Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ferieminner på film. Hva har du syklet i feiren?

Ferieminner på film. Hva har du syklet i feiren? #1657488 11/08/2013 11:00
Oddeman Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
For 3. år på rad ble sykkelen med til Frankrike. Denne gangen i området rundt Vence/Tourettes Sur Loup. Dette gir grei tilgang til områdene rundt Gourdon, Col de Vence og St. Jeanette. Disse områdene er de første fjellsidene som sees ved innflyging til Nice fra sjøsiden. Masse kremsti, men såpass bratt at de fleste vil være avhengig av shuttle til topps. Kanskje tilbake også.

Klippet sammen noe som går fra platået over en nokså spektakulært beliggende by som heter Gourdon. Platået over byen er en perfekt kombinasjon av flyt og steinstier. Fra Gourdon går det en bygd sti ned som i allefall er den lengste sammenhengende brattsiden jeg har knotet meg ned.

Grovt klippet sammen og uten lyd:
Del 1: Plateau de Calern - Plateau de Cavillore:
https://vimeo.com/72109138

Del 2:CHEMIN DU PARADISE:
http://contour.com/videos/watch/chemin-du-paradise

------------------
I don't believe a word
Re: Ferieminner på film. Hva har du syklet i feiren? [Re: Oddeman] #1657909 11/08/2013 21:08
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Siden jeg shutlet Oddemann på akkurat denne turen, kan jeg bekrefte at nedkjøringen fra Gourdon er heftig. Står du i dalen og ser opp på landsbyen, er det vanskelig å se for seg at det er en sti ned.

På motsatt side av Gourdon ligger Col de courmettes på ca 1260 moh. Ca 1000 hm ned til Tourettes-sur-loup, delvis tatt med på denne snutten.

Øst for denne ligger Puy de Naouri, som har noen fine stiperler retning Col de Vence. Her en liten snutt, med innlagt passering av sommerfuglsverm. Snutt

Redigert av Kjartandaddy; 11/08/2013 21:09.

Big wheels keep on turning
Re: Ferieminner på film. Hva har du syklet i feiren? [Re: Oddeman] #1657935 11/08/2013 21:41
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Gutta veit å kose seg ;-)

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Ferieminner på film. Hva har du syklet i feiren? [Re: Oddeman] #1657940 11/08/2013 21:46
?
Åsert Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
?
Ser unektelig bra ut!

Skal selv til dette området om ikke lenge og har forsøkt å finne info om sti-sykling i området uten mye hell... Flott å se at det er muligheter i området, eneste som mangler er sykkelutleie. Har dere noe peiling på om det er muligheter for lån av sti-sykkel et eller annet sted i nærheten? Har desverre ikke tenkt å ta med egen sykkel.

Re: Ferieminner på film. Hva har du syklet i feiren? [Re: Oddeman] #1658093 12/08/2013 08:12
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Jeg vet lite om mulighetene for sykkelleie.

Vi hadde stiguidebøker fra 1001sentiers. I tillegg henta vi gps-filer. Vttour.fr og vttracks.fr har fine kart, med en del film og bilder fra noen av stiene.

Vi fant også stier som ikke var merket på kart. Stiene er merket på steiner og trær med gul eller hvit/rød merking.

Når du sykler i dette området må du være forberedt på at du får en del rifter og sår. Mye kratt og busker med stoore torner. Albue og kne/leggbeskyttere er et must.

En del pushbike på stiene opp. Ellers kan du tråkke deg opp til toppene på asfalt og grus. Vi hadde (og heldigvis fortsatt har) snille koner som kjørte oss noen hundre høydemeter opp. Nesten en nødvendighet, hvertfall om du sykler mellom kl 11 og 17, da det blir veldig varmt. Oppe over 800 moh får du en fin bris, samt at tempen tipper under 30. Stiene over tregrensa er tildels veldig steinete, så solide dekk og mye lufttrykk kreves.

Vi møtte ikke en eneste syklist på turene våre. Veldig få til fots også.

Re: Ferieminner på film. Hva har du syklet i feiren? [Re: Oddeman] #1658294 12/08/2013 11:42
Hendrik Offline
Medlem
Medlem
Dæven, det så jo bra ut. Jeg var i Vence i juli og leide landeveissykkel en uke, fikk noen turer over blant annet Col de Vence og Col de Bleine. Veldig fint område for landevei, men ser nå at jeg også burde ha kommet meg opp i fjellene.

Er det mulig å komme seg sånn noenlunde helskinnet gjennom disse stiene med en halvdempa Flash 29'er, eller bør man ha en grovere, fulldempa?

It never gets easier, you just go faster - Greg LeMond
Re: Ferieminner på film. Hva har du syklet i feiren? [Re: Oddeman] #1658299 12/08/2013 11:46
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil si at det er en fordel med fulldempa på de fleste av stiene vi prøvde, men ikke et must. Jeg sykla på en Cube 29'er med 140mm, Oddemann en Mojo med 160'. Er grovt nok i massevis.

Veldig fine veier for landevei ja. Runden via Col de Vence til Goursegoules og ned Gorges du loup virket forlokkende.

Re: Ferieminner på film. Hva har du syklet i feiren? [Re: Oddeman] #1659633 13/08/2013 20:28
Zondran Offline
Medlem
Medlem
Jeg har fått masse bra DH-sykling på Åre og Hafjell i knallvær og toppa det hele med knallhelg på Hillbilly Høkkfest hvor jeg var heldig nok til å bli involvert i denne videoen ICON_SMILE Vist på TV2 og greier. Nei og nei, stas ja.
https://vimeo.com/71421817#at=0

Treeskull <-- Rock OG roll!
Re: Ferieminner på film. Hva har du syklet i feiren? [Re: Oddeman] #1660309 14/08/2013 20:50
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Tidligere usyklet kløvsti med 65 hårnålssvinger av alpes-maritimes-kvalitet bygget av russiske krigsfanger i Sunndal kommune.

Mang en trønder som har passert denne perlen på veg til Stemshesten, Romsdalen, eller Fjørå for å sykle, kom dere ut i den norske fjellheimen på Trailspotting!

http://vimeo.com/71170030

Andre stitips i området: Falelia i Sunndal, Prestsetra i Øksendal, Grøndalen i Innerdalen, +++ mye som ikke er utforsket enda.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!

Moderator  support