatt sammen med grovbrød blir det ikke så ille.)
|
|
|
14/08/2013 06:36
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal du hive i deg mat før start bør det være noe som varer minst like lenge som konkurransen. Hva varer i f.eks. tre timer da? Snakker vi da grovt brød med røkelaks og eggerøre og denslags? Skikkelig feite saker. Her snakker vi om svingninger innenfor "normalområdet" (rundt 4-6 mmol/L hos en typisk syklist uten diabetes). Det er altså snakk om små svingninger, og "lavt blodsukker" (ned mot 3 mmol/L) vil dere ikke klare å oppnå - i motsetning til meg ...og meg! 
Gaute
|
|
|
14/08/2013 06:48
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare pass på så du ikke ender opp med denne squeezyen... Squeezy smaker jo helt forferdelig, så jeg ville ikke ha nølt med å velge den varianten 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
14/08/2013 07:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
(Jeg er ikke lege, men jeg er forsker og jobber i øyeblikket med å modellere fordøyelsessystemets opptak av glukose, og å modellere fysisk aktivitet sin virkning på blodsukkeret...)
Ikke kom og tro at du er noe  Seriøst - jeg blir stadig overrasket over hvilket utrolig bredt OG dypt kunnskapsnivå det er blant deltakerne på dette forumet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
14/08/2013 07:58
|
olechr
More than words
|
More than words
(Jeg er ikke lege, men jeg er forsker og jobber i øyeblikket med å modellere fordøyelsessystemets opptak av glukose, og å modellere fysisk aktivitet sin virkning på blodsukkeret...) Har du noen formening om når man bør begynne å innta gel, og hvor ofte man bør gjøre det, f.eks. i et ritt som tar rundt 3 timer? Hvis virkningen avtar etter 40 minutter bør man kanskje fylle på før den avtar for mye, og sikre litt overlapp mellom gel'ene. Men når bør man begynne? Og har det noe for seg å ta dobbel dose, eventuelt ta gel mye oftere enn hvert 30-40 minutter? Start med første gel ca 15-20 min før start så en hver 30 min. Det var hvertfall min oppskrift når jeg brukte gel. Noen ganger også hvert 20 min. På 3 timers ritt var det ganske vanlig med 8-9 små gel.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
15/08/2013 11:19
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det var hvertfall min oppskrift når jeg brukte gel. Du har valgt å kutte ut gel? Hva bruker du istedet?
|
|
|
[Re: Simons1]
16/08/2013 12:36
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
Det var hvertfall min oppskrift når jeg brukte gel. Du har valgt å kutte ut gel? Hva bruker du istedet? Jeg tror Ole Christian bruker Herbalife Prolonge 24, men han får vel neste bekrefte selv hvis han ser denne. Blir det forresten noe langing av Prolonge på Birken i år Ole Christian, eller var det bare i fjor ?
|
|
|
|
|